Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #26 Skrevet 17. juni 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: Hun som omtales i artikkelen la med et bilde av seg selv i en jobbsøknad, men fikk ikke komme til intervju og firmaets eier begrunnet det med at hun hadde oppblåste lepper og at bildet ikke viser hvordan hun egentlig ser ut. https://www.vg.no/nyheter/i/JJkGm4/ronja-24-fikk-ikke-jobbintervju-paa-grunn-av-leppene-sine Jeg gikk inn i artikkelen og tenkte at slikt kan da ikke arbeidsgivere gjøre. Men da jeg så bildet endret jeg faktisk mening. Hun selv sier: " Jeg er i sjokk. Bildet jeg sendte med er et helt vanlig bilde. Det er ikke noe upassende, det er bare et helt vanlig bilde. Jeg ser helt normal ut..." Men bildet hun la med er jo et bilde hvor hun er sterkt sminket, også med contouring og det er tydelig at det også er brukt et filter på bildet - i tillegg til leppene. Så leppene er egentlig nesten underordnet resten. Mulig slike bilder er "helt vanlig" nå, men om man velger å legge ved et slikt bilde i en jobbsøknad, da tenker jeg at man også må være forberedt på at arb.giver kan ilegge bildet andre meninger enn man selv gjør, f.eks. at man er overdrevent utseendefokusert, at man er usikker som ikke tør vise seg som man egentlig er osv. Jeg tror mange arb.givere tenker det samme og velger bort flere av samme årsaker. Forskjellen er at denne arb.giveren valgte å være ærlig om årsaken (og dermed kanskje får pes i ettertid mtp. lovligheten i en slik begrunnelse). Jeg tror det er viktig at arb.givere er ærlige om slikt. Hva mener dere? Anonymkode: 44a88...1ad skjønner dem veldig godt jeg Anonymkode: adb22...ee4
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #27 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hadde du ansatt en som kundebehandler, som hadde, "6 million lies" tatovert i pannen? Hva med, "knus homolobbyen"? Er du kommet så langt at en godt synlig hakekorstatovering ikke ville gjort deg noe ved en ansettelse? Anonymkode: 5c918...d09 «Vi takker for din søknad. Stillingen er nå besatt» Det ville både du og jeg skrevet. Når det er sagt, dette ville uansett ikke skjedd i Norge. Og det er forskjell på å ansette ekstremister, og å vurdere en person som uegnet til å vaske, fordi hun har fillers i leppene 😊
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #28 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (4 minutter siden): «Vi takker for din søknad. Stillingen er nå besatt» Det ville både du og jeg skrevet. Når det er sagt, dette ville uansett ikke skjedd i Norge. Og det er forskjell på å ansette ekstremister, og å vurdere en person som uegnet til å vaske, fordi hun har fillers i leppene 😊 Det er vel ikke fillers som var det verste her? Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #29 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (15 minutter siden): «Vi takker for din søknad. Stillingen er nå besatt» Det ville både du og jeg skrevet. Når det er sagt, dette ville uansett ikke skjedd i Norge. Men om man ser bort fra ordlyden i avslaget, er det ikke greit å få en tilbakemelding på at det bildet man velger for å presentere seg selv ikke gir et profesjonelt inntrykk? Denne unge kvinnen har jo søkt jobber i et år uten å få napp, da er det lurt å se om det er noe i det at hun gir et annet inntrykk enn hva hun sikkert ønsker å gi potensielle arb.givere. Anonymkode: 44a88...1ad
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #30 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke fillers som var det verste her? Anonymkode: 3c4d8...dd1 Nei, det aller verste er det arbeidsgiver skriver: «Folk som liker å vise frem leppene, har ingen arbeidsmoral»
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #31 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (6 minutter siden): «Vi takker for din søknad. Stillingen er nå besatt» Det ville både du og jeg skrevet. Når det er sagt, dette ville uansett ikke skjedd i Norge. Og det er forskjell på å ansette ekstremister, og å vurdere en person som uegnet til å vaske, fordi hun har fillers i leppene 😊 Jeg spurte, basert på ditt premiss. Du mente utseende ikke hadde noe som helst å si. Du ønsket at alle andre i samfunnet skulle mene det, akkurat som deg. Du mente det var fremskritt. Det er derfor jeg overdriver. For å vise at også du har en grense. Også du mener at utseende har faktisk noe å si. Anonymkode: 5c918...d09
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #32 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men om man ser bort fra ordlyden i avslaget, er det ikke greit å få en tilbakemelding på at det bildet man velger for å presentere seg selv ikke gir et profesjonelt inntrykk? Denne unge kvinnen har jo søkt jobber i et år uten å få napp, da er det lurt å se om det er noe i det at hun gir et annet inntrykk enn hva hun sikkert ønsker å gi potensielle arb.givere. Anonymkode: 44a88...1ad Det står ingen plasser at hun har søkt jobber i ett år? Og det står ingen plasser at det er dette bildet hun pleier å bruke?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #33 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (1 minutt siden): Nei, det aller verste er det arbeidsgiver skriver: «Folk som liker å vise frem leppene, har ingen arbeidsmoral» Når du rigger til et bilde slik, og så ikke evner å se at det er helt feil i en jobbsøknad så er de vel inne på noe tenker jeg. Det er jo det uttrykket bildet gir. Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #34 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (1 minutt siden): Det står ingen plasser at hun har søkt jobber i ett år? Og det står ingen plasser at det er dette bildet hun pleier å bruke? Jo det gjør det da, følg med da. Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #35 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (2 minutter siden): Det står ingen plasser at hun har søkt jobber i ett år? Og det står ingen plasser at det er dette bildet hun pleier å bruke? 24-åringen sier til Aftonbladet at hun har brukt det samme bildet i jobbsøknader i rundt et år, og at hun aldri tidligere har opplevd at noen har reagert på det. Anonymkode: 3c4d8...dd1
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #36 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg spurte, basert på ditt premiss. Du mente utseende ikke hadde noe som helst å si. Du ønsket at alle andre i samfunnet skulle mene det, akkurat som deg. Du mente det var fremskritt. Det er derfor jeg overdriver. For å vise at også du har en grense. Også du mener at utseende har faktisk noe å si. Anonymkode: 5c918...d09 Du snakket om å tatovere ekstreme politiske standpunkt synlig i ansiktet. Sånn tolket jeg det. Jeg mener at når arbeidsgiveren i dette tilfellet skriver at «folk som er opptatt av å vise frem leppene sine, har ingen arbeidsmoral» da har man indirekte sagt at pga ditt utseende, kan du ikke vaske hos oss. Det mener nok både du og jeg er feil.
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #37 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 24-åringen sier til Aftonbladet at hun har brukt det samme bildet i jobbsøknader i rundt et år, og at hun aldri tidligere har opplevd at noen har reagert på det. Anonymkode: 3c4d8...dd1 Ok, jeg fikk bare med meg at hun skulle tilbake i jobb etter mammapermisjon. Men bra at de andre hun har søkt hos, har hatt vett nok til å ikke svare så stygt.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #38 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (7 minutter siden): Det står ingen plasser at hun har søkt jobber i ett år? Og det står ingen plasser at det er dette bildet hun pleier å bruke? 24-åringen sier til Aftonbladet at hun har brukt det samme bildet i jobbsøknader i rundt et år, og at hun aldri tidligere har opplevd at noen har reagert på det Anonymkode: 2541d...a19
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #39 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (1 minutt siden): Ok, jeg fikk bare med meg at hun skulle tilbake i jobb etter mammapermisjon. Men bra at de andre hun har søkt hos, har hatt vett nok til å ikke svare så stygt. Tja, er det det? Hadde hun fått denne tilbakemeldingen først hadde hun kanskje fått jobb før? Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #40 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (24 minutter siden): Det står ingen plasser at hun har søkt jobber i ett år? Og det står ingen plasser at det er dette bildet hun pleier å bruke? Lurt å lese linkene du uttaler deg om: "24-åringen sier til Aftonbladet at hun har brukt det samme bildet i jobbsøknader i rundt et år..." Fra linken jeg opprinnelig la ut. Anonymkode: 44a88...1ad
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #41 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Lurt å lese linkene du uttaler deg om: "24-åringen sier til Aftonbladet at hun har brukt det samme bildet i jobbsøknader i rundt et år..." Fra linken jeg opprinnelig la ut. Anonymkode: 44a88...1ad Tror hun har fått det med seg nå. Anonymkode: f1972...313
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #42 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tja, er det det? Hadde hun fått denne tilbakemeldingen først hadde hun kanskje fått jobb før? Anonymkode: 3c4d8...dd1 «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #43 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Tror hun har fått det med seg nå. Anonymkode: f1972...313 Det tror jeg også - men jeg så at hun hadde spurt meg om det, svarte på det før jeg rakk å lese resten av svarene som var kommet til. Takk for at du påpeker det åpenbare Anonymkode: 44a88...1ad
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #44 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (Akkurat nå): «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit? De kunne sikkert svart mer PK, men det bildet oppfordret ikke akkurat til profesjonalitet. Virker jo mer som søknad på Paradise hotell Anonymkode: 3c4d8...dd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #45 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (13 minutter siden): «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit? Hvor realistisk tror du det er at en arbeidsgiver som trolig har 10-50-100, kanskje enda flere aktuelle søkere til samme stilling, tar seg tid til å sende en slik melding, når de allerede har et inntrykk av at dette er en person som ikke evner å presentere seg profesjonelt? Anonymkode: 44a88...1ad
Gjest KenCreek Skrevet 17. juni 2021 #46 Skrevet 17. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor realistisk tror du det er at en arbeidsgiver som trolig har 10-50-100, kanskje enda flere aktuelle søkere til samme stilling, tar seg tid til å sende en slik melding, når de allerede har et inntrykk av at dette er en person som ikke evner å presentere seg profesjonelt? Anonymkode: 44a88...1ad De tok seg jo tid til å svare. de bare gadd ikke å være høflig og profesjonell. De er kanskje ikke så veldig skolert. Heldigvis tror jeg ikke dette er representativt for flertallet av de som driver rengjøringsbyrå. Peace out folkens, god natt, og takk for en heftig diskusjon 😊
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #47 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (14 minutter siden): De tok seg jo tid til å svare. de bare gadd ikke å være høflig og profesjonell. De er kanskje ikke så veldig skolert. Heldigvis tror jeg ikke dette er representativt for flertallet av de som driver rengjøringsbyrå. Peace out folkens, god natt, og takk for en heftig diskusjon 😊 Problemet er jo at når en arb.giver har fått et dårlig førsteinntrykk så er det få arb.givere som har andre aktuelle søkere, som vil ta seg tid til å vurdere en de har dårlig førsteinntrykk av enda en gang, bruke mer tid på en slik søker. Det er ikke realistisk å tro. Enig i at måten de svarte henne var uprofesjonell, det er ingen tvil om det. Men den tilbakemeldingen kan faktisk ha vært den viktigste hun fikk, om hun velger å ta tak i den konstruktivt, kanskje få hjelp av andre til å se hvilket inntrykk hun gir med å bruke slike uekte bilder av seg selv. I en utopisk verden vil alle som søker på en jobb få komme til intervju (så lenge de er noenlunde kvalifisert), men det er sjelden tilfellet. God natt til deg også Anonymkode: 44a88...1ad
Syngensang Skrevet 17. juni 2021 #48 Skrevet 17. juni 2021 Eg stussar no på kvifor ein skal sende bilde med jobbsøknader i det heile eg? Det er no vel revnande likegyldig korleis ein ser ut?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #49 Skrevet 17. juni 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden): Jeg er absolutt for at arbeidsgivere skal være ærlige på hvorfor kandidater ikke kommer lenger enn de gjør, men diskriminering på bakgrunn av utseende er faktisk forbudt. Det hadde vært langt mer taktisk av arbeidsgiver å ikke begrunne, eller kalle inn til intervju og si at hun ikke nådde opp der. Diskriminering på grunn av utseende alene er ikke forbudt i lovverket. En kan lovlig diskriminere tykke, tynne, muskuløse, mennesker med upassende klesstil (når det ikke handler om kjønnsuttrykk eller region), mennesker med gule tenner, osv. Og tro meg, det blir gjort jevnt over, det er bare ikke alle som er så ærlige som denne arbeidsgiveren Jeg kan delvis forstå arbeidsgiver i dette tilfellet, jeg hadde også vært skeptisk til om noen som var så fryktelig opptatt av å se pen ut og la så mye penger i det, ville tåle å bli litt svett og å skulle skylle og vri opp en stinkende klut skikkelig. Jeg har selv anbefalt jobbsøkere som har bilde med mye sminke på og stylet hår og søker jobb i f.eks. barnehage, å bytte ut bildet med ett der de ser ut som de tåler å skifte en stinkende bæsjebleie og å grave i jorden etter meitemark med 4- åringene. Null bilde er bedre enn feil bilde. Anonymkode: 57700...bd1
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2021 #50 Skrevet 17. juni 2021 KenCreek skrev (1 time siden): «Takk for din søknad. Vi ønsker at du sender oss et nytt bilde uten filter, så vi kan se hvordan du ser ut naturlig» Er det så vanskelig for arbeidsgiver her å uttrykke seg profesjonelt? Dere kan ikke mene at dette er greit? Men i følge deres egen logikk, så ville jo det være å hjelpe mennesker uten arbeidsmoral å se ut som om de har arbeidsmoral. Anonymkode: 6ffd7...b04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå