Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #26 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva er psykisk sykdom? Reelt eller en tilstand der pasienten ikke vil ta samme ansvar som andre voksne mennesker? Depresjon eller bare en forståelse for at livet ikke er en dans på roser? For barn ser vi en vanvittig økning i diagnosejaget: ADHD eller dårlig oppdragelse? Anonymkode: cef20...6cb Det er i alle fall ikke noe man ønsker å ha. Jeg er så uheldig at jeg ofte får en reptilhjerne og blir en primat pissredd uten å vite hvorfor. Jeg har vært dypt deprimert, ikke fordi jeg oppdaget at livet ikke er en dans på roser, men fordi menneskehjernen har urinstinkter og at vi ofte detter i en tankeloop der vi tror at vi kunne gjort noe annerledes for å unngå at noe traumatisk hendte. Økningen i diagnoser har vel noe med kunnskap å gjøre. Det er ikke fryktelig mange år siden folk døde fordi vi ikke visste om fysiske sykdommer vi kan kurere i dag. Det kalles medisinsk utvikling. Den gjelder både fysisk og psykisk sykdom. En gang i verden var pasienter med feks ptsd etter massevoldtekt bare gale-Marte. Nå er de offer Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tja...."tillate" oss å være syke? Hva med uføre som springer på alle fjelltopper f eks? Jeg nekter å tro at disse f eks ikke ville makte å forsørge seg selv om det var nødvendig. Anonymkode: cef20...6cb Kanskje fjelltoppen hjelper personen til å føle prestasjon? Et menneske som ikke takler livet, vil med stor sannsynlighet kompensere på andre områder. Vi gjør det alle sammen. Jeg vasker desperat huset, noen springer på fjelltopper. Jeg skulle sikkert vært del Ia ufør, men det er flaut, så jeg jobber og jobber og vasker og vasker og har ikke kontroll på noe som helst i hodet mitt. Det vil muliges straffe seg, men akkurat nå funker det Anonymkode: e07e8...078
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #27 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så med andre ord: Du takler svært dårlig at andre er dårlig. Du bør jobbe med deg selv og gi deg selv et spark i røven. Kanskje du da vil takle det bedre Anonymkode: a4cee...a20 Fobi mot psykisk sykdom, det er det hun har. Ikke bra. Anonymkode: f6100...af0
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #28 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så med andre ord: Du takler svært dårlig at andre er dårlig. Du bør jobbe med deg selv og gi deg selv et spark i røven. Kanskje du da vil takle det bedre Anonymkode: a4cee...a20 Det viktigste er at jeg jobber og forsørger meg og familien, ikke sant? Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #29 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fobi mot psykisk sykdom, det er det hun har. Ikke bra. Anonymkode: f6100...af0 Ugreit å ha det. Hun bør absolutt ta swg selv i nakken og jobbe for å bli bedre. Har lest at jodling skaper livsglede. Det er fint Anonymkode: a4cee...a20
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #30 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det viktigste er at jeg jobber og forsørger meg og familien, ikke sant? Anonymkode: cef20...6cb Eller å være et ok medmenneske. Det er også viktig? Anonymkode: a4cee...a20
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #31 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ugreit å ha det. Hun bør absolutt ta swg selv i nakken og jobbe for å bli bedre. Har lest at jodling skaper livsglede. Det er fint Anonymkode: a4cee...a20 Men det spiller da ingen rolle hvordan jeg har det, det viktigste er at jeg er i full jobb og forsørger meg og familien, ikke sant? Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #32 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det viktigste er at jeg jobber og forsørger meg og familien, ikke sant? Anonymkode: cef20...6cb Når du er borte, så tror jeg ikke familien din tenker «takk Gud for at hun sparket seg selv i ræva og jobbet og forsørget familien i stedet for å være psykisk syk» Anonymkode: e07e8...078
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #33 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men det spiller da ingen rolle hvordan jeg har det, det viktigste er at jeg er i full jobb og forsørger meg og familien, ikke sant? Anonymkode: cef20...6cb Du burde prøve jodling. Da får du fart på humøret ditt Anonymkode: a4cee...a20
