Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har innsett at min samboer har et alvorlig problem med alkohol. Dette har blitt mer tydelig etter at barna våre kom til (to tette). Det har tatt lang tid å innse, og først etter barna har jeg skjønt at han ikke har kontrollen selv, alkoholen styrer han. Han drikker kun når han ikke skal på jobb. Helger, ferier og enda mer helligdager som jul, påske og maidager. Vi kan aldri dra på ferier sammen eller gjøre noe sammen som familie etter at barna kom, alkoholen kommer foran alt. Dum som jeg var trodde jeg på han da han før vi fikk barn sa seg enig i at denne alkoholbruken selvfølgelig ikke var forenelig med å ha barn. Trodde han kom til å slutte med det og tilpasse seg. Nå sitter jeg her med to små barn og en samboer som drikker seg sanseløs hver fredag-søndag, og tar ingen hensyn til oss. Imellom drikkeperiodene er han en helt normal, oppegående mann som møter på jobb hver dag og er godt likt blant andre. Ingen vet hvordan han er i helgene. Disse dagene han er edru er han helt uforstående til min bekymring for alkoholbruken hans. Han mener han har et helt normalt forbruk og at han bare er mann. Sier det er vanlig at damer reagerer på menn som drikker. Han kan også unnskylde seg med at han har behov for å slappe av etter en hard uke. Han drikker store mengder gjennom hele helgen og er ikke til å kjenne igjen. Blir ufin og hensynsløs når han er full. Kommer og går som han vil, uten å gi beskjed. Tar ingen ansvar. Vi har hatt mange ubehagelig episoder med dette. Jeg innser at jeg ikke kan bli boende i dette med barna, men er rådvill. Jeg er redd for å ikke bli trodd om jeg forteller om alkoholbruken, fordi han er godt likt, har en høy stilling, tjener bra og selv benekter han at han har et problem. Jeg har tatt det opp med han mange ganger, men når ikke inn. Hvis jeg går fra han og han får være alene med barna blir det verre for dem enn det er nå når jeg er der hele tiden og kan skjerme dem. Jeg er også redd han kan klare å skjerpe seg en periode for å bevise at han ikke har noe problem. Er det noen som har vært i samme situasjon, hva gjorde dere? Anonymkode: d807e...069
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 For det første: bra du har i sett at du ikkje kan bu i dette med borna. Bekyrminga du har om å ikkje bli trudd er eigentleg irrelevant, folk skil seg stadig vekk, det treng ikkje evere noko stor feil med nokon av dei, så du har inga forklaringsplikt og treng ikkje begrunne dette overfor omverda. Nå rdet er sagt så skjønnar eg godt behovet for å fortelle, og du skal ikkje sjå bort frå at du blir trudd. Folk flest skjønnar at det kan foregå mykje mellom fire veggar som andre ikkje veit om. Og dei de omgåast i helgane har nok skjønt det sjølv for lenge sidan. Når det gjeld borna forstår eg godt bekymnringa di, men sidan denne mannen klarar å ta seg saman når han er på jobb, vil han kanskje klare det når han har ungane òg. Om ikkje, og pass på å vere føre var her, få hjelp med familievernkontoret, dei får sjølvsagt vite dette med alkoholen når de er på mekling, og dei kan nok gje deg tips til korleis du skal forholde deg til dette og kanskje få han til å forstå at han ikkje skal drikke når han har ungane. Men dei veit nok kva ein kan gjere i ein slik situasjon. Anonymkode: 3a6de...4aa
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Har ikke vært i den situasjonen selv, men har hatt alkoholikere i forholdsvis nær familie. Jeg synes du de neste ukene skal dokumentere ALT du kan. Dvs. ta bilder av det han kjøper inn, tomgods som blir etterpå, når alle flasker er kastet, når det fylles opp igjen med tomgods. Har dere felles bankkontoer så kan du ta utskrift om han handler på polet. Eller bruker dere apper på butikk, så kan du sjekke alkoholinnkjøp der. Jeg hadde også forsøkt å filme ham i smug, men da må du være veldig forsiktig så han ikke oppdager deg. Det kan være tryggere å ha mobilen på opptak i en lomme og snakke med ham når han