Gå til innhold

Karakter i musikk på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen ungdomsskolelærere her som kan hjelpe meg litt med et spørsmål? Datteren vår forteller at hun vil få 4 i karakter i musikk nå i 9. klasse. De har hatt en stor presentasjon denne våren, der fikk hun 5+. Hun opplever seg selv som blant de bedre i gitarspill i klassen. Hun pleier å være muntlig aktiv i fag. Hun selv vet ikke hvorfor hun fikk 4, da læreren formidlet han hun var flink i faget. 4 er en grei karakter, men jeg ville trodd at hun fikk 5 basert på presentasjonen. Er jeg helt gal dersom jeg kontakter musikklæreren og hører med vedkommende. Har ikke tenkt å klage på karakter, men tror min datter trenger å vite hva hun skal forbedre til neste år. Det vet hun ikke nå. Nb læreren går av med pensjon, så jeg har kun tre dager på meg.

Anonymkode: 4751e...36c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

musikk karakteren teller ikke akkurat videre i utdanningen hvis hun ikke skal noe innen musikk da

Anonymkode: faf1c...bfb

Skrevet

Ja, ta kontakt og hør hva hun trenger å fokusere på. 

Anonymkode: e246d...4b5

Skrevet

Kan ikke eleven snakke med læreren sin selv om dette? Hun vil helt sikkert få et godt svar.

Anonymkode: e5a33...62b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

musikk karakteren teller ikke akkurat videre i utdanningen hvis hun ikke skal noe innen musikk da

Feil!!! Alle karakterer teller like mye fordi man regner ut snittet !!!

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Feil!!! Alle karakterer teller like mye fordi man regner ut snittet !!!

Nei.. det er feil, min fikk bare 6ere og 2 4ere, så fikk 6er i snitt for det

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

😆😆

Anonymkode: 53624...d8c

Skrevet

Hi her, hun vil ikke snakke med lærer. Hun er redd for å bli oppfattet som vanskelig. Hun vil heller ikke at jeg skal gjøre det......

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvor i alle dager har du dette fra?? Karakteren teller akkurat like mye som karakteren i matematikk, norsk eller kroppsøving. Mat og helse og musikk er avgangsfag i 9.klasse. Disse karakterene vil bli stående på vitnemålet etter 10., og ha betydning for snittkarakter og søknad til vgs.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er det noen ungdomsskolelærere her som kan hjelpe meg litt med et spørsmål? Datteren vår forteller at hun vil få 4 i karakter i musikk nå i 9. klasse. De har hatt en stor presentasjon denne våren, der fikk hun 5+. Hun opplever seg selv som blant de bedre i gitarspill i klassen. Hun pleier å være muntlig aktiv i fag. Hun selv vet ikke hvorfor hun fikk 4, da læreren formidlet han hun var flink i faget. 4 er en grei karakter, men jeg ville trodd at hun fikk 5 basert på presentasjonen. Er jeg helt gal dersom jeg kontakter musikklæreren og hører med vedkommende. Har ikke tenkt å klage på karakter, men tror min datter trenger å vite hva hun skal forbedre til neste år. Det vet hun ikke nå. Nb læreren går av med pensjon, så jeg har kun tre dager på meg.

Jeg tror ikke de har musikk i 10.klasse, så karakteren hun har fått nå vil bli stående på vitnemålet.

Jeg ville absolutt sendt en melding/mail til læreren og spurt om grunnlaget for karakteren.

Anonymkode: 8f472...34d

Skrevet

Hadde absolutt tatt kontakt med lærer og spurt. Jeg klaget selv på min musikkarakter på ungdomsskolen fordi jeg hadde fått 6 på alt, men endte med 5 på vitnemålet. Forstod lite og læreren sa seg jo enig i at det ikke var helt riktig så jeg fikk 6 til slutt.

Ta kontakt, du vil sannsynligvis angre hvis ikke. Kjedelig om det er den ene karakteren som ødelegger om hun egentlig kunne fått en 5’er.

Anonymkode: 7cd57...fb9

Skrevet

Regner med det er mer enn en vurdering som er holdt i faget? 

En karakter settes ikke basert på en vurdering. 

Musikk er dessuten et fag der kompetanse, innsats og holdning til faget skal telle. Så det kan være en sammensatt årsak. Uansett er det alltid greit å spørre faglærer ☺️

Skrevet

Musikk er avgangsfag i 9ende klasse, så hun skal ikke ha musikk neste år. Denne karakteren kommer på vitnemålet. 

Du kan sende en Mail og høre. Vil tro det har vært flere vurderinger enn den ene presentasjonen. 

Anonymkode: 39b37...7a2

Skrevet
Optatium skrev (18 minutter siden):

Regner med det er mer enn en vurdering som er holdt i faget? 

En karakter settes ikke basert på en vurdering. 

Musikk er dessuten et fag der kompetanse, innsats og holdning til faget skal telle. Så det kan være en sammensatt årsak. Uansett er det alltid greit å spørre faglærer ☺️

Dette … også synes jeg det er spesielt å klage på en firer. Be om en begrunnelse.

Skrevet

Musikk er et praktisk fag og ikke et teoretisk fag. Derfor vil teorien telle kanskje 20-30 % ved karaktersetting. Det å være god i musikk gir ikke automatisk god karakter. Det skal legges vekt på utvikling, medvirkning, holdning til faget og til sine medelever, spiller hun sine medelever god eller er hun mer opptatt av sin kompetanse? Er hun opptatt av å lære og utvikle seg, eller er hun bevisst på at hun er best og gir lavere innsats av den grunn?

Vår sønn fikk en sekser i gym, som er et fag som kan sammenlignes med musikk når det kommer til "type" fag. Begrunnelsen fra lærer på at han ble hevet fra 5 til 6 var utelukkende hans holdning til sine medelever. Han var positiv, løftet de andre når de gjorde feil, prøvde å motivere disse når de slet med noe, ble ikke sur hvis de gjorde feil eller tapte,men rett og slett utviste veldig god holdning og spilte de andre god. 

Jeg sier ikke at din datter ikke gjør disse tingene, men med flere barn som er ferdig med både grunnskole og vgs har jeg fått meg mye om hvordan det vurderes i ulike fag. 

Anonymkode: 0c378...53c

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er spent på å se det regnestykke. 

Anonymkode: e269e...0c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og du fikk 1 i matte?

Anonymkode: e89c5...9b7

Skrevet
MammantilNurket skrev (56 minutter siden):

Hvor i alle dager har du dette fra?? Karakteren teller akkurat like mye som karakteren i matematikk, norsk eller kroppsøving. Mat og helse og musikk er avgangsfag i 9.klasse. Disse karakterene vil bli stående på vitnemålet etter 10., og ha betydning for snittkarakter og søknad til vgs.

Jeg tror ikke dette er standard i hele landet. Min nest eldste gikk ut av 10. klasse i fjor og hadde både musikk og mat og helse. 

HI: Datteren din har faktisk krav på en begynnelse for karakteren. 

Skrevet

Jeg synes ikke du skal kontakte læreren for å klage på karakteren til datteren din. Det er datteren din sin oppgave. Om noe får hun/dere sende en formell klage på karakteren hvis den er avsluttende, og så vil den bli behandlet av lærer/rektor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er standard i hele landet. Min nest eldste gikk ut av 10. klasse i fjor og hadde både musikk og mat og helse. 

HI: Datteren din har faktisk krav på en begynnelse for karakteren. 

Nei, det er ikke standard. Noen skoler organiserer det slik at musikk er avgangsfag på 9. trinn, men langt fra alle. Så her er det feilinformasjon. Skolen jeg jobber på nå har for eksempel kun musikk på 8. og 10. trinn. 

Anonymkode: 0dea5...8bc

Skrevet

Men hva har hun fått på de andre vurderingene? Og hvor er motsetningen mellom «læreren sier hun er flink i faget» og katakteren 4? 4 er en god karakter.

Anonymkode: 62bc2...d81

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den teller like mye som alle andre fag ved inntak til videregående. 

Anonymkode: c0401...388

Skrevet

Her har de også musikk i 10. Klasse. Min fikk motsatt, fikk 6 til tross for at hun fikk 5 på alle oppgaver. Det har vært mye gruppearbeid og der drar hun mye av lasset, så regner med det er derfor. Jeg ville definitivt bedt om en begrunnelse,  eller om hun skal ha musikk neste år så snakk med neste års lærer. Det burde være lett å dra opp karakteren. 

Anonymkode: d3d6a...c2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hi her, hun vil ikke snakke med lærer. Hun er redd for å bli oppfattet som vanskelig. Hun vil heller ikke at jeg skal gjøre det......

Jeg skjønner at hun ikke har så lyst til å ta opp dette. 

Jeg hadde snakket med lærer jeg. Selvfølgelig har du rett til det. 

Høres ut som meg på ungdomsskolen.. Fikk bare 5'ere og 6'ere. Men i kunst og håndverk fikk jeg 4. Han læreren der var ikke helt god. Ekstremt streng, slo linjalen på alle pulter uten grunn. En lærer som hadde rykte på seg. Pappa spurte hvorfor en 4'er,da lo klasseforstanden og sa at sånn var han. Han pleide å gi lave karakter for at alle skulle yte mer og strekke seg. 🙄 Veldig urettferdig. 

Jeg synes du skal ta en prat jeg. Høre begrunnelsen. Utdanning er viktig. Er lov til å si ifra. 

Anonymkode: 561b1...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Man har alltid krav på begrunnelse for karakteren, selv om man ikke klager. Noen lærere er så opphengt i seg selv, at de mener ingen elever kvalifiserer til 5 eller 6, med mindre de er superstjerner.

Anonymkode: 288b2...55d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...