Gå til innhold

13 åring som "bestemmer selv".


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 13 åring som har vært hos sin far i sommer. Etter hjemkomst har han fått den innstillingen at han bestemmer selv. Dvs.

-han mener han kan går ut når der passer ham. Fra kl. 23 og utover.

-være våken på nattestid.  Og sove hele dagen.

- tar ikke i mot beskjeder fra meg, mor. Osv.

Listen er lang.

Nå har vi pratet lenge om dette. Viktigheten av at han skal høre etter og holde avtaler. Regler, alder og hvem som bestemmer til syvende og sist. Han er enig i det ene øyeblikket, men bryter avtalene konsekvent.

Har var ikke slik hos sin far. Er ikke der ofte så regner med at han gjorde sitt for og ikke vise denne siden.

 

I dag inndra jeg telefon og dataen som en konsekvens. Og nå skal han ikke høre etter før jeg gir etter. Kommer ikke til å gi etter uansett.

 

Hva gjør man når ungdommen begynner å bli opprørsk? 

 

Mvh.

Oppgitt mor.

Anonymkode: 58adb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det samme hos oss, jente på snart 14. Og her har hun vært hjemme med oss i sommer. Vi har nesten daglige samtaler om at ja, hun begynner å bli eldre og kan bestemme mer selv. Men nei, det er ikke fritt frem for det. Hun får ikke lov å holde det gående utover natta og sove hele dagen. Hun har hatt det ganske løst med tider i sommer, men nå må hun peile seg inn mot mer riktig leggetid og stå opp tid. Beskjeder, frekk tone og alt det der er stadig tema her også. Vi snakker med henne, irettesetter og forklarer hva som er greit og ikke. Det er en krevende alder....

Anonymkode: 9f5db...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...