Gå til innhold

Hvordan få kommende 2. Klassing til å lese mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har ikkje lyst til å lese i sommerferien .er redd ting går i glemmeboka 🤔 hvordan få han til å ha lyst å lese mer? Hva kan fenge? Han las leseleksa på mellomste nivå heilt greit før skuleslutt og kan lese enkle tekster. Til nå har vi gjort det slik at vi les og han les enkelte ord innimellom (2-4 bokstaver i orda). 

Anonymkode: d839f...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leser bøker sammen og så leser vi annenhver setning. Har også en som skal begynne i andre. Hun er mer motivert om vi bytter på. Noen ganger sklir det veldig lett og da leser hun to/tre setninger. Lar henne styre mengden. Vi spør henne også om hjelp til å finne ting i butikken. Kan du finne osten det står synnøve på, kan du hende vaskepulver som heter omo osv. Det synes hun er veldig stas. 

Anonymkode: ae381...efb

Skrevet

Tegneserier?

Min sønn leste pondus på den alderen, mye fordi pappaen elsker det, men lesing er lesing 🙂

Anonymkode: 21c44...c61

Skrevet

Bøker som er laget som tegneserier,  finnes en del av de . Melde han på sommerles,  men det er jo for sent nå da 🙈

Anonymkode: 7fdd9...7bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bøker som er laget som tegneserier,  finnes en del av de . Melde han på sommerles,  men det er jo for sent nå da 🙈

Anonymkode: 7fdd9...7bd

Han er på sommerles. Men vi les for han stort sett. 

Skrevet

Tegneserier eller dataspill?

Anonymkode: 5300e...5bf

Skrevet

Jeg inngikk avtale med min om at hvis vi skal være med på sommerles, måtte hun lese litt også. Så hun velger om hun vil lese først eller sist, men må lese en side i boka vår. Fungerer fint her. 

Ellers støtter jeg ideen om tegneserier! 

Skrevet

Abonner på Donald duck junior! 

Anonymkode: 74746...422

Skrevet

Jeg tenker litt anderledes. Ikke drep lysten ved å mase eller presse. Det er sommerferie, la han ha sommerferie.

Anonymkode: 9f48e...844

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk for tips.👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Har begynt å abonnere for å se om det kan fenge. Men står fra 5-7 år, og min gutt er 7 år. HI

Skrevet

Hvordan er leseferdighetene? Har du prøvd å gå et nivå ned i forhold til hva du tenker han får til? Altså bøker med stooor skrift og lite tekst per side. Mye mer motiverende å lese noe som føles lett. Også må selvfølgelig boka være interessant for han. 

Og ellers, les en side hver og gjør lesing til noe koselig. "Skal vi lage oss en kopp kakao og finne frem en koselig bok i kveld?" fungerer knall her. Og å sette på tekst på barneTV. Min rekker ikke lese hele teksten, men jeg hører hun sitter å leser noen ord av og til når hun ser barnetv. Legg inn lesing "overalt". Jeg lager to handlelister, en til meg og en til jentungen så går hun rundt med egen vogn og finner varene "sine". Når vi kjører bil hjelper hun til å lese stedsnavn og veiskilt. Når vi lager mat hjelper hun til å lese oppskrift. Mye lesing som ikke er i bøker også.

Anonymkode: b9a57...383

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvordan er leseferdighetene? Har du prøvd å gå et nivå ned i forhold til hva du tenker han får til? Altså bøker med stooor skrift og lite tekst per side. Mye mer motiverende å lese noe som føles lett. Også må selvfølgelig boka være interessant for han. 

Og ellers, les en side hver og gjør lesing til noe koselig. "Skal vi lage oss en kopp kakao og finne frem en koselig bok i kveld?" fungerer knall her. Og å sette på tekst på barneTV. Min rekker ikke lese hele teksten, men jeg hører hun sitter å leser noen ord av og til når hun ser barnetv. Legg inn lesing "overalt". Jeg lager to handlelister, en til meg og en til jentungen så går hun rundt med egen vogn og finner varene "sine". Når vi kjører bil hjelper hun til å lese stedsnavn og veiskilt. Når vi lager mat hjelper hun til å lese oppskrift. Mye lesing som ikke er i bøker også.

Samme her. Vi har tatt i bruk lesing i hverdagen mye. Handle mat er veldig gøy. Finne togavgangen vår på skjermen. Når er toget vårt fremme. Veien der venninna di bor heter «blabla» si fra når du ser skiltet. 

Anonymkode: ae381...efb

Skrevet

Liker han gåter, for eksempel? Hvis han leser dem selv, vet bare han svaret:lur:. Støtter også forslag over om tegneseriebaserte bøker. Spill på interessene hans. Les gjerne boka for ham først, så kanskje han setter seg å kikker i den på egen hånd etterpå om den fenget. 

Ellers kan dere kanskje snike inn litt lystbetont lesing og lek med ord innimellom?

Her tuller vi med ting som står på pålegget, for eksempel. Nistesalamien ble etter en tur i gulvet til «mistesalami» Og er egentlig Gilde sin skinke hele Norges favoritt? Det kan bli mye god lesing av å vekke barnets indre kverulant!

Jeg tenker at det viktigste er å holde interessen for språk oppe. Les høyt for ham, bruk skilt og tekster rundt dere i samfunnet, tull og tøys med ord og vendinger, og ikke press for hardt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.7.2021 den 23.29):

Takk for tips. Dette skal prøves ut 👌 han leser greit korte ord på 4 bokstaver, men når det blir lengre ord tipper han ofte på endingen. Men det er kanskje vanlig å ikkje klare å lese lengre ord korrekt enda? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.7.2021 den 20.25):

Takk for tips. Dette skal prøves ut 👌 han leser greit korte ord på 4 bokstaver, men når det blir lengre ord tipper han ofte på endingen. Men det er kanskje vanlig å ikkje klare å lese lengre ord korrekt enda? 

Eller egentlig kun 2 og 3 bokstavsord ser jeg🤔 er det lite? Hvordan lære han teknikker for å klare lengre ord?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eller egentlig kun 2 og 3 bokstavsord ser jeg🤔 er det lite? Hvordan lære han teknikker for å klare lengre ord?

Det er jo kjempeforskjell i den alderen så jeg ville ikke vært bekymret akkurat nå. Men dette burde du nok ta opp med skolen etter skolestart. Helt sikkert ingen krise og med litt arbeid og litt modning går det nok seg til, men kan jo være greit å høre med dem hvordan man skal jobbe med det 😁

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er kun mengdetrening som skal til. Trekke lydene sammen, begynne med korte ord, øke etter hvert. 

Han er nok innenfor normalområdet, men dere bør fokusere på lesingen i høst slik at det løsner ☺️

Skrevet
Optatium skrev (2 timer siden):

Det er kun mengdetrening som skal til. Trekke lydene sammen, begynne med korte ord, øke etter hvert. 

Han er nok innenfor normalområdet, men dere bør fokusere på lesingen i høst slik at det løsner ☺️

Enig i det, men så er han ikkje veldig glad i å lese. Har kjøpt ei løveungebok til han som han las greit med litt hjelp og er blitt medlem i Donald duck junior.Ser at han ikke holder fingeren under ordet, tenker at det kanskje blir lettere hvis han begynner med det?

Skrevet

Gå på biblioteket og la han låne bøker som fenger, så kan dere lese sammen eller og han kan prøve seg. Der er det også muligheter for å sitte sammen og lese. For så å låne med andre bøker hjem. Finn gjerne temaer som han liker, om det er fotball, dinosaurer etc. De er også flinke til å hjelpe til med å finne bøker der. Lykke til! 

Anonymkode: b3c04...492

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.7.2021 den 18.55):

Han har ikkje lyst til å lese i sommerferien .er redd ting går i glemmeboka 🤔 hvordan få han til å ha lyst å lese mer? Hva kan fenge? Han las leseleksa på mellomste nivå heilt greit før skuleslutt og kan lese enkle tekster. Til nå har vi gjort det slik at vi les og han les enkelte ord innimellom (2-4 bokstaver i orda). 

Tegneserie bøker som f eks hundemannen, den er morsom og fengende og noen ord i hver rute. Vi begynte med å lese annenhver figur og tilslutt ville han lese alt for meg! Hadde alt fra 15 minutter til 30 minutter på kvelden og det ble mer når han ville det!

Anonymkode: 06435...99b

Skrevet

Løveungebøkene er fantastiske når han er  på det nivået. Få, korte ord på hver side og det er lett å bli ferdig med boka. Tegneserier blir antagelig for vanskelig å lese alene, selv Donald junior (men bra for øvelsen å lese annen). Bruk biblioteket!

Vi tok også frem igjen bøker fra barna vart små, f. eks bøkene om Thomas og Emma, men da bør lesenivå være litt høyere. 

Anonymkode: dfda4...dbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-7-28 den 22.24):

Har begynt å abonnere for å se om det kan fenge. Men står fra 5-7 år, og min gutt er 7 år. HI

Vi har hatt vanlig Donald fra barnehagealder. Sa at jeg selv så på bildene da jeg var liten hvis jeg "leste" alene og plutselig en dag begynte jeg å skjønne bokstavene når jeg leste sammen med en voksen. Vi har gjort det samme med barn her i hus. Men ikke mast, vi har bare lest uten å ha det som innlæring og det har trigget leselyst.

Anonymkode: 45fdb...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...