Gå til innhold

Gris. Og dyrevelferd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skrives det hele tiden «dårlig dyrevelferd», når bildene fra grisefjøs avslører grov dyremishandling? 
Heretter spiser jeg ikke kjøtt fra gris eller kylling. Satan!! 

Anonymkode: 270d1...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hva du sikter til, men du mener vel ikke at dyremishandling er god dyrevelferd?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (43 minutter siden):

Vet ikke helt hva du sikter til, men du mener vel ikke at dyremishandling er god dyrevelferd?

Selvfølgelig ikke. Det er dokumentert, med bilder, video og opptak (på nrk) hvordan griseholdet er på mange gårder, og når representanter for bondelag, div kjøttprodusenter og landbruksminister sier at dette viser «dårlig dyrevelferd», så er det jo tidenes underdrivelse. Det viser mishandling og tortur. 

Skrevet

Hvis du sikter til opptakene som er tatt av de som brøt seg inn så viser de jo ikke hele bildet. Jeg har ikke sett dem, men både mennesker og dyr blir redde og oppspilte når fremmede mennesker plutselig står og lyser på dem. Og hvilke dyr som lider av hva, og evt får behandling for, vil jo heller ikke vises. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (15 minutter siden):

Hvis du sikter til opptakene som er tatt av de som brøt seg inn så viser de jo ikke hele bildet. Jeg har ikke sett dem, men både mennesker og dyr blir redde og oppspilte når fremmede mennesker plutselig står og lyser på dem. Og hvilke dyr som lider av hva, og evt får behandling for, vil jo heller ikke vises. 

Grisene var ikke oppspilt og redde, de var stappet fast i båser så trange at de måtte ligge på framføttene for å i det hele tatt kunne ligge. De kunne ikke snu seg, og båsene var låst. De sto på betonggulv, de vasser i møkk til knærne, de hadde møkk i åpne trykksår, bittskader fra andre griser. Døde griser lå blandt «friske» griser. Makabert, tragisk, grusomt, forferdelig! 

Skrevet

Ja, det er skammelig. Jeg kjøper kjøtt fra frittgående griser fra Grøstad gård. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (8 timer siden):

Nettopp, du har ikke sett de. Da ville du sett døde griser, byller, åpne sår, avkuttede haler, griser som vasser i møkk og dritt, griser som står så trangt at de ikke kan snu seg. Det er helt jævlig hvordan de behandles. Griser er like smarte som hunder, men vi behandler de så forskjellige. På den ene siden samler folk inn flere hundretusen for å redde en hund fra avlivning, mens de samtidig tillater denne type mishandling uten å blunke for å få kjøpt ei billig pølse. 

Har mistet troa på mennesker😓

Anonymkode: 80016...000

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, du har ikke sett de. Da ville du sett døde griser, byller, åpne sår, avkuttede haler, griser som vasser i møkk og dritt, griser som står så trangt at de ikke kan snu seg. Det er helt jævlig hvordan de behandles. Griser er like smarte som hunder, men vi behandler de så forskjellige. På den ene siden samler folk inn flere hundretusen for å redde en hund fra avlivning, mens de samtidig tillater denne type mishandling uten å blunke for å få kjøpt ei billig pølse. 

Har mistet troa på mennesker😓

Grisene stapper seg trangt sammen når de blir skremt. Som i filmen fra slaktebilen, de filmer at grisene er stuet sammen, men det tomme arealet bak, som grisene ikke står på blir ikke filmet. Dette er naturlig atferd for grisen.

Anonymkode: 73493...9a4

Skrevet

Helt forkastelig! Jeg elsker svinekjøtt (og griser) og hadde håpet dette ble ryddet opp i ved forrige avsløring. Det er synd dette skal ødelegge for seriøse bønder med sterkt fokus på dyrevelferd for det er heldigvis disse det er flest av. Nå skjer alle bestillinger fra rekoringen og bonden med gård ikke så langt herfra. Der har jeg vært og vet disse dyrene har det godt.

Anonymkode: 13f58...822

Skrevet

Kjøp kun gris fra grøstad, kolonihagen etc. For meg er det ubegripelig hvordan oppegående mennesker kan støtte gilde og lignende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Grisene stapper seg trangt sammen når de blir skremt. Som i filmen fra slaktebilen, de filmer at grisene er stuet sammen, men det tomme arealet bak, som grisene ikke står på blir ikke filmet. Dette er naturlig atferd for grisen.

Nettopp.

Jeg synes absolutt ikke at dyremishandling skal forekomme, og Mattilsynet burde nok ha bredere muligheter for bl.a uvarslet tilsyn, men slike opptak er dessverre null verdt. De blir tatt helt ut av kontekst, og selv om virkeligheten kan være nær fremstillingen vil man ikke kunne ta det seriøst siden dyrene er skremt. De blir også tolket av mennesker som ikke aner noe om naturlig dyreadferd, og som gir dyrene menneskelige egenskaper.
Det finnes f.eks mennesker som kaller seg dyrevernere som mishandler mink ved å slippe de ut fra sine beskyttende omgivelser, så de sulter og fryser ihjel, og er lette bytter for rovdyr.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Der fant du kanskje en muligens plausibel forklaring for under 10 % av det som ble avdekket, da er sikkert alt greit da? Bare å kjøre på som før? 

Forøvrig ingenting naturlig for en gris å stå inne på et betonggulv fullt av dritt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er også naturlig adferd for en gris å spise et sted, og gjøre fra seg på et helt annet sted. De vil rulle seg i gress og jord, og de vil sove på siden. Ikke være stappet inn i båser eller være «frittgående» sammen med alt for mange griser på et betonggulv. 
Jeg blir så kok rasende forbanna!! 

Skrevet

Skriver her som jeg skrev i den andre tråden:

Jeg tror langt i fra alle grisebønner er slik, men har faktisk rutiner for å sjekke det her i Norge.
Er litt skeptisk til å tro på at det er slik for alle når dokumentasjonen legges frem at veganske aktivister som ønsker at ingen skal spise kjøtt i utgangspunktet. De vil bare legge frem det de finner som er galt og overse resten.

Jeg nekter ikke for at det er så ille enkelte steder, men tror ikke det er det som er den vanlige standarden, og som masttilsynet sa, minst et av stedene hadde blitt stoppet på grunn an dårlig dyrevelferd før dokumentaren ble publisert.

Anonymkode: 33522...83d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er også naturlig adferd for en gris å spise et sted, og gjøre fra seg på et helt annet sted. De vil rulle seg i gress og jord, og de vil sove på siden. Ikke være stappet inn i båser eller være «frittgående» sammen med alt for mange griser på et betonggulv. 
Jeg blir så kok rasende forbanna!! 

Så lenge forbrukerne er villige til å betale for at dyra skal leve så bra, så kunne det vært sånn. Men når grensa til Sverige åpner igjen og alle valfarter for å handle billig flesk og bacon (og man kan klage på dyrevelferden i Norge, men Det er ingenting mot andre land)... 

så om alle bare hadde handlet lokalt, Reko og andre steder som man kan gå god for,  til prisen det vil koste, så hadde verden vert et bedre sted. Jeg er absolutt enig med deg, men disse skremmevideoene viser ikke alltid et helt bilde av hva som foregår. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skriver her som jeg skrev i den andre tråden:

Jeg tror langt i fra alle grisebønner er slik, men har faktisk rutiner for å sjekke det her i Norge.
Er litt skeptisk til å tro på at det er slik for alle når dokumentasjonen legges frem at veganske aktivister som ønsker at ingen skal spise kjøtt i utgangspunktet. De vil bare legge frem det de finner som er galt og overse resten.

Jeg nekter ikke for at det er så ille enkelte steder, men tror ikke det er det som er den vanlige standarden, og som masttilsynet sa, minst et av stedene hadde blitt stoppet på grunn an dårlig dyrevelferd før dokumentaren ble publisert.

Ja, problemet er at filmen er laget av militante veganere som bryter seg inn om natten. De vil få fram sitt buskap uansett hva som er sannheten..

Anonymkode: aec12...37a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, problemet er at filmen er laget av militante veganere som bryter seg inn om natten. De vil få fram sitt buskap uansett hva som er sannheten..

Som jeg også skrev, mattilsynet hadde allerede stengt en av de gårdene før filmen ble publisert.
Og mange av de aktivistene er faktisk folk som ønsker slutt på all kjøtt produksjon, og fremstiller det som er galt som om det skjer over alt.

Mattilsynet har faktisk ganske mye kontroller, men ja, det glipper en gang i blant, og enkelte steder er det ille, men det betyr ikke at hele industrien driver med dyremishandling.

Det er faktisk lov å ha litt kildekritikk også

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du får lulle deg inn i den tro da. De har redigert på byller, svulster og sår også, disse militante veganere som kun har mål om å få deg til å slutte å spise kjøtt. Ignorance is bliss. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (17 timer siden):

Unnskyld meg men de står i møkk!!

Anonymkode: beab2...d07

Skrevet

Nei, det kan da ikke stemme. Det er jo viden kjent at det bare er muslimer som driver med dyremishandling med den halalslaktinga, grusomme greier. Sikker på at grisene har det helt fint jeg.

Anonymkode: 6840b...7d1

Skrevet (endret)
10 hours ago, Den perfekte mor, påan igjen said:

Nettopp.

Jeg synes absolutt ikke at dyremishandling skal forekomme, og Mattilsynet burde nok ha bredere muligheter for bl.a uvarslet tilsyn, men slike opptak er dessverre null verdt. De blir tatt helt ut av kontekst, og selv om virkeligheten kan være nær fremstillingen vil man ikke kunne ta det seriøst siden dyrene er skremt. De blir også tolket av mennesker som ikke aner noe om naturlig dyreadferd, og som gir dyrene menneskelige egenskaper.
Det finnes f.eks mennesker som kaller seg dyrevernere som mishandler mink ved å slippe de ut fra sine beskyttende omgivelser, så de sulter og fryser ihjel, og er lette bytter for rovdyr.

NRK skrev jo i artikkelen at de så større oversiktsbilder som ikke viste bedre forhold, men disse er ikke publisert av hensyn til bøndenes anonymitet. Dessuten sto også flere hundre griser innesperret i båser så små at de ikke kunne snu seg. Du ser på filmene at aktivistene prøver å åpne dørene for å vise at de er låst - og det er de. Selvfølgelig kan slike bilder tas ut av kontekst, men her er det snakk om flere tusen bilder som en stor, seriøs medieaktør har gått gjennom og sjekket med flere eksperter. Til og med bransjen selv sier at dette ikke er greit når de ser bildene. Flere av bøndene har de allerede ordnet opp med. Hvorfor skal noen alltid på død og liv forsvare det her? Og jeg må også legge til at som bygdejente oppvokst med det her rett utenfor døra kan jeg også si at sånn grisene skal ha det er heller ikke så jævlig bra. Hvis jeg måtte velge mellom å leve som gris i kjøttproduksjon eller bare dø nå hadde valget vært enkelt. Jeg unner ikke noen det livet, eller den døden. 

Endret av Vaffelhjerte
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...