Gå til innhold

Handmais tale og idyllisering av tradisjonelle kvinnelige dyder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har sett serien ser jo at det er en tradisjonell patriarkatisk livsstil hvor kvinner skal være hjemme ta seg av huset, føde barn(handmaid..) og ikke engasjere seg i livet.

Har serien ikke egentlig truffet noe i tiden, jeg vet godt at romanen er over 20 år gammel. Men det er jo voldsomt fokus på hjemmelaget mat, økologisk mat, strikk og håndarbeid i dagens moderne samfunn. OG hvem tar seg stort sett av dette, kvinner.

Samme med bæresjaltilhengere og barnehagemotstandere, jeg tror dette ofte er samme gruppe.  Visst er det er en trend i dag at barnet skal ivaretas mer av mødre i hjemmet tryggehet.

Traff ikke Margaret Atwood er nerve nårhun skrev denne romanen?

Anonymkode: a34b5...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handmaids tale.

Anonymkode: a34b5...03f

Skrevet

Boka og filmens tema går langt dypere enn økologisk mat og bæresjal.

Alle overgrep som gjøres mot kvinnene i serien har vært utført av religiøse regimer. I USA er det et stadig press fra religiøse konservative for å begrense kvinners eierskap til egen kropp.

Anonymkode: 84a3a...885

Skrevet

Du må skille mellom det som oppleves som en selvfølge og klar rollefordeling der man ikke får velge sin egen frihet og rolle selv, og det som er interesser og hobbyer. Hos oss gjør min mann mer husarbeid enn meg. Vi deler til og med likt på det tredje skiftet. Jeg har lengst utdanning og jobber mest. At jeg strikker, hekler og lager fancy mat, er fordi jeg finner det avslappende, hyggelig og en fin måte å få ut kreativ energi på. Det er ikke et tegn på at det er like før jeg blir husmor under en dominerende mann. 

Anonymkode: a890a...eee

Skrevet

Nå er det snart ikke flere fruktbare menn i den vestlige verden, så om noen år ser man kanskje noe lignende; hvor man fanger og avler på de få menn som fortsatt kan få barn? 

Anonymkode: fdfd6...b7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det snart ikke flere fruktbare menn i den vestlige verden, så om noen år ser man kanskje noe lignende; hvor man fanger og avler på de få menn som fortsatt kan få barn? 

Anonymkode: fdfd6...b7e

🤣

Anonymkode: 83f95...400

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...