Gå til innhold

Ang smitting av virus&bakterier- noen spl her som kan svare?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er noen ting jeg ikke klarer å skjønne helt nåt det kommer til smitting av virus og bakterier. I utgangspunktet,trodde jeg vekk det helst var virussykdommer som smittet mellom mennesker. Altså om man har en bakteriell infeksjon i kroppen, feks  bakteriell lungebetennelse, så kan den ikke smitte videre? Og bakterieinfeksjoner kan medisineres med antibiotika og ikke virusinfeksjoner. Den siste der er greit forståelig.

Men nå ha det seg slik at ungene mine stadig blir infisert med øyekatarr. I barnehagen vår er reglene slik at om barnet får puss i øynene så skal det være hjemme fram til det har vært hos legen og startet opp behandling med antibiotika dråper. Da kan det gå i barnehagen igjen fordi det ikke smitter under behandling. Men vi har vært hos legen med det og fått konstatert at det er virusinfeksjon. Rett og slett ‘snørr i øynene’. Og at det jo derfor ikke skal behandles med antibiotika. Virus øyekatarr er derimot ganske smittsom, på samme måte som snørr. Vi fikk likevel legeerklæring på at barnet ikke skal ha antibiotika behandling fordi øyebetennelsen er virus. Og at det kan gå i barnehagen så lenge pusset stort sett bare kommer om morgenen og ikke renner utover dagen.

Så det jeg ikke skjønner helt her. Er bakteriell øyekatarr like smittsom som virus øyekatarr i disse tilfellene? Jeg trodde som sagt bare virus kunne smitte🙈

Håper noen her kan forklare meg dette😅

Anonymkode: 3976e...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øyekatarr er ofte virus.

Før (type 10 år siden) fikk man «alltid» antibiotikadråper til barn automatisk, men praksisen er endret/strengere nå på grunn av faren for antibiotikaresistens. Og selv om det skulle vere bakterier så ser man at de fleste bli bra nesten like fort uten behandling. Det smitter dessuten før det bryter ut. 
 
Barnehagen din har utdaterte regler. Legen din har rett, ungen kan gå i barnehagen. 

Anonymkode: 24631...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bakterier og virus smitter stort sett på samme måte.

Anonymkode: 24631...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Og bakterier og virus smitter stort sett på samme måte.

Anonymkode: 24631...ec0

Ok, for det var det som var spørsmålet mitt. Altså en bakteriell infeksjon er på en måte bedre fordi den kan behandles med AB...og når man går i gang med denne er man ikke lengre (like) smittsom? Gjelder dette alle bakterielle infeksjoner eller er det bare noen? Som øyekatarr?

Vet barnehagen vår er utdatert på dette området. Det sa legen også;) Og jeg sa det videre til dem på en vennlig møte.  De har likevel ikke forandret på reglene..

Men satser på at jeg slipper å måtte dra til legen og få ny legeerklæringer hver gang barna får ny omgang med øyekatarr..

Anonymkode: 3976e...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...