Gå til innhold

Når elleveåringen stinker svette og møkkete kropp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninne til datter begynner å bli et problem for meg. Hun lukter alltid svette, fett hår og kropp. Hun har alltid rent tøy og moren er en helt normal dame. Denne jenta har fått mensen har hun fortalt, hun har også sagt hun synes det er «kjedelig å dusje». Jeg er gravid og sliter med kvalme og noen ganger føler jeg at jeg må kaste opp om hun sitter for nærme. Noen ganger lukter hun også gammel mens. Jenta har veldig langt og tykt hår og til og med når hun har dusjet så ser jeg at håret er ekstremt møkkete i hodebunn. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe dette fatt. Be henne om å dusje før hun kommer, snakke med moren eller bare si hun ikke kan komme? Lukta er så ekstrem at til og med mannen min som er ganske tolerant og lite fisefin reagerer på henne. 
Datteren min må lufte rommet etter besøk og jeg ser at hun noen ganger gjemmer nesa i genseren eller holder seg for nesa når hun må sitte helt inntil henne. 
Jeg tror jo ikke hun er ekstremt urenslig men hun sier at hun dusjer annenhver/tredjehver dag, slik jeg ser det så må hun dusje hver dag, særlig når hun har mensen. 
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: a2d3b...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man dusjer annenhver dag er det vel nesten umulig å være så møkkete som du beskriver? Kanskje hun bare sier/later som at hun dusjer. Lurer moren sin. Men det er jo fryktelig rart at ikke moren hennes lukter og ser hvor ille det er. Sier datteren din noe om dette?

Utrolig følsomt tema… men hvis datteren din har lagt merke til dette har sikkert andre barn det også, og det vil jo bli en grunn til at andre ikke vil være sammen med «hun som lukter ekkelt». Stakkars. 
Du må legge det frem som «tror datteren din trenger hjelp med hårvasken sin. Hun gjør det nok ikke riktig. Vanskelig med så tykt hår» Noe i den duren.

Anonymkode: fbac1...b15

Skrevet

Hvis det er så ille at jevnaldrende reagerer, ville jeg tatt det opp med moren. Fokuser på at du ønsker å hjelpe og at du synes det er trist hvis hennes venninner mener hun lukter vondt. 

Anonymkode: 78c10...a7f

Skrevet

Den er lei. Det blir galt uansett hvordan du legger det frem. Men tror likevel du må si noe. Moren hennes vil nok ta det som kritikk uansett, men det får du nesten bare leve med. Det går over... 

Skrevet

Si det til henne på en fin måte; «det er koselig at du kommer på besøk, men du må dusje før du kommer hit. Når man er i puberteten lukter man ekstra stramt, og vi kjenner at du ikke dusjer hver dag»

Evnt gi henne en liten «gavepose» med velduftende produktet i tillegg. 

Anonymkode: 0507f...31a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis man dusjer annenhver dag er det vel nesten umulig å være så møkkete som du beskriver? Kanskje hun bare sier/later som at hun dusjer. Lurer moren sin. Men det er jo fryktelig rart at ikke moren hennes lukter og ser hvor ille det er. Sier datteren din noe om dette?

Utrolig følsomt tema… men hvis datteren din har lagt merke til dette har sikkert andre barn det også, og det vil jo bli en grunn til at andre ikke vil være sammen med «hun som lukter ekkelt». Stakkars. 
Du må legge det frem som «tror datteren din trenger hjelp med hårvasken sin. Hun gjør det nok ikke riktig. Vanskelig med så tykt hår» Noe i den duren.

Anonymkode: fbac1...b15

Jeg mistenker at hun ikke får noe hjelp og at hun bare står i dusjen ja.  Med det lange tykke håret hun har så tror jeg faktisk hun må ha litt bistand. Jeg ser jo min hun tror at å vaske håret er å vaske ytterst. Jeg må stadig minne henne på at det er hodebunnen som må vaskes. 
Jeg må nesten få sagt fra for jeg sliter virkelig med lukta nå. 

Skrevet

Ikke lett det der, hadde slev en venninne som slet med dette, hun dusjet hver dag da, men var myyye hormoner

Anonymkode: 4950b...e6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Venninne til datter begynner å bli et problem for meg. Hun lukter alltid svette, fett hår og kropp. Hun har alltid rent tøy og moren er en helt normal dame. Denne jenta har fått mensen har hun fortalt, hun har også sagt hun synes det er «kjedelig å dusje». Jeg er gravid og sliter med kvalme og noen ganger føler jeg at jeg må kaste opp om hun sitter for nærme. Noen ganger lukter hun også gammel mens. Jenta har veldig langt og tykt hår og til og med når hun har dusjet så ser jeg at håret er ekstremt møkkete i hodebunn. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gripe dette fatt. Be henne om å dusje før hun kommer, snakke med moren eller bare si hun ikke kan komme? Lukta er så ekstrem at til og med mannen min som er ganske tolerant og lite fisefin reagerer på henne. 
Datteren min må lufte rommet etter besøk og jeg ser at hun noen ganger gjemmer nesa i genseren eller holder seg for nesa når hun må sitte helt inntil henne. 
Jeg tror jo ikke hun er ekstremt urenslig men hun sier at hun dusjer annenhver/tredjehver dag, slik jeg ser det så må hun dusje hver dag, særlig når hun har mensen. 
Hva hadde dere gjort?

Hun kan umulig dusje med såpe, eller vaske helt inn til hodebunnen med sjampo? Jeg hadde tatt det opp med moren, og vært ganske tydelig på at både du og mannen reagerer på lukta. Og fortell jenta at i de ukene man har mensen må man dusje hver dag for at det ikke skal lukte.

Anonymkode: 29336...e29

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor mye ungene stinker i puberteten, men alle stinker.

Kan du ikke prøve med det gode først, si at du kjenner "pubertetslukta" fra både din egen og hennes unge nå, og det er jammen ikke lett å bistå når de egentlig vil låse døra til badet og klare seg selv...

Et tips er å ta med jentene til frisøren og få en hårvask der, det koster ikke stort bare å vaske og da får de kjent hvordan en skikkelig hårvask skal være. Frisøren kan også si noen ord om vasking og skylling av hodebunn.

Snakk med begge jentene om hygiene. Du kan si forsiktig til din datter når dere er alene at vet hun er flinkere enn sin venninne, men du snakker til de begge så venninnen ikke blir lei seg.

Anonymkode: b67cf...673

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg mistenker at hun ikke får noe hjelp og at hun bare står i dusjen ja.  Med det lange tykke håret hun har så tror jeg faktisk hun må ha litt bistand. Jeg ser jo min hun tror at å vaske håret er å vaske ytterst. Jeg må stadig minne henne på at det er hodebunnen som må vaskes. 
Jeg må nesten få sagt fra for jeg sliter virkelig med lukta nå. 

Samme her, når barnet var ungre så behøvde det jevnlige påminnelser om å huske å shamponere inntil hodebunnen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig forskjellig hvor mye ungene stinker i puberteten, men alle stinker.

Kan du ikke prøve med det gode først, si at du kjenner "pubertetslukta" fra både din egen og hennes unge nå, og det er jammen ikke lett å bistå når de egentlig vil låse døra til badet og klare seg selv...

Et tips er å ta med jentene til frisøren og få en hårvask der, det koster ikke stort bare å vaske og da får de kjent hvordan en skikkelig hårvask skal være. Frisøren kan også si noen ord om vasking og skylling av hodebunn.

Snakk med begge jentene om hygiene. Du kan si forsiktig til din datter når dere er alene at vet hun er flinkere enn sin venninne, men du snakker til de begge så venninnen ikke blir lei seg.

Anonymkode: b67cf...673

Nei, kjære vene! Man snakker ikke som om begge har et problem, dersom det er 1 person som har et problem. Får være måte på konfliktskyhet. Man tar opp et problem med den ene det gjelder, slik får han/hun mulighet til å svare på det du tar opp (ellers fratar du dem muligheten for kommunikasjon/dialog, rett og slett fordi du er så konfliktsky). Barnet som allerede er god på hygiene vil dessuten også tro at det lukter og kunne begynne å tvile på egen vurderingsevne akkurat der.

Det blir som en tidligere sjef et sted jeg jobbet. H*n sendte ut fellesmail til alle om å tenke igjennom om bekledningen deres var ok sin nå på sommeren. Det skapte sterk usikkerhet blant de ansatte (som lurte på om de ble oppfattet som uanstendig kledd), rykter og irritasjon i arbeidsmiljømiljøet. Det viste seg naturligvis at den konfliktsky sjefen hadde ønsket å ta det opp med en enkelt person, men ikke visste hvordan, og derfor hadde sendt fellesmail isteden... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Si det til henne på en fin måte; «det er koselig at du kommer på besøk, men du må dusje før du kommer hit. Når man er i puberteten lukter man ekstra stramt, og vi kjenner at du ikke dusjer hver dag»

Evnt gi henne en liten «gavepose» med velduftende produktet i tillegg. 

Anonymkode: 0507f...31a

Det er en god løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...