Gå til innhold

Når gikk deres barn over fra beltestol til pute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på snart 9,5 år som ikke ønsker å sitte i beltestol lenger og vil heller sitte på pute..Hun er 1.30 høy og er 31 kg..Er det bedt med biltester så lenge den passer eller er det greit med pute?

Anonymkode: 7c760...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste min skal jeg ikke ta med da hun er født i 2000 og reglene var annerledes. Hun satt på pute fra hun var 3 år

De to minste gikk fra beltestol til pute da de var 6 og 7 år, men da var de begge større enn din datter. Jeg vil si det er innafor på korte turer, så ville jeg valgt beltestol på lengre turer. Mer behagelig

Anonymkode: f1319...3b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Har ei på snart 9,5 år som ikke ønsker å sitte i beltestol lenger og vil heller sitte på pute..Hun er 1.30 høy og er 31 kg..Er det bedt med biltester så lenge den passer eller er det greit med pute?

Anonymkode: 7c760...74a

Det er best med beltestol så lenge som mulig da beltestol gir beskyttelse av rygg, nakke og hode samt sidebeskyttelse. Men det kommer jo en dag hvor de ikke vil eller passer i beltestol lenger og i en overgangsperiode er pute bedre enn ingenting da den styrer beltet over hoftene og skåner indre organer i mage/bekken samt løfter barnet litt opp slik at beltet passer bedre over brystet. Vi brukte beltestol til 9-10 år og deretter pute til 11-12 år med eldste (liten for alder og ønsket selv å beholde pute så lenge). Yngste er bare 7 år, men veldig lang og er ikke så mye å gå på i beltestolen, så tipper maks et år til i den for henne. Kommer til å bruke pute en stund til henne også. 

Anonymkode: 6060a...caa

Skrevet

Han var 5 år. 
Barnet ditt blir 10 snart. Vil si at om ca 36 mnd er hun tenåring. 
Klipp navlesnoren.

Anonymkode: fee3c...09b

Skrevet

Eldste husker jeg ikke når vi byttet, men yngste fikk pute i fjor en gang. Han er like gammel som din på 9.5 år, men noen cm høyere. 

Anonymkode: ff3d8...eeb

Skrevet

Har en som blir 9 om noen mnd, som fortsatt sitter i beltestol. Men nå tenker jeg at han snart kan slippe den på kortere turer (ikke høy fart eller mye trafikk i nærområdet), men på lengre turer og ut på veier med høyere fart og mer trafikk kan han bruke bilstol litt til. Han er nok rundt 145 cm og drøye 30 kg. 

Anonymkode: 83d5e...785

Skrevet

Våre på 8 og 9 år sitter i beltestoler. De er 123 og 130 cm høye, 20 og 25 kg. Det gir for meg liten mening å skille mellom korte og lange turer, det vil bare bli pes med bytting mellom stol og pute. Så lenge de passer i stolene ser jeg ikke noen grunn til å slutte med dem. 

Men vi har to puter liggende, som brukes når se sitter på med andre. Det er deilig å slippe styret med å ta ut stolene og montere i andre biler, så det er deilig at de er større nå.

Anonymkode: 1c264...3ae

Skrevet

Bytta da de var rundt 8 år. 
Ser ingen unger her som etter 8/9 år som fortsatt sitter i beltestoln

Anonymkode: 67d5c...565

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han var 5 år. 
Klipp navlesnoren.

Å bytte til pute når de er 5 år er ikke noe jeg hadde skrytt på meg!! Les om bilsikring i Trygg Trafikk før du harselerer med andre!!!

Anonymkode: d8333...f27

Skrevet

Byttet det året han begynte på skolen. Han var da ca. 140 cm og lang i ryggen.

Anonymkode: 5c7d0...a45

Skrevet

Min jente er 8 år, 125 cm og 25 kg og sitter i beltestol. Der kommer hun til å bli sittende iallfall et år til. 

Anonymkode: 42ac6...aaa

Skrevet

9 åringen sitter i både beltestol og pute. Så lenge han vil, har vekt og høyde innenfor, så hvorfor ikke? Ser de fleste sitter i beltestol hvor vi bor også.

Anonymkode: 21998...41a

Skrevet

Aldri, faktisk. Alle fire ungene har bare brukt beltestol til de vokste fra dette da de ble ca 145 cm +/- noen cm. Alderen varierte fra 7,5 år (150 cm)  til 10,5 år.

Anonymkode: f1b0c...fbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Han var 5 år. 
Klipp navlesnoren.

Idiot. Trafikksikkerhet er et foreldreansvar som ikke har noe med selvstendiggjøring av barnet å gjøre. Men dette er vel trolling.

Anonymkode: 51268...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...