Gå til innhold

Overprisede kjøtere og bastarder, jeg blir helt matt.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
amandine skrev (5 minutter siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220807100

19000 i salgspris og et depositum på 6000 for en kjøter fra et hjem hvor de ikke engang klarer å skrive en annonse? Jeg måper.

De aner ikke en gang hvordan de vil se ut... Bare noen tilfeldige bilder hentet fra nettet hvordan de kan se ut som voksne... Parr en tilfeldig rase med en puddelmix, fyll inn navn og kall det XYZPOO og du har en gullgruve. 

Skrevet

Men kjære vene. Det er da bare å ikke kjøpe. Synes dessuten kjøter er merkelig. Det er fortsatt en hund. 😂

Anonymkode: 7e2ea...9ca

Skrevet

Huskypoo?

Jøjemeg sier jeg bare, og kan bare gjenta det en veterinær her sa da hun ble intervjuet i lokalavisen, folk har blitt gale....

Jeg har hund selv, og er glad i hunder. Jeg har heller ingenting imot at det av og til blir en blandingshund som resultat av tyvparring. Den sinnsyke industrien det har blitt med valper derimot, som får nesten alt som kan krype og gå av tisper til å bli parret, med den som vil parre, den er hårreisende.

Håper virkelig enden på korona fører til litt mer edruelighet når det kommer til kjøp og salg av valper.

Anonymkode: 10661...fe8

Skrevet

Jeg måper for at du kaller hundene for kjøtere.

Anonymkode: aba8e...d4b

Skrevet

Hva er det med deg som velger å kalle en hund for kjøter? Hakket verre med slike. Æsj.

Anonymkode: dde31...25f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men kjære vene. Det er da bare å ikke kjøpe. Synes dessuten kjøter er merkelig. Det er fortsatt en hund. 😂

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg måper for at du kaller hundene for kjøtere.

Anonymkode: aba8e...d4b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det med deg som velger å kalle en hund for kjøter? Hakket verre med slike. Æsj.

Jeg tar selvkritikk for ordvalget. Kjøtere er vel egentlig et bedre ord for å beskrive eierne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hehe, tydeligvis forskjell på hvor negativt ladet det ordet er? Jeg kan fint si "kjøteren" til min egen hund jeg, veldig kjærlig, og han er renraset ;)

"Hvor er kjøteren min, åh, der er du ja, komme da" også koser vi.

Skrevet

Jeg kaller også hund for kjøter, eller bikkje. En hund er ikke noe mindre dyr enn det dere spiser på tallerken rundt kjøkkenbordet. En hund er godt likt av menneskene fordi den er underdanig og gjør som de sier for i det hele tatt å overleve. Mennesker gir mat og kos, hunden er underdanig, den kan ikke prate, den er bestevenn fordi den ikke krever noe, igjen fordi den er et dyr!

Anonymkode: 4295e...bff

Skrevet
amandine skrev (53 minutter siden):

Jeg tar selvkritikk for ordvalget. Kjøtere er vel egentlig et bedre ord for å beskrive eierne. 

Da kan jeg være mer enig. De stakkars hundene kan da ikke noe for dette. 

Skrevet

Mye penger å tjene på en tjuvparing, unnskyld, "designerhund", tydeligvis.

Skrevet

Snakker dere sånn om mennesker også? Blandninger er bastarder? Dere vet at hundene ofte blir mye sunnere når de ikke er rene raser? 

Anonymkode: 05f80...9f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Snakker dere sånn om mennesker også? Blandninger er bastarder? Dere vet at hundene ofte blir mye sunnere når de ikke er rene raser? 

Tullprat.

Anonymkode: 4f6d3...327

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er stor forskjell på mennesker og hunder.  Og disse blandingene burde folk skamme seg over både å selge og å kjøpe. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=221107758

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Mye sunnere, hvor har du det fra?

De aller aller fleste raser har noen ting de sliter med, og når du blander raser kan du være heldig å få en valp som tar det beste fra begge foreldrene og unngår disse tingene. Men fakta er at arvelige sykdommer har det med å gå i arv, og mange blandinger får da begge rasenes nedarvede problemer og blir mer usunn enn foreldrene.

En annen ting er at de som driver avl av renrasede hunder gjennom raseklubb og kennelklubben plikter å følge opp disse svakhetene noen raser har, der blir også hele stamtavlen registrert. Så har en rase f.eks et problem med øynene, så krever raseklubben at alle som blir brukt i avl øyelyses og blir erklært friske før de avles på. Sånn kan man prøve å avle bort svakhetene.

Designerhundene/blandingshundene kommer uten stamtavle, man kan ikke gå inn i dogweb og sjekke foreldre, besteforeldre og oldeforeldre. Man mister mye kunnskap om avl når man avler bare fordi hundene blir så søte og man vil tjene penger!

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mye sunnere, hvor har du det fra?

De aller aller fleste raser har noen ting de sliter med, og når du blander raser kan du være heldig å få en valp som tar det beste fra begge foreldrene og unngår disse tingene. Men fakta er at arvelige sykdommer har det med å gå i arv, og mange blandinger får da begge rasenes nedarvede problemer og blir mer usunn enn foreldrene.

En annen ting er at de som driver avl av renrasede hunder gjennom raseklubb og kennelklubben plikter å følge opp disse svakhetene noen raser har, der blir også hele stamtavlen registrert. Så har en rase f.eks et problem med øynene, så krever raseklubben at alle som blir brukt i avl øyelyses og blir erklært friske før de avles på. Sånn kan man prøve å avle bort svakhetene.

Designerhundene/blandingshundene kommer uten stamtavle, man kan ikke gå inn i dogweb og sjekke foreldre, besteforeldre og oldeforeldre. Man mister mye kunnskap om avl når man avler bare fordi hundene blir så søte og man vil tjene penger!

I alle tider ble blandingshunder ansett som best egnet til blant annet å teste ut romfartøy og andre ting som krever god helse. Blandingshunder (og da mener jeg ekte blandingshunder i flere generasjoner) har ikke blitt så innavla som enkelte raser at de har HD-feil og andre alvorlige avvik som gir smerter og krever avlivning når hunden enda er ung, sånn at den ikke plages. Jeg har sett flere tilfeller der forholdsvis unge schæfere måtte avlives på grunn av alvorlig HD-feil. 

Men jeg er enig i at man ikke skal betale masse penger for en blandingshund. Man anskaffer blandingshund som en turkamerat, kosevenn. Hvorfor skal da det være "oppdrettere" som tjener nesten 20 000 kroner per valp?

Anonymkode: b4cce...8a0

Skrevet
amandine skrev (2 timer siden):

Hva vet du om eierne? Sånn utenom at en av de sliter med skriftspråk? Mener du at å slite med å skrive er ensbetydende med at noen er dumme eller ikke kan ha hund/selge hund? Er du så dømmende?

Anonymkode: ef336...e42

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva vet du om eierne? Sånn utenom at en av de sliter med skriftspråk? Mener du at å slite med å skrive er ensbetydende med at noen er dumme eller ikke kan ha hund/selge hund? Er du så dømmende?

Tydeligvis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker at de som avler kynisk på blandinger med det for øyet å tjene penger, som den ene her 35000 pr valp eller den andre 20000 pr valp,  er både dumme, enkle og litt onde. Akkurat så dømmende er jeg. Ingen ordentlige folk gjør sånt.

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på mennesker og hunder.  Og disse blandingene burde folk skamme seg over både å selge og å kjøpe. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=221107758

Kvifor skal  dei skamme seg ? Om nokon er villig til å betale den summen og kan gi hunden ein god heim ? Skjønner ikkje kva problemet er?  La folk ta det dei vil og la folk kjøp det dei vil.

Anonymkode: a6a84...d99

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Deler du mennesker opp i raser? Jeg trodde vi var kommet lenger enn det. Homo sapiens er én rase, vet du?

Anonymkode: ba37d...b16

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Deler du mennesker opp i raser? Jeg trodde vi var kommet lenger enn det. Homo sapiens er én rase, vet du?

Anonymkode: ba37d...b16

Det er jo et politisk valg.

Anonymkode: 4f6d3...327

Skrevet

Den galskapen vi ser i hundemarkedet i dag er helt hinsides, og den undergraver dessuten alt seriøst, tidkrevende og omstendig avlsarbeid som har blitt gjort gjennom mange år av rasehundklubbene. Utrolig trist utvikling! 

Og slike ågerpriser! 35k for en bastard! Rasehunder selges jo rimeligere, og da vet man jo stort sett hva man får! 

Anonymkode: 1b55a...d62

Skrevet
amandine skrev (3 timer siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220807100

19000 i salgspris og et depositum på 6000 for en kjøter fra et hjem hvor de ikke engang klarer å skrive en annonse? Jeg måper.

Høres forferdelig useriøst ut!

Tispen "har ikke vist tegn til sykdom"... med andre ord, den er ikke ordentlig sjekket hos veterinær for div. som bør utelukkes før man vurderer å avle på hunden. Det betyr også at man ikke aner hvilke plager valpene kan få. At en treårig tispe ikke har fått sykdomstegn betyr ikke at den ikke har arvelige problemer som bare ikke har slått ut foreløpig.

Ingen bilder av valpene (finnes det valper i det hele tatt?), og heller ingen bilder av tispen eller hanhunden. Ingen opplysninger om mors eller fars avstamning.

Og den andre linken - mer eller mindre samme, bortsett fra at de i det minste har bilder av valpene. Men ingen informasjon om mor og fars helse eller avstamning. De vil med andre ord ha folk til å betale 35 000 kr for noe man ikke vet hva er.

Jeg håper slik uansvarlig avl, hvis det i det hele tatt her er avl, snart blir forbudt.

Anonymkode: ac7bb...4eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ingen bilder av valpene (finnes det valper i det hele tatt?), og heller ingen bilder av tispen eller hanhunden. Ingen opplysninger om mors eller fars avstamning.

Anonymkode: ac7bb...4eb

Det er bilde av valpene og av foreldrene.

Anonymkode: 25592...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...