Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #26 Skrevet 16. juni 2021 Optatium skrev (11 timer siden): Regner med det er mer enn en vurdering som er holdt i faget? En karakter settes ikke basert på en vurdering. Musikk er dessuten et fag der kompetanse, innsats og holdning til faget skal telle. Så det kan være en sammensatt årsak. Uansett er det alltid greit å spørre faglærer ☺️ Jeg har opplevd at sønnen min ikke har hatt innleveringer eller prøver i et fag på et halvt år (fremmedspråk), så alle eventuelle vurderingene "gikk under radaren" både for ham og oss foreldre. Fra å ha 6 datt han plutselig ned på 3 da ny lærer kom, uten begrunnelse eller noe samtale mellom ham og lærer. Da jeg snakket med lærer, så forstod han ikke hva jeg snakket om, sønnen min var jo satt på det høyeste nivået i fremmedspråket, selv om han skulle ha det laveste. Det ble altså gjort endringer for ham uten at verken han eller foreldre ble informert, slik at han ble vurdert ut fra langt høyere krav (som morsmålbruker) enn det han egentlig trodde han skulle vurderes fra (fremmedspråket som 3. språk). Jeg synes det er veldig uheldig når en karakter settes uten begrunnelse - da vet man jo verken hva man skal jobbe med, om karakteren er satt riktig og hvordan vurderingen gjøres generelt. Anonymkode: 288b2...55d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #27 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg har opplevd at sønnen min ikke har hatt innleveringer eller prøver i et fag på et halvt år (fremmedspråk), så alle eventuelle vurderingene "gikk under radaren" både for ham og oss foreldre. Fra å ha 6 datt han plutselig ned på 3 da ny lærer kom, uten begrunnelse eller noe samtale mellom ham og lærer. Da jeg snakket med lærer, så forstod han ikke hva jeg snakket om, sønnen min var jo satt på det høyeste nivået i fremmedspråket, selv om han skulle ha det laveste. Det ble altså gjort endringer for ham uten at verken han eller foreldre ble informert, slik at han ble vurdert ut fra langt høyere krav (som morsmålbruker) enn det han egentlig trodde han skulle vurderes fra (fremmedspråket som 3. språk). Jeg synes det er veldig uheldig når en karakter settes uten begrunnelse - da vet man jo verken hva man skal jobbe med, om karakteren er satt riktig og hvordan vurderingen gjøres generelt. Anonymkode: 288b2...55d Fremedspråk er jo fremedspråk uavhengig av hva de kan når de begynner. Jeg har aldri hørt om at de som kan lite skal vurderes etter andre kriterier enn dem som kan mye. Dette forsto jeg ikke. Anonymkode: c0401...388
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #28 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Fremedspråk er jo fremedspråk uavhengig av hva de kan når de begynner. Jeg har aldri hørt om at de som kan lite skal vurderes etter andre kriterier enn dem som kan mye. Dette forsto jeg ikke. Anonymkode: c0401...388 Det er snakk om et språk som finnes på tre nivåer her vi bor - morsmålsbruker, andrespråk og tredjespråk. Undervisning i språket gir fritak for nynorskundervisning. Sønnen min ble satt opp to nivåer uten varsel, og derfor gikk karakteren markant ned. Hadde ikke vi undersøkt dette, ville han ha fortsatt på det skyhøye nivået uten å vite det, og endt opp med elendig karakter på vitnemålet. Læreren forstod heller ikke hvorfor han ble oppgradert, da det var lærerbytte to ganger på et halvt år, og noe gikk galt i systemet. Etter dialog med lærer fikk vi et skriv med krav for nivået guttungen faktisk skulle være på, og han forbedret karakteren sin. Anonymkode: 288b2...55d
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #29 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det er snakk om et språk som finnes på tre nivåer her vi bor - morsmålsbruker, andrespråk og tredjespråk. Undervisning i språket gir fritak for nynorskundervisning. Sønnen min ble satt opp to nivåer uten varsel, og derfor gikk karakteren markant ned. Hadde ikke vi undersøkt dette, ville han ha fortsatt på det skyhøye nivået uten å vite det, og endt opp med elendig karakter på vitnemålet. Læreren forstod heller ikke hvorfor han ble oppgradert, da det var lærerbytte to ganger på et halvt år, og noe gikk galt i systemet. Etter dialog med lærer fikk vi et skriv med krav for nivået guttungen faktisk skulle være på, og han forbedret karakteren sin. Anonymkode: 288b2...55d Samisk? Ikke vanlig fremmedspråk som tysk eller fransk? Da forstår jeg. Det tilbudet finnes ikke her så den problemdtillingen har jeg ikke hørt om. Anonymkode: c0401...388
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. juni 2021 #30 Skrevet 16. juni 2021 Send et brev til skole hvor du ber om begrunnelse på karakter. Be også om vurderingskriterier og grad av måloppnåelse så du ser hva eleven er vurdert mot. Dersom det som kommer er tynt og dårlig kan du klage på karakteren.
Optatium Skrevet 16. juni 2021 #31 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har opplevd at sønnen min ikke har hatt innleveringer eller prøver i et fag på et halvt år (fremmedspråk), så alle eventuelle vurderingene "gikk under radaren" både for ham og oss foreldre. Fra å ha 6 datt han plutselig ned på 3 da ny lærer kom, uten begrunnelse eller noe samtale mellom ham og lærer. Da jeg snakket med lærer, så forstod han ikke hva jeg snakket om, sønnen min var jo satt på det høyeste nivået i fremmedspråket, selv om han skulle ha det laveste. Det ble altså gjort endringer for ham uten at verken han eller foreldre ble informert, slik at han ble vurdert ut fra langt høyere krav (som morsmålbruker) enn det han egentlig trodde han skulle vurderes fra (fremmedspråket som 3. språk). Jeg synes det er veldig uheldig når en karakter settes uten begrunnelse - da vet man jo verken hva man skal jobbe med, om karakteren er satt riktig og hvordan vurderingen gjøres generelt. Anonymkode: 288b2...55d Men loven sier at eleven skal ha midtveisvurdering, der skal det komme frem hvilket nivå eleven er på og hva som bør jobbes med. Da bør ikke vurderingene komme som en overraskelse. En standpunktkarakter må settes på bakgrunn av flere karakterer, men man er ikke pliktig til å ha vurderinger dersom det ikke er en avsluttende karakter. Det fremsto for meg som HIs datter har fått en standpunktkarakter, derfor svarte jeg som jeg gjorde.
Optatium Skrevet 16. juni 2021 #32 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det er snakk om et språk som finnes på tre nivåer her vi bor - morsmålsbruker, andrespråk og tredjespråk. Undervisning i språket gir fritak for nynorskundervisning. Sønnen min ble satt opp to nivåer uten varsel, og derfor gikk karakteren markant ned. Hadde ikke vi undersøkt dette, ville han ha fortsatt på det skyhøye nivået uten å vite det, og endt opp med elendig karakter på vitnemålet. Læreren forstod heller ikke hvorfor han ble oppgradert, da det var lærerbytte to ganger på et halvt år, og noe gikk galt i systemet. Etter dialog med lærer fikk vi et skriv med krav for nivået guttungen faktisk skulle være på, og han forbedret karakteren sin. Anonymkode: 288b2...55d Hvor er dette? Og hvilket språk?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2021 #33 Skrevet 16. juni 2021 Optatium skrev (2 minutter siden): Hvor er dette? Og hvilket språk? Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent, og dette er ikke relevant for HIs diskusjon. Jeg kom bare med et eksempel at det kan skje feil i systemet som gjenspeiler seg i karakteren som barnet får. Anonymkode: 288b2...55d
Optatium Skrevet 16. juni 2021 #34 Skrevet 16. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent, og dette er ikke relevant for HIs diskusjon. Jeg kom bare med et eksempel at det kan skje feil i systemet som gjenspeiler seg i karakteren som barnet får. Anonymkode: 288b2...55d Ja, det er jo ganske irrelevant for de fleste vil jeg påstå. Ikke mange fag og skoler i Norge man har nivådeling slik, med tanke på at det ikke er lov. Så sånn sett ikke et nødvendig innspill i denne diskusjonen,selv om poenget ditt er at det kan skje feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå