Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 I barnehagen er det 7 jenter. 6 av disse kom i klasse, min datter kom med noen av guttene. Jeg reagerte veldig på dette. Forsøkte å klage til hun som har med fordelingen å gjøre, men ble ikke hørt. Ble avfeid med at de ser an til høsten. Datteren min ble veldig lei seg da hun fikk vite om det, noe som sårer mer.  Hva gjør jeg? Hvem kan jeg nå klage til? Er ikke dette veldig rart? Jeg har spurt om det er noen begrunnelse for å gjøre det slik, det sa de at det ikke var.   Anonymkode: 1253f...ee3
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Huff så fælt! Hvordan skal hun komme seg gjennom barneskolen?? Må bli kjent med nye folk og greier... Anonymkode: 257fc...731
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 Klage? Skolen er i sin fulle rett til å dele opp klassene. Hvem i alle dager skulle du ha klaget til? Tenk om foreldrene som klager på klassefordelingen skulle fått gehør. Skolen hadde aldri blitt ferdige med å sette sammen klassene. Hvorfor ikke bare se det an til høsten? Når de begynner på skolen brytes gamle vennskap opp og andre etableres. Ikke få helt panikk på vegne av dattera di nå. Anonymkode: a7e18...b6c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Just now, Anonym bruker said: Huff så fælt! Hvordan skal hun komme seg gjennom barneskolen?? Må bli kjent med nye folk og greier... Anonymkode: 257fc...731 Ærlig talt, klart man vil at barna skal starte i samme klasse som venner. Klag til rektor Anonymkode: d4648...0be
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Det er alltid en sånn mamma som lager drama. Ett år var det faktisk en mamma som når klasseliste ble ropt opp tok styringen og ropte HØYT «slapp av Anne, du skal IKKE begynne i A, mamma skal fikse dette» 🙄 Anonymkode: f024f...b5a
prekæs Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Sånt kan du sikkert søke om. Er ikke drama i det hele tatt å spørre om det er mulighet. Håper det ordner seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 Skjønner det når de er så små. Men nå begynner min på ungdomsskolen. Ei mor ringte skolen og sa at sønnen måtte komme i klasse med kompisen. Anonymkode: 585c4...8d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Er det slutt på at man setter opp ønsker om hvem man vil i klassen til? Har jeg gjort med alle ungene mine Anonymkode: 1fbc7...4d9
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Her måtte mi begynne i 1 kl på en ny skole i et helt nytt område uten å kjenne en sjel. Hun fant nye venner samme dag. Det er hvordan vi foreldre legger opp til hvordan skolestarten er for et barn.. Selvsagt blir barnet lei seg, men hva tror du barnet tenker når hun ser foreldrene får panikk og ringer til andre foreldre/diskuterer hjemme om denne urett som har skjedd? Tror du det hjelper henne? Hun må bli møtt med følelsene, ja, også med trygghet om at dette kommer til å gå helt fint. Hun mistet ingen av vennene sine selv om de går i en annen klasse. De bor i samme område enda, de går på samme skole.  Læringsmiljø er viktigere enn at venner får være i samme klasserom. Tipper og at dette er din første inn på skole? I tilfelle så anbefaler jeg deg å puste med magen, og trygge barnet ditt om at dette er helt normalt og kommer til å gå helt fint. Begynn med deg selv.. Anonymkode: 8de70...722
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Selvfølgelig blir jenta lei seg når hun er den eneste som ikke kommer i samme klasse med jentene. Jenta føler seg sikkert glemt og utelatt. Helt forståelig og innafor klage på det. Det er også godt mulig klagen går igjennom Anonymkode: bdaf9...397
