Gå til innhold

Hvordan kom vi hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mange måter har samfunnet åpnet seg og blitt mer tolerant for homofile, mennesker med kjønnsinkongruens, ulike personlighetstyper etc. Både kvinner og menn har fått utvidet kjønnsrollene sine. Samtidig blir jenter kalt horer, og blir fortalt at de hører til på kjøkkenet. Jøde og homo er vanlige skjellsord i skolegården. Var det slik da dere vokste opp? Jeg kan ikke huske et eneste tilfelle av dette fra min oppvekst (vokste opp på åttitallet i en trang, liten bygd der homofili var en skam, men «homo» ikke ble brukt som lettvint skjellsord). 

Anonymkode: 708f5...6ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På mange måter har samfunnet åpnet seg og blitt mer tolerant for homofile, mennesker med kjønnsinkongruens, ulike personlighetstyper etc. Både kvinner og menn har fått utvidet kjønnsrollene sine. Samtidig blir jenter kalt horer, og blir fortalt at de hører til på kjøkkenet. Jøde og homo er vanlige skjellsord i skolegården. Var det slik da dere vokste opp? Jeg kan ikke huske et eneste tilfelle av dette fra min oppvekst (vokste opp på åttitallet i en trang, liten bygd der homofili var en skam, men «homo» ikke ble brukt som lettvint skjellsord). 

Glemte linken jeg tenkte å legge ved. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jente-15-jeg-spor-og-spor-hva-som-gjor-at-jeg-blir-kalt-hore/o/5-95-243439

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Det virker som om jenter/kvinner er den siste gruppa det er stuereint å krenke, og det synes ikke å være stor vilje i samfunnet til å endre på dette. Sleng ut et rasistisk tilnavn, og det blir ramaskrik. Sleng ut «hore» eller «fitte», og ingenting skjer. Reagerer jentene så får de bare høre at de er hårsåre og lettkrenka.

Når det er sagt: på skolen til barna mine hadde en gjeng gutter gjort et stort poeng av å tråkke på og sparke rundt et pride-flagg. Så de homofile er nok ikke helt skånet enda de heller. (Det paradoksale et at ungdommen som tråkka pride-flagget ned i søla selv tilhører en minoritet og er de første til å rope opp om krenkelse og diskriminering).

Anonymkode: 698bd...923

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er blitt vanligere å si "hore", men både det og "homo" var helt klart skjellsord som ble mye brukt da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet. Jødehets husker jeg ikke.

Den gangen var det ikke bare andre elever som mente det car forskjell på hva jenter og gutter skulle drive med. Idrettslaget lot ikke jenter spille fotball, på barneskolen fikk jeg beskjed om at "slik passer seg ikke for pene småpiker" og på videregående sa mattelæreren rett ut at jenter ikke trengte mer matte enn at de kunne gange opp oppskrifter fra kokeboka. Verden går heldig vis fremover.

Anonymkode: 75abe...8e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det er blitt vanligere å si "hore", men både det og "homo" var helt klart skjellsord som ble mye brukt da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet.

Nei, "homo" var ikke et skjellsord den gangen. Den gang da, på 80-tallet, var det "homse" som var skjellsordet.

Anonymkode: e25a6...82d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vokste opp i en av de største byene i Norge,på 90-tallet. Hørte andre barn si : hore, homo, jøde, mongo osv.  Går fordi en barneskole hver dag, hører : homo og hore titt og ofte. 

Anonymkode: 81453...39e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, "homo" var ikke et skjellsord den gangen. Den gang da, på 80-tallet, var det "homse" som var skjellsordet.

Anonymkode: e25a6...82d

Det er mulig. Innholdet var jo det samme da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på det samme. Det virker som om jenter/kvinner er den siste gruppa det er stuereint å krenke, og det synes ikke å være stor vilje i samfunnet til å endre på dette. Sleng ut et rasistisk tilnavn, og det blir ramaskrik. Sleng ut «hore» eller «fitte», og ingenting skjer. Reagerer jentene så får de bare høre at de er hårsåre og lettkrenka.

Når det er sagt: på skolen til barna mine hadde en gjeng gutter gjort et stort poeng av å tråkke på og sparke rundt et pride-flagg. Så de homofile er nok ikke helt skånet enda de heller. (Det paradoksale et at ungdommen som tråkka pride-flagget ned i søla selv tilhører en minoritet og er de første til å rope opp om krenkelse og diskriminering).

Anonymkode: 698bd...923

Det er vel neppe et paradoks, siden de jo tilhører dem som er minst åpne for nettopp homofili.

Anonymkode: 8d00f...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...