Gå til innhold

Jeg er så lei av den frekke venninna til dattera mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, nå kommer det sikkert bøttevis med kritikk av meg, hvor tafatt og håpløs jeg er, men jeg ønsker primært råd, ikke dritt, om hvordan jeg kan takle denne jenta.

Hun er 11 år, og er her en gang eller to i uka. Hun roter rundt i skuffer og skap, noe jeg utallige ganger har bedt henne om å la være. Hun henger stadig på meg, noe jeg føler ofte er kun for å fremprovosere en eller annen reaksjon. Typisk kan hun si: «Hvorfor stinker det i garderoben deres?» «Hvorfor sier du alltid nei til is?» «Tine har et altfor lite rom. Hun burde få rommet ditt. Du trenger ikke det.»

Jeg ber dem gå ut, og da kan hun frekt svare: «Jeg gidder ikke å gå ut, det er kaldt.» «Nei, det er 17 grader, det er ikke kaldt. I så fall, lån en genser av Tine.» Da kan hun si: «Du bestemmer ikke over meg, du ække morra mi. Dessuten har jeg mer lyst på is enn å gå ut i den dritthagen deres.» 

Akkurat nå hører jeg at hun har låst lillebror og kompisen inne på rommet hans. 

Hun er frekk. Hun eier ikke respekt for oss eller tingene våre. Jeg har til gode å si noe til foreldrene, mest fordi de er ganske like selv, og jeg vet at det ikke vil føre til noe. 

Noen som har opplevd lignende? Jeg er så lei dette.

Anonymkode: 93839...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Okei, nå kommer det sikkert bøttevis med kritikk av meg, hvor tafatt og håpløs jeg er, men jeg ønsker primært råd, ikke dritt, om hvordan jeg kan takle denne jenta.

Hun er 11 år, og er her en gang eller to i uka. Hun roter rundt i skuffer og skap, noe jeg utallige ganger har bedt henne om å la være. Hun henger stadig på meg, noe jeg føler ofte er kun for å fremprovosere en eller annen reaksjon. Typisk kan hun si: «Hvorfor stinker det i garderoben deres?» «Hvorfor sier du alltid nei til is?» «Tine har et altfor lite rom. Hun burde få rommet ditt. Du trenger ikke det.»

Jeg ber dem gå ut, og da kan hun frekt svare: «Jeg gidder ikke å gå ut, det er kaldt.» «Nei, det er 17 grader, det er ikke kaldt. I så fall, lån en genser av Tine.» Da kan hun si: «Du bestemmer ikke over meg, du ække morra mi. Dessuten har jeg mer lyst på is enn å gå ut i den dritthagen deres.» 

Hun er frekk. Hun eier ikke respekt for oss eller tingene våre. Jeg har til gode å si noe til foreldrene, mest fordi de er ganske like selv, og jeg vet at det ikke vil føre til noe. 

Ikke opplevd akkurat dette men ble litt satt ut i går. 12 åringen har fått en ny kompis. Han er 1 år yngre. Han kom hit for 1 gang. Vi har ikke hilst på han. Jeg hadde klær til tørk på stua. Han gikk rett bort til tørkestativ og tok en genser som hang der. En sånn har jeg også sa han og la den oppå stativet. Vi har hatt mange kompiser på besøk men aldri opplevd dette. 

Anonymkode: 6ca78...81b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke opplevd akkurat dette men ble litt satt ut i går. 12 åringen har fått en ny kompis. Han er 1 år yngre. Han kom hit for 1 gang. Vi har ikke hilst på han. Jeg hadde klær til tørk på stua. Han gikk rett bort til tørkestativ og tok en genser som hang der. En sånn har jeg også sa han og la den oppå stativet. Vi har hatt mange kompiser på besøk men aldri opplevd dette. 

Kanskje ikke det verste man kan gjøre….

Anonymkode: 8992f...018

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Litt av en oppførsel😳😳

Anonymkode: 8992f...018

Skrevet (endret)

Hvis du ikke har snakket med foreldrene hennes er det på tide. Håper virkelig at du har snakket med jenta over hva som er akseptabel oppførsel i ditt hus. 

Her må du være tydelig på hva som er greit og ikke. Sånn oppførsel som du beskriver her er ikke ok. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Jeg hadde bedt henne gå. Hver gang. Når normal irettesettelse ikke hjelper gidder ikke jeg å oppdra andres barn. 

Men så tenker jeg litt mer, utover den første impulsive tanken - det er jo ikke normal oppførsel så da kan man jo lure på om det er noe galt. Barn som opplever mye kritikk og/eller å bli oversett kan lage seg en taktikk med at det er bedre med negativt oppmerksomhet enn ingen. Kan det ligge noe der?

Anonymkode: 1512a...4fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det var en horribel oppførsel tenker du? Det hadde jeg ikke reagert på, det var en impulsiv handling som virkelig ikke var uhøflig eller ufin. 

Absolutt ikke noe å bli satt ut av?

Anonymkode: 1512a...4fb

Skrevet

Dette tar du opp med foreldrene hennes og så sier du til henne at den type oppførsel godtas ikke hjemme hos dere, så med mindre hun ikke endrer oppførsel så er hun ikke velkommen hjem til dere.

Så snakker du med datteren din om dette.

Anonymkode: 2d386...c3e

Skrevet

Hva får datteren din ut av dette vennskapet da? Er dette en jente din datter virkelig ønsker å være sammen med?

Anonymkode: d0b31...237

Skrevet

Hadde sendt henne hjem og sagt at hun er velkommen tilbake når hun hører etter hva du sier i ditt hjem 

Anonymkode: 5826f...f68

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Haha, dette hadde jeg bortimot ikke registrert en gang. Hadde sikker svart noe a al «så kult» og bare hengt den opp igjen på refleks. 
Hvis dette vippa deg av pinnen bør du holde deg fast resten av turen 🤣

Anonymkode: 4819b...035

Skrevet

Det der flyr ikke i mitt hus. Jeg har hatt noen sånne innom og det skjer kun 1 gang. I løpet av den gangen skikker de seg, eller de får aldri komme tilbake.

Skrevet

En slik unge hadde ikke overlevd lenge i mitt hus. Marsj ut døra og hjem, så får vi forsøke igjen om en ukes tid. Jeg tolererer ikke frekkheter fra egne barn, og enda mindre fra andre. Hold kjeft eller hold deg unna. 

Anonymkode: 2563b...2e1

Skrevet

Gjør jenta en tjeneste og sett hun på plass.

Anonymkode: 5bfbe...4c9

Skrevet

Det er noe med henne. Familien er full av diagnoser og begge foreldrene er uføre. Det er mye.
Jeg kan ikke sende henne hjem heller når hun er frekk og dum, de bor ganske langt unna, så når hun er her, er hun her. 
Jeg sier i fra. Hver gang. Jeg har snakket med dem begge at jeg ikke gidder å ha dem her hvis de skal være frekke. For ordens skyld, datteren min er ikke frekk, tvert imot ser jeg på henne at hun gremmes når venninna begynner, men jeg tok henne med i dragsuget for å gjøre en statement av det. Litt for å få venninna til å få dårlig samvittighet for at hun lager trøbbel for dem begge, men det fungerte ikke. Jeg aner ikke hva datteren min ser i henne. Kanskje er det alle dyrene de har hjemme hos henne. Kanskje det er at det er fri flyt av usunn mag og sukker der. Kanskje det er at det ikke er noen grenser hjemme hos henne, og de får gjøre som hun vil.

Jeg vet ikke. Jeg må jo bare fortsette å si ifra, jeg vet, men jeg er så lei.

HI

Skrevet

Minner om en uhorvelig frekk unge som kom hit HVER dag en periode. En gang måtte jeg regelrett ta tak i henne og dytte henne ut døra,  hun nektet å gå. Så ringte jeg faren. Ungen hadde selvfølgelig mange diagnoser, og foreldrene var veldig lei seg for at hun var så frekk. De var likevel glad for at hun fikk leke med min datter, hun hadde ingen andre venner. 
Heldigvis flyttet de etterhvert, for den ungen var ekstremt krevende. Men hun fikk nok ikke en lett oppvekst og et lett liv, med alle sine utfordringer. 
Høres ut som denne jenta som HI skriver om feiler noe. 

Anonymkode: 1d1da...dd1

Skrevet

Tenker at dette barnet er såpass gammelt at det har ikkje vondt av å få klar beskjed .

Enten høyrer du etter når du får beskjed eller send det rett heim .med beskjed om at ho kan komme tilbake når ho kan høyre etter .

Går ikkje så mange gangene før ho skjønner at dåke har regler og dei skal følges .

Mest sannsynleg trur eg ho vil sette pris på å få klare grenser og regler 🙂❤

Anonymkode: 5a058...cf0

Skrevet

Hadde bedt henne gå hjem med beskjed om å ikke komme tilbake før hun klarer å oppføre seg skikkelig 

Anonymkode: 7d496...03f

Skrevet

Klart du kan sende henne hjem selv om det er et stykke. 

Skrevet

Hvis du ikke kan sende henne bort, hadde jeg begynt med empatitrening. F.eks. når hun sier "Hvorfor lukter det vondt i garderobeskapet?", så svarer du "Synes du det er en grei ting å spørre om? Hadde du likt det hvis noen sa til deg at noe du har lukter vondt?". Eller når hun roter i kjøkkenskap "Liker du det hvis noen roter i dine ting?". Still henne spørsmål hver gang om hvorfor hun gjør som hun gjør, og speil det for henne. 

Anonymkode: 749bc...57e

Skrevet

Si ifra at denne oppførselen ikke godtas hos dere, så enten oppfører hun seg, hører på beskjeder og tar et nei for et nei,- eller så sier du nei til flere besøk. 

Og så sier du nei i noen uker før du gir henne en ny sjanse. 

Anonymkode: 2d113...5c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde sagt at sånn snakker hun ikke til folk. Sendt henne hjem og sagt hun ikke fikk komme tilbake før hun sier unnskyld og stopper. Fortsetter det snakker en med foreldrene. 

Hun vet vel hun kan hetse med deg og da gjør hun det. Virker jo ikke som du sier fra?

Anonymkode: a3ee7...2a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det er noe med henne. Familien er full av diagnoser og begge foreldrene er uføre. Det er mye.
Jeg kan ikke sende henne hjem heller når hun er frekk og dum, de bor ganske langt unna, så når hun er her, er hun her. 
Jeg sier i fra. Hver gang. Jeg har snakket med dem begge at jeg ikke gidder å ha dem her hvis de skal være frekke. For ordens skyld, datteren min er ikke frekk, tvert imot ser jeg på henne at hun gremmes når venninna begynner, men jeg tok henne med i dragsuget for å gjøre en statement av det. Litt for å få venninna til å få dårlig samvittighet for at hun lager trøbbel for dem begge, men det fungerte ikke. Jeg aner ikke hva datteren min ser i henne. Kanskje er det alle dyrene de har hjemme hos henne. Kanskje det er at det er fri flyt av usunn mag og sukker der. Kanskje det er at det ikke er noen grenser hjemme hos henne, og de får gjøre som hun vil.

HI

Du unnskylder deg selv. Selvsagt kan du sende henne hjem. Du lar henne jo holde på. Men noe er jo feil her, kanskje en bekymringsmelding er på plass?

Anonymkode: a3ee7...2a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

HI

Du må rett og slett ringe og be foreldrene hente henne hvis hun ikke hører når du irettesetter henne. 

I tillegg synes jeg du skal være helt ærlig med henne. Hun kan gjerne komme til dere, men da må hun oppføre seg skikkelig, godta et "nei" uten å mase mer, ikke snakke stykt hverken til eller om noen eller noe og gjøre som hun får beskjed om. Hvis ikke må hun dra hjem, men selv om du sender henne hjem kan hun komme tilbake en annen dag og forsøke å oppføre seg bedre da.

Anonymkode: 74f24...39d

Skrevet

Orker ikke å lese svarene du har fått. 
første reaksjon jeg kom med var å si nei neste hang hun kommer. Men så fikk jeg tenkt meg om.  Be foreldrene hennes over og ta en samtale rundt oppførselen til jenta. Kom frem til noen gode løsninger sammen . 

Anonymkode: 268e2...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...