Gå til innhold

Dette med diskriminering er komplisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fullstendig klar over at diskriminering finnes og at mange som har ikke vestlig bakgrunn, utenlandsklingende navn osv kan slite mer med å få jobb.

Men jeg tror og at mange som tilhører minoriteter kan bli litt ekstra sensitive og tolker ting feil.

Jeg har vært observatør i en arbeidskonflikt hvor leder hadde minoritetsbakgrunn. Leder er svært kompetent, arbeidsjern og ressursperson men er også en tydelig person som ikke lar seg herse med. Han mener nå at dette er snakk om rasisme, mens jeg tolker det dithen at det er en konflikt som bunner i andre ting.

Har venninner som er 1 og 2 generasjonsinnvandrere og jeg merker at de tolker ting annerledes, f.eks. ting som gjelder barna deres. Dette er ikke språkbarrierer, de er høyt utdannede og snakker perfekt norsk. Men når barna deres blir satt i feil gruppe i timene(ikke den beste) eller blir oppmuntrer til å søke yrkesfag, ja da er det fordi de har innvandrerbakgrunn. 

Har og en kollega som er homofil og som nok mener at dette har gjort at han ikke får de mulighetene i arbeidslivet som han hadde ambisjoner om. Vel, det er et ekstremt spisset og konkurranseutsatt område han jobber med.

Jeg synes dette er litt synd, noen ganger kan det ligge fordommer og rasistiske ting bak, men ofte er det rett og slett slik livet er for oss alle.

Anonymkode: a0498...849

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er observatør i en arbeidskonflikt og legger ut om konflikten på nett, og sper på med litt ‘svogerforskning’. Spesielt

Anonymkode: 1179a...f10

Skrevet

Jeg husker når Manuela Ramin-Osmundsen måtte gå av som minister, dere husker sikkert den saken. Hun ansatte en bekjent som barneombud, og var ganske så uklar om hvor godt de egentlig kjente hverandre og pressen jaget denne saken.

Da skrev mannen hennes et innlegg i aftenposten tror jeg, hvor han mente at dette dreide seg om diskriminering. Det gjorde vel ikke det?

HI

Skrevet

Hva er svogerforskning for noe, HI?

Anonymkode: 99f8f...de6

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hva er svogerforskning for noe, HI?

Anonymkode: 99f8f...de6

Jeg prøver å diskutere noe og bruker noen eksempler fra folk jeg kjenner til ja. Er det ingen andre som har lignende erfaringer?

Litt inspirert av tråden om diskriminering.

Skrevet

Jeg synes det er et viktig tema du tar opp, HI. For dette er vanskelig.

Noen ganger er det helt klart diskriminering, andre ganger er det mer usikkert om det er diskriminering eller at kvalifikasjoner ikke stemmer med behov, og andre ganger har ikke etnisk bakgrunn noe å si, kun kvalifikasjoner, enten faglige/erfaring og/eller personlige egenskaper.

Det er altfor mye diskriminering. Men ikke alt som blir oppfattet som det er det heller.

Jeg tror språkproblemer er noe som ofte gjør at innvandrere sliter mer med å få seg jobber. Det krever mer, og ikke alle har hverken ressurser eller vilje eller tid til det ekstraarbeidet som da kreves for å hjelpe dem til et bedre språk.

Men jeg kan forstå at mange med ikke-norsk bakgrunn raskt kan tolke det meste de opplever som negativt som diskriminering, nettopp fordi de nok har opplevd altfor mye av det. Det er jo også et problem med de som har navn som virker "for" fremmed for oss vestlige, fordi vi ikke vet hva vi da kan forvente. Noen oppfatter det som spennende muligheter, andre har mer negative forventninger om språk- og kulturforskjeller som kan bli store.

Det er komplisert. Man skulle ønske det ikke var det, men jeg tror det kanskje bør mer bevissthet til rundt dette. Og så bør både nordmenn og nye landsmenn generelt være langt mer innstilt på å bli kjent med hverandre og inkludere og la seg inkludere.

Anonymkode: 86f4b...1c7

Skrevet

Det er et veldig komplisert tema for det blir vanskelig å diskutere når man trekker rasismekortet eller diskriminering. Det er litt som når min gutt blir kalt fregnetryne, brilletryne osv på skolen så er ikke det så alvorlig, mek hvis han fra Uganda blir kalt brun eller mørk så er det rasisme blant disse 10 åringene og alt mulig av ressurser blir satt inn. 

jeg var samboer med en fra Kosovo som jobbet med yrkesfag og hvis noen sa imot han var det rasisme og diskriminering med engang. Det er umulig å snakke imot for det er opplevelsen. Det kan godt tenkes det ikke var ment sånn. 

finner dette overalt i samfunnet for øyeblikket. Det handler om at noen skal ja definisjonsmakten på alt. Og når kort er trukket så kommer man seg liksom ikke ut av det. 

Anonymkode: a8131...3e3

Skrevet

Når man har blitt utsatt for forskjellsbehandling mange ganger og i tillegg har familie og venner som har blitt utsatt for det samme vil man naturlig nok tolke opplevelsene sine ut fra det, men det fører desverre også til at noe blir tolket som rasisme som ikke er det.

Jeg hadde for eksempel en arbeidssøke på intevju. Det var snakk om tidspunktet vi startet på om morgenen og jeg spurte "Hvor kommer du fra?". Det ble ikke vell mottatt.  Hun oppfattet det som rasisme. Det jeg egentlig prøvde å spørre om var om hun kom nordfra eller sørfra. Jeg mente ikke hvor hun var født, men prøvde å finne ut hva som passet med tidene for kolektivtransporten. Det var jo en filleting som var enkel å oppklare, men det viser litt hvor påvirket mam blir av det man har opplevd før.

Anonymkode: 33f18...8a1

Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil og er enig i at det er veldig vanskelig. I mitt yrke, lærer, opplever jeg mye av det du prøver å beskrive. Sist skoleår hadde jeg f.eks. en klasse der alle utenom én elev var etnisk norske, den siste var også norsk, men med mørk hudfarge. For meg har aldri det spilt noen rolle, mennesker er mennesker. Problemet var at det tilfeldigvis var denne ene eleven det var trøbbel med hele tiden og jeg måtte oftere bare snakke til, med og ta vedkommende ut av klasserommet. Det ble det skikkelig ramaskrik av fra foreldrene (som faktisk er hvite, adoptivforeldre) og jeg fikk faktisk slengt i meg at jeg er rasistisk, noe jeg overhodet ikke er! Det var ikke mulig å forklare dem at det ikke var hudfargen jeg hadde noe problem med, men oppførselen. Jeg har da hatt drøssevis av ungdommer med atferdsvansker, og de kommer i alle varianter (lyse, mørke, gutter, jenter, høye, lave, tynne, overvektige osv ...), men i dette tilfellet har det tilfeldigvis en mørk, og det ble et problem. Det ble jo til at jeg gruet meg til å irettesette eleven og sånn skal det jo ikke være. 

Anonymkode: ba74e...e0e

Skrevet (endret)

😊👍

Endret av Bie-damen
45
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-7-21 den 22.06):

Men jeg tror og at mange som tilhører minoriteter kan bli litt ekstra sensitive og tolker ting feil.

Det har jeg aldri lagt merke til i minoritetsmiljøer.

Derimot kjenner jeg ei som er hardcore feminist. Hun vrenger på normal oppførsel for å få det til å virke som et angrep på kvinner, og alt hva menn gjør er maktmisbruk på en eller annen måte.

Så innen feministmiljøer råder en hinsides sensitivitet og vrangforstillinger.

Anonymkode: 781b3...278

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg aldri lagt merke til i minoritetsmiljøer.

Derimot kjenner jeg ei som er hardcore feminist. Hun vrenger på normal oppførsel for å få det til å virke som et angrep på kvinner, og alt hva menn gjør er maktmisbruk på en eller annen måte.

Så innen feministmiljøer råder en hinsides sensitivitet og vrangforstillinger.

Anonymkode: 781b3...278

Så dette er en fenomen som utelukkende gjelder for kvinner? Litt merkelig at en slik sensitivitet «råder» i feministmiljløet, men overhode ikke oppstår hos minoriteter?

Anonymkode: 84903...214

Skrevet

Noe som er ganske interessant er at der i dag er helt uakseptabelt å diskriminere på grunnlag av hudfarge,  mens det blir akseptert og delevis forventet at man diskriminerer på grunnlag av "kultur".

Anonymkode: 33f18...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...