Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på jakt etter ein båt. Finner det ein båt som kan kjøres av barn under 16 (11 år) og som og har plass til familie på 5. Finnes det eller må vi ha to båter?☹️  Hvilken pris ligg de på, helst med ratt og type? Legg gjerne med link.

Anonymkode: ce219...255

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En på 11 år har kun lov til å kjøre en båt under 8 meter og med begrensninger på motorstørrelser og fart. Det blir veldig snaut til en familie på 5. Du burde gå for 2 båter da. 

Anonymkode: 2cf36...c45

Skrevet

De små båtene med 9,9 hester som en 11-åring blir liten til en familie på 5 altså. Man kan sitte 3 stykker i den, og det går greit å sitte 4 unge i den også, man da går den tregt og ligger tungt i vannet.

Med 5 personer, hvorav to er voksne, må dere satse på to båter da.

Vi har en liten rib som ungene bruker, men akkurat nå er det vanskelig å finne båter, og de er vannvittig dyre. Du må sette opp søk med varsling på Finn om du skal kjøpe noe brukt, og vite at folk i dag kjøper usett, for markedet er nærmest støvsugd for båter.

Svogeren min solgte nettopp en liten båt og han sa at telefonen ringte før det var gått 2 min etter at annonsen var lagt på Finn. Han solgte båten til førstemann som tok den, og de tok den usett, hentet den neste dag. Markedet er helt vilt.

Anonymkode: bcd9b...657

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

De små båtene med 9,9 hester som en 11-åring blir liten til en familie på 5 altså. Man kan sitte 3 stykker i den, og det går greit å sitte 4 unge i den også, man da går den tregt og ligger tungt i vannet.

Med 5 personer, hvorav to er voksne, må dere satse på to båter da.

Vi har en liten rib som ungene bruker, men akkurat nå er det vanskelig å finne båter, og de er vannvittig dyre. Du må sette opp søk med varsling på Finn om du skal kjøpe noe brukt, og vite at folk i dag kjøper usett, for markedet er nærmest støvsugd for båter.

Svogeren min solgte nettopp en liten båt og han sa at telefonen ringte før det var gått 2 min etter at annonsen var lagt på Finn. Han solgte båten til førstemann som tok den, og de tok den usett, hentet den neste dag. Markedet er helt vilt.

Anonymkode: bcd9b...657

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218591821 

Denne fant eg på finn i nabolaget her. Han som selg er muligens 16 år nå. Kanskje den går ann å sette sperre på i forhold til hastighet? HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men då er den lovlig dersom det går ann å sette sperre på fot.

På knop 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

På knop 🤣

Jeg vil tro at grunnen til at det står beskrevet som det gjør i annonsen er pga de har fjernet blomberingen og har nå 15hk. Dette er noe som sjeldent blir kontrollert. Det som er problemet derimot er at med en så liten og lett båt. Som i tillegg har 15hk. Så sliter dere med å holde dere innenfor 10 knop hastighet. Så selv med 9,9hk går nok denne vesentlig raskere enn 10 knop. 

Forøvrig vil jeg gjerne se bilde av at du har fått hele familien i den lille der 😂😂😂

Maks lengden på båten er som du såg i linken 8 meter. Dette tilsvarer 26 fot. Da har du nok en båt som passer til en liten familie. Men, den vil ikke ha høye hastigheten med 9,9hk begrensningen. 

Så skal du ha bare en båt blir valget å stå mellom hastighet og størrelse. Du får ikke begge deler hvis en under 16 år skal bruke. 

Anonymkode: 2d17a...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil tro at grunnen til at det står beskrevet som det gjør i annonsen er pga de har fjernet blomberingen og har nå 15hk. Dette er noe som sjeldent blir kontrollert. Det som er problemet derimot er at med en så liten og lett båt. Som i tillegg har 15hk. Så sliter dere med å holde dere innenfor 10 knop hastighet. Så selv med 9,9hk går nok denne vesentlig raskere enn 10 knop. 

Forøvrig vil jeg gjerne se bilde av at du har fått hele familien i den lille der 😂😂😂

Maks lengden på båten er som du såg i linken 8 meter. Dette tilsvarer 26 fot. Da har du nok en båt som passer til en liten familie. Men, den vil ikke ha høye hastigheten med 9,9hk begrensningen. 

Så skal du ha bare en båt blir valget å stå mellom hastighet og størrelse. Du får ikke begge deler hvis en under 16 år skal bruke. 

Anonymkode: 2d17a...115

Men egentlig er det viktigste å ha en som ungene kan bruke med følge av voksne i begynnelsen selvsagt. Det er derfor jeg vil ha båt for å lære de opp i båtvett og bruk. Vi bor rett ved sjøen og 11 åringen har alt sittet på med venninne i båt. Her er det flere 11-12 åringer som kjører båt. Akkurat nå har vi kun råd til en så tenker å begynne der. 🤔

Skrevet

Nå er det nye regler på vei så du ikke trenger bekymre deg for fartsgrensen så lenge du har hk innenfor det lovlige. Å plomberes tilbake til 9,9 er lett. 

Anonymkode: 89320...ef3

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det nye regler på vei så du ikke trenger bekymre deg for fartsgrensen så lenge du har hk innenfor det lovlige. Å plomberes tilbake til 9,9 er lett. 

Åh? Hva er de nye reglene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Åh? Hva er de nye reglene?

De skal gå på hk og ikke på fart

Skrevet

Hva kreves årlig av vedlikehold på en så liten båt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...