Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Hva er forskjellig fra barnehagegarderoben til skolegarderoben til barna dine? Bruker de fortsatt parkdress osv? Anonymkode: 03588...5f5
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Ikke parkdress. Bukse og jakke. Innesko som også brukes i gym, altså ikke sandaler/crocs/slippers. Og ikke forvent info fra skolen. Snakk med en oppegående mor med barn som skal opp i 2. eller 3. om alle bra triks og lokale løsninger. Skolen informerer ikke slik som bhg. Anonymkode: b2dd4...6d1
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Hva barna bruker varierer fra barn til barn, men det viktigste nå er at du har klær barnet klarer å kle på seg selv. Nå skal barnet vite hvor mye, lite og hvilke klær det må ha etter været. Selv om lærere prøver å hjelpe litt til så er det begrenset hvor mye de kan hjelpe til for ett kvarters friminutt om 30elever skal ha hjelp, da er det ferdig før alle har fått hjelp. Så ikke kjøp klær etter om de har skåret bra på tester, kjøp klær etter hva ungen klarer å få på seg. Vær også forberedt på at nå kommer barnet til å ha meninger om hva det vil ha. Det er ikke kult med parkdress om i gen andre har det osv. Mine barn har ikke brydd seg om hva andre mener, de har hatt hel vinterdress hele barneskolen for de syns det går raskest å ta på seg slik at de får lekt mest mulig ute. De har fått mange kommentarer på det, men det har de ikke brydd seg om. Ene ungen hadde todelt ett år, men endte opp med å ta dressen hu hadde hjemme istede. Alltid hatt flere sett siden jeg har unger som er mest ute. Vi har hatt regntøy hengende på skolen hele tiden, det har de egen plass til. De har også hatt ett skiftetøy i hylla si. Sjeldent de har brukt det, men de har lånt bort når andre tenger. Vi bor så nære skolen at skulle de bli våte har de kunne springe hjem og skifte mens sndre låner deres tøy på skolen. Så lurt å ha ett skift fra topp til tå på skolen, ha gjerne det tøyet ungen ikke er så glad i for om det blir liggende ubrukt der ett år gjør det ikke noe. Vinterstid har ungene hatt dress hengende på skolen. Jeg gidder ikke passe på hva som kom hjem og hva de går i om morran. Ofte ikke de beste dressene de har hatt der siden de er ute kortere på skolen enn hjemme. Så når det er turdager vinterstid tar de på seg den beste dressen hjemme feks. Men alt avhenger litt av hvordan din unge er, hvordan været er der dere bor og hvordan skolehverdagen fungerer. Hos oss har de vært mye ute, utenom turdagen de hadde en dag i uka også. Skogen og idrettsanlegg er rett utenfor døra, noen min gange til akebakken på vinteren osv. så de har utnyttet dette i undervisningen. Hvorfor sitte inn og lære om naturen når de kan gå ut og lære om den i naturen? Så her har det vært viktig å ha alt tilgjengelig hver dag, men turdager dr de er ute hele dagen er en fast dag. Da må ungene ofte kle seg litt anderledes. Forskjell på å være ute en hel dag i -10grader enn under en time rett ved skolen. Blir de kalde da så kan de bare gå inn, det kan de ikke på tur. Innesko skal de liksom ha her, men igrunningen som har det. Jeg sluttet raskt å kjøpe det, for de ble aldri brukt. Sokkelessen var det ungene gikk i. Anonymkode: 75fa8...89e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #4 Skrevet 27. juli 2021 Jeg satt akkurat som deg i fjor da vår skulle starte på skolen. Her kommer min anbefaling. Byttetøy og gjerne 2-3 par sokker. sandaler som innesko En tykk genser liggende i hyllen Regntøy og støvler (gjerne værende på skolen gjennom hele uken) Gymsokker (de bruker kun det, ikke gymklær) På vår skole skal de ikke ha pennal. I klassen til jenta vår brukte de både kjeledress og to-delt. (Ingen som reagerte på om en hadde vinterdress) Jeg synes det var ganske likt som i barnehagen- men barna har litt større ansvar for klær og sånt. Kanskje enda viktigere enn før å merke klær og sko. Vi fikk liste fra skolen om hva de ønsket faktisk. Anonymkode: 26dfa...7e9
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #5 Skrevet 27. juli 2021 Vanlig inne klær og ute klær! Anonymkode: cc82f...1f6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Barnet vil trenge omtrent det samme som i barnehagen. Anonymkode: 62b30...f13
Superdolly Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Løsningene varierer litt fra skole til skole. På "vår" skole har de ikke egen plass til regntøy, der har de en knagg med en hylle over og en under. Hylla over brukes til votter, luer og skjerf om vinteren, caps, solbriller og solkrem om sommeren. Den er ca 25 cm bred. På knaggen henger yttertøyet. Hylla under brukes til sko. På "vår" skole er de kjempenøye med at ungene bruker innesko, og de vil helst at de har noe som sitter godt på føttene som også kan brukes til gym. Ungene har en egen kurv til skiftetøy, og der bør det ligge et fullt skift til en hver tid. Klær og sko bør være slik at barnet klarer mest mulig selv, for læreren har ikke sjans til å rekke å kle på alle før hvert friminutt. Mine har brukt hel dress om vinteren, men bare jakke vår, sommer og høst. Jeg sender med de klærne jeg tenker de vil trenge den dagen om morgenen, for de har ikke plass til å ha "alt" hengende "i tilfelle". Hel dress er veldig kjekt, for da går det raskt for dem å kle på seg og de kan ikke "glemme" å ta på seg utebuksa. I tillegg hadde mine - før korona - med seg kopp på skolen, sånn at de kan ta seg litt vann hvis de blir tørste. Nå er det drikkeflaske i sekken hver dag. Pass på at den er lett å åpne og lukke og ikke lekker. Her har barna samme garderobe når de er på SFO som når de er på skolen, så her er det kun ett sett av skiftetøy og ytterklær og innesko.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Gymsokker? Er det vanlig på alle skoler, og hvor får man kjøpt det? (Litt stressa skolestartermor her.) Anonymkode: 010c7...352
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 Innesko til gym/klasserom, skifteklær etter behov, regnklær og støvler, varmere klær utover høsten. Pennal er ikke lov her før ganske langt opp i trinnene. Vi må også abonnere på nyhetsbrev fra skolen/sfo for å holde oss oppdatert. Kun i særskilte tilfeller vi får beskjeder utover det. Anbefaler å følge klassens Facebook gruppe om dere oppretter det. Er du i tvil om noe kan du spørre andre foreldre før klasselærer. Anonymkode: afbd3...021
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Innesko har vi fått beskjed om hvert år fra skolen, og min datter som skal opp i 3 nå sier at hun aldri har brukt de. 🙈🙈 Anonymkode: b278f...010
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hva er forskjellig fra barnehagegarderoben til skolegarderoben til barna dine? Bruker de fortsatt parkdress osv? Anonymkode: 03588...5f5 Jeg har ikke handlet inn spesielt mye til skolestart til mine. Mine har brukt hel dress på vinteren i 1.klasse, men todelt regntøy og jakke/overtrekksbukse høst og vår. Jeg har bare kjøpt inn noen nye bukser da de gjerne har vokst mye i sommerferien og det de hadde fra vinter/vår har vært smått og godt brukt, ellers har de brukt av det de har til skolestart. Anonymkode: b4814...f02
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Gymsokker? Er det vanlig på alle skoler, og hvor får man kjøpt det? (Litt stressa skolestartermor her.) Anonymkode: 010c7...352 Slapp av det er lov . 😀 Gymsokker får du kjøpt på sportsbutikker. Har sett på obs. ser flere skrive ikke parkdress, vi på min jobb er veldig glad for parkdresser 😀 Anonymkode: 5dacf...34e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Innesko har vi fått beskjed om hvert år fra skolen, og min datter som skal opp i 3 nå sier at hun aldri har brukt de. 🙈🙈 Anonymkode: b278f...010 Hva har hun på bena når brannalarmen går midt på vinteren? Anonymkode: 5dacf...34e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Vi har brukt lette joggesko som innesko for da fungerer de som sko i gymsalen også. Da kan de brukes sommeren i etterkant av skoleåret. Kjøper nye inne-/ joggesko på høsten. Mine ville ha hel vinterdress i 1. og 2. klasse, fra tredje ønsket de todelt. Anonymkode: f9e7e...0bb
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Det er veldig likt altså, ikke noe å stresse med Her har de hatt joggesko som innesko, og bruker de i gymmen i tillegg, så slipper man egne gymsko. Skift fra innerst til ytterst er greit at henger på skolen. Her har de ganske dårlig plass så de har en hylle og en sånn knagg med tre kroker på hengende under. Mine har ikke brukt parkdress på skolen, de har hatt en allværsbuke i sekken som har blitt brukt ved vått vær, ellers er de ute i dongeribuksa. Et sett med billig regntøy fra en av kjedebutikkene har ligget på skolen hele tiden, i tilfelle det plutselig blir regn i løpet av dagen, men ellers har de hatt allværsjakke og den allværsbuksa som ligger i sekken. Anonymkode: feb84...510
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Gymsokker? Er det vanlig på alle skoler, og hvor får man kjøpt det? (Litt stressa skolestartermor her.) Anonymkode: 010c7...352 Kjøp sokker hos feks skyland (trampolineparker). Billige, alle her bruker kun det. Anonymkode: f79c8...19e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Her var det mange gode tips! Da vet jeg mer hva jeg bør handle inn, guttungen har strekt seg mye i sommer😅 HI Anonymkode: 03588...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå