Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #51 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (1 time siden): «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit? Det ville forøvrig vært mye verre enn det de sendte. Hallo - be folk om å sende nytt bilde? Tror arbeidsgiver hadde vært i en betydelig verre klemme om de sendte en slik forespørsel. Hva blir det neste da liksom, nytt bilde uten klær, så man ser enda litt mer? Anonymkode: 6ffd7...b04
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #52 Skrevet 18. juni 2021 Synes ikke det her var så ille… En bekjent på Facebook legger ut bilder av seg selv jevnlig med oppblåste andelepper, store redigerte øyne og et eller annet sitat om hvor vanskelig livet er men at man må holde ut og «en dag kommer fargene tilbake». Det er helt krise at folk ikke ser selv hvordan bilder de legger ut får dem til å framstå veldig lite smarte… Det er veldig lite som provoserer meg, men sånt takler jeg ikke. Anonymkode: 1af2f...9fe
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #53 Skrevet 18. juni 2021 Jeg forstår ikke denne nymotens greie med å legge ved bilde av søkeren når man søker jobb. Man får jo sett søkeren på intervju. Utseende skal da virkelig være irrelevant når man leser gjennom en jobbsøknad og avgjør om personen er kvalifisert til et intervju. Jeg har verken oppblåste lepper, filter eller masse sminke, men jeg legger aldri ved et bilde. Nettopp fordi utseendet ikke skal avgjøre vurderingen av meg som arbeidstaker. Selv om man etter lovverk ikke har lov til å diskriminere på grunn av utseende, er dette en ting som farger vår vurdering, enten vi vil eller ikke - det skjer ubevisst. Forskningen viser at pene mennesker blir ansett som smartere og snillere enn mindre pene, får lettere jobb, venner og partner. Derfor synes jeg at det ikke burde være nødvendig å legge bilde av seg selv ved en jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #54 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Synes ikke det her var så ille… En bekjent på Facebook legger ut bilder av seg selv jevnlig med oppblåste andelepper, store redigerte øyne og et eller annet sitat om hvor vanskelig livet er men at man må holde ut og «en dag kommer fargene tilbake». Det er helt krise at folk ikke ser selv hvordan bilder de legger ut får dem til å framstå veldig lite smarte… Det er veldig lite som provoserer meg, men sånt takler jeg ikke. Anonymkode: 1af2f...9fe Det er likevel stor forskjell på å legge ut slike bilder på sin private fb-konto, og det å velge å legge ved slike bilder ved en jobb-søknad. Men ja, slike bilder gir dessverre inntrykk som er mindre heldig. Anonymkode: 44a88...1ad
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #55 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er likevel stor forskjell på å legge ut slike bilder på sin private fb-konto, og det å velge å legge ved slike bilder ved en jobb-søknad. Men ja, slike bilder gir dessverre inntrykk som er mindre heldig. Anonymkode: 44a88...1ad Men hvorfor skal man i det hele tatt legge ved et bilde, hvis diskriminering på grunn av utseende er forbudt? Anonymkode: 35d29...fa2
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #56 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er likevel stor forskjell på å legge ut slike bilder på sin private fb-konto, og det å velge å legge ved slike bilder ved en jobb-søknad. Men ja, slike bilder gir dessverre inntrykk som er mindre heldig. Anonymkode: 44a88...1ad Det er sant. Jeg forstår ikke at noen av dem vil presentere seg slik for omverdenen. Anonymkode: 1af2f...9fe
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #57 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er sant. Jeg forstår ikke at noen av dem vil presentere seg slik for omverdenen. Anonymkode: 1af2f...9fe Men altså, forskningen viser at pene mennesker får jobb lettere og blir bedre likt. Da får jo mange et behov for å "fikse" på utseendet sitt for å ha større sjanse for å få jobb. Ser du ikke sammenhengen? Anonymkode: 35d29...fa2
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #58 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor skal man i det hele tatt legge ved et bilde, hvis diskriminering på grunn av utseende er forbudt? Anonymkode: 35d29...fa2 Hun trodde vel hun var så deilig at ingen kunne si nei? 🤭 Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #59 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Men altså, forskningen viser at pene mennesker får jobb lettere og blir bedre likt. Da får jo mange et behov for å "fikse" på utseendet sitt for å ha større sjanse for å få jobb. Ser du ikke sammenhengen? Anonymkode: 35d29...fa2 Det er stor forskjell også på å ev. "fikse" litt på utseendet og det å legge ved et bilde hvor man er oversminket med contouring OG bruker filter i tillegg. Hvis man i en slik situasjon likevel kom til intervju så ville man jo se helt annerledes ut enn det bildet man hadde lagt ved søknaden for å presentere seg selv. Ergo vil man uansett tape, fordi man da umiddelbart gir et feil inntrykk. Anonymkode: 44a88...1ad
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #60 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hun trodde vel hun var så deilig at ingen kunne si nei? 🤭 Anonymkode: 3c4d8...dd1 Eller at det var et krav fra arbeidsgiver om at det MÅ være bilde. Noe som er en uting. Anonymkode: 35d29...fa2
Himmel og hav Skrevet 18. juni 2021 #61 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke denne nymotens greie med å legge ved bilde av søkeren når man søker jobb. Man får jo sett søkeren på intervju. Utseende skal da virkelig være irrelevant når man leser gjennom en jobbsøknad og avgjør om personen er kvalifisert til et intervju. Jeg har verken oppblåste lepper, filter eller masse sminke, men jeg legger aldri ved et bilde. Nettopp fordi utseendet ikke skal avgjøre vurderingen av meg som arbeidstaker. Selv om man etter lovverk ikke har lov til å diskriminere på grunn av utseende, er dette en ting som farger vår vurdering, enten vi vil eller ikke - det skjer ubevisst. Forskningen viser at pene mennesker blir ansett som smartere og snillere enn mindre pene, får lettere jobb, venner og partner. Derfor synes jeg at det ikke burde være nødvendig å legge bilde av seg selv ved en jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2 Nymotens? Jeg hadde da bilde på min CV da jeg søkte jobber rundt årtusenskiftet. Riktignok ikke med trutemunn og hodet på skrå, men så nytt er det vel ikke å ha med bilde?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #62 Skrevet 18. juni 2021 Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Nymotens? Jeg hadde da bilde på min CV da jeg søkte jobber rundt årtusenskiftet. Riktignok ikke med trutemunn og hodet på skrå, men så nytt er det vel ikke å ha med bilde? Det har aldri jeg hatt med, trodde ikke det var vanlig da. Anonymkode: 2541d...a19
the amazing spidermamma Skrevet 18. juni 2021 #63 Skrevet 18. juni 2021 Nå aner jeg ikke noe om hennes kvalifikasjoner utover det å være flink til å sminke seg. Men man kan jo lese noe ut av at noen legger ved et slikt bilde. Man kan f.eks tenke at dette mennesket er i overkant selvopptatt og bruker veldig mye tid foran speilet. Men likevel kan hun jo være rasende flink. Hadde jeg vært arbeidsgiver og tenkt 'herregud for ei jåledokke hun passer ikke inn her' ville jeg da aldri ha svart det i avslaget. Det er mange måter å pakke inn et avslag på som er mer profesjonelt, men kanskje ikke alltid like nådeløst ærlig. Men uansett ville jo det som sto i søknaden veiet tyngre enn et bilde. Jeg er ikke sikker på at dette er drømmearbeidsgiveren, altså...
prekæs Skrevet 18. juni 2021 #64 Skrevet 18. juni 2021 Er ikke helt uvanlig å la utseende og klær speile jobben man søker. Å søke jobb som vaskehjelp, sminket langt utover det vanlige, muligens med 1 cm lange negler kan få noen til å tenke at hun ikke passer i stillingen. Det gjelder alle yrker. Kanskje ingen har fortalt henne hvordan å søke jobb fungerer. Til sammenligning stiller man vel ikke i nettingstømper, dype utringninger å skjørt på lengde med et belte, hvis man søker jobb som lærer i småskolen heller.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #65 Skrevet 18. juni 2021 Det var kanskje ikke så elegant formulert fra arbeidsgiver, men det er jo ikke uvanlig at utseende betyr noe. Det er helt ok at visse ting utelukker deg fra enkelte jobber. Nå vet jeg jo ikke om dette gjelder damen, men lange støpte negler er hygienebom og utelukker deg fra mye. Tatoveringer kan utelukke deg, det samme kan flere andre ting. Dette er jo ikke et bilde av henne som hun er, det er et bilde av sånn hun ønsker å se ut. Det er jo hennes valg å fremstille seg sånn, og da må hun ta konsekvensen av det. Jeg hadde heller ikke ansatt henne. Anonymkode: 5e4e1...7a4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #66 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det var kanskje ikke så elegant formulert fra arbeidsgiver, men det er jo ikke uvanlig at utseende betyr noe. Det er helt ok at visse ting utelukker deg fra enkelte jobber. Nå vet jeg jo ikke om dette gjelder damen, men lange støpte negler er hygienebom og utelukker deg fra mye. Tatoveringer kan utelukke deg, det samme kan flere andre ting. Dette er jo ikke et bilde av henne som hun er, det er et bilde av sånn hun ønsker å se ut. Det er jo hennes valg å fremstille seg sånn, og da må hun ta konsekvensen av det. Jeg hadde heller ikke ansatt henne. Anonymkode: 5e4e1...7a4 Hvorfor skal tatoveringer ha betydning? Jeg jobber som seniorrådgiver i staten, har aldri fått noen kommentarer om tatoveringene mine. De har heller aldri vært en grunn for avslag på jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #67 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal tatoveringer ha betydning? Jeg jobber som seniorrådgiver i staten, har aldri fått noen kommentarer om tatoveringene mine. De har heller aldri vært en grunn for avslag på jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2 Noen tatoveringer kan utelukke deg, mer presist formulert. Anonymkode: 5e4e1...7a4
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #68 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal tatoveringer ha betydning? Jeg jobber som seniorrådgiver i staten, har aldri fått noen kommentarer om tatoveringene mine. De har heller aldri vært en grunn for avslag på jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2 Har du et hakekors godt synlig, så vil det antagelig gjøre det vanskelig for deg å få jobb. Anonymkode: 74022...43d
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #69 Skrevet 18. juni 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor skal tatoveringer ha betydning? Jeg jobber som seniorrådgiver i staten, har aldri fått noen kommentarer om tatoveringene mine. De har heller aldri vært en grunn for avslag på jobbsøknad. Anonymkode: 35d29...fa2 Det er blodharry da, og sier jo noe om deg som person. Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #70 Skrevet 18. juni 2021 KenCreek skrev (På 17.6.2021 den 22.50): «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit? Det handler ikke bare om utseende. Arbeidsgiverne vil ha ansatte som skjønner hva som kreves, både av deg som jobbsøker og som ansatt. Og de er redde for at dersom du ikke har klart å lære deg det første, så er du kanskje en som ikke vil klare å lære deg det andre heller. Anonymkode: 57700...bd1
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2021 #71 Skrevet 18. juni 2021 prekæs skrev (5 timer siden): Er ikke helt uvanlig å la utseende og klær speile jobben man søker. Å søke jobb som vaskehjelp, sminket langt utover det vanlige, muligens med 1 cm lange negler kan få noen til å tenke at hun ikke passer i stillingen. Det gjelder alle yrker. Kanskje ingen har fortalt henne hvordan å søke jobb fungerer. Til sammenligning stiller man vel ikke i nettingstømper, dype utringninger å skjørt på lengde med et belte, hvis man søker jobb som lærer i småskolen heller. Nettopp. Anonymkode: 57700...bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå