Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Vi har et barn som akkurat har blitt diagnostisert med ADHD. Vi er glade for diagnosen siden det forklarer mange av de utfordringene vi har hatt med det barnet (vi har flere). Vet det høres helt feil ut av vi er glade for diagnosen, men vi ønsker at barna våre skal være den de nå enn er. Er diagnose gjør bare at vi kan få hjelp til å hjelpe barnet vårt. Så er det verden rundt oss. Vi er åpne om barnet vårt, og barnets utfordringer. Hva tror egentlig folk foreldre med barn med diagnoser? Både mannen og meg har høyere utdanning og godt betalte jobber. Hvorfor skjønner ikke folk at alle kan får barn med diagnose. Hvorfor reagerer folk med "hæ. dere?" Anonymkode: a77ee...cd1
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Seriøst? Reagerer folk slik? Er det mulig liksom! Har selv et barn med diagnose, men har aldri møtt noen som har reagert slik. Anonymkode: aa329...02e
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Seriøst? Reagerer folk slik? Er det mulig liksom! Har selv et barn med diagnose, men har aldri møtt noen som har reagert slik. Anonymkode: aa329...02e Jepp. Er de sikker på det, ingen i familien (begge sider) har har diagnoser før. Og dere som er så godt utdannet, er dere sikker på at det ikke er en feil? Og så videre... Prøver å bare drite i det, men er bare oppgitt. Det eneste jeg bryr meg om er å hjelpe mitt barn. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om (unnskyld min kjære familie) mine barn blir frisør eller akademiker så lenge barnet har det bra med seg selv. Anonymkode: a77ee...cd1
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 De reagerer sånn fordi enkelte tror at adhd er en «fattigmannsdiagnose» Anonymkode: 880f1...d09
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Her har vi en annen vri, vi har en gutt som er snill og omsorgsfull, rolig og veldig flink sosialt (trygg på seg selv, god på megling og diplomati, og veldig sterk rettferdighetssans) han har aldri hatt noen episoder med impulsivitet, slåssing eller tilbakemeldinger om upassende oppførsel. Han er vitelysten og suger til seg informasjon og kan mye om forskjellig. når vi forteller at han har adhd blir vi møtt med vantro og sjokk «han er jo ikke sånn!?» han er 10, og har vert medisinert i et år.. hans problemer viser stort sett for oss foreldre som må jobbe 1000 ganger hardere for at han skal klare å organisere seg selv, og for læreren som skal få han til å lære og automatisere på skolen. adhd er ikke noe som treffer en demografi oftere enn andre, forskjellen ligger nok oftere i hvordan ting blir håndtert og hvor mye hjelp en får og hvordan en forholder seg til hjelpende instanser. De aller fleste i dag vet at adhd ikke er noe som oppstår av å ha foreldre med høy eller lav utdannelse. Anonymkode: 4d487...17f
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Hadde jeg kjent dere, så hadde jeg nok helst tenkt "hva var det jeg sa!". Eller i alle fall "det kunne jeg fortalt dere". Mange av oss som jobber med barn og unge til daglig, ser slikt. Anonymkode: 095aa...bd5
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hadde jeg kjent dere, så hadde jeg nok helst tenkt "hva var det jeg sa!". Eller i alle fall "det kunne jeg fortalt dere". Mange av oss som jobber med barn og unge til daglig, ser slikt. Anonymkode: 095aa...bd5 Hva mener du med det? Vi har vært åpne for utredning heler veiene og prøvd å støtte barnet vårt. Vi har samarbeidet godt med PPT og BUP og hele veien samarbeidet godt med dem. Det jeg refererer til er hva andre sier, ikke hva vi tenker. HI Anonymkode: a77ee...cd1
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hva mener du med det? Vi har vært åpne for utredning heler veiene og prøvd å støtte barnet vårt. Vi har samarbeidet godt med PPT og BUP og hele veien samarbeidet godt med dem. Det jeg refererer til er hva andre sier, ikke hva vi tenker. HI Anonymkode: a77ee...cd1 Så bra at dere har vært åpne! Det jeg mener er rett og slett det jeg skriver - mange av oss som har vårt daglige virke blant barn og unge blir sjelden overrasket over diagnoser. Ville nok sagt, til deg, at dette ikke overrasket meg, og "sørg for at alt barnet har krav på av tilrettelegging og støtte, blir gjort krav på". Anonymkode: 095aa...bd5
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Mange forbinder nok adhd med «dårlig oppdragelse». Altså, dere er høyt utdannede, dere har jo ressurser til å oppdra barna godt og riktig. Am Anonymkode: c33f4...ca5
Mamma-til-3-jenter Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Mange forbinder nok adhd med «dårlig oppdragelse». Altså, dere er høyt utdannede, dere har jo ressurser til å oppdra barna godt og riktig. Am Anonymkode: c33f4...ca5 Tror dessverre det er sånn ja.....