er tydelig beruset - ikke for å provosere ham, men se om du kan få noe bevis ut av det. Har han drukket seg sanseløs hadde jeg filmet ham eller tatt bilde av ham. Men sørg for at han ikke oppdager det. Før en dagbok som han ikke kan finne (på jobb eller på nett), og dokumenter ALLE hendelser, når han drikker, ca. hvor mye han drikker, hvordan dette går utover deg og barna og hva dere ikke kan gjøre, hvordan du og barna må tilpasse dere. Skriv ned dato og klokkeslett for når du snakker med ham om alkoholinntaket når han er edru, hva som sies, hvordan han reagerer osv. Hvordan han blir ufin. Hvordan han bare kommer og går uten å si fra. ALT! Og så synes jeg du skal snakke med ham en gang til, når han er edru. Minn ham på hva han sa ang. alkoholforbruket sitt før dere fikk barn, at han da mente det var for stort og at han ville slutte før barna kom til verden. Ville forsøkt å si saklig til ham at nå går hans alkoholforbruk så mye utover barna i helger og høytider, og at det er i ferd med å ødelegge familien. Og så spørre ham om han er villig til å søke hjelp for sitt alkoholproblem, siden det nå skaper problemer for familien og barna. Og høre om han er villig til å bli med til familievernkontoret sammen med deg, tilby deg å bli med ham til legen hans og han synes det er vanskelig å snakke om der selv. Og vil han ikke, da hadde jeg kontaktet barnevernet for å få råd om hvordan jeg kan gå frem. I tillegg ville jeg umiddelbart planlagt alt praktisk som du må og kan ordne slik at når du går fra ham så vil det være enklere for deg. For dessverre er sjansene for at han skal slutte, eller greie å slutte ikke særlig gode - spesielt siden han bagatelliserer forbruket sitt og ikke vil innrømme at det går utover deg og barna. Kontakt kommunen du bor i og hør om de har et tilbud til pårørende til rus-/alkoholmisbrukere, en del kommuner har gode støttetilbud til pårørende. Og ikke hold hans alkoholproblemer hemmelig for familien din og hans. Grunnen til at han kan fortsette er at alle rundt tier det ihjel. Det vil også være enklere for både deg og barna om de rundt vet. Ros deg selv for at du nå tar tak i dette. Stå i det og gjør det du vet du må for å skjerme barna dine. Klem ❤️ Anonymkode: da0f5...c22
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Hei, jeg vokste opp i en familie som dette. En pappa som drakk seg sanseløs i helgene, men ellers høyst funksjonell i ukedagene, og godt likt av alle. Det eneste rådet jeg kan gi er å dra nå. Du kan aldri få ham til å slutte, det er det kun han selv som kan, og etter min erfaring skal det ganske mye til for å overvinne trangen til å drikke. Jeg og mine søsken har alle klart seg bra, og er nok ikke så farget at oppveksten, mye fordi vi nok hadde en sterk og trygg mamma. Hun burde nok dratt mange år før hun gjorde, men hun fikk heldigvis nok til slutt. Min pappa er fremdeles en alkoholiker '(og svært syk som en følge av det), og vil nok forbli det til han ligger i graven. Dessverre, for han er egentlig en innmari fin fyr, og vi har fremdeles små øyeblikk som den familien vi kunne vært, den uten alkoholen. Lykke til, husk å tenke på deg selv også. Du skal ikke gå med i dragsuget her. Anonymkode: a95aa...b62
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): For det første: bra du har i sett at du ikkje kan bu i dette med borna. Bekyrminga du har om å ikkje bli trudd er eigentleg irrelevant, folk skil seg stadig vekk, det treng ikkje evere noko stor feil med nokon av dei, så du har inga forklaringsplikt og treng ikkje begrunne dette overfor omverda. Nå rdet er sagt så skjønnar eg godt behovet for å fortelle, og du skal ikkje sjå bort frå at du blir trudd. Folk flest skjønnar at det kan foregå mykje mellom fire veggar som andre ikkje veit om. Og dei de omgåast i helgane har nok skjønt det sjølv for lenge sidan. Når det gjeld borna forstår eg godt bekymnringa di, men sidan denne mannen klarar å ta seg saman når han er på jobb, vil han kanskje klare det når han har