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Jeg vil faktisk tro at det går helt fint. Etter min erfaring er det flere som ikke kjenner noen andre, og i første klasse blir de fort kjent. Det er ikke sikkert at hun ville endt opp med å leke med noen av de fra barnehagen uansett. Jeg har vært igjennom det med tre jenter. Lykke til 😊 Anonymkode: 702e3...26c
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Det går selvfølgelig an å snakke med skolen og se, men det er ikke sikkert du får medhold. Ting som det skjer "hvert år", men det pleier å gå seg til. Hos oss deles klassene inn etter hvor i skolekretsen man bor, og det skal veldig mye til å få gjort noe med det. Det er mye som skal gå opp når det gjelder klasseinndeling, og hos oss ble det så mye styr hvert år, at det rett og slett ble bestemt å følge bostedsgrensene, og ingen får bytte. Anonymkode: 4a5d3...199
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Skjønner det når de er så små. Men nå begynner min på ungdomsskolen. Ei mor ringte skolen og sa at sønnen måtte komme i klasse med kompisen. Anonymkode: 585c4...8d1 For ikke å snakke om VGS. Har en kamerat som er avdelingsleder på videregående og hver eneste høst må de ta en haug med telefoner fra foreldre som har barn som har kommet i "feil" klasse og må bytte fordi bestevennen går i en annen klasse  Anonymkode: 1b3e3...202
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 Her deles klassene inn etter geografi, så flest mulig kan ta følge til og fra skolen, kjønn, så det ikke blir overvekt av et kjønn i klassen og spesielle behov. Det er mange hensyn som tas, og hvem de har gått i barnehagen med kommer langt ned på lista over prioriteringer altså. Trygg datteren din på at dette går helt fint. Hun kan leke med venninnene fra barnehagen i friminuttene og på sfo, også får hun mange nye venner i sin klasse. Anonymkode: 1b3e3...202
MammantilNurket Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 Her ligger det nok noe mer bak. Hvem som _ikke_ bør gÃ¥ i samme klasse veier ofte MYE tyngre enn hvem som «har lyst» til Ã¥ gÃ¥ i samme klasse. Sammensetning av klasser er ikke hugger i stein. Det kan godt hende at det vil skje endringer og omrokkeringer i løpet av de Ã¥rene de skal gÃ¥ pÃ¥ skolen. Dette kommer til Ã¥ gÃ¥ bra, det er ogsÃ¥ svært mye læring i dette. NÃ¥ er det din oppgave Ã¥ veilede datteren din igjennom dette - ikke Ã¥ klage til rektor for at hun skal forskÃ¥nes for en utfordring. Lykke til 😊 Â
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 Merkelig at de velger 6 jenter i 1.klasse og den siste i en annen klasse. Hadde det vært så vanskelig om så satt 2 i samme klasse og resten i den andre? Det er små barns første møte med skolen og da er det fint å iallfall ha 1 venn i klassen. Jeg hadde helt klart klagd. At andre unger har behov for å ikke gå i klasse med noen er meg likegyldig. Anonymkode: 2eb6f...f63
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 Skolen jeg skal begynne å jobbe på fordeler ikke inn i faste klasser før etter høstferien. De deler inn i to grupper: «gul» og «grønn» i første omgang og bruker ukene frem til uke 40 og etter det blir klasse 1a og 1b spikret. På den måten kan kontaktlærere, miljøterapeuter, SFO ansatte bli kjent med elevene og få et innblikk i hvem som passer/ ikke passer sammen.  De tar i mot tips fra barnehagene om sammensetning men må være pedagogisk forankret, ikke ønsker fra foreldre. Anonymkode: 56deb...40b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): I barnehagen er det 7 jenter. 6 av disse kom i klasse, min datter kom med noen av guttene. Jeg reagerte veldig på dette. Forsøkte å klage til hun som har med fordelingen å gjøre, men ble ikke hørt. Ble avfeid med at de ser an til høsten. Datteren min ble veldig lei seg da hun fikk vite om det, noe som sårer mer.  Hva gjør jeg? Hvem kan jeg nå klage til? Er ikke dette veldig rart? Jeg har spurt om det er noen begrunnelse for å gjøre det slik, det sa de at det ikke var.   Anonymkode: 1253f...ee3 Klag til rektor Anonymkode: 23c27...34f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 Og så. Barnet mitt har også ikke kommet i klasse med noen barn barnet mitt kjenner så veldig god. Så bra vi fikk klasseliste så tidlig tenkte vi. Har tatt kontakt med et par av de barnet skal begynne i klasse med for å avtale lekemøter i løpet av sommeren slik at de kan bli kjent. Dette går bra Anonymkode: 8c094...fb6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 Jeg er enig i at det er rart å gjøre det sånn, og skjønner veldig godt at det føles kjipt for både deg og datteren din. Men da sønnen min begynte på skolen tok det veldig kort tid før det spilte liten rolle hvem som hadde gått i barnehage med hvem. Sønnen min kom i klasse med to fra barnehagen og er ikke noe særlig sammen med noen av dem lenger. Han er ferdig i 5. nå og har hatt samme bestevenn siden 1. klasse, og det er en han aldri hadde møtt før de begynte på skolen sammen. Selvsagt er det fint og en ekstra trygghet i å begynne sammen med noen man kjenner fra før. Men i det lange løp er det en veldig kort periode dette vil ha noe å si. Anonymkode: a8c07...f83
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #21 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For ikke å snakke om VGS. Har en kamerat som er avdelingsleder på videregående og hver eneste høst må de ta en haug med telefoner fra foreldre som har barn som har kommet i "feil" klasse og må bytte fordi bestevennen går i en annen klasse  Anonymkode: 1b3e3...202 Huff. Hvordan skal disse klarer seg ut i verden 😉 Anonymkode: 585c4...8d1
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #22 Skrevet 25. juni 2021 Her ringte skolen og spurte om vi hadde noen ønsker. Jeg viste fra før at barnets venninner skulle begynne på den andre skolen på området. Hun kom i klasse med noen som bodde geografisk nærme oss. Setter større pris på det enn at det er venninner fra bhg, som uansett begynner på den andre skolen uansett. Anonymkode: ca97a...8e6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #23 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er alltid en sånn mamma som lager drama. Ett år var det faktisk en mamma som når klasseliste ble ropt opp tok styringen og ropte HØYT «slapp av Anne, du skal IKKE begynne i A, mamma skal fikse dette» 🙄 Anonymkode: f024f...b5a hjelpes..... Men, HI....det går nok bra - men skjønner deg veldig godt. Prøv å snu det rundt med å si, "fy søren...du er heldig...du blir kjent med mange nye barn den første uka" Men når det er sagt..jeg har sittet og satt sammen klasser og vi passer alltid på at alle kjenner noen, at eks. hvis det er en gruppe med gutter fra en barnehage...så tar vi ikke en i en klasse og resten i neste. Vi deler eks. gruppa i 2 eller 3 utfra hvor mange klasser det er.  Anonymkode: 08c6e...9c3
TinaK 1990 Skrevet 25. juni 2021 #24 Skrevet 25. juni 2021 Hvordan bor dere geografisk i forhold til de hun er i samme klasse med? Det er nesten det viktigste. Men ja, rart de ikke delte disse jente i 3+4 feks.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2021 #25 Skrevet 25. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Huff så fælt! Hvordan skal hun komme seg gjennom barneskolen?? Må bli kjent med nye folk og greier... Anonymkode: 257fc...731 Slutt a. Datter her begynte for noen år siden i 1.klasse. Kjente ingen. Jentene hadde dannet seg klikker allerde før første skoledag. Veldig vanskelig å komme inn i klokkene, alle hadde bestevenner og ikke rom for å ta inn nye jenter i gjengen. Hi Jeg hadde ringte til skolen, noen som jobber i administrasjonen, sendt mail til rektor. Anonymkode: eb776...9d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå