Gå til innhold

Hviljen prevensjon bruker du? Har det noen bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De 11 siste årene har jeg ikke brukt annen prevensjon ved samleie enn kondom. Jeg føler det setter litt demper på sexlivet til meg og mannen. 

Tidligere har jeg brukt p-piller. Da gikk jeg opp i vekt, hadde omtrent daglig vondt i "magen" og mistet egentlig sexlysten helt.

Prøvde også kobberspiral, men den ga meg store blødninger og kraftige menssmerter. Etter få mnd falt den bare ut av seg selv.

Jeg vurderer hormonspiral, men er veldig usikker. Lurer derfor på hva dere andre er fornøyd med.

Anonymkode: a4b9d...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Cerazette. Merker ikke til så mye bivirkninger utenom at jeg lett får blødning hvis jeg glemmer å ta alle pillene til riktig tid. Jeg hadde mye heller valgt hormonspiral hadde det ikke vært for at vi etter hvert vil prøve på nr 2.

Anonymkode: 1549b...44c

Skrevet

Hormonspiral (den i minst størrelse og styrke). Er så fornøyd. Blør nesten ikke ved mensen. Kun en dag hvor det holder med truseinnlegg. Har mistet alt av smerter i tillegg. Og kvisene er blitt borte. Ingen negative bivirknibger.

Anonymkode: 2f34a...cba

Skrevet

Vi valgte å få barna vi ville ha "på rappen" også sterilisere.

Jeg tåler hormoner dårlig så det var det beste for oss.

I hormonspiralen er det samme hormoner som i minipilla, så test de først om du er i tvil.

Jeg tålte ikke hormonspiral.

Anonymkode: 7b190...ecc

Skrevet

Pessar. Kan settes inn lenge før samleie og sitter lenge etterpå, så forstyrrer ingenting. Ingen bivirkninger og like sikkert som kondom.

Anonymkode: 10d24...e14

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I hormonspiralen er det samme hormoner som i minipilla, så test de først om du er i tvil.

Kan likevel reagere annerledes på piller enn spiral. Pillene tas opp systemisk og kan dermed gi mer bivirkninger enn spiralen som virker mer lokalt.

Anonymkode: 1549b...44c

Skrevet

Her er mannen sterilisert. Vinn-vinn for begge - ingen bivirkninger, heidundrende sexliv og engangsutgift som vi slipper å tenke på i fremtiden. Er det en grunn til at mannen din ikke ønsker å sterilisere seg? Hva er han redd for?

Anonymkode: 99122...628

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er mannen sterilisert. Vinn-vinn for begge - ingen bivirkninger, heidundrende sexliv og engangsutgift som vi slipper å tenke på i fremtiden. Er det en grunn til at mannen din ikke ønsker å sterilisere seg? Hva er han redd for?

Han vil på død og liv ikke gjøre det. Føler seg mindre mann da. Jeg ønsker at han skal gjøre det. Vi har vært sammen i 19 år, jeg har født 2 barn. Synes godt han kunne gjort det. Men kan ikke tvinge han. 

Skrevet

P piller. Jeg blir sint,ekstremt trøtt og mister all sexlyst dessverre. Har lyst på p stav igjen men det er så dyrt,å jeg er arbeidsledig nå.

Anonymkode: 5a0a2...3e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han vil på død og liv ikke gjøre det. Føler seg mindre mann da. Jeg ønsker at han skal gjøre det. Vi har vært sammen i 19 år, jeg har født 2 barn. Synes godt han kunne gjort det. Men kan ikke tvinge han. 

Da hadde jeg kuttet ut sex. Når en voksen familiefar tror at han blir "mindre mann" av sterilisering, er det ikke håp. Selvfølgelig kan du ikke tvinge ham, men du kan stenge "butikken" til han gjør det. Jeg hadde i hvert fall ikke begynt å noe prevensjon som tukler med kroppen min fordi mannen er pysete. Da får han vokse opp og ta ansvar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

P piller. Jeg blir sint,ekstremt trøtt og mister all sexlyst dessverre. Har lyst på p stav igjen men det er så dyrt,å jeg er arbeidsledig nå.

