Gå til innhold

Kokvask, undertøy og kjøkkenhåndkle sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å fylle vaskemaskinen litt når det skal vaskes så det ikke blir bare mye enkeltvask. Kan undertøy, kjøkkenkluter og sokker vaskes sammen på 70-80 grader?

Anonymkode: dd456...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan det. Jeg vasker det sammen på 60 grader. 70 - 80 grader er ikke kokvask.

Anonymkode: 25eec...2c8

Skrevet

Kokvask er 95 grader, tar bare kluter så varmt. Altså kluter brukt på bad og gulv. Kjøkkenkluter vasker jeg ikke, de kastes etter bruk.

Kjøkkenhåndklær, vanlige håndklær og sengetøy tar jeg sammen da, på 60 grader. Kunne selvfølgelig tatt sokker og truser samtidig, men jeg har allerede full maskin.

Anonymkode: f1673...041

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kokvask er 95 grader, tar bare kluter så varmt. Altså kluter brukt på bad og gulv. Kjøkkenkluter vasker jeg ikke, de kastes etter bruk.

Kjøkkenhåndklær, vanlige håndklær og sengetøy tar jeg sammen da, på 60 grader. Kunne selvfølgelig tatt sokker og truser samtidig, men jeg har allerede full maskin.

Høres både dyrt og lite miljøvennlig ut. 

Anonymkode: 07009...1f1

Skrevet

Jeg kokvasker aldri, holder det ikke med 60 grader, da? 

Skrevet

Hva skjedde med logikken til dem som mener av vann koker ved 70-80 grader? 

Jeg vasker kluter og mopper på 95, undertøy, sokker, håndklær og sengetøy på 60, og andre klær på 40/30/ullprogram. 

Du gjør jo hva du vil med egen klesvask, men det er anbefalt for både hygiene og selve vaskemaskinen at enkelte ting kokevaskes, altså på 95.

Anonymkode: abd23...3a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Høres både dyrt og lite miljøvennlig ut. 

Anonymkode: 07009...1f1

Dyrt er det ikke. Mulig det er litt mer miljøskadelig enn kokvask, men det får så være.

Jeg vasker de forresten noen ganger med kjøkkenhåndkle ( om de er ok) og vasker bad/do med de før de kastes.

Bruker disse

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/oppvasktilbehor/torkekluter/kjokkenklut-pa-rull-20-stk-2000041139

Skrevet

Jeg vasker håndklær, sengetøy, kjøkkenhåndklær og undertøy på 95 grader.

Det meste annet går på 60 grader, bortsett fra noen få ting som kun tåler 40, i tillegg til ull. 

Jeg synes folk flest bruker alt for kaldt vann til det meste av tøyvasken. Vi har aldri problemer med flekker eller liøukt i tøyet. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (8 minutter siden):

Jeg vasker håndklær, sengetøy, kjøkkenhåndklær og undertøy på 95 grader.

Det meste annet går på 60 grader, bortsett fra noen få ting som kun tåler 40, i tillegg til ull. 

Jeg synes folk flest bruker alt for kaldt vann til det meste av tøyvasken. Vi har aldri problemer med flekker eller liøukt i tøyet. 

Men nye vaskemaskiner og nye vaskemidler er det anbefalt å gånedi temperatur på alt som ikke trenger det. Blir rent nok. Varmen er kun for å desinfiserende undertøy, håndklær og sengetøy. 60 grader holder. Å vaske andre klær på mer enn 40 er helt unødvendig om de ikke har bæsj og spypå seg.

Anonymkode: baa7e...a97

Skrevet

Jeg pleier ikke å vaske det sammen. Kokvasker kluter og tar undertøy på 60 grader.

Anonymkode: 00b75...391

Skrevet

Man trenger ikke desinfisert undertøy, altså. Det skal ikke spises.

Anonymkode: d558f...1d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jo, man vil jo gjerne drepe tarmbakterier i akkurat undertøy da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nei, men jeg liker det mest mulig rent uansett. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (23 minutter siden):

Nei, men jeg liker det mest mulig rent uansett. 

Men bruker du "vanlig" undertøy da? Blir det ikke fort slitt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Men bruker du "vanlig" undertøy da? Blir det ikke fort slitt?

Bruker som regel bomull. Det går helt fint.

Skrevet

60 grader holder for undertøy fikk jeg beskjed av fra en hudlege, det dreper det som trengs å drepe. Før dette tok jeg det på kokvask, etterpå på 60grader med vanlig tøy. 

60 er vel egentlig nok for sengetøy også, men den vanen får jeg ikke vendt meg til. Syns vaskekluter trenger det. 

Anonymkode: fd3fa...84f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jo, man vil jo gjerne drepe tarmbakterier i akkurat undertøy da.

De dør etter såpevask på 40 grader, tørketrommel og moen dager tørre i skapet uansett.

Anonymkode: 97914...d74

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

60 grader holder for undertøy fikk jeg beskjed av fra en hudlege, det dreper det som trengs å drepe. Før dette tok jeg det på kokvask, etterpå på 60grader med vanlig tøy. 

60 er vel egentlig nok for sengetøy også, men den vanen får jeg ikke vendt meg til. Syns vaskekluter trenger det. 

Anonymkode: fd3fa...84f

Sengetøy trenger ikke mer varme enn undertøy som jo gnisser helt inn i rompa. Undertøy er det mest skitne, bakteriemessig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...