Gå til innhold

Plutselig allergisk over natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært sinnsykt mye pollen her de siste dagene og i går våkna jeg med nese som kila og jeg nøys masse. Sånn helt ukontrollert. Var å jogga på kvelden og pressa meg selv litt vel, og kjente hele halsen