Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Vi avslutter vårt leieforhold av leilighet og har oppsigelse ut denne mnd. Nå får vi beskjed fra de vi leier hos VI må fortsette å betale husleie dersom de ikke finner noen til å leie fra 1. juli... Hva i alle dager??? Er dette lov?? Anonymkode: 1f438...566
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Det spørs jo hva kontrakten sier. Om oppsigelsestiden deres er ferdig ut måneden så er det selvsagt ikke lov. Anonymkode: 26026...cd8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Hva står der i kontrakten da, om når I måneden man sier opp, hvor lang oppsigelsestiden er og om det er en oppsigelig kontrakt? Om det står i kontrakten at den kan sies opp, f.eks før den første i måneden og man har f.eks 3 mnd oppsigelsestid, så kan de selvfølgelig ikke kreve leie etter de 3 mnd Vi leier ut og har i kontrakten at den ikke kan sies opp første 6 mnd og etter det er det 3 mnd oppsigelsestid fra første i måneden. Anonymkode: 65027...676
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 3 mnds oppsigelsestid. Gav beskjed i mars og klargjorde at det var juni som var siste mnd. Fikk ok på det. Så dette er da om de ikke får leid til noen andre. Det er da ikke vårt ansvar 😳 Må saumfare kontrakten. Men kan da ikke heller være lov å ha noe slikt der? Anonymkode: 1f438...566
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): 3 mnds oppsigelsestid. Gav beskjed i mars og klargjorde at det var juni som var siste mnd. Fikk ok på det. Så dette er da om de ikke får leid til noen andre. Det er da ikke vårt ansvar 😳 Må saumfare kontrakten. Men kan da ikke heller være lov å ha noe slikt der? Anonymkode: 1f438...566 Har bodd der i flere år. Anonymkode: 1f438...566
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 Kan dere si opp når som helst på året? Hva står det i kontrakten om det? I studentbyer er det f.eks. vanlig be kontrakter som bare kan sies opp én gang i året med oppsigelsestid på tre måneder der oppsigelsetiden er i mai, juni og juli. Dette fordi det omtrent ikke er mulig å få inn nye leietagere i dette tidsrommet. Med en slik kontrakt kan man flytte før, men man må uansett betale for disse månedene om utleier ikke finner noen andre som vil leie. Anonymkode: 214dc...4b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kan dere si opp når som helst på året? Hva står det i kontrakten om det? I studentbyer er det f.eks. vanlig be kontrakter som bare kan sies opp én gang i året med oppsigelsestid på tre måneder der oppsigelsetiden er i mai, juni og juli. Dette fordi det omtrent ikke er mulig å få inn nye leietagere i dette tidsrommet. Med en slik kontrakt kan man flytte før, men man må uansett betale for disse månedene om utleier ikke finner noen andre som vil leie. Anonymkode: 214dc...4b6 Man må bo der minst 1 år, så er det 3 mnds oppsigelsestid. Bodd der i 11 år. Vi har fått ok på oppsigelsen da vi sendte den inn i mars. Anonymkode: 1f438...566
Himmel og hav Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man må bo der minst 1 år, så er det 3 mnds oppsigelsestid. Bodd der i 11 år. Vi har fått ok på oppsigelsen da vi sendte den inn i mars. Anonymkode: 1f438...566 Kan det være at dere måtte si opp innen 1.mars for at juni skulle bli siste måned og så gjorde dere ikke det? Har utleier derfor godtatt kortere oppsigelse enn 3 mnd? Hvilken begrunnelse gir utleier for at dere skal betale juli?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #11 Skrevet 9. juni 2021 Himmel og hav skrev (6 minutter siden): Kan det være at dere måtte si opp innen 1.mars for at juni skulle bli siste måned og så gjorde dere ikke det? Har utleier derfor godtatt kortere oppsigelse enn 3 mnd? Hvilken begrunnelse gir utleier for at dere skal betale juli? Om de sendte den inn i mars skal da oppsigelsen gjelde for april, mai og juni om det er tre måneders oppsigelse, Juli blir da den fjerde måneden. Med mindre dere betaler leie etterskuddsvis (f.eks. betale 01.mars for februar). Da må dere betale siste leie i juli. Anonymkode: 214dc...4b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #12 Skrevet 9. juni 2021 Neida, dere skal kun betale ut oppsigelsestiden, etter dette er det ikke deres ansvar. Naturlig nok. Dere har skriftlig oppsigelse? Anonymkode: 22b87...1a2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #13 Skrevet 9. juni 2021 Om det du skriver her er riktig, så er huseier helt på jordet. Dere har sendt de skriftlig oppsigelse i mars, og har deres tre måneder med oppsigelsestid i april, mai og juni. Da er dere ferdig med leieforholdet og har ingen forpliktelser ovenfor dem. Det er deres jobb å finne ny leietager, og klarer de ikke det må de bære tapet av det. Noen måneder uten leietager innimellom er noe man som utleier må regne med, særlig om utleieobjektet ikke er i de mest populære stedene i landet. Om dere har bodd der i 11 år er det veldig rart om de ikke ønsker å ha en måned eller to uten leietager for å friske opp boligen litt. Anonymkode: 65027...676
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #14 Skrevet 9. juni 2021 Hvis dere har tre måneders oppsigelsestid og dere sa opp leieforholdet i mars, da skal dere bare betale t.o.m. juni måned. Sa dere opp skriftlig? Og fikk dere bekreftelse fra huseier at de hadde mottatt oppsigelsen? Hva begrunner huseier det med når de nå mener at dere må fortsette å betale om andre ikke flytter inn? Hvis dere hadde tre måneder oppsigelse og dere hadde ytret ønske om å flytte allerede etter én måned, da kunne huseier krevd husleie for de neste to månedene, selv om dere flyttet - hvis de ikke hadde fått inn ny leietaker. Men det er jo ikke tilfelle her, og da har ikke huseier mulighet til å kreve noe mer av dere enn det som står i leiekontrakten. Minner meg om en arb.giver som forsøkte å få meg til å skrive under på at jeg var ansvarlig for å skaffe vikar om jeg ble syk over tid, og at hvis jeg ville slutte så var jeg også ansvarlig for å skaffe min etterfølger med tilsvarende eller bedre kompetanse og erfaring. Morsomt når det nesten ikke er noen i landet med den kombinasjonen som jeg har. Skrev ikke under den kontrakten, for å si det slik Anonymkode: bf3ac...03f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #15 Skrevet 9. juni 2021 Nei det er ikke lov. Huseier prøver seg. dere får svare at dere betaler leie ut oppsigelsestiden som er tre måneder. Ferdig snakka. Han kommer ingen vei. Anonymkode: 6e53c...e30
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #16 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis dere har tre måneders oppsigelsestid og dere sa opp leieforholdet i mars, da skal dere bare betale t.o.m. juni måned. Sa dere opp skriftlig? Og fikk dere bekreftelse fra huseier at de hadde mottatt oppsigelsen? Hva begrunner huseier det med når de nå mener at dere må fortsette å betale om andre ikke flytter inn? Hvis dere hadde tre måneder oppsigelse og dere hadde ytret ønske om å flytte allerede etter én måned, da kunne huseier krevd husleie for de neste to månedene, selv om dere flyttet - hvis de ikke hadde fått inn ny leietaker. Men det er jo ikke tilfelle her, og da har ikke huseier mulighet til å kreve noe mer av dere enn det som står i leiekontrakten. Minner meg om en arb.giver som forsøkte å få meg til å skrive under på at jeg var ansvarlig for å skaffe vikar om jeg ble syk over tid, og at hvis jeg ville slutte så var jeg også ansvarlig for å skaffe min etterfølger med tilsvarende eller bedre kompetanse og erfaring. Morsomt når det nesten ikke er noen i landet med den kombinasjonen som jeg har. Skrev ikke under den kontrakten, for å si det slik Anonymkode: bf3ac...03f Forresten... jeg håper dere ikke har betalt depositum direkte til huseier, Hi? At det står på egen depositumskonto i ditt navn? Hvis ikke vil jeg tro huseier vil forsøke å nekte å tilbakebetale depositum. Eller at de vil forsøke seg på å lage problemer slik at du ikke får ut pengene fra din egen depositumskonto, ved at huseier kan finne på å dikte opp skader dere liksom har forårsaket i leiligheten. Ta bilder av absolutt alt i leiligheten. Med alt, så mener jeg ALT! Inngangdør/-parti, gang, stue, kjøkken, bad, soverom, boder, uteområder, gulv tak, utside av skap, inni skap, under vask, utenpå og inni hvitevarer som ev. følger med leiligheten, ovner og kontakter, vegger, vinduer... du forstår tegninga Snakker av erfaring, det er lurt å dokumentere. Videre, få huseier til å godkjenne overtakelsen når dere har flyttet ut og vasket ned og skal levere nøklene. Enten ha mobil på opptak av det som sies, eller at dere tar med en venn når dere overlater nøkler til huseier og de sjekker leiligheten. Hvis huseier sier at de ikke har tid, da ber du huseier skrive under at de har mottatt nøklene og hatt mulighet til å sjekke leiligheten, men avstod fra det. Igjen, snakker av dårlig erfaring. Jeg valgte å ha med vitne som for huseier var ukjent (og jeg presenterte dem ikke, slik at de ikke kunne vite om det var en fagperson eller ikke, hadde bare med en som kjørte meg, sa jeg), da de prøvde seg. Da turde de ikke gå videre med saken, noe de nok hadde gjort på pur f...skap. Fuglene vet hvorfor, for jeg hadde aldri vært sen med betaling, aldri bråket, aldri ødelagt, aldri hatt mye besøk, men tvert om stilt opp for huseier, hjulpet dem, passet på hus og hage osv. Så når huseier nå prøver seg - forbered deg på det verste, for da har du større sjanse til å sikre deg selv slik at du slipper unødvendige problemer. Anonymkode: bf3ac...03f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 Tusen takk for svar, dere. Skal ta dette med oss. Står ikke noe om noe slikt i kontrakten heller, som jeg nå har funnet frem. Depositumet står på en depositum-konto. Så tror alt er ok der, selv om jeg er skeptisk frem til vi faktisk har fått det tilbake. Anonymkode: 1f438...566
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Om det du skriver her er riktig, så er huseier helt på jordet. Dere har sendt de skriftlig oppsigelse i mars, og har deres tre måneder med oppsigelsestid i april, mai og juni. Da er dere ferdig med leieforholdet og har ingen forpliktelser ovenfor dem. Det er deres jobb å finne ny leietager, og klarer de ikke det må de bære tapet av det. Noen måneder uten leietager innimellom er noe man som utleier må regne med, særlig om utleieobjektet ikke er i de mest populære stedene i landet. Om dere har bodd der i 11 år er det veldig rart om de ikke ønsker å ha en måned eller to uten leietager for å friske opp boligen litt. Anonymkode: 65027...676 Det er det også.. VI må friske opp boligen. Så det er det vi holder på med nå denne mnd 😓 Anonymkode: 1f438...566
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er det også.. VI må friske opp boligen. Så det er det vi holder på med nå denne mnd 😓 Anonymkode: 1f438...566 Står det i kontrakten? Hvis ikke så skal dere IKKE dekke "normal slitasje" på boligen. Etter 11 år er det helt normalt med "normal slitasje", og det er noe huseier har fått betalt for gjennom husleien. Ergo er det huseier som skal dekke ev. nødvendig oppussing! Hvis dere har påført leiligheten skader pga. uaktsomhet, da må dere rette dette, men hendige uhell som har laget hakk eller skader kan i mange tilfeller også gå under "normal slitasje". Så slutt med all oppussing, huseier flår dere helt ulovlig. (Men hvis huseier får dere til frivillig å gjøre dette gratis og betale for utgiftene, så sier jo ikke huseier nei til det.) Huseier kan ikke kreve dette av dere, så la det være! Anonymkode: bf3ac...03f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Tusen takk for svar, dere. Skal ta dette med oss. Står ikke noe om noe slikt i kontrakten heller, som jeg nå har funnet frem. Depositumet står på en depositum-konto. Så tror alt er ok der, selv om jeg er skeptisk frem til vi faktisk har fått det tilbake. Anonymkode: 1f438...566 Godt det står på en depositumskonto i ditt navn. Huseier kan likevel, for å være j...lig velge å bestride det og komme med påstander som ikke er sanne og kreve noe av depositumet, men da må jo huseier bevise dette også. Huseier vil ikke komme noen vei med urimelige krav, men du sitter likevel i et sånt tilfelle igjen med problemet med at du ikke får frigitt depositumet ditt før det har gått en tid, og kanskje har måttet ta en sak på det. Anonymkode: bf3ac...03f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2021 #21 Skrevet 9. juni 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er det også.. VI må friske opp boligen. Så det er det vi holder på med nå denne mnd 😓 Anonymkode: 1f438...566 Hæ, driver dere med maling osv for å friske opp? Det skal dere overhodet ikke altså, der er ikke deres jobb og ikke deres utgift! Blir helt sjokkert over hvordan huseiere utnytter leietagere.... Anonymkode: 65027...676
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå