Gå til innhold

Dere som bruker C i stede for K i navn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Fnis. Gjør det, den heier jeg på. 
 

Snobbete faktisk 😂😂😂 Skal si det til mamma som ga meg C i stedet for K. Fabrikkansatt og kjører rundt i sin trofaste Toyota. Skikkelig snobb. 

Anonymkode: 40729...eca

Men det er jo det flere her ikke skjønner! Det er jo nettopp bermen av vanlige arbeidsfolk som prøver å snobbe oppover ved å slenge på pynteboktaver i barnas navn. Fiffen gjør ikke det.

Anonymkode: f6d3d...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Men det er jo det flere her ikke skjønner! Det er jo nettopp bermen av vanlige arbeidsfolk som prøver å snobbe oppover ved å slenge på pynteboktaver i barnas navn. Fiffen gjør ikke det.

Anonymkode: f6d3d...167

Haha, biter ikke på den altså 😉

Anonymkode: 40729...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fnis. Gjør det, den heier jeg på. 
 

Snobbete faktisk 😂😂😂 Skal si det til mamma som ga meg C i stedet for K. Fabrikkansatt og kjører rundt i sin trofaste Toyota. Skikkelig snobb. 

Anonymkode: 40729...eca

Ja, snobbete brukes gjerne om de som prøver framstå i en annen klasse enn de er i. Så spot on da.

Anonymkode: 44469...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører forresten Ishaq på listen over idiotisk stavet navn. 

Anonymkode: 44469...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Churt, Chnut, Charin, Chaia, Charianne, Chåre, Chevin, Chai, Chyrre, Chornelius, Chari, Chatia. Hvorfor ikke bruke det hele tiden!? Nydelig🤪

Anonymkode: 0a57f...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser penest ut på papiret med C, men hvis jeg skulle gitt barnet mitt ett ch/K navn, hadde jeg valgt K. Rett og slett for at det skal være enklere for barnet. Kristian rett fram, ikke rette på alle som spør om hvordan det skrives. 

Anonymkode: d6185...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Victor med c, fordi det er slik det skrives på latin. 

Anonymkode: 9f688...bc3

Hvofor ta utgangspunkt i ltin for en norsk gutt? 

Anonymkode: d9a93...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Ja sikkert😉, jeg er vant til med K 🙂, har en god venn som heter Tomas, jeg er mest vant til Thomas, så var litt uvant i starten 🙂

Anonymkode: c130e...a8e

er nok det :) Tomas synes jeg faktisk er finere uten H :)

Anonymkode: 6dd6b...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Victor med c, fordi det er slik det skrives på latin. 

Anonymkode: 9f688...bc3

Enig i den, ikke pga det er latinisk,men fordi jeg synes Victor ser bedre ut :)

Anonymkode: 6dd6b...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er Benedicte den logiske stavemåten, og ikke Benedikte

Anonymkode: 30e87...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, snobbete brukes gjerne om de som prøver framstå i en annen klasse enn de er i. Så spot on da.

Anonymkode: 44469...f41

Klasse faktisk 😆 Hvilken klasse må man tilhøre for å bruke C i stedet da? Går det etter adel? Litt som hunden, følger stamtavle? 

Anonymkode: 40729...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Klasse faktisk 😆 Hvilken klasse må man tilhøre for å bruke C i stedet da? Går det etter adel? Litt som hunden, følger stamtavle? 

Anonymkode: 40729...eca

Så du mener at vi har et klasseløst samfunn i Norge? 

Anonymkode: 8af09...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Klasse faktisk 😆 Hvilken klasse må man tilhøre for å bruke C i stedet da? Går det etter adel? Litt som hunden, følger stamtavle? 

Anonymkode: 40729...eca

Det er faktisk forskjell på klasser den dag i dag, selv om skillene er noe mer utvisket enn før. Man har overklasse, middelklasse og arbeiderklassen som går mer eller mindre over i hverandre og (i mangel på et bedre ord) underklasse. Det er ikke kun økonomisk ballast som avgjør hvilken klasse man tilhører, men at det er forskjell på kong Salomon og Jørgen Hattemaker er det ingen tvil om. 

I det daglige ser man det vel klarest i valg av barnenavn  og bruk av div kunstige "statussymbol" som duckface, bleket hår og flashy tilbehør. 

Anonymkode: 249fb...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk forskjell på klasser den dag i dag, selv om skillene er noe mer utvisket enn før. Man har overklasse, middelklasse og arbeiderklassen som går mer eller mindre over i hverandre og (i mangel på et bedre ord) underklasse. Det er ikke kun økonomisk ballast som avgjør hvilken klasse man tilhører, men at det er forskjell på kong Salomon og Jørgen Hattemaker er det ingen tvil om. 

I det daglige ser man det vel klarest i valg av barnenavn  og bruk av div kunstige "statussymbol" som duckface, bleket hår og flashy tilbehør. 

Anonymkode: 249fb...53b

Spørsmålet var ikke hva er en klasse, men hvilken klasse som var forbeholdt å bruke C i navnet 😅

Du bruker mye tid på å svare opp noe ingen har spurt om, til informasjon. 

Anonymkode: 40729...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet var ikke hva er en klasse, men hvilken klasse som var forbeholdt å bruke C i navnet 😅

Du bruker mye tid på å svare opp noe ingen har spurt om, til informasjon. 

Anonymkode: 40729...eca

Jeg skrev nok svart på mindre enn et halvt minutt, så min tidsbruk skal du ikke bekymre deg over. 

Mitt svar var basert på utsagnet "klasse faktisk 😆", så jeg vil jo ikke si at det var full skivebom?

For å svare på spørsmålet siden det var så viktig, så er det nok ikke en ev klasse som avgjør om man bruker C eller K, men kanskje et ønske om å være/virke internasjonal? Det hadde faktisk vært spennende å lære mer om når og hvor C i stede for K kom. For eksempel Kathrine er vel en fornorsking av Cathrine, vil jeg tro?

Anonymkode: 249fb...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men det er ikke de rike og ressurssterke som snobber til navnene sine med c, ch og h-er som ikke uttales i eninga (Sarah, Norah osv), det er bermen som forsøker å snobbe oppover. «Fiffen» bruker eldre, tradisjonsrike navn og er heller ikke redde for å beholde sen-etternavnene sine, mens bermen er livredde for disse.

Anonymkode: f6d3d...167

Skal vi se... John Fredriksens ene datter heter Kathrine med "h", som er unødvendig. Stein Erik hagen har barn som heter Caroline, Carl, Camilla og Nicolai - alle med "c". Ivar Erik Tollefsen har barn som heter Ninja (av alle ting), Nick Walter og og Philip med "ph". Hvor kommer observasjonen din fra, sånn egentlig?

I tillegg er det mange i Norge med røtter fra andre land og kulturer, og da er det naturlig at de velger en annen skrivemåte enn den norske. Mine døtre heter Cathrine og Elizabeth, fordi far er engelsk. Jeg synes det blir unaturlig å skrive "Katrine" og "Elisabeth" - det klinger ikke riktig i mine ører.

Anonymkode: 35d8b...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvofor ta utgangspunkt i ltin for en norsk gutt? 

Anonymkode: d9a93...8a3

Fordi norsk ikke er det eneste språket her i verden. 

Anonymkode: 35d8b...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Skal vi se... John Fredriksens ene datter heter Kathrine med "h", som er unødvendig. Stein Erik hagen har barn som heter Caroline, Carl, Camilla og Nicolai - alle med "c". Ivar Erik Tollefsen har barn som heter Ninja (av alle ting), Nick Walter og og Philip med "ph". Hvor kommer observasjonen din fra, sånn egentlig?

I tillegg er det mange i Norge med røtter fra andre land og kulturer, og da er det naturlig at de velger en annen skrivemåte enn den norske. Mine døtre heter Cathrine og Elizabeth, fordi far er engelsk. Jeg synes det blir unaturlig å skrive "Katrine" og "Elisabeth" - det klinger ikke riktig i mine ører.

Anonymkode: 35d8b...298

Jeg synes det er helt logisk at du skriver navnene til døtrene dine på den måten når de har en engelsk far. Ville ikke løfta på et øyelokk over det, hvis jeg kjente dere. Stavemåten "Cathrine" er uansett veldig innarbeidet, også på norsk. Menneskene du nevner er harry pengefolk, og jeg vet ikke om deres smak er noe argument.

Anonymkode: e8dd9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skal vi se... John Fredriksens ene datter heter Kathrine med "h", som er unødvendig. Stein Erik hagen har barn som heter Caroline, Carl, Camilla og Nicolai - alle med "c". Ivar Erik Tollefsen har barn som heter Ninja (av alle ting), Nick Walter og og Philip med "ph". Hvor kommer observasjonen din fra, sånn egentlig?

I tillegg er det mange i Norge med røtter fra andre land og kulturer, og da er det naturlig at de velger en annen skrivemåte enn den norske. Mine døtre heter Cathrine og Elizabeth, fordi far er engelsk. Jeg synes det blir unaturlig å skrive "Katrine" og "Elisabeth" - det klinger ikke riktig i mine ører.

Anonymkode: 35d8b...298

Her blander du nok kulturell og økonomisk kapital. Men ellers er jo Cathrine, Christoffer, Camilla, Caroline osv svært innarbeidet i Norge og kan nok ikke betegnes som verken kreativt eller wanna-be-overklasse. Det blir mer når man legger til C og H i navn som ikke har tradisjon for å skrives med de bokstavene. For eksempel er Veronica med c en helt vanlig skrivemåte, mens Veronicha kommer under kreativ skrivemåte. 

Anonymkode: 249fb...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skrev nok svart på mindre enn et halvt minutt, så min tidsbruk skal du ikke bekymre deg over. 

Mitt svar var basert på utsagnet "klasse faktisk 😆", så jeg vil jo ikke si at det var full skivebom?

For å svare på spørsmålet siden det var så viktig, så er det nok ikke en ev klasse som avgjør om man bruker C eller K, men kanskje et ønske om å være/virke internasjonal? Det hadde faktisk vært spennende å lære mer om når og hvor C i stede for K kom. For eksempel Kathrine er vel en fornorsking av Cathrine, vil jeg tro?

Anonymkode: 249fb...53b

Det kom gjennom tysk og dansk (primært) overklasse i Norge under unionen med Danmark. Overklassen bruke C, noe man forøvrig fortsatt ser i disse språkene i dag, og så fulgte allmuen etter. Det var til slutt det som fikk øvre middelklasse til å fornorske navnene med K, for å "ta tilbake" det norske. På 1800-tallet ble de fleste navn som Christian, Cathrine, Carl osv. skrevet med C, K-en er, i motsetning til der en del på tråden her later til å tro, et relativt nytt og moderne fenomen. 

Anonymkode: 56c64...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skrev nok svart på mindre enn et halvt minutt, så min tidsbruk skal du ikke bekymre deg over. 

Mitt svar var basert på utsagnet "klasse faktisk 😆", så jeg vil jo ikke si at det var full skivebom?

For å svare på spørsmålet siden det var så viktig, så er det nok ikke en ev klasse som avgjør om man bruker C eller K, men kanskje et ønske om å være/virke internasjonal? Det hadde faktisk vært spennende å lære mer om når og hvor C i stede for K kom. For eksempel Kathrine er vel en fornorsking av Cathrine, vil jeg tro?

Anonymkode: 249fb...53b

Det var en naturlig oppfølging når en anonym mente det var med bakgrunn å hevde seg en klasse. I og med rundt, er det 70% middelklasse i Norge?, var det jo litt artig å vite hvilken klassen man må tilhøre for å korrekt kalle barnet Cathrine i stedet for Kathrine 😄 Skulle det tilhøre overklassen og adelen, så vil det jo kategorisere veldig mange som snobber i dette lille landet 😅

Anonymkode: 40729...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Her blander du nok kulturell og økonomisk kapital. Men ellers er jo Cathrine, Christoffer, Camilla, Caroline osv svært innarbeidet i Norge og kan nok ikke betegnes som verken kreativt eller wanna-be-overklasse. Det blir mer når man legger til C og H i navn som ikke har tradisjon for å skrives med de bokstavene. For eksempel er Veronica med c en helt vanlig skrivemåte, mens Veronicha kommer under kreativ skrivemåte. 

Anonymkode: 249fb...53b

I denne tråden påstår enkelte at Katrine er den riktige måten å skrive navnet på, og at bruk av "c" og "ch" i navn som for eksempel Christian, er snobbete og feil. 

Anonymkode: 35d8b...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kom gjennom tysk og dansk (primært) overklasse i Norge under unionen med Danmark. Overklassen bruke C, noe man forøvrig fortsatt ser i disse språkene i dag, og så fulgte allmuen etter. Det var til slutt det som fikk øvre middelklasse til å fornorske navnene med K, for å "ta tilbake" det norske. På 1800-tallet ble de fleste navn som Christian, Cathrine, Carl osv. skrevet med C, K-en er, i motsetning til der en del på tråden her later til å tro, et relativt nytt og moderne fenomen. 

Anonymkode: 56c64...b8b

Ja, men dette var jo litt interessant faktisk. Jeg kommer fra en by som ble værende under danskekongen da resten av Norge havnet i union med Sverige. Så dette kan stamme fra Danmark rett og slett? Relativt vanlig med Christian, Cathrine og Charlotte her i området. Tviler forøvrig på at foreldre som valgte den varianten på 80- og 90 tallet bevisst ville assosiere seg med Grevskapet fra 1800-tallet 🤓 

Anonymkode: 40729...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det kom gjennom tysk og dansk (primært) overklasse i Norge under unionen med Danmark. Overklassen bruke C, noe man forøvrig fortsatt ser i disse språkene i dag, og så fulgte allmuen etter. Det var til slutt det som fikk øvre middelklasse til å fornorske navnene med K, for å "ta tilbake" det norske. På 1800-tallet ble de fleste navn som Christian, Cathrine, Carl osv. skrevet med C, K-en er, i motsetning til der en del på tråden her later til å tro, et relativt nytt og moderne fenomen. 

Anonymkode: 56c64...b8b

Veldig interessant. Takk for en god forklaring, jeg har nok bare gått ut fra at Ch.. er fra det engelske språket. Gøy å lære noe nytt :) 

Anonymkode: 249fb...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, men dette var jo litt interessant faktisk. Jeg kommer fra en by som ble værende under danskekongen da resten av Norge havnet i union med Sverige. Så dette kan stamme fra Danmark rett og slett? Relativt vanlig med Christian, Cathrine og Charlotte her i området. Tviler forøvrig på at foreldre som valgte den varianten på 80- og 90 tallet bevisst ville assosiere seg med Grevskapet fra 1800-tallet 🤓 

Anonymkode: 40729...eca

Heia Larvik ❤️ 

Anonymkode: 486dc...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...