Gå til innhold

Dine beste tips for trass 2 åring .


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er i verste fase nå og jeg gruer meg til morgningene og leggetid. Når hun er trøtt er nemlig ALT vrangt. Jeg forsøker å være talmodig, vise forståelse for frustrasjonene hennes og ‘velge mine kamper’. Men det er uhyre energikrevende og utmattende i lengden.

Er som regel ikke ene eneste ting hun samarbeider om for tiden. Eks morgenstund: Hun vil ikke ha av seg pysjamasen. Lang forhandling som ender med tvang for å ta den av, samtidig som jeg gjentar at hun ikke kan gå med pysjamas i bhg. Den skal hun kun ha når hun sover. Så bleien og vask. Hun HYLER når jeg vasker henne som om jeg mishandlet henne. Samme med tannpuss. Bleia nekter hun å skifte fordi det ikke er rette typen (hun vil ha en med bilde av en ugle på, men disse er i en størrelse hun nettopp har vokset ut av). Denne forklaringen forstår hun derimot ikke. Hun river av seg bleien igjen opptil flere ganger og når jeg har satt på bleien igjen for femte gang sitter hun bare og hyler sint og gråter. Noen ganger forsøker jeg meg med den pedagogisk riktige ‘jeg forstår du er sint fordi du ikke kan ha på uglebleien, men den er for liten’…Men denne strategien gjør ofte bare vondt verre..

Så er det påkledning. Nesten alt er feil. Samme med ytterklærne. Og frokosten.

Vet dette bare er en fase og en sunn del av utviklingen. Men trenger likevel gode råd for hvordan være en god mamma oppi dette. For slik det er må sprekker ofte talmodigheten min og det ender ofte med sur tone tilbake. Og mindre ‘belønning. Dvs i gode perioder får hun overdrevent masse god skryt og ‘godbit’ (fluortabletter, vitaminbjørnene, rosin, frukt o.l Men kan jo ikke gi belønning når hun er en ordentlig trollunge😅

Ønsker bare en harmonisk hverdag med hyggelig stemning igjen…så snart som mulig!

 

Anonymkode: df144...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...