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Folk lirer av seg det utroligste i møte med barn med diagnoser. Helt ufattelig hva voksne folk får seg til å si. Så Godt at dere har fått et ord på det. Det hjelper. Håper de rundt barnet ditt viser litt forståelse.❤️ Anonymkode: 6e2e6...00d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 Jeg vet hva du mener. Vi er i tilsvarende situasjon. Ingen i familien med diagnoser, begge vi voksne er høyt utdannede, har svært god økonomi og er generelt veldig ressurssterke og ett av barna har adhd. Det kommer en del reaksjoner, ja. Anonymkode: 8827d...893
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Dette gjorde meg kjempe trist.. jeg har en sønn med adhd. Vårt fokus hele veien har vært å hjelpe gutten vår. Har vært borti flere foreldre som nekter utredning på barna fordi de ikke ønsker en «merkelapp» på barna. Det tenker jeg er kunnskapsløshet. Og du kan være så utdannet du bare vil ,det hjelper ingenting hvis barnet ditt skal slite. En diagnose har vel ingenting med utdannelsen til foreldre og gjøre.😡😡 Anonymkode: 45602...670
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Jeg er ingen ekspert på temaet, men har fått med meg at adhd er sterkt arvelig. Kan slike dumme utsagn bunne i at foreldre med kjent eller udiagnostisert adhd og de problemene det har medført (kanskje lav utdanning og lav sosioøkonomisk status) får barn med adhd som feiltolkes som dårlig oppdragelse, grunnet at man ser at ting er litt så som så på hjemmebane? Anonymkode: c1da1...728
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ingen ekspert på temaet, men har fått med meg at adhd er sterkt arvelig. Kan slike dumme utsagn bunne i at foreldre med kjent eller udiagnostisert adhd og de problemene det har medført (kanskje lav utdanning og lav sosioøkonomisk status) får barn med adhd som feiltolkes som dårlig oppdragelse, grunnet at man ser at ting er litt så som så på hjemmebane? Anonymkode: c1da1...728 Det er nok en mulighet. Og det er åpenbart at mange tenker på adhd som unger som er frekke og helt apekatt. En del av kommentarene vi får blir følgende: "Jammen, han er jo så høflig og grei", som om det er helt uforenlig med å ha adhd. Det er jo faktisk bare rundt halvparten av de med adhd som har atferdsproblemer, og uansett er jo også det uforskyldt og knyttet til de nevrologiske utfordringene med diagnosen. Anonymkode: 8827d...893
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er nok en mulighet. Og det er åpenbart at mange tenker på adhd som unger som er frekke og helt apekatt. En del av kommentarene vi får blir følgende: "Jammen, han er jo så høflig og grei", som om det er helt uforenlig med å ha adhd. Det er jo faktisk bare rundt halvparten av de med adhd som har atferdsproblemer, og uansett er jo også det uforskyldt og knyttet til de nevrologiske utfordringene med diagnosen. Anonymkode: 8827d...893 Sant, har og et barn med ADHD , og han sliter bare med å være ukonsentrert og dårligere finmotorikk og grovmotorikk. Han sliter og med matte/ tall forståelse( klokka, og alt utenom pluss og minus). Lærer, ppt og vi samarbeider sett, hun klarte forhandle seg til 2 faste ekstra timer med matte hver uke, han skal opp i 5.! Går ikke på medisiner. Men de som ikke er familie eller ansatte på skolen, forstår ikke det med min sønn og ADHD, grunnet at han er grei, høflig, snill og rolig. Føler jeg må forklare hver gang hva han sliter med….. bra å få en diagnose pga skolegang og hjelp, men ikke så bra når ting må forklares hele tiden Anonymkode: 959a4...8b2
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Det er vel en viss overrepresentasjon av diagnosebarn i lavere sosioøkonomiske deler av samfunnet. Og som noen sier en viss arvelighet. Sjekker du i norske fengsler vil en stor prosentandel av de innsatte ha adhd. Så dette forklarer nok en del reaksjoner. Anonymkode: ce14a...518
Mostly Harmless Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvorfor reagerer folk med "hæ. dere?" Fordi de ikke har peiling. Om du orker å være den som opplyser dem, må du nesten kjenne på selv. Med fleksible folk kan man håpe på åpent sinn og forståelse med forklaring, men enkelte er så satt i sin oppfatning at det knapt er vits å forsøke.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Det er veldig mange som ikke vet hva adhd er. Husker en bestefar i min familie sa "adhd er jo noe helt annet enn det folk tror det er" etter og ha fått et barnebarn med adhd. Spot on med den kommentaren tenker jeg. Opplever det samme. Ressurssterk familie, men det kommer tydelig fra farsiden. Må forklare folk hva han egentlig strever med "for han er jo sååå høflig og hyggelig" på besøk feks. Anonymkode: 55c5b...89a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Vi trodde også at det var til det beste å ‘være åpne’ om diagnosen adhd. Eget tema på et foreldremøte, osv. Det endte med at vi angrer oss. Gutten vår har en nå en merkelapp, og vi opplever at enkelte foreldre skyr oss. Vi har også fått beskjed fra en forelder at vi ‘bruker diagnosen som unnskyldning for den dårlige oppførselen hans’. Dette etter at han ikke klarte å regulere sinnet sitt når deres datter regelrett terget ham som underholdning. Har veldig inntrykk av at skylda for alle hendelser/ krangler mellom vår sønn og andre barn havner på vår sønn, pga at han har adhd. Det hjelper ikke at vi er ressurspersoner i bygda, høy utdannelse og veldig involverte og aktive med våre barn. Vi har to andre barn som fungerer helt annerledes (rolige, skole’flinke’, osv.). Det hjelper ikke. Fordommene består mot adhd. Vi har visst gjort mye feil i andres øyne, når vi har fått en utagerende sønn… Jeg advarer derfor de fleste mot å være så himla åpne. Vi som foreldre er såklart takknemlige for god oppfølging og støtte gjennom skolen og ulike instanser, og ville aldri latt vær å utrede sønnen. Som familie lever vi godt med diagnosen. Resten av verden er derimot meget dømmende fortsatt, dette er vår opplevelse. Anonymkode: e1dbc...e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå