Gå til innhold

15 år og passe sin bror på 9 år i 3 timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det ok ? Hva meiner dikka ?

Anonymkode: 08b06...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre tenåringen er mentalt tilbakestående og niåringen klin sprø kan da ikke det være noe problem.

En normal niåring kan jo være alene i 3 timer og en femtenåring bør kunne være barnevakt en uke om det var nødvendig.

Anonymkode: 54313...e8a

Skrevet

Herregud, ja. Det går vel fint så lenge begge to er velfungerende og det ikke er noen diagnoser i bildet.

Skrevet

Min 12-åring passer lillesøster på 7 år hele dagen. 

Anonymkode: b087b...62e

Skrevet

Tuller du? 9-åringen min har vært alene hjemme såpass lenge i et par år allerede.

Anonymkode: 44e2b...aec

Skrevet

Min 2 gutter på 15 og 7 kan være alene hjemme hele dagen. Ikke noe problem. Natta hadde de også klart fint hvis de måtte. 

Anonymkode: 9fbf4...78e

Skrevet

Jøss! Selvsagt er det greit. På tide å slippe opp litt? Du har store barn nå. 

Anonymkode: dbf0e...d9e

Skrevet

Takker for svar. Jeg har ein Ex som plager livet av meg. Jeg får ikkje leve lenger. Han vokter og i hans sinn er barna 5 år. Trenger hjelp til alt. Jeg har forklart han at dei må få prøve og være aleine og vise at det her klarer dei. NOPP

Skrevet

Jøss, jeg vil jo si at en normalt oppegående 9 åring kan være alene i 3 timer uten at storebror er barnevakt...

Ville laget meg et standard svar jeg brukte til eksen hver gang, f.eks

"Ja, jeg hører hva du sier, men vi er ikke enig, så jeg gjør det på min måte når guttene er hos meg også får du gjøre det på din måte når de er hos deg"

Så må du rett og slett holde dine kort tett til brystet, fortell han minst mulig om hvordan dere legger opp dagene deres.

Anonymkode: 92d89...e67

Skrevet

Her er 9 åringen hjemme alene en arbeidsdag nå i ferien. 

Anonymkode: f144e...091

Skrevet

Her er sjuåringen hjemme alene en time eller to innimellom. 

Anonymkode: e4aa9...8e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takker for svar. Jeg har ein Ex som plager livet av meg. Jeg får ikkje leve lenger. Han vokter og i hans sinn er barna 5 år. Trenger hjelp til alt. Jeg har forklart han at dei må få prøve og være aleine og vise at det her klarer dei. NOPP

Han prøver nok å kontrollere deg. Du får si at alternativet er at han er hos dem den stunden. 

Anonymkode: d8c8e...32e

Skrevet

?????

Vår 14 åring kan helt fint passe minste på 6 år i 3 timer, og den gang jeg var 15 satt jeg barnevakt for barn ned i 2 årsalderen over natten.

Vår 9 åring, som i tillegg har en diagnose kan helt fint være alene hjemme i 3 timer.

Hvorfor skal 15 åringen passe på 9 åringen?

Anonymkode: 54516...d98

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skikkelig hønemor/dramaqueen i ett du... 

Anonymkode: a04d8...f87

Skrevet

Eehh her henter 10 åringen 8 åring på sfo også venter de 2-3 timer aleine til vi kommer hjem fra jobb… Så en 15 åring burde absolutt klare å passe på en 9 åring.

Med mindre det er noe diagnose involvert som gjør det vanskelig.

Anonymkode: d9f85...5fa

Skrevet

8 åringen min skal være hjemme alene på fredag. 8-15

Anonymkode: a01ef...54f

Skrevet

Mine hadde vært hjemme alene. Minsta var alene hele arbeidsdagen når det var ferier når hun startet i 1kl. Storesøster dro ofte til besteforeldre, for hun er av det rastløse slaget. Minsta nyter å være alene,så hun ville sjeldent til besteforeldre og syns det var helt meningsløst at hun måtte ha barnepasser (hadde avtale med to naboer. En pensjonist og en hjemmeværende, så skulle det være noe kunne ungene bare banke på døra der. Pensjonisten måtte åpne ett syltetøyglass en gang, det har vært alt de har trengt hjelp til. Postmann låste opp døra når den slo seg vrang en gang) 

Men jeg tenker du bør ta en samtale med barna dine. Hør hva de mener, tenker og føler rundt dette. Jeg vil tro de syns de er store nok eller ønsker å kunne få lov til dette. Jeg hadde ikke latt mine barn gjøre dette om jeg følte det ikke stemte eller de ønsket dette. Jeg jobbet to min unna, så selv om jeg var på jobb hadde jeg vært hjemme på kort tid slik at dette var en trygghet for meg og ungene i starten. Også kommer det ann på hvordan dete bor. Vi bodde i en gate der vi kjente naboene, alle holder øyne åpne og skulle det være noe så blander de seg. Hadde jeg bodd ett sted der jeg ikke kjente naboene, mye trafikk osv så hadde det blitt anderledes. 

Anonymkode: 04e9d...472

Skrevet

Min 11-åring passer fint 5-åringen opptil 1,5 time på dagtid. Og 8-åringen passer seg like lenge helt selv.

Men når det er sagt - om vi er langt vekke har jeg som regel bestemor som back-up 5 minutter unna. Og 11-åringen og 8-åringen er vant til å være hjemme alene før og etter skolen. De elsker det. 

Anonymkode: 639e1...142

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her kan 9 åringen være alene i 3 timer, så ja, en 15 åring kan passe. 

Da jeg var 15 år passet jeg 1 åringer. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var litt over 16 år. 

Jeg tror vi foreldre må la barna/ ungdommen slippe til og la de prøve seg litt. Bli litt mer selvstendige. 

Anonymkode: 75c8a...e99

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Er eksen fra ett annet land? Det er kanskje forklaringen. Kjenner flere utlendinger som ikke lar barna være alene. 

Anonymkode: 75c8a...e99

Skrevet

Her har vi en på 14 og en på 7 år, og hos oss ville det nesten vært bedre og tryggere å la 7 åringen være alene hjemme enn at 14 åringen skulle passe tror jeg. 14 åringen er ikke moden nok og kan bli veldig sint ol og 7 åringen kan terge veldig. De kan krangle og sloss ganske voldsomt til tider. Selv var jeg mye barnevakt på den alderen, både for søsken og andres barn og det var ikke noe problem. Man må vel nesten bare se an situasjonen og vurdere selv, men i utgangspunktet tenker jeg at en på 15 bør kunne passe en på 9 år ja.

Anonymkode: e0364...5d2

Skrevet
On 7/7/2021 at 6:42 PM, Anonym bruker said:

helt greit

Anonymkode: 2e75b...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...