ungane òg. Om ikkje, og pass på å vere føre var her, få hjelp med familievernkontoret, dei får sjølvsagt vite dette med alkoholen når de er på mekling, og dei kan nok gje deg tips til korleis du skal forholde deg til dette og kanskje få han til å forstå at han ikkje skal drikke når han har ungane. Men dei veit nok kva ein kan gjere i ein slik situasjon. Anonymkode: 3a6de...4aa Takk for svar. Bekymringen for å ikke bli trodd går mest på i forhold til om han får samvær alene med barna, hvis han vil prøve på det. Han har dessverre vist gjentatte ganger at han har like lite kontroll sammen med barna også, og ingen innsikt i hva han påfører dem og familien, så at han skal klare eller se nødvendigheten av å skjerpe seg når han har barna alene tror jeg dessverre ikke Anonymkode: d807e...069
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har ikke vært i den situasjonen selv, men har hatt alkoholikere i forholdsvis nær familie. Jeg synes du de neste ukene skal dokumentere ALT du kan. Dvs. ta bilder av det han kjøper inn, tomgods som blir etterpå, når alle flasker er kastet, når det fylles opp igjen med tomgods. Har dere felles bankkontoer så kan du ta utskrift om han handler på polet. Eller bruker dere apper på butikk, så kan du sjekke alkoholinnkjøp der. Jeg hadde også forsøkt å filme ham i smug, men da må du være veldig forsiktig så han ikke oppdager deg. Det kan være tryggere å ha mobilen på opptak i en lomme og snakke med ham når han er tydelig beruset - ikke for å provosere ham, men se om du kan få noe bevis ut av det. Har han drukket seg sanseløs hadde jeg filmet ham eller tatt bilde av ham. Men sørg for at han ikke oppdager det. Før en dagbok som han ikke kan finne (på jobb eller på nett), og dokumenter ALLE hendelser, når han drikker, ca. hvor mye han drikker, hvordan dette går utover deg og barna og hva dere ikke kan gjøre, hvordan du og barna må tilpasse dere. Skriv ned dato og klokkeslett for når du snakker med ham om alkoholinntaket når han er edru, hva som sies, hvordan han reagerer osv. Hvordan han blir ufin. Hvordan han bare kommer og går uten å si fra. ALT! Og så synes jeg du skal snakke med ham en gang til, når han er edru. Minn ham på hva han sa ang. alkoholforbruket sitt før dere fikk barn, at han da mente det var for stort og at han ville slutte før barna kom til verden. Ville forsøkt å si saklig til ham at nå går hans alkoholforbruk så mye utover barna i helger og høytider, og at det er i ferd med å ødelegge familien. Og så spørre ham om han er villig til å søke hjelp for sitt alkoholproblem, siden det nå skaper problemer for familien og barna. Og høre om han er villig til å bli med til familievernkontoret sammen med deg, tilby deg å bli med ham til legen hans og han synes det er vanskelig å snakke om der selv. Og vil han ikke, da hadde jeg kontaktet barnevernet for å få råd om hvordan jeg kan gå frem. I tillegg ville jeg umiddelbart planlagt alt praktisk som du må og kan ordne slik at når du går fra ham så vil det være enklere for deg. For dessverre er sjansene for at han skal slutte, eller greie å slutte ikke særlig gode - spesielt siden han bagatelliserer forbruket sitt og ikke vil innrømme at det går utover deg og barna. Kontakt kommunen du bor i og hør om de har et tilbud til pårørende til rus-/alkoholmisbrukere, en del kommuner har gode støttetilbud til pårørende. Og ikke hold hans alkoholproblemer hemmelig for familien din og hans. Grunnen til at han kan fortsette er at alle rundt tier det ihjel. Det vil også være enklere for både deg og barna om de rundt vet. Ros deg selv for at du nå tar tak i dette. Stå i det og gjør det du vet du må for å skjerme barna dine. Klem ❤️ Anonymkode: da0f5...c22 Takk for svar og mange gode råd ❤️ Jeg tror nok som du sier at det skal mye til å slutte dessverre, iallefall på det stadiet han er nå. Jeg skal ta en ny samtale med han og prøve å få han selv til å oppsøke hjelp, men jeg tror dessverre det sitter langt inne hos han. Dokumentere skal jeg gjøre fremover, og kontakte barnevernet for råd om veien videre. Kan jeg spørre hvordan det gikk med alkoholikeren du kjenner og familien, har de barn? Anonymkode: d807e...069