Men hvorfor stiller ikke mannen opp? Synes han det er greit at du plages?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man kan virkelig ikke tvinge noen som ikke ønsker å være sterilisert til å gjøre det, han skal leve med den kroppen og da er det han som velger.

Da er jo også valget om å bruke kondom hans, for han kan like lite tvinge deg til å bruke hormoner du har bivirkninger på

Her valgte jeg å sterilisere meg, for jeg har ikke noen problemer med å være det og det var også jeg og min kropp som var mest sikker på at det aldri ble flere barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

De 11 siste årene har jeg ikke brukt annen prevensjon ved samleie enn kondom. Jeg føler det setter litt demper på sexlivet til meg og mannen. 

Tidligere har jeg brukt p-piller. Da gikk jeg opp i vekt, hadde omtrent daglig vondt i "magen" og mistet egentlig sexlysten helt.

Prøvde også kobberspiral, men den ga meg store blødninger og kraftige menssmerter. Etter få mnd falt den bare ut av seg selv.

Jeg vurderer hormonspiral, men er veldig usikker. Lurer derfor på hva dere andre er fornøyd med.

Hvis mannen er fornøyd med kondom, hadde jeg fortsatt med det. Hvis det hadde plaget meg og jeg ikke ønsket flere barn, ville jeg ha sterilisert meg. Men da betalt steriliseringen fra felles midler, ikke spart fra egne penger til operasjonen. Hvis mannen klaget på kondom, hadde jeg gitt ham valget mellom sølibat og sterilisering av ham.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan virkelig ikke tvinge noen som ikke ønsker å være sterilisert til å gjøre det, han skal leve med den kroppen og da er det han som velger.

Da er jo også valget om å bruke kondom hans, for han kan like lite tvinge deg til å bruke hormoner du har bivirkninger på

Her valgte jeg å sterilisere meg, for jeg har ikke noen problemer med å være det og det var også jeg og min kropp som var mest sikker på at det aldri ble flere barn.

Selvfølgelig ikke, men å si at man føler seg "mindre mann" av sterilisering er det samme som å si at koronavirus ikke eksisterer eller at jorden er flat. Man mister ikke noe av mandigheten sin bare fordi man ikke lenger kan formere seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hei

Jeg bruker hormonspiral og er veldig fornøyd. Når jeg satt den  inn første gang blødde jeg så og si hver dag i 3 uker, etter det har jeg ikke blødd en dråpe. Har heller ingen andre bivirkninger.

Anonymkode: 0ab04...6e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Samme hormoner. Men hvis du har spiral får du i deg en mengde som tilsvarer å spise en minipille annenhver uke. Altså vesentlig mindre. 

Anonymkode: 2f34a...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor stiller ikke mannen opp? Synes han det er greit at du plages?

Jeg vil ha ett barn til,så steriliserer han seg så mister han meg.

Skrevet

Nå bruker jeg ingenting, for kjæresten og jeg har lyst på barn sammen. Vi er dog midt i 40 årene og mindre fruktbare tydeligvis, så blir vel ingen barn. 

Tidligere har jeg brukt p-piller og sist nå brukte jeg p-sprøyte. P-sprøyte synes jeg ikke ødela sexlyst og sånn, og humøret var på plass, men gikk opp mye i vekt. 

Anonymkode: e7021...d34

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå bruker jeg ingenting, for kjæresten og jeg har lyst på barn sammen. Vi er dog midt i 40 årene og mindre fruktbare tydeligvis, så blir vel ingen barn. 

Tidligere har jeg brukt p-piller og sist nå brukte jeg p-sprøyte. P-sprøyte synes jeg ikke ødela sexlyst og sånn, og humøret var på plass, men gikk opp mye i vekt. 

Anonymkode: e7021...d34

Yes! Der har jeg en forklaring på hvorfor jeg er gått så opp i vekt :P Bruker p sprøyte selv. 

Skrevet

Jeg har hormonspiral, ingen bivirkninger jeg vet om. Har så og si ikke blødninger. Nå er jeg 45, så den neste kan sitte ganske lenge. 

Anonymkode: e807e...051

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har hormonspiral, ingen bivirkninger jeg vet om. Har så og si ikke blødninger. Nå er jeg 45, så den neste kan sitte ganske lenge. 

Anonymkode: e807e...051

Vet du hvilken du har?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...