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #34 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når du er borte, så tror jeg ikke familien din tenker «takk Gud for at hun sparket seg selv i ræva og jobbet og forsørget familien i stedet for å være psykisk syk» Anonymkode: e07e8...078 Å ha tak over hodet og mat på bordet er da det aller, aller viktigste? Å tjene penger er derfor det viktigste! Om man er sliten og bare vil bli liggende i senga er uvesentlig. Man må komme seg opp og på jobb. Om det var karensdager, tror du ikke flere ville være mer på jobb? Jeg tror også at svært, svært få ville tatt skade av å gå på jobb istedet for å være hjemme når de "ikke er helt i form". Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #35 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Å ha tak over hodet og mat på bordet er da det aller, aller viktigste? Å tjene penger er derfor det viktigste! Om man er sliten og bare vil bli liggende i senga er uvesentlig. Man må komme seg opp og på jobb. Om det var karensdager, tror du ikke flere ville være mer på jobb? Jeg tror også at svært, svært få ville tatt skade av å gå på jobb istedet for å være hjemme når de "ikke er helt i form". Anonymkode: cef20...6cb Så hvis du blir utsatt for alvorlig ulykke, store traumer, eller får alvorlig sykdom. Så er det bare å ta seg sammen, og gå på jobb. Anonymkode: 1b746...31d
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #36 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Å ha tak over hodet og mat på bordet er da det aller, aller viktigste? Å tjene penger er derfor det viktigste! Om man er sliten og bare vil bli liggende i senga er uvesentlig. Man må komme seg opp og på jobb. Om det var karensdager, tror du ikke flere ville være mer på jobb? Jeg tror også at svært, svært få ville tatt skade av å gå på jobb istedet for å være hjemme når de "ikke er helt i form". Anonymkode: cef20...6cb Det handler ikke om å ikke være helt i form. Det handler om å ha hodet så fullt at man ikke klarer å fungere. Jobb i tillegg kan ødelegge mer for noen, og med det får de ikke til å fungere på jobb. Penger får man i Norge hvis man er for syk til å jobbe. Da kan man ha penger til tak over hodet og mat på bordet. Så nei, jobbe er ikke det viktigste i livet. For 100 år siden var det nok det, men heldigvis vet vi bedre i dag Anonymkode: e07e8...078
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #37 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du sier at du ikke klarer å komme deg opp av senga? Hva om du ikke hadde penger til mat og tak over hodet, f eks ikke sykepenger eller andre som forsørget deg? Ville du fortsatt ikke "klart å komme deg opp av senga"? Neppe! Folk flest greier å utføre det de må, men i dag er livet blitt så lettvint at vi kan velge å "ikke klare" å stå opp og forsørge oss selv. Er ikke uten grunn Norge ligger på topp når det gjelder antall uføre. Tror nok ikke vi er sykere enn resten av befolkningen på kloden. Vi er nok dessverre mye, mye latere og mye, mye mer sutrete og snylter på velferdsgodene. Anonymkode: cef20...6cb Jeg har levd på ingen penger fordi jeg hadde så mye panikk og angst en lang periode. Jeg spiste ikke mat, jeg fikk ikke betalt husleie. Det tok til slutt innleggelse og at de hjalp meg med å søke om penger. Jeg velger ikke å være dårlig. Det finnes ingenting annet jeg ønsker meg enn å være stabil og oppegående. Men det jeg har i motsetning til deg er forståelse og empati. Kanskje du burde søke hjelp for det. Anonymkode: 36237...27b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #38 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så hvis du blir utsatt for alvorlig ulykke, store traumer, eller får alvorlig sykdom. Så er det bare å ta seg sammen, og gå på jobb. Anonymkode: 1b746...31d Jeg tror (håper) du forstår forskjellen på alvorlig sykdom/ulykker og det sykefraværet som ikke er fullt så alvorlig! Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #39 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har levd på ingen penger fordi jeg hadde så mye panikk og angst en lang periode. Jeg spiste ikke mat, jeg fikk ikke betalt husleie. Det tok til slutt innleggelse og at de hjalp meg med å søke om penger. Jeg velger ikke å være dårlig. Det finnes ingenting annet jeg ønsker meg enn å være stabil og oppegående. Men det jeg har i motsetning til deg er forståelse og empati. Kanskje du burde søke hjelp for det. Anonymkode: 36237...27b Men så lenge jeg klarer å forsørge meg og familien, betaler skatt og bidrar til samfunnet, holder det jo? Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #40 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men så lenge jeg klarer å forsørge meg og familien, betaler skatt og bidrar til samfunnet, holder det jo? Anonymkode: cef20...6cb Okei, hva er alternativet da? Skal jeg ende mitt liv for å ikke bruke opp dine skattepenger? Anonymkode: 36237...27b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #41 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det handler ikke om å ikke være helt i form. Det handler om å ha hodet så fullt at man ikke klarer å fungere. Jobb i tillegg kan ødelegge mer for noen, og med det får de ikke til å fungere på jobb. Penger får man i Norge hvis man er for syk til å jobbe. Da kan man ha penger til tak over hodet og mat på bordet. Så nei, jobbe er ikke det viktigste i livet. For 100 år siden var det nok det, men heldigvis vet vi bedre i dag Anonymkode: e07e8...078 Vel, i noen tilfeller (ganske mange?) ville de "syke" ha veldig godt at å bli tvunget ut i arbeid. Å gå hjemme å sulle seg inn i egne negative tanker har vist seg å hjelpe svært lite! Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #42 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel, i noen tilfeller (ganske mange?) ville de "syke" ha veldig godt at å bli tvunget ut i arbeid. Å gå hjemme å sulle seg inn i egne negative tanker har vist seg å hjelpe svært lite! Anonymkode: cef20...6cb I de aller fleste tilfeller vil den syke ha veldig godt av behandling for det som plager dem. Jobbe kan de gjøre senere hvis de kan behandles Anonymkode: e07e8...078
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #43 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Okei, hva er alternativet da? Skal jeg ende mitt liv for å ikke bruke opp dine skattepenger? Anonymkode: 36237...27b Poenget er at det er altfor mange som nyter godt av velferdsordningene, og at vi (helsevesen/NAV/myndighetene) lenge har vært altfor slepphendte med pengeutdelingen. Det er altfor mange på uføretrygd, og en veldig stor andel av disse meget vel hadde klart å være i jobb. Det ville vi sett om det ikke hadde vært mulig å få støtte fra NAV. Sykefraværet, både egenmelding og sykemelding, er skyhøyt i forhold til det som er realiteten. Jeg tror vi alle kjenner noen som har benyttet seg av dette godet uten å være skikkelig dårlig, altså så dårlig at det ikke er forsvarlig å være på jobb. Karensdager ville fort avdekket dette. Hva som er din virkelighet har jeg selvsagt ingen innsikt i, det er mellom deg og legen. Anonymkode: cef20...6cb
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #44 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Poenget er at det er altfor mange som nyter godt av velferdsordningene, og at vi (helsevesen/NAV/myndighetene) lenge har vært altfor slepphendte med pengeutdelingen. Det er altfor mange på uføretrygd, og en veldig stor andel av disse meget vel hadde klart å være i jobb. Det ville vi sett om det ikke hadde vært mulig å få støtte fra NAV. Sykefraværet, både egenmelding og sykemelding, er skyhøyt i forhold til det som er realiteten. Jeg tror vi alle kjenner noen som har benyttet seg av dette godet uten å være skikkelig dårlig, altså så dårlig at det ikke er forsvarlig å være på jobb. Karensdager ville fort avdekket dette. Hva som er din virkelighet har jeg selvsagt ingen innsikt i, det er mellom deg og legen. Anonymkode: cef20...6cb Karensdager vil avdekke hvem som har mer og mindre penger. De som har råd blir hjemme. De som tjener dårlig går på jobb og smitter andre med omgangssyke, forkjølelse, korona osv. Anonymkode: a4cee...a20
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #45 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror (håper) du forstår forskjellen på alvorlig sykdom/ulykker og det sykefraværet som ikke er fullt så alvorlig! Anonymkode: cef20...6cb Men på deg så høres det ut som du mener det store flertallet ikke har grunn, for å være uføre. Mens jeg er temmelig sikker på at det er svært få, som fint kunne ha jobbet. En ting til du må tenke på, er hvor er disse jobbene til de som er syke/sliter? De som må jobbe redusert, ha tilrettelagt osv. De jobbene finnes jo ikke. Jeg har selv en sønn med autisme diagnose, og jeg er jo livredd for hvordan hans framtid blir. For sånn som arbeidsmarkedet er, så får ikke han seg jobb. Og han vil jo ha store begrensninger i hva han kan gjøre, og må mest sannsynlig jobbe redusert. Men selvfølgelig vil jeg at han skal jobbe, det vil han og. Men hvor finnes de jobbene? Anonymkode: 1b746...31d
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #46 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Poenget er at det er altfor mange som nyter godt av velferdsordningene, og at vi (helsevesen/NAV/myndighetene) lenge har vært altfor slepphendte med pengeutdelingen. Det er altfor mange på uføretrygd, og en veldig stor andel av disse meget vel hadde klart å være i jobb. Det ville vi sett om det ikke hadde vært mulig å få støtte fra NAV. Sykefraværet, både egenmelding og sykemelding, er skyhøyt i forhold til det som er realiteten. Jeg tror vi alle kjenner noen som har benyttet seg av dette godet uten å være skikkelig dårlig, altså så dårlig at det ikke er forsvarlig å være på jobb. Karensdager ville fort avdekket dette. Hva som er din virkelighet har jeg selvsagt ingen innsikt i, det er mellom deg og legen. Anonymkode: cef20...6cb Er du ikke glad for at vi kan være hjemme når vi er syke? Og at kan tillate oss å være syke? De aller fleste som er «syke» er de som ellers er helt friske. Normale folk uten psykisk diagnose. I alle fall alle de jeg kjenner som «skulker» jobb er de som mener de bidrar så mye til samfunnet at de fortjener en sykedag her og der. Det er bevist at det ikke fungerer over tid å tvinge seg selv i arbeid over lengre tid Anonymkode: e07e8...078
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #47 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det var da et veldig unyansert bilde.. Er det virkelig sånn du ser på samfunnet rundt deg? Det er ingen som sier vi er sykere enn resten av verdens befolkning, men vi har en mye større grad av sysselsetting og mye bedre støtteordninger til de som ikke makter. Her i landet slipper svakelige "Tante Turid" å bo på loftet hos famille, og sykelige "Onkel Truls" trenger ikke bo på nåde hos broren sin. Her i landet orker man å jobbe eller man har krav på trygd. Du kaller det å leve på nav som minste motstands vei, du aner virkelig ikke hva du snakker om. Anonymkode: b705d...3fd Det med den høye sysselsettingen er ikke sant lenger. De siste årene har vi blitt forbigått av veldig mange land. Anonymkode: 52c05...7cf
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #48 Skrevet 31. juli 2021 Jeg kjører på som jeg alltid gjør selvom jeg har det dårlig. Ikke kronisk syk men har en diagnose. Jeg er mye sliten og når dagens gjøremål er gjort prioriterer jeg søvn fremfor underholdning. Slik er bare jeg. Jobb, barn, hus og sove. Anonymkode: 51e6d...7d1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #49 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vi ligger på topp når det gjelder uføretrygd, det er faktisk slik det er! Tror du vi er så mye sykere enn resten av verden? Hvorfor er vi så utslitte, vi som har verdens mest ordnede arbeidsliv med 7,5 timers dag, lovfestet ferie, permisjonsordninger, sykelønnsordning etc etc?? Anonymkode: cef20...6cb Litt enig med deg, med god helse og trygge ordninger får sinnet mulighet til å utvikle seg negativt. Men psykiske lidelser er reelle da. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 51e6d...7d1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #50 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vi ligger på topp når det gjelder uføretrygd, det er faktisk slik det er! Tror du vi er så mye sykere enn resten av verden? Hvorfor er vi så utslitte, vi som har verdens mest ordnede arbeidsliv med 7,5 timers dag, lovfestet ferie, permisjonsordninger, sykelønnsordning etc etc?? Anonymkode: cef20...6cb Det er vel fordi vi har uføretrygd. Et land som ikke har det, vil jo ikke være med i statistikken. Før vi fikk velferdsgoder i Norge, og mens vi var bondesamfunn, hadde allikevel veldig mange familier en «tante» eller «onkel» som bodde hos dem, som ikke var i stand til å jobbe, som lå i sengen på kammerset og var «skrøpelig» eller hadde «dårlige nerver» som det het den gang. Når vi fikk et mer moderne samfunn var dette fortsatt vanlig, og husmødre ble sendt på hvilehjem for å hente seg inn… Det er da ikke sånn i et samfunn uten velferd at folk ikke er syke/kronisk syke eller sliter med psyken. Men i et velferdssamfunn skal man ikke bli straffet for det. Anonymkode: f468a...8b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå