Gå til innhold

Bidragsgjeld som tilfaller barna når de fyller 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og min sønn fikk nylig brev fra nav i forbindelse med bidrag og at han snart fyller 18. Det stod om mulighetene for ungdommen til å søke om bidrag selv osv. Dette er greit. Men det stod også at fra ham fyller 18 vil evt bidragsgjeld fra bidragspliktig bli betalt inn på ungdommens konto. Dette skjønner jeg ikke helt. Det bidraget far skyller meg, er blant annet ekstra bidrag jeg har søkt om og fått tilkjent i forbindelse med utgifter til tannregulering. Altså utgifter vi skal dele som jeg allerede har lagt ut for. Er det da riktig at barnet skal få de 9000kr far skylder meg? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: e86d7...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har erfaring fra det.
Dessverre veldig dumt system.

Her forklarte jeg barna mine hva bidragsgjeld var. Og de overførte beløpene til meg hver måned. Du må rett og slett lage en løsning med sønnen din. 

Anonymkode: e3a37...8cb

Skrevet

Det er jo ikke deg faren skylder? Bidrag er jo til barnet. 

Anonymkode: 5807f...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leste du ikke? Far skylder tidligere bidrag som mor allerede har lagt ut for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det er mor far skylder penger. Mor har måtte legge ut for far og dermed har også barnet fått pengene allerede. Så det blir helt feil at barnet skal få penger dobbelt opp. 

Anonymkode: 9445d...930

Skrevet

Det stemmer. Min far skyldte mamma 30 000kr. Da jeg var 21 år kom det plutselig «masse» penger på konto. Etter nærmere undersøkelser viste det seg å være barnebidrag. Min far skyldte mamma penger  å plutselig bestemte han seg for å betale. Eller, han ble tvinget ettersom han skyldte barnebidrag for ett par til. Tror det gikk så langt at det var å betale eller miste huset.

Anonymkode: 02f5c...851

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og hvem tror du forsørger barna mens far ikke gidder å betale? Jo, det er mor det.

Hos oss var bidragsgjelden oppe i 190,000 kr på det meste. Jeg hadde betalt absolutt alt alene i alle år. 

Skrevet

Det er to måter å se det på.

Den ene er at mor har lakt ut pengene og narna derfor har fått aøt de trengte fra henne. Da burde pengene gå til mor.

Den andre måten, som er slik nav tenker, er at barnet har blitt skadelidende det manglende bidraget og at mor bare har betalt sin del, slik at barnet kanakje ikke har gått gå på aktiviteter, har bodd unødig trangt eller lik ende. Da bør bidraget gå til barnet.

I virkeligheten vil det nok ofte være noe mellom.

Anonymkode: 73da7...3ea

Skrevet

Kontakt NAV. Du kan be om å bli registrert som reel mottaker...

Anonymkode: 19623...dd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den ene er at mor har lakt ut pengene og narna derfor har fått aøt de trengte fra henne. Da burde pengene gå til mor.

Den andre måten, som er slik nav tenker, er at barnet har blitt skadelidende det manglende bidraget og at mor bare har betalt sin del, slik at barnet kanakje ikke har gått gå på aktiviteter, har bodd unødig trangt eller lik ende. Da bør bidraget gå til barnet.

Hi her. Som sagt, så er mesteparten av bidragsgjelden ekstra bidrag i forbindelse med tannregulering. Altså er det penger jeg allerede har betalt ut, og far skylder meg sin andel. Jeg har allerede betalt for tannregulering. Dermed er det ikke flere måter å se dette på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, er det mulig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her. Som sagt, så er mesteparten av bidragsgjelden ekstra bidrag i forbindelse med tannregulering. Altså er det penger jeg allerede har betalt ut, og far skylder meg sin andel. Jeg har allerede betalt for tannregulering. Dermed er det ikke flere måter å se dette på. 

Det spørs jo likevel på hvor god økonomien din har vært. Hvis du har hatt økonomi til å betale reguleringen uten at det gikk ut over noe annet er jeg enig med deg. Hvis du måtte spare inn på andre ting fordi far ikke betalte sin del, kan man fortsatt se på det på to måter, selv om reguleringen ble betalt. Hvis det at du betalte hele for eksempel betydde at det ikke var penger til fritidsaktiviteter, ferieturer eller lignende, som barnet ellers hadde fått. 

Jeg tenker at dersom jeg hadde vært i din situasjon, og økonomien hadde vært så god at fars manglende betaling ikke hadde gått ut over barnet, så ville jeg tenkt som så at barnet i en etableringsfasen trengte de pengene mer enn meg (forutsatt at økonomien min ikke hadde blitt dårligere senere, og jeg derfor hadde et reelt behov for pengene). Hvis fraværet av bidrag derimot hadde fått ut over barnet, hadde jeg tenkt at det rettmessig var barnets penger, og jeg hadde ikke ønsker dem for meg selv selv om jeg selv hadde hatt det trangt. 

Anonymkode: d0c7d...a96

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det spørs jo likevel på hvor god økonomien din har vært. Hvis du har hatt økonomi til å betale reguleringen uten at det gikk ut over noe annet er jeg enig med deg. Hvis du måtte spare inn på andre ting fordi far ikke betalte sin del, kan man fortsatt se på det på to måter, selv om reguleringen ble betalt. Hvis det at du betalte hele for eksempel betydde at det ikke var penger til fritidsaktiviteter, ferieturer eller lignende, som barnet ellers hadde fått. 

Jeg tenker at dersom jeg hadde vært i din situasjon, og økonomien hadde vært så god at fars manglende betaling ikke hadde gått ut over barnet, så ville jeg tenkt som så at barnet i en etableringsfasen trengte de pengene mer enn meg (forutsatt at økonomien min ikke hadde blitt dårligere senere, og jeg derfor hadde et reelt behov for pengene). Hvis fraværet av bidrag derimot hadde fått ut over barnet, hadde jeg tenkt at det rettmessig var barnets penger, og jeg hadde ikke ønsker dem for meg selv selv om jeg selv hadde hatt det trangt. 

Anonymkode: d0c7d...a96

Altså, hva babler du om? Det er mor sine penger den reguleringen har blitt betalt med. Om det ble trangt eller ei, skal mor ha far sin andel tilbakebetalt. Hvis barnet ikke fikk ferietur da hn var 13, betyr ikke det at hn får det så himla mye bedre fordi hn får 9000 kr ekstra. 

Anonymkode: f8c26...af9

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Før barnet fyller 18 er bidraget øremerket forsørgelse av barnet.

Anonymkode: 0ecf1...1c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dropp synsingen, dette kan du åpenbart ingenting om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Før barnet fyller 18 er bidraget øremerket forsørgelse av barnet.

Vel, det er jo ingen som kontrollerer hvordan man bruker pengene akkurat… På den annen side, så er bidraget her såpass lavt at jeg ikke har problemer med å si at alt har gått til barnet via betaling av lommepenger, fritidsaktiviteter, utstyr osv. 

Når det gjelder det far skylder, er dette som sagt i forbindelse med tannregulering. Altså penger jeg allerede har lagt ut, og han skylder meg sin andel som nav har regnet ut at han skal betale. Dermed er jo dette penger han skylder meg, og ikke noe som er øremerket barnet iom at han allerede har fått disse pengene som tannregulering  

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, det kan man IKKE når barnet har fylt 18! 

Skrevet

Jeg hadde strukket meg langt for å la barnet beholde det som nok er et kjærkomment tilskudd i en etablererfase. Eneste andre alternativ er å be barnet overføre til deg, og det ville jeg ikke gjort om jeg ikke hadde vært helt nødt.

Anonymkode: 9c925...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...