Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Er det noen som har småbarn med flere hull i tennene? Hvordan er veien videre mtp behandling? Mitt barn var for første gang hos tannlegen og hadde 5 hull 😢 jeg ble helt i sjokk at det var så mange...vi pusser morgen og kveld. Men barnet er ekstremt vrang og pusse tennene på..må holdes fast og biter over tannbørsten..jeg har jo sett at det var brunt i begge de bakerste jekslene så derfor bestillte jeg time selv før 3 års innkallingen..men å få høre at det var 5 hull det satt meg helt ut. Å det verste er at det kunne være flere fordi det ble jo bare fåretatt en rask undersøkelse med speil i 5 sekunder..så lenge barnet gapte. Jeg blir så fortvilet og jeg vil ha råd fra andre med erfaring på dette..hvordan blir dette videre? Ps alle fortennene er pærlerader..det er di tennene som som er bake som vi kjemper en evig kamp om å pusse hver dag.. sukker/godteri fårekommer på lørdager og søndager om det er noe igjenn Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Man får ikke 5 hull av godteri på lørdag og søndag. Det er av dårlig tannhygiene eller tannsykdom. Det kan jo være dårlig emalje? Eller for dårlig tannpuss. Uansett, en 3åring kan ikke vinne den slags kamper. Her må det hardere skyts til, dersom det er tannpuss som er årsaken. Anonymkode: 6c4c5...8a5
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Man får ikke 5 hull av godteri på lørdag og søndag. Det er av dårlig tannhygiene eller tannsykdom. Det kan jo være dårlig emalje? Eller for dårlig tannpuss. Uansett, en 3åring kan ikke vinne den slags kamper. Her må det hardere skyts til, dersom det er tannpuss som er årsaken. Anonymkode: 6c4c5...8a5 Ja og hvisst du leser innlegget på nytt...les det nøye så ser du hva jeg spør om. Hva er rådet ditt annet enn hardere skyts?? Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det noen som har småbarn med flere hull i tennene? Hvordan er veien videre mtp behandling? Mitt barn var for første gang hos tannlegen og hadde 5 hull 😢 jeg ble helt i sjokk at det var så mange...vi pusser morgen og kveld. Men barnet er ekstremt vrang og pusse tennene på..må holdes fast og biter over tannbørsten..jeg har jo sett at det var brunt i begge de bakerste jekslene så derfor bestillte jeg time selv før 3 års innkallingen..men å få høre at det var 5 hull det satt meg helt ut. Å det verste er at det kunne være flere fordi det ble jo bare fåretatt en rask undersøkelse med speil i 5 sekunder..så lenge barnet gapte. Jeg blir så fortvilet og jeg vil ha råd fra andre med erfaring på dette..hvordan blir dette videre? Ps alle fortennene er pærlerader..det er di tennene som som er bake som vi kjemper en evig kamp om å pusse hver dag.. sukker/godteri fårekommer på lørdager og søndager om det er noe igjenn Anonymkode: 5af12...4be Jeg la barnet på gulvet, og pusset, hadde ikke noe valg! Da kom jeg til på jekslene helt bakerst og. Et av mine barn har nesten ikke emalje på tennene bak, tannsykdom, men faktisk ikke hull i tennene der til nå. Men fluor, vise karius og baktus film og prøve å forklare hva som kan skje uten skikkelig tannpuss, hjalp her. De er smartere enn vi tror, desse barna Anonymkode: 42a5a...1f3
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 La barnet pusse dine tenner imens du pusser barnets tenner. La barnet få lov å pusse selv og så puss over etterpå. Prøv dere frem med forskjellige tannbørster og la barnet ha en egen som han kan «leke» med gjennom dagen (ufarliggjør hele tannpussen gjennom lek og sanser). klistremerke/belønningssystem? siste utvei: Legg barnet på rygg på gulvet og «sitt» over slik at armer osv holdes fast, puss i vei (her er det viktig å ha samtaler om HVORFOR man gjør det). Og så veldig viktig: fluortabletter! Ved småspising gjennom dagen (oftere enn hver 2.5 time) kan man få hull. Tannlegen min sa de hadde sett et skifte i hull hos vokse, nå er det veldig ofte sunne og spreke unge voksne som trener mye som får hull fordi de spiser oftere med mellommåltider osv. Anonymkode: ab1f3...324
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Min sønn har et hull i bakerste jeksel. Tannlegen ville ha han inn igjen annenhver uke for tilvenning hos tannlegen, selvom han sitter fint og gaper. Spurte tannlegen om han må borre, men hun var veldig utydelig i svaret og sa først at han måtte ha tilvenning hos tannlegen for å bli trygg på henne slik hun kunne borre, for å så si at det kanskje ikke var nødvendig å borre, evt borre litt, men at han ikke har dypt hull så trenger ikke sprøyte med bedøvelse. Vi var en gang til tilvenning også har tannlegen avlyst 3 avtaler pga hun har hatt sykt barn også fikk vi beskjed om at vi står på venteliste. Tannlegen smurte fluor på tannen med hull de to gangene han var der. At han har hull er min egen feil, da han har vært veldig mye syk og ikke fått i seg nok med mat så vi har gitt han melk på flaske om nettene, så er kun vår egen skyld. Men igjen så er dette gitt i samråd med leger slik han ikke ble dehydrert og at han skulle få litt næring i seg. Men heldigvis ikke stort hull. Hva som skjer videre er vanskelig å vite, det kommer an på hvor dype hullene er. Er det begynnelse til hull vil de nok bare smøre fluor på og avvente, er det dypere kan det være barnet må borre. Angående tannpuss så har jeg ikke så mange råd å komme med, har selv et barn med diagnose som det er helt umulig å pusse tennene på, her pusses de med tvang og hn har ingen hull selvom tannpuss 90% av gangen og det har vært et tannpuss helvete i 12 år😅 Med yngstemann som har ett hull og var vanskelig i en periode så viste jeg han bilde av råtne tenner og spurte om han ville ha sånne tenner, etter det har det ikke vært problem å pusse tennene. Anonymkode: 34f24...dfd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg la barnet på gulvet, og pusset, hadde ikke noe valg! Da kom jeg til på jekslene helt bakerst og. Et av mine barn har nesten ikke emalje på tennene bak, tannsykdom, men faktisk ikke hull i tennene der til nå. Men fluor, vise karius og baktus film og prøve å forklare hva som kan skje uten skikkelig tannpuss, hjalp her. De er smartere enn vi tror, desse barna Anonymkode: 42a5a...1f3 Takk for svar og jeg har lastet ned noen apper på ipaden for å prøve å lære barnet om tannpuss. Jeg håper det kan hjelpe, jeg legger også barnet på gulvet og holder fast og pusser men problemet er at barnet biter over tannbørsten slik at jeg kommer fysisk ikke til helt bak..håper dette bare er en periode og at det går over raskt! Men når det er sagt så er jo allerede skaden gjort..så meningen med mitt innlegg var egentlig ikke å vite hvordan dere som har barn med hull i tennene pusser dem med hvordan veien er videre hos tannlege mtp behandling av skadene som allerede er der.. jeg var kanskje litt uklar akkurat der i innlegget mitt 🙄 Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Min sønn har et hull i bakerste jeksel. Tannlegen ville ha han inn igjen annenhver uke for tilvenning hos tannlegen, selvom han sitter fint og gaper. Spurte tannlegen om han må borre, men hun var veldig utydelig i svaret og sa først at han måtte ha tilvenning hos tannlegen for å bli trygg på henne slik hun kunne borre, for å så si at det kanskje ikke var nødvendig å borre, evt borre litt, men at han ikke har dypt hull så trenger ikke sprøyte med bedøvelse. Vi var en gang til tilvenning også har tannlegen avlyst 3 avtaler pga hun har hatt sykt barn også fikk vi beskjed om at vi står på venteliste. Tannlegen smurte fluor på tannen med hull de to gangene han var der. At han har hull er min egen feil, da han har vært veldig mye syk og ikke fått i seg nok med mat så vi har gitt han melk på flaske om nettene, så er kun vår egen skyld. Men igjen så er dette gitt i samråd med leger slik han ikke ble dehydrert og at han skulle få litt næring i seg. Men heldigvis ikke stort hull. Hva som skjer videre er vanskelig å vite, det kommer an på hvor dype hullene er. Er det begynnelse til hull vil de nok bare smøre fluor på og avvente, er det dypere kan det være barnet må borre. Angående tannpuss så har jeg ikke så mange råd å komme med, har selv et barn med diagnose som det er helt umulig å pusse tennene på, her pusses de med tvang og hn har ingen hull selvom tannpuss 90% av gangen og det har vært et tannpuss helvete i 12 år😅 Med yngstemann som har ett hull og var vanskelig i en periode så viste jeg han bilde av råtne tenner og spurte om han ville ha sånne tenner, etter det har det ikke vært problem å pusse tennene. Anonymkode: 34f24...dfd Takker så mye!! Akkurat slike råd og veiledning jeg var ute etter! Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takker så mye!! Akkurat slike råd og veiledning jeg var ute etter! Anonymkode: 5af12...4be Bare hyggelig☺️ Mitt barn er veldig småspist, spiser ofte og lite og er veldig glad i frukt, men det kan også være med på å lage hull. Fikk beskjed av tannlegen om at han ikke måtte spise for mye frukt og prøve å begrense måltidene slik han ikke småspiser gjennom dagen. Til vanlig har han fått frukt med i matboksen i bhg, pluss de har fruktmåltid i bhg også får han gjerne en frukt hjemme, det ble for mye sa tannlegen. Så man blir jo forvirret når det er anbefalt 5 om dagen, mens tannlegen sier at man ikke bør spise for mye frukt 😅 Fikk dere ny time til tannlegen? Nevnte hun/han ingenting om veien videre? Hvis ikke så ville jeg tatt en telefon på mandag og hørt. Masse lykke til☺️ Anonymkode: 34f24...dfd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 Mitt barn var litt eldre enn ditt, men også flere hull og nektet å åpne munnen hos tannlegen. Gikk fullstendig i vranglås pga en dårlig opplevelse der. Tannlegen satte barnet opp til tannbehandling/borring i narkose på sykehuset, men vi kansellerte dette og gikk heller til en annen tannlege. Den nye tannlegen fikk fikset hullene uten problemer etter litt tilvenning. Anonymkode: 540f5...186
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare hyggelig☺️ Mitt barn er veldig småspist, spiser ofte og lite og er veldig glad i frukt, men det kan også være med på å lage hull. Fikk beskjed av tannlegen om at han ikke måtte spise for mye frukt og prøve å begrense måltidene slik han ikke småspiser gjennom dagen. Til vanlig har han fått frukt med i matboksen i bhg, pluss de har fruktmåltid i bhg også får han gjerne en frukt hjemme, det ble for mye sa tannlegen. Så man blir jo forvirret når det er anbefalt 5 om dagen, mens tannlegen sier at man ikke bør spise for mye frukt 😅 Fikk dere ny time til tannlegen? Nevnte hun/han ingenting om veien videre? Hvis ikke så ville jeg tatt en telefon på mandag og hørt. Masse lykke til☺️ Anonymkode: 34f24...dfd Wow samme her!! Her spises også veldig mye frukt både i barnehagen og hjemme, tannpleieren nevnte ingenting i det hele tatt , vi ble satt opp på ny time til mere tilvenning og fluorpensling men ikke noe mere info, jeg var så satt ut av sjokket over at det var 5 hull at jeg spurte ikke heller 😳 Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mitt barn var litt eldre enn ditt, men også flere hull og nektet å åpne munnen hos tannlegen. Gikk fullstendig i vranglås pga en dårlig opplevelse der. Tannlegen satte barnet opp til tannbehandling/borring i narkose på sykehuset, men vi kansellerte dette og gikk heller til en annen tannlege. Den nye tannlegen fikk fikset hullene uten problemer etter litt tilvenning. Anonymkode: 540f5...186 Så bra at det gikk bra for dere! Jeg er bare så engstelig for veien videre med disse hullene, jeg er så redd for at lille skal få tannlegeskrekk og at det blir en lang vei å gå for å få fikset opp i disse hullene 😞 Anonymkode: 5af12...4be
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 Som du sier selv er det ofte en periode der de nekter tannpuss. Og tre år er jo midt i trassalderen. Min erfaring med tre barn er at det går over. Men perioden det står på er trasig. Stygt å si det kanskje men det enkleste var å holde de fast på fanget. Og gjerne at de gråter, for da åpner de munnen. En mer human måte er kanskje å la barnet få velge tannbørste, tannkrem og fluor selv på butikken. Men tror egentlig ikke det hjelper på en treåring i trassalderen, Anonymkode: f04c2...67f
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 21 hours ago, Anonym bruker said: Er det noen som har småbarn med flere hull i tennene? Hvordan er veien videre mtp behandling? Mitt barn var for første gang hos tannlegen og hadde 5 hull 😢 jeg ble helt i sjokk at det var så mange...vi pusser morgen og kveld. Men barnet er ekstremt vrang og pusse tennene på..må holdes fast og biter over tannbørsten..jeg har jo sett at det var brunt i begge de bakerste jekslene så derfor bestillte jeg time selv før 3 års innkallingen..men å få høre at det var 5 hull det satt meg helt ut. Å det verste er at det kunne være flere fordi det ble jo bare fåretatt en rask undersøkelse med speil i 5 sekunder..så lenge barnet gapte. Jeg blir så fortvilet og jeg vil ha råd fra andre med erfaring på dette..hvordan blir dette videre? Ps alle fortennene er pærlerader..det er di tennene som som er bake som vi kjemper en evig kamp om å pusse hver dag.. sukker/godteri fårekommer på lørdager og søndager om det er noe igjenn Anonymkode: 5af12...4be min hadde 8 hull når hn var 3. men hn har en tannsykdom, heldigvis er ting bedre nå, hn fikk medisiner og voksen tennene virker mye sterkere Anonymkode: d4701...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå