Gå til innhold

15 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Vi trenger råd, jeg har lest mye her og ser at vi ikke er helt på villspor, men vi sliter med vår gutt på 15 år.

Han har inntid kl. 21.00 og i seng 21.30

Vi legger oss 21.30-22.00 da vi er tidlig oppe pga jobb.

Nå stikker ham bort til kamerat seint, gjerne 19-20 tiden.. og driter regelrett i hva vi sier og kommer hjem seint.. det funker ikke, vi kan ikke sitte oppe å vente og det er ikke aktuelt at han skal komme rekende etter at vi har lagt oss.. 

Husarrest bryr han seg ikke om, er frekk og stygg i munn.. han juger så det griner og vi vet aldri hvor han er og noe av det han sier er sant, håpløs situasjon.

Vanskelig å hente gutten når vi ikke vet hvor han er..

Noen som har erfaring eller gode råd å gi?

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må det strengere straff til. Ta bort telefon, ta bort alt som er gøy. Går han ut, låser dere døra slik at han Ikke kan komme inn. 

Anonymkode: 02fd8...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta tlf, men da får vi bare at vi ikke har lov til å ta hans ting.. jeg har sagt at neste gang han kommer seint hjem kommer han til låst dør, men da bare trekker han på skuldrene og jeg klikker snart! Han er så vanskelig at vi aner snart ikke råd, vi fikk jo sjokk da vi hørte hvordan han var på skolen og med skole arbeid, så han har mistet Internett og playstation for en periode til han viser forbedring, men han skjønner ikke hvorfor og syns vi er urimelig og kommer med masse tull, blir enda vrangere og frekkere,men vi har stått på vårt her, nå sliter vi med inne tid.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hei alle sammen.

Vi trenger råd, jeg har lest mye her og ser at vi ikke er helt på villspor, men vi sliter med vår gutt på 15 år.

Han har inntid kl. 21.00 og i seng 21.30

Vi legger oss 21.30-22.00 da vi er tidlig oppe pga jobb.

Nå stikker ham bort til kamerat seint, gjerne 19-20 tiden.. og driter regelrett i hva vi sier og kommer hjem seint.. det funker ikke, vi kan ikke sitte oppe å vente og det er ikke aktuelt at han skal komme rekende etter at vi har lagt oss.. 

Husarrest bryr han seg ikke om, er frekk og stygg i munn.. han juger så det griner og vi vet aldri hvor han er og noe av det han sier er sant, håpløs situasjon.

Vanskelig å hente gutten når vi ikke vet hvor han er..

Noen som har erfaring eller gode råd å gi?

Anonymkode: e201d...7fe

Her tenker jeg at det hadde vært lurt å komme ungdommen litt i møte. Kunne det være en ide å flytte innetid til klokken 22? Når man er 15 er deres inne og leggetid ganske tidlig. Kan dere gjøre avtaler med gutten slik at han føler han får mer frihet og at han ved å få denne friheten kan gi tilbake ved å holde avtaler ? Kan familierådgivning være noe? Vet dere konkret hva han synes er urettferdig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Her tenker jeg at det hadde vært lurt å komme ungdommen litt i møte. Kunne det være en ide å flytte innetid til klokken 22? Når man er 15 er deres inne og leggetid ganske tidlig. Kan dere gjøre avtaler med gutten slik at han føler han får mer frihet og at han ved å få denne friheten kan gi tilbake ved å holde avtaler ? Kan familierådgivning være noe? Vet dere konkret hva han synes er urettferdig ?

Han holder ikke avtaler, dette har vi prøvd. Jeg skjønner jo at det kan oppfattes kjipt når noen får lov til å være oppe til langt på natt, men det er uaktuelt.. 

Helgene strekker vi oss selvsagt, men i uke dagene når vi må opp før 5 om morgenen så ønsker vi ro og stillhet kl.22.00 jeg syns det er greit at han kommer hjem så kroppen faller i ro og får i seg litt kveldsmat og evn dusj før senga..

 

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita skrev (14 minutter siden):

Har prøvd å ta tlf, men da får vi bare at vi ikke har lov til å ta hans ting.. jeg har sagt at neste gang han kommer seint hjem kommer han til låst dør, men da bare trekker han på skuldrene og jeg klikker snart! Han er så vanskelig at vi aner snart ikke råd, vi fikk jo sjokk da vi hørte hvordan han var på skolen og med skole arbeid, så han har mistet Internett og playstation for en periode til han viser forbedring, men han skjønner ikke hvorfor og syns vi er urimelig og kommer med masse tull, blir enda vrangere og frekkere,men vi har stått på vårt her, nå sliter vi med inne tid.. 

Klart du kan ta hans ting. Han bor hjemme, dere bestemmer det, ikke han. Å hvem har betalt han sine ting? Jo, dere. Dere kan ta akkurat det dere vil. Og lås døra! 

Anonymkode: 02fd8...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Klart du kan ta hans ting. Han bor hjemme, dere bestemmer det, ikke han. Å hvem har betalt han sine ting? Jo, dere. Dere kan ta akkurat det dere vil. Og lås døra! 

Anonymkode: 02fd8...103

Akkurat mobil er en gave fra farfar.

Vi var hos psykolog på slutten av barneskolen, da han var veldig urolig på skolen. 

Men, det var ikke suksess for å si det slik, det blei bare værre..

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 15 år, ikke 11.  Vær glad han har et sosialt liv. Bytt på å vente oppe, prat ned ham og lag en avtale om innetid, og om konsekvenser. Det er noen få år med tenåringer, de trenger livet sitt og har behov. 
Da han var baby måtte dere sikkert også være litt våkne, stelle, gi mat, passe ved sykdom, hver alder sin sjarm, og han må få lov å utvikle seg normalt. Hadde vennene vært av en dårlig sort og han gjorde noe galt hadde det vært annet. Han er tenåring, han skal gjøre litt opprør. 

Anonymkode: 2e875...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve at han skal inn kl 21 fordi du må opp tidlig! Han er 15, det er sommer, det har vært et langt år uten noe særlig kontakt med andre. Gjør en avtale om tid som kan være et kompromiss, si han må lette på døren til dere når han kommer. Han må være stille og legge seg uten å bråke,men dere må alle ta hensyn. Det gjelder voksne også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener han selv er rimelig, da? Jeg ville tatt en telefon til vennenes foreldre for å høre litt hvilke regler de har hos dem. Hos oss har de fleste 15åringene samme innetider, det gjør det enkle å håndtere. Men jeg skjønner jo at det ikke alltid er like lett.

Og jeg skjønner at det er slitsomt for dere å være oppe på kvelden, men dere har barn og da må dere faktisk tilpasse dere dette, ikke omvendt. Kanskje dere kan ta en middagshvil, og bytte på hvem som er oppe sent?

Når dere har funnet noen regler som han opplever som litt likere vennenes og litt mer rimelige, kan dere kreve at dette følges. Og det er godt mulig at han fremdeles vil være vanskelig. Men det hjelper å minne seg selv på at dette er en periode i livet, dette også.

Jeg hadde også krevd at han var tilgjengelig på telefon. Med mine barn er det slik at de har telefon og abonnement først og fremst for at vi skal få tak i dem. Alt det andre med mobilen er en bonus. Hvis jeg ikke får tak i dem på telefonen ser jeg heller ingen grunn til å betale for den lenger.

Og prøv å skape gode stunder også. For eksempel er det veldig fint å øvelseskjøre når de blir 16. Og gjør andre ting sammen som han synes er morsomt og hyggelig.

Anonymkode: cf21e...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita skrev (1 time siden):

Har prøvd å ta tlf, men da får vi bare at vi ikke har lov til å ta hans ting.. jeg har sagt at neste gang han kommer seint hjem kommer han til låst dør, men da bare trekker han på skuldrene og jeg klikker snart! Han er så vanskelig at vi aner snart ikke råd, vi fikk jo sjokk da vi hørte hvordan han var på skolen og med skole arbeid, så han har mistet Internett og playstation for en periode til han viser forbedring, men han skjønner ikke hvorfor og syns vi er urimelig og kommer med masse tull, blir enda vrangere og frekkere,men vi har stått på vårt her, nå sliter vi med inne tid.. 

Nei, men du kan jo bare avslutte/stenge mobil abonnementet. Og si til han at hvis han er så voksen at han skal bestemme selv, så må han også forsørge seg selv. For under deres hus er det foreldrenes regler.

Anonymkode: 1b408...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amandine skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke kreve at han skal inn kl 21 fordi du må opp tidlig! Han er 15, det er sommer, det har vært et langt år uten noe særlig kontakt med andre. Gjør en avtale om tid som kan være et kompromiss, si han må lette på døren til dere når han kommer. Han må være stille og legge seg uten å bråke,men dere må alle ta hensyn. Det gjelder voksne også. 

Blir jo annerledes når det blir ferie og er helg, men når det er skole dagen etter trenger han faste rutiner som å få i seg mat og kveldsstell.. han er 15 år ja, men ikke en moden 15 åring.. 

Vi har prøvd tru meg, men han holder ikke avtaler, ikke er han stille og ikke legger han seg før langt på natt og er ett spetakkel å få opp om morran.. 

Vi er ikke urimelig, men ærlig talt så har vi visse regler og rammer som skal følges så lenge han bor hos oss og vi faktisk betaler alt han vil ha og vil drive med.. litt respekt og litt hensyn tilbake syns jeg ikke er så mye å forlange...

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Blir jo annerledes når det blir ferie og er helg, men når det er skole dagen etter trenger han faste rutiner som å få i seg mat og kveldsstell.. han er 15 år ja, men ikke en moden 15 åring.. 

Vi har prøvd tru meg, men han holder ikke avtaler, ikke er han stille og ikke legger han seg før langt på natt og er ett spetakkel å få opp om morran.. 

Vi er ikke urimelig, men ærlig talt så har vi visse regler og rammer som skal følges så lenge han bor hos oss og vi faktisk betaler alt han vil ha og vil drive med.. litt respekt og litt hensyn tilbake syns jeg ikke er så mye å forlange...

Anonymkode: e201d...7fe

Jeg vet ikke hvordan dere bor men her spiller ungdommen volley langt utover kvelden når det er fine varme kvelder. Til og med 7klassingen kommer ikke inn før 22. Etter det året som har vært unner jeg virkelig ungdommen å kose seg. Hadde virkelig blitt dårlig stemning om min snart 15 åring hadde blitt hentet inn klokka 21. Da hadde han blitt den eneste som måtte tidlig inn. Det er ikke kult å være DEN ungdommen altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men du kan jo bare avslutte/stenge mobil abonnementet. Og si til han at hvis han er så voksen at han skal bestemme selv, så må han også forsørge seg selv. For under deres hus er det foreldrenes regler.

Anonymkode: 1b408...ec0

Ja, det er sant, hadde han vist at han var ærlig og holdt avtaler og oppførte seg hadde det ikke vært noe problem..

Takk for tips, godt å høre det er flere som tenker det samme som oss. Ønsker ikke å ha 15 åringer rekende rundt til langt på natt heller

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan dere bor men her spiller ungdommen volley langt utover kvelden når det er fine varme kvelder. Til og med 7klassingen kommer ikke inn før 22. Etter det året som har vært unner jeg virkelig ungdommen å kose seg. Hadde virkelig blitt dårlig stemning om min snart 15 åring hadde blitt hentet inn klokka 21. Da hadde han blitt den eneste som måtte tidlig inn. Det er ikke kult å være DEN ungdommen 

Ja, jeg ser den og.. hadde det vært noe sånt de dreiv med her og, så hadde det vært litt annerledes.. problemet er at han juger med hvem han er sammen med og håpløs å få tak i.. har prøvd å snakke med han gitt han det han ønsker,men han holder ikke avtaler og kommer seinere enn avtalt, da strekker han den tiden.. og når vi ikke får tak i han på tlf for å høre om alt er greit og gi beskjed blir dette vanskelig, det sklir ut og går utover skoledag og oppførsel 

Anonymkode: e201d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...