Gå til innhold

Dere som bruker C i stede for K i navn

Anbefalte innlegg

Greit nok å skrive c og k i navn. Men er jo en grunn til at man skriver Cecilie og heller Camilla. C en er jo annerledes med tanke på hvilken bokstav som er etter c. Tar man på en h inni der vil jo ikke uttalen være det samme lenger. 

Anonymkode: 2f4e9...d79

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Veldig interessant. Takk for en god forklaring, jeg har nok bare gått ut fra at Ch.. er fra det engelske språket. Gøy å lære noe nytt :) 

Anonymkode: 249fb...53b

Å ta navn fra England er også relativt moderne. Tradisjonelt har vi plukket fra Tyskland, Frankrike, Italia, Danmark og Sverige, dvs. det er Danmark som har plukket mye fra de tre førstnevnte, ikke minst gjennom diverse ekteskap, og videreført til Norge. Det er bare rundt 20 % av alle de navnene vi i dag betrakter som norske som har norrønt opphav. I tiden under og etter kristningen av Norge, var det vanlig at eliten la til et kristent navn (altså et dobbeltnavn) til sitt norrøne, f.eks. Eirik (norrønt) Peter (kristent). På den måten ble navnene snappet opp av allmuen, samtidig som eliten også valgte å gi barna sine kristne (enkelt)navn som f.eks. Maria. Etter hvert har dialekter endret en del av navnene, Peter har f.eks. fått en norsk dobbelkonsonant og blitt Petter, for ikke å snakke om at prestene ofte valgte å skrive barna inn i kirkeboken etter sin personlige preferanse (eller slik de oppfattet navnet, noe som gjerne var litt problematisk da presten gjerne var dansk og møtte tjukk norsk dialekt). Uansett er navn og navnemote stadig i endring, og det er ikke tvil om at sosioøkonomisk status (og alder) preger navnevalget vårt og bidrar til mangfold på området. 

Anonymkode: 56c64...b8b

• 2 uker senere...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg valgte ikke mitt eget navn, det var det foreldrene mine som gjorde, men er fult fornøyd.😄

Anonymkode: 6db3f...b5e

Da er jo ikke spørsmålet til deg?

Anonym bruker skrev (På 15.7.2021 den 5.37):

Da er jo ikke spørsmålet til 

Anonym bruker skrev (På 15.7.2021 den 5.37):

Da er jo ikke spørsmålet til deg?

Beklager for at jeg ikke svarte riktig på spørsmålet, ville egentlig bare fram til at man som regel blir fornøyd når man er barnet. Velg det man synes er fint.😊

Anonymkode: 6db3f...b5e

Mine barn har begge navn som kan skrives på norsk måte og på internasjonal måte. Vi har valgt internasjonal skrivemåte da utvidet familie skriver det slik og siden ungene har røtter i mange land. Begge navn er også vanlig i både Italia og Hellas samtidig som de fungerer fint i alle andre land . Sikkert fler som har valgt skrivemåte av personlige årsaker . 

Anonym bruker skrev (På 1.7.2021 den 19.22):

Men nå har jo navn blitt skrevet med C i alle år. Tror du folk prøvde å snobber oppover i gamledager, ved å bruke C i navnet?

Jeg fatter ikke hvor du tar det fra.

Anonymkode: 24d34...7a1

Har su ikke hørt om Erasmus Montanus (Rasmus Berg)?

Anonym bruker skrev (På 12.7.2021 den 23.07):

Hvorfor ikke gjøre som svenskene, helgardere seg med ck i stedet for k?

Ckatrine

Ckari

Anonymkode: 1b184...3b1

Du tror ikke oppriktig at det er svenske navn du skriver nå? 

Anonymkode: 514b5...373

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...