Gå til innhold

Dere som har barna 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere har barna annenhver uke, prøver dere utnytte tiden med barna den uken dere har dem? 

Min sønn som er skolestarter til høsten har en bestevenn som bor annenhver uke hos mor og far. 

De ukene han er hos far så får vi nesten hver helg spm om de vil leke sammen, og også helst om han kan besøke min sønn. Da er han gjerne hos oss hele dagen, helt til leggetid. Og far kan så fint spørre om det samme igjen dagen etter, søndagen. Da pleier vi takke nei, for vi vil jo gjerne ha litt tid med sønnen vår vi også, helgene er jo den tiden man har mest tid til å være sammen. Ukedagene er jo travle. 

Så lurer jeg litt, vil ikke far også ha litt tid med barnet sitt? Han har jo annenhver helg uten barn. Bare koselig at ungene får leke litt sammen, men hele dagen, og også helst begge dagene? Er det bare jeg som synes det er rart? Hadde jeg hatt barna annenhver uke hadde barnehelgen blitt litt hellig og ville hatt mest mulig tid med barnet. Når de blir eldre vil de jo dra mer bort, så tiden mens de er små og vil være hjemme må man jo nyte. 

Anonymkode: d5ca2...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Når dere har barna annenhver uke, prøver dere utnytte tiden med barna den uken dere har dem? 

Min sønn som er skolestarter til høsten har en bestevenn som bor annenhver uke hos mor og far. 

De ukene han er hos far så får vi nesten hver helg spm om de vil leke sammen, og også helst om han kan besøke min sønn. Da er han gjerne hos oss hele dagen, helt til leggetid. Og far kan så fint spørre om det samme igjen dagen etter, søndagen. Da pleier vi takke nei, for vi vil jo gjerne ha litt tid med sønnen vår vi også, helgene er jo den tiden man har mest tid til å være sammen. Ukedagene er jo travle. 

Så lurer jeg litt, vil ikke far også ha litt tid med barnet sitt? Han har jo annenhver helg uten barn. Bare koselig at ungene får leke litt sammen, men hele dagen, og også helst begge dagene? Er det bare jeg som synes det er rart? Hadde jeg hatt barna annenhver uke hadde barnehelgen blitt litt hellig og ville hatt mest mulig tid med barnet. Når de blir eldre vil de jo dra mer bort, så tiden mens de er små og vil være hjemme må man jo nyte. 

Tror du far spør om gutten kan komme til dere fordi han vil være hjemme eller fordi gutten hans vil være med venner? Du får drt til å høres ut som at han ikke er ønsket.

Jeg bor med barna mine 100%, men ser dem ikke (særlug mye) på dagtid i helgene fordi de er så opptatt av å være med venner. 

Anonymkode: 96969...59f

Skrevet

Det tenker jeg blir en utfordring. Jeg er på vei ut av forholdet, og det er en av de tingene jeg vet at jeg kommer til å slite med. Jeg vil jo helst være mest mulig sammen med barna når jeg først har de hos meg, det samme vet jeg gjelder for faren, men samtidig så må de jo få lov å være med venner, sove borte og bruke hjemmet som pit-stop til mat og hvile, på samme måte som nå.

Man kan faktisk ikke sammenligne å ha barna halvparten av tiden med å ha dem 100 % som anonym ...59f gjør over her. Når man har dem hele tiden så har man "råd" til å miste både lørdag og søndag noen ganger. Men når det da blir flere uker mellom hver lørdag man får sammen så blir situasjonen en helt annen. 

Jeg hadde reagert på at han ikke heller ønsket at barna skal være hos han.

Anonymkode: 0fe2c...455

Skrevet

Stakkar barn hvis de ikke kan være med venner i helgene fordi mor/far har de annen hver helg og da vil ha de innpå seg hele tiden.

Anonymkode: e9cb1...4a0

Skrevet

Hva viss du svarer at per vil gjerne leke med Pål, det passer ikke de er hos oss idag, men per kan gjerne komme til dere.

hva svarer far da?

Anonymkode: a6be8...c5d

Skrevet

Du sier barna er 5-6 år?

Det er ikke så lenge til du heller kan si at "Du var sammen med venner i går, så i dag må du være sammen med mamma" da altså.

Barna vokser til, og i en ganske lang periode er faktisk venner viktigere enn foreldre. Vi foreldre yter omsorg, lshdr mat, putter de i seng, hjelper med lekser osv osv, men veldig mye av fritiden blir vennetid. 

Også er barn forskjellige, noen elsker å gå på besøk, andre elsker å få besøk. Vi som foreldre prøver å legge tilrette så det jevner seg ut med hvor de er, men med noen barn blir det litt skjevfordelt 

Av og til lurer jeg litt, for jeg synes noen barn er her vel mye. Blir aldri der barnet kalt hjem til middag liksom, men det har lite å gjøre med skilte foreldre eller ei, det er bare noen steder det er sånn.

Anonymkode: 40bf0...637

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Tror du far spør om gutten kan komme til dere fordi han vil være hjemme eller fordi gutten hans vil være med venner? Du får drt til å høres ut som at han ikke er ønsket.

Jeg bor med barna mine 100%, men ser dem ikke (særlug mye) på dagtid i helgene fordi de er så opptatt av å være med venner. 

Anonymkode: 96969...59f

Det virker jo som han synes gutten er i veien. Han sier jo også han har så mye som skal ordnes. Siden han er her hele dagen. Litt lek skjønner jeg, men ikke hele helgen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du sier barna er 5-6 år?

Det er ikke så lenge til du heller kan si at "Du var sammen med venner i går, så i dag må du være sammen med mamma" da altså.

Barna vokser til, og i en ganske lang periode er faktisk venner viktigere enn foreldre. Vi foreldre yter omsorg, lshdr mat, putter de i seng, hjelper med lekser osv osv, men veldig mye av fritiden blir vennetid. 

Også er barn forskjellige, noen elsker å gå på besøk, andre elsker å få besøk. Vi som foreldre prøver å legge tilrette så det jevner seg ut med hvor de er, men med noen barn blir det litt skjevfordelt 

Av og til lurer jeg litt, for jeg synes noen barn er her vel mye. Blir aldri der barnet kalt hjem til middag liksom, men det har lite å gjøre med skilte foreldre eller ei, det er bare noen steder det er sånn.

Er barnet mitt først med noen hjem etter skolen så er det klart han ikke må hjem til middag. Regner jo med at når barnet først er på besøk hos andre så får han mat der. Å har sønnen min med seg venner etter skolen så er det klart de får middag her,er jo ikke vits å ha besøk om de må gå igjen etter bare 2 timer pga de må hjem å spise middag. Har sønnen min besøk så er hjertelig velkommen til å være her til 19.30. Her går barna i 3.klasse da.

Anonymkode: 8bc75...b79

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva viss du svarer at per vil gjerne leke med Pål, det passer ikke de er hos oss idag, men per kan gjerne komme til dere.

hva svarer far da?

Anonymkode: a6be8...c5d

Han blir unnvikende, og sier hans sønn helst vil bort til oss.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Stakkar barn hvis de ikke kan være med venner i helgene fordi mor/far har de annen hver helg og da vil ha de innpå seg hele tiden.

Anonymkode: e9cb1...4a0

Dette er barn på 5 år da. Og de leker som regel også sammen minst en dag på ettermiddag i tillegg til hver dag i bhg. 

Skrevet

Det er ikke alle som er spesielt glade i barna sine, vet du.

Anonymkode: cbe7b...54f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke alle som er spesielt glade i barna sine, vet du.

Anonymkode: cbe7b...54f

Det handler ikke om å være glad i, det er jeg sikker på at han er. Men kan virke som han har blitt vant til å ha "barnefri", og synes det er mer behagelig på en måte. At å få gjort noe hjemme blir styr med barn på slep når han er vant til å ikke ha det halve tida. For det er jo mer styr, det merker jo jeg og som har barn 100%, men sånn er det jo å ha barn. En får ikke gjort like mye, vært like effektiv, og får ikke gjort "alt en vil". 

Skrevet

Selvfølgelig ønsker jeg å tilbringe tid med barna mine når jeg først har muligheten, men jeg kan jo ikke ta fra dem retten til sosialt samvær med venner pga min egen samvittighet heller.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig ønsker jeg å tilbringe tid med barna mine når jeg først har muligheten, men jeg kan jo ikke ta fra dem retten til sosialt samvær med venner pga min egen samvittighet heller.

Er det det du hadde gjort om du h er helg du har dem, og hele helgen hadde prøvd å få de bort på besøk? De er 5, det er ille akkurat slik at de roper høyt om å dra bort enda. Min er hvertfall mer enn fornøyd med å være hjemme med oss i helger. Han spør aldri om å dra på besøk da, kun bli med hjem etter bhg. Da har vi jo uansett ikke kvalitetstid sammen om vi hade vært hjemme pga middagslaging osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Er barnet mitt først med noen hjem etter skolen så er det klart han ikke må hjem til middag. Regner jo med at når barnet først er på besøk hos andre så får han mat der. Å har sønnen min med seg venner etter skolen så er det klart de får middag her,er jo ikke vits å ha besøk om de må gå igjen etter bare 2 timer pga de må hjem å spise middag. Har sønnen min besøk så er hjertelig velkommen til å være her til 19.30. Her går barna i 3.klasse da.

Anonymkode: 8bc75...b79

Joda, her har vi også gjerne barn på middag, og våre barn spiser gjerne borte

Men denne helga f.eks, så kom ene kompisen til sønnen min kl 12 på lørdag, skulle egentlig hjem lørdag ettermiddag/kveld men så spurte de om overnatting og det var greit. Han ble til kl ni søndag kveld, spiste altså alle måltider fra lunsj på lørdag til kveldsmat på søndag hos oss.

Ikke noe problem, ungene hadde det gøy de, men jeg synes det er litt snodig at han ikke ble kalt hjem til middag på søndag...

Skrevet

Jeg tenker at du må huske at folk er forskjellige. Du er kanskje en kjærlig mor som er full av energi og kan sjonglere mange baller i lufta på en gang. Han er kanskje uendelig stolt av og glad i sitt barn, men har ikke kapasitet til å finne på ting sammen med barnet hele tiden. Kanskje er han deprimert, og har lite og tilby. Er det så forferdelig gjort av han da og prøve å la gutten leke med en kompis litt mer enn det du tenker er normalt? Og mener du at du har rett til å vite grunnen til denne farens valg? 

Anonymkode: 182f5...466

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Joda, her har vi også gjerne barn på middag, og våre barn spiser gjerne borte

Men denne helga f.eks, så kom ene kompisen til sønnen min kl 12 på lørdag, skulle egentlig hjem lørdag ettermiddag/kveld men så spurte de om overnatting og det var greit. Han ble til kl ni søndag kveld, spiste altså alle måltider fra lunsj på lørdag til kveldsmat på søndag hos oss.

Ikke noe problem, ungene hadde det gøy de, men jeg synes det er litt snodig at han ikke ble kalt hjem til middag på søndag...

Hvor gamle er de? I klassen til 10-åringen min er dette helt vanlig. Når de overnatter hos hverandre er de gjerne sammen fra formiddagen en dag til neste kveld.

Så lenge de oppfører seg bra så ser jeg ingen grunn til å nekte dem å fortsette å være sammen. Vi har så mye tid sammen som familie uansett, så akkurat de middagene hver dag er ikke nødvendigvis viktigere enn å være med venner. Selv om det blir tomt og stille her. ;) (Vi har bare én.)

Det går alle veier her da, så da vet man jo på en måte at det er greit. Men jeg kan gjerne sende en melding når sønnen min er lenge hos noen og si at det er bare å sende dem til oss hvis det blir mye. Det samme gjør en del av de andre foreldrene, men alle lar stort sett barna bestemme selv hvem de er hos.

Så er det et par av vennene hans som alltid må hjem til middag når de er her, og når sønnen min er hos dem så sier jeg at han må hjem til middag også, for da tenker jeg at det er sånn de foreldrene helst vil at det skal være. Og det er jo helt greit det også, men det er vanskelig å ta hensyn til det hvis man ikke vet. Men det er jo fullt lovlig å sende barn hjem også. :)

Anonymkode: d9eb3...38d

Skrevet

Pappaen og jeg bor 5 min fra hverandre til fots. Sønnen vår er ute _hele_ dagen nå når det er fint vær. Om han er hos meg stikker han opp i gata og leker. Om han må tisse/er tørst/sulten går han til den han er nærmest. Han kan være borte fra 9-20 hele helga, uten problem! Det gjør ikke noe :)  Han storkoser seg så jeg tvinger han ikke til å henge med meg

Anonymkode: f27d0...84d

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tenker at du må huske at folk er forskjellige. Du er kanskje en kjærlig mor som er full av energi og kan sjonglere mange baller i lufta på en gang. Han er kanskje uendelig stolt av og glad i sitt barn, men har ikke kapasitet til å finne på ting sammen med barnet hele tiden. Kanskje er han deprimert, og har lite og tilby. Er det så forferdelig gjort av han da og prøve å la gutten leke med en kompis litt mer enn det du tenker er normalt? Og mener du at du har rett til å vite grunnen til denne farens valg? 

Anonymkode: 182f5...466

Var bare et spm. Tror ikke han sliter psykisk. Men han holder på å pusse opp huset, det tar jo tid, men litt tid kunne jo barnet få likevel. Vi pusser også opp, vi er aldri uten barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...