Gå til innhold

Overnatting kjæreste, 15.5 år. Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen her vil veldig gjerne ha kjæresten på overnatting. Jeg er skeptisk, og vi har egentlig satt 16 år som en grense. De er mye alene hjemme her, så om de vil ha sex er jo sjansen der likevel, men dog.

Hva er reglene hos dere?

De har vært sammen i 6 mnd.

Anonymkode: 4ff1a...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme alder og vært sammen like lenge. 
Er ett stykke å kjøre frem og tilbake mellom oss og dem, så vi (jeg og foreldrene til jenta) har nå begynt å si ja til overnatting, men da på hvert sitt rom. Vi vet at de kan gjøre ting på dagtid når vi er borte, men vi ønsker ikke å legge til rette for det ved at de skal dele seng.

Anonymkode: 5c57a...ebe

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke!

Anonymkode: e01d1...f84

Skrevet

Ja herregud la nå ungdommen få kose seg🙂 sex har dei uansett. Tenk om noen hadde nektet  deg og dele seng og kos med den du var forelska i😒 

Anonymkode: 7fbec...178

Skrevet

Sønnen min ble sammen med ei jente jula i 10.klasse også ble han 16 i mai. Vi sa det var greit fra han var 16, men at vi måtte respektere et nei fra hennes foreldre siden hun var født i november og da hadde noen måneder igjen før hun ble 16.

Hun hadde skilte foreldre og mammaen sa ja mens pappaen sa nei. Så de overnattet de ukene hun var hos mammaen, og da gav pappaen etter også....

Nest eldste er nå 17 og har enda ikke hatt kjæreste så der slapp vi den diskusjonen 😉

Anonymkode: 6decd...602

Skrevet
On 6/24/2021 at 10:55 PM, Anonym bruker said:

Sønnen her vil veldig gjerne ha kjæresten på overnatting. Jeg er skeptisk, og vi har egentlig satt 16 år som en grense. De er mye alene hjemme her, så om de vil ha sex er jo sjansen der likevel, men dog.

Hva er reglene hos dere?

mine får lov til det, de er 15 og 18, begge kjærestene skal også være med på hytta i en uke, tror begge har hatt sex, og uansett kan de ha det selvom de ikke er med, de har vert hos dem mange ganger når de har vert alene hjemme.

Han på 18 har fått lov siden han var 15, de har vert sammen i 4 år nå,mens han på 15 får lov første gangen i år, de har vert sammen i 2 år. Lillesøster på snart 13 har også kjæreste,men hun må også vente til hun er 15

Anonymkode: 6774a...bf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.6.2021 den 23.12):

Ja herregud la nå ungdommen få kose seg🙂 sex har dei uansett. Tenk om noen hadde nektet  deg og dele seng og kos med den du var forelska i😒 

Anonymkode: 7fbec...178

Nei, sex har de ikke uansett. Gjennomsnittlig debutalder er nærmere 18 år. Noen foreldre gjør jobben med å følge loven og oppdra ansvarlige ungdommer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.6.2021 den 22.55):

Hva er reglene hos dere?

De har nok hatt sex allerede. Jeg fikk ikke lov av pappa til å overnatte hos min kjæreste før jeg ble 16, men vi hadde jo sex hver gang jeg var på besøk. Nå er jeg lesbisk, men det bør ikke være relevant. 

Anonymkode: cd997...68d

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nei, sex har de ikke uansett. Gjennomsnittlig debutalder er nærmere 18 år. Noen foreldre gjør jobben med å følge loven og oppdra ansvarlige ungdommer. 

😂😂

Anonymkode: b32ad...ce6

Skrevet

Overnatting på hvert sitt rom er ok. Hvis de bil ha sex ordner de det, men de skal vite at det ikke er noe vi anbefaler.

Anonymkode: a1add...3ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er morsom. 😂

Anonymkode: 71448...887

Skrevet

Jeg hadde sagt ja. Men jeg hadde faktisk snakket med dem begge to hvor viktig det er med prevensjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken lov da? Den seksuelle lavalderen er 16 år, ikke 18. 

Anonymkode: 90650...3fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du er morsom. 😂

Det er nesten ikke lov til å være så naiv 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken lov da? Den seksuelle lavalderen er 16 år, ikke 18. 

Ja, og da sørges ansvarlige foreldre for at det følges. At gjennomsnittlig debutalder er 18 har jo ikke noe med loven å gjøre. Du må lese bedre.

Anonymkode: 3624b...529

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er nesten ikke lov til å være så naiv 🤣

Det handler ikke om naivitet, men ikke alle har sex fra de er 14, og loven er KRYSTALLKLAR.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det handler ikke om naivitet, men ikke alle har sex fra de er 14, og loven er KRYSTALLKLAR.

Krystallklar er den ikke. Hvis de er jevnaldrende er det ikke straffbart for eksempel. Hva som regnes som sex etter loven er heller ikke krystallklart men må vurderes i hvert tilfelle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oj😂! Takk for en god latter! Den satt😀😀

Skrevet

Ungdommer som er 15-16 år og har kjæreste har omtrent alltid sex, men veldig mange har ikke kjæreste og følgelig gjerne ikke sex heller. Derfor er gjennsnittelig debutalder høyere enn den seksuelle lavalderen på 16 år. Her i huset har ene hatt mange kjærester fra han var 12-13 år og debuterte en tid før han ble 16 år, ene andre er 17 år, har aldri hatt kjæreste og heller ikke sex. Ungdommer er ulike.

HI: vi har vært litt strenge der og ventet til etter 16 år.

Anonymkode: 0c93c...9ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Krystallklar er den ikke. Hvis de er jevnaldrende er det ikke straffbart for eksempel. Hva som regnes som sex etter loven er heller ikke krystallklart men må vurderes i hvert tilfelle.

https://www.innherred.no/nyheter/article11299283.ece

Skrevet

Den er ikke krystallklar, og den seksuelle lavalderen er fortsatt 16 år, ikke 18, som du skrev. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Saken dreier seg om en 20 år gammel mann og 15 år gammel jente. Vi snakket om for eksempel to 15-åringer - de er "jevnbyrdige i alder og utvikling", så de blir aldri straffet for å ha sex med hverandre. Den seksuelle lavalderen er der for å beskytte purunge mennesker mot å bli utnyttet av noen som er eldre og mer utviklet. Ikke for å straffe to femtenåringer for å utforske hverandre.

Skrevet

Ja, og da sørges ansvarlige foreldre for at det følges. At gjennomsnittlig debutalder er 18 har jo ikke noe med loven å gjøre. Du må lese bedre.

Og på hvilken måte "sørger ansvarlige foreldre for at det følges"? Setter GPS-lenke på ungen med Webkamera? Du vet at du ikke har innsikt i hva din ungdom driver med hvert sekund av døgnet? Og jeg regner da med at du ALDRI i hele ditt liv har handlet mot det som foreldrene dine har sagt, på noe som helst måte?

Gjennomsnittlig debutalder har blant annet med at mange ikke har kjæreste. Min 17 år gamle sønn har aldri hatt kjæreste/følge, så han har mest sannsynlig ikke hatt sex. Jeg debuterte som 19-åring, ikke fordi jeg ikke hadde lyst, men fordi jeg alltid hadde vært mindre pen og ikke hadde mulighet til å få meg noe før jeg ble 19. Kjenner gode, ansvarlige voksne som debuterte i alder av 15. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (58 minutter siden):

Oj😂! Takk for en god latter! Den satt😀😀

En slik holdning som anonym utviser her er jo årsaken til tenåringsgraviditeter og klamydia. Ungdommen tør ikke å kjøpe p-piller og kondomer i fare for å bli oppdaget og kjeftet opp og ned av foreldrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En slik holdning som anonym utviser her er jo årsaken til tenåringsgraviditeter og klamydia. Ungdommen tør ikke å kjøpe p-piller og kondomer i fare for å bli oppdaget og kjeftet opp og ned av foreldrene. 

Jeg håper ungdom har god tilgang til tjenester hvor de kan få prevensjon . Jeg vet ikke hvordan det er på bygdene , men i byene er det heldigvis gode muligheter . Ungdom har sex. Det har de alltid hatt😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...