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hei, jeg vokste opp i en familie som dette. En pappa som drakk seg sanseløs i helgene, men ellers høyst funksjonell i ukedagene, og godt likt av alle. Det eneste rådet jeg kan gi er å dra nå. Du kan aldri få ham til å slutte, det er det kun han selv som kan, og etter min erfaring skal det ganske mye til for å overvinne trangen til å drikke. Jeg og mine søsken har alle klart seg bra, og er nok ikke så farget at oppveksten, mye fordi vi nok hadde en sterk og trygg mamma. Hun burde nok dratt mange år før hun gjorde, men hun fikk heldigvis nok til slutt. Min pappa er fremdeles en alkoholiker '(og svært syk som en følge av det), og vil nok forbli det til han ligger i graven. Dessverre, for han er egentlig en innmari fin fyr, og vi har fremdeles små øyeblikk som den familien vi kunne vært, den uten alkoholen. Lykke til, husk å tenke på deg selv også. Du skal ikke gå med i dragsuget her. Anonymkode: a95aa...b62 Takk for svar. Hvordan var din far når han drakk i helgene? Gikk det mye utover dere barna. Hva gjorde din mor for å skjerme dere? Godt å høre at dere har klart dere bra likevel ❤️ Anonymkode: d807e...069
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar og mange gode råd ❤️ Jeg tror nok som du sier at det skal mye til å slutte dessverre, iallefall på det stadiet han er nå. Jeg skal ta en ny samtale med han og prøve å få han selv til å oppsøke hjelp, men jeg tror dessverre det sitter langt inne hos han. Dokumentere skal jeg gjøre fremover, og kontakte barnevernet for råd om veien videre. Kan jeg spørre hvordan det gikk med alkoholikeren du kjenner og familien, har de barn? Anonymkode: d807e...069 Det gikk ikke så bra. Kona skilte seg fra ham, og han forsvant inn i alkoholen. Flott mann, egentlig veldig snill og god, men også sårbar og med traumer han ikke har tatt tak i, og ingen andre enn han selv kan gjøre noe med det. Han er periodedranker og ikke hatt samvær etter at kona flyttet fra ham med barna. Han skal ha en ting, han har innrømmet at hans alkoholproblemer var hovedsaken til at ekteskapet ikke fungerte, og at mor gjorde det rette da hun flyttet fra ham med barna. Han ønsket ikke at barna skulle lide. Men det tok flere år før den innrømmelsen kom. Hvis det er slik at han passer barna når du er på jobb, og han drikker da også - få det dokumentert så godt du kan, hvis det er mulig og uten å sette barna i fare. Vær sterk, gjør det du må gjøre for å skjerme deg selv og barna - og søk hjelp, både fra familien din, hans og fagfolk. Du gjør det rette nå ❤️ Anonymkode: da0f5...c22
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 Dokumenter før du drar. Skriv opp episoder med barna og deg. Bilder etc. Og hold det for all del ikke hemmelig som en annen skrev. Dette er ikke noe du skal skamme deg over. Han har et alvorlig problem og du gjør rett i å skjerme deg og barna. Anonymkode: b82ff...6fc
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #10 Skrevet 27. juni 2021 Bare forbered deg på å ikke bli trodd. Det er et helvette. Men du har ikke noe valg, du må velge barna. Kanskje din mann ikke orker å ha de noe særlig uansett. Anonymkode: 4d464...121
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #11 Skrevet 27. juni 2021 Om du sier han har et problem og han nekter så sier du at han må bevise det ved å ta en hvit måned eller så flytter du. En person som ikke har problem med alkohol kan uten problemer ha en hvit måned, men en som "lever og ånder" for neste friperiode og alkoholen han kan drikke da vil ikke klare det. Det å være periodedranker er like mye alkoholisme som de som drikker hver dag. Økonomi er jo også en ting i dette, alkohol er dyrt... Om han er så dypt i dette kommer han ikke til å ønske ha barna i friperiodene sine, så da må det legges til rette for samvær i ukedagene så kan leverer i barnehagen. Han kan jo fint ha samvær f.eks tirs-tors om det er i helgene han drikker. Anonymkode: afd1d...db1
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #12 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Om du sier han har et problem og han nekter så sier du at han må bevise det ved å ta en hvit måned eller så flytter du. En person som ikke har problem med alkohol kan uten problemer ha en hvit måned, men en som "lever og ånder" for neste friperiode og alkoholen han kan drikke da vil ikke klare det. Det å være periodedranker er like mye alkoholisme som de som drikker hver dag. Økonomi er jo også en ting i dette, alkohol er dyrt... Om han er så dypt i dette kommer han ikke til å ønske ha barna i friperiodene sine, så da må det legges til rette for samvær i ukedagene så kan leverer i barnehagen. Han kan jo fint ha samvær f.eks tirs-tors om det er i helgene han drikker. Anonymkode: afd1d...db1 Ja. Nettop Anonymkode: 4d464...121
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dokumenter før du drar. Skriv opp episoder med barna og deg. Bilder etc. Og hold det for all del ikke hemmelig som en annen skrev. Dette er ikke noe du skal skamme deg over. Han har et alvorlig problem og du gjør rett i å skjerme deg og barna. Anonymkode: b82ff...6fc Mulig meg du refererer til ang. å holde hemmelig den dokumentasjonen HI ev. samler seg fremover. Det står jeg for. Hvis mannen oppdager at Hi samler dokumentasjon på hans alkoholmisbruk og adferd og hyppighet og mengde av det, så kan det potensielt bli farlig for Hi. Derfor var jeg tydelig på å understreke at hun må bevare dokumentasjonen et sted han ikke kan finne den, og at hun ikke må ta noen sjanser når hun ev. filmer ham. Dette fordi Hi også skrev at mannen blir "ufin og hensynsløs" og at "det har vært flere ubehagelige episoder". Det Hi skriver der vet ingen av oss hvor alvorlig er, kanskje ikke en gang Hi, hvis mannen føler seg truet av å bli avslørt osv. Vold ved samlivsbrudd er dessverre ikke uvanlig. Og om han vet at hun har samlet bevis for hans alkoholisme og adferd rundt alkoholen, så vet ingen hvordan han reagerer. Så for HIs egen sikkerhet bør hun holde hemmelig at hun samler bevis/dokumentasjon. Jeg var imidlertid veldig tydelig på at hun ikke skal holde hans alkoholproblemer hemmelig for egen og hans familie, og skrev også tydelig at det er nettopp slikt hemmelighold rundt hans alkoholisme som gjør at han har kunnet drive det så langt at han nå ødelegger sine nærmeste. Jeg var også tydelig på at det er viktig at hun forteller egen og hans familie, fordi det kan gjøre det enklere for henne selv og barna deres fremover. Anonymkode: da0f5...c22
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #14 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Mulig meg du refererer til ang. å holde hemmelig den dokumentasjonen HI ev. samler seg fremover. Det står jeg for. Hvis mannen oppdager at Hi samler dokumentasjon på hans alkoholmisbruk og adferd og hyppighet og mengde av det, så kan det potensielt bli farlig for Hi. Derfor var jeg tydelig på å understreke at hun må bevare dokumentasjonen et sted han ikke kan finne den, og at hun ikke må ta noen sjanser når hun ev. filmer ham. Dette fordi Hi også skrev at mannen blir "ufin og hensynsløs" og at "det har vært flere ubehagelige episoder". Det Hi skriver der vet ingen av oss hvor alvorlig er, kanskje ikke en gang Hi, hvis mannen føler seg truet av å bli avslørt osv. Vold ved samlivsbrudd er dessverre ikke uvanlig. Og om han vet at hun har samlet bevis for hans alkoholisme og adferd rundt alkoholen, så vet ingen hvordan han reagerer. Så for HIs egen sikkerhet bør hun holde hemmelig at hun samler bevis/dokumentasjon. Jeg var imidlertid veldig tydelig på at hun ikke skal holde hans alkoholproblemer hemmelig for egen og hans familie, og skrev også tydelig at det er nettopp slikt hemmelighold rundt hans alkoholisme som gjør at han har kunnet drive det så langt at han nå ødelegger sine nærmeste. Jeg var også tydelig på at det er viktig at hun forteller egen og hans familie, fordi det kan gjøre det enklere for henne selv og barna deres fremover. Anonymkode: da0f5...c22 Beklager. Ser at det kan misforstås det jeg skrev. Jeg mente som deg, at hun ikke skulle holde alkoholproblemet hans skjult etter et evt.brudd. At hun ikke skal bruke energi på å skjule hans oppførsel og vansker og i alle fall ikke skamme seg. Han får stå for sin oppførsel. Helt enig i at hun bør holde dokumentering skjult men tror det er viktig å forsøke å samle noe da det fort blir ord mot ord etterpå. Du kan jo se om han blir med på "hvit mnd" for å redde forholdet og dokumentere evt.brudd i løpet av den mnd. Lykke til uansett ❤️ Anonymkode: b82ff...6fc
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Beklager. Ser at det kan misforstås det jeg skrev. Jeg mente som deg, at hun ikke skulle holde alkoholproblemet hans skjult etter et evt.brudd. At hun ikke skal bruke energi på å skjule hans oppførsel og vansker og i alle fall ikke skamme seg. Han får stå for sin oppførsel. Helt enig i at hun bør holde dokumentering skjult men tror det er viktig å forsøke å samle noe da det fort blir ord mot ord etterpå. Du kan jo se om han blir med på "hvit mnd" for å redde forholdet og dokumentere evt.brudd i løpet av den mnd. Lykke til uansett ❤️ Anonymkode: b82ff...6fc Da er vi enige Noen periodedrankere kan greie en slik "hvit måned", men de fleste av dem ryker nok på en smell. Så ikke dumt å foreslå det og så dokumentere ev. brudd på det. Hvis mannen derimot greier en slik måned, så kan han komme til å bruke det "mot" HI, som bevis for at han har kontroll, at hun har overdrevet osv. Så hvis det skal avtales en slik måned tenker jeg at det også er lurt å diskutere terapi i tillegg, at de må begynne i parterapi, at han søker hjelp for problemene sine. For når han drikker så mye som HIs mann gjør, så er det svært tvilsomt at han greier - eller er motivert for - å slutte. Det at han kaster ansvar over på henne med å si at hun overdriver, at det er typisk kvinner å reagere på at menn drikker litt, at han bare er en mann, at han som edru stiller seg helt uforståelig til at han har for stort alkoholkonsum og at hun reagerer på det - alt dette er dessverre tegn på at det er tvilsomt om han vil greie å bli avholds mens de fremdeles er en familie. Så siden noen periodedrankere kan greie å kontrollere seg en kortere periode, så bør HI ha flere krav til mannen enn "kun" en hvit måned. Men jeg tviler på at han greier en hel måned, ut fra det Hi skriver, så da vil hun nok på en slik måned få mer hun kan dokumentere, så det er nok verdt det. Anonymkode: da0f5...c22
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 Anonym bruker skrev (På 27.6.2021 den 2.04): Takk for svar. Hvordan var din far når han drakk i helgene? Gikk det mye utover dere barna. Hva gjorde din mor for å skjerme dere? Godt å høre at dere har klart dere bra likevel ❤️ Anonymkode: d807e...069 Husker ikke at jeg tenkte over det da jeg var mindre, så vi ble nok skjermet ganske mye. Merket mer når jeg ble eldre, typ 10-11 år gammel. Han var nok "flink" til å gå og legge seg for å sove av rusen, så vi trodde nok kanskje at han var på jobb, da han ellers jobbet mye. Har først skjønt nå som jeg er voksen hvorfor han sjelden var særlig tilstede på dager som julaften og lignende, da tenkte vi nok bare at han var på jobb. Har ellers mange gode minner fra oppveksten, også av pappa! Tenker det nok er lurt å flytte ut før det blir verre. For bedre blir det ikke med det første, om noensinne. Du tar deg sikkert av mesteparten av hus/hjem/barn-balletten alene allerede, så å flytte ut kommer til å gå strålende. Du vil nok få frigitt en del tid, som du bruker på å kompensere for samboeren din Det økonomiske ordner seg alltid også. Hopp i det, som min mamma også gjorde. Hun har aldri angret på det. Anonymkode: a95aa...b62
