Gå til innhold

Overta bolig når slutt med samboer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp meg med å forstå dette:

vi er samboere uten felles barn. Jeg eier 65% av boligen, da jeg hadde egenkapital når vi kjøpte. Vi betaler sammen (50/50) på lånet. 
ved overtakelse vil man bruke takst (la oss si 5mill) og trekke fra gjeld (la oss si 3mill). Har igjen da 2mil. 35% Vil da være 700tusen, som jeg har forstått er den summen som jeg må kjøpe eks-samboer med. Hva skjer med lånet da? 3mill delt på 2 er 1,5 mill. Vil det si at eksen skylder meg 800tusen når jeg overtar hele lånet? Eller hvordan fungerer det? 

Anonymkode: cc42f...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksen skylder ikke deg noe for lånet. Det skylder dere banken. Så hvis du vil beholde huset må du avtale med banken at du overtar lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

topaz skrev (2 minutter siden):

Eksen skylder ikke deg noe for lånet. Det skylder dere banken. Så hvis du vil beholde huset må du avtale med banken at du overtar lånet. 

Det gir jo mening. Det som ikke gir mening er at jeg har punget inn egenkapital ved kjøpet, eksen har null egenkapital. Vi betaler likt på lånet. Allikevel etter to år skylder jeg plutselig 700tusen? 
eller skal egenkapitalen min trekkes også før oppgjøret?

Anonymkode: cc42f...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dere har satt opp avtaler, men det kan være sannsynlig at dere trekker fra egenkapital du gikk inn med, deler resten på to og så får du halvparten pluss din egenkapital og han får kun halvparten etter din egenkapital er trukket fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Anonym bruker skrev (På 18.7.2021 den 12.24):

Det gir jo mening. Det som ikke gir mening er at jeg har punget inn egenkapital ved kjøpet, eksen har null egenkapital. Vi betaler likt på lånet. Allikevel etter to år skylder jeg plutselig 700tusen? 
eller skal egenkapitalen min trekkes også før oppgjøret?

Anonymkode: cc42f...a2e

Hadde dere solgt huset med dette regnestykket så ville han sitte igjen med 700 000kr og du 1 300 000kr.

Men, iom at du velger å beholde huset så må han få sine 700 000kr. Du vil da sitte igjen med takst - nytt lån = 1 300 000kr som er summen du skal ha. Bare at nå har du bakt dine penger inn i boligen. 

Anonymkode: cc86a...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...