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 Jeg har nylig gått fra kjæresten min, som er alkoholiker. Det var og er tøft ennå, men så ufattelig deilig å ikke være redd for hva som møter meg når jeg kommer hjem. Jeg føler med deg! Lykke, lykke til Hi! Anonymkode: f0e32...c11
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2021 #18 Skrevet 1. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 30.6.2021 den 1.10): Jeg har nylig gått fra kjæresten min, som er alkoholiker. Det var og er tøft ennå, men så ufattelig deilig å ikke være redd for hva som møter meg når jeg kommer hjem. Jeg føler med deg! Lykke, lykke til Hi! Anonymkode: f0e32...c11 Takk, og lykke til videre du også! Så bra at du kom deg bort. Har dere barn, eller er du så heldig å ikke ha barn med han? Anonymkode: d807e...069
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Min eks er alkoholiker. For noen år siden hentet jeg barna på fyllefest. Da var de heldigvis store nok til å si fra selv. Han drikker nesten hver dag, men begrenser/drikker ikke når han har hatt barna siden festen. I år (påsken) så ringte barna igjen. Da hadde han gått pø en smell. Han var helt på bærtur da jeg hentet ungene. Nå nekter barna å se han før han skaffer seg hjelp. De er må 17, 14 og 9. alkoholisme er en sykdom, uansett hva så du stå sterk i det. Mine barn har stått i mot faren sin siden påsken, han er nå ganske nære å forstå/innse at han har et problem. Det hjalp ikke før barna/ungdommene sa fra. Mitt største ønske er at han legger seg inn for hjelp, så han kan då kontakt med barna igjen.. stå på!! Alkoholisme er helt jævlig!!!! Anonymkode: bf6fd...bc4
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 Jeg gikk fra kjæresten min fordi han var alkoholiker. Jeg var gravid med hans barn. Det var mye lovnader om at han skulle slutte å drikke (men han mente også at han ikke hadde et problem siden han kun drakk i perioder). Jeg gjorde det slutt da jeg var gravid, men det var en lang prosess i etterkant med familievernkontor og annet. Jeg håpte at ting skulle ordne seg, at han skulle legge seg inn frivillig. Idag er barnet 10 år. Hun har levd hele livet uten kontakt med barnefar. Han er fremdeles alkoholiker, blitt ufør og bor med sin mor. Ikke vent, gjør det beste for deg og barna!! Det er barndommen deres det er snakk om, og den fortjener gode minner. Anonymkode: 95943...7bd
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2021 #21 Skrevet 30. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 27.6.2021 den 1.51): Takk for svar. Bekymringen for å ikke bli trodd går mest på i forhold til om han får samvær alene med barna, hvis han vil prøve på det. Han har dessverre vist gjentatte ganger at han har like lite kontroll sammen med barna også, og ingen innsikt i hva han påfører dem og familien, så at han skal klare eller se nødvendigheten av å skjerpe seg når han har barna alene tror jeg dessverre ikke Anonymkode: d807e...069 Du har fått mange gode råd. Jeg skal ikke gjenta det som allerede er sagt. Jeg har jobbet i barneverntjenesten i mange år, og fulgt opp og hjulpet flere familier med denne problematikken. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet barneverntjenesten på telefon. Fortell i korte trekk hva du opplever og er bekymret for, og be om hjelp. De kan hjelpe med råd og veiledning, og støtte deg og ditt syn mtp fars alkoholbruk. De kan også sende barnevernsvakta på uanmeldte besøk og dokumentere hvordan far er i form, sjekke promille, vurdere om situasjonen er trygg for barna. Dette både om dere bor sammen eller om far har samvær. Vil også virkelig anbefale deg å lese denne boken om medavhengighet, den gir deg et godt innblikk i din rolle i fars misbruk, og hvordan du kan ta vare på deg selv☺️Ønsker deg og barna alt godt i tiden fremover💛💛💛 https://www.norli.no/flodhesten-i-dagligstuen?gclid=CjwKCAjwxo6IBhBKEiwAXSYBs_A4zCwhdHRDMdfrBAdOKUpwQCtAqnf7R7iaXY5Od7NqbY31pw3MTBoCq5gQAvD_BwE Anonymkode: 5e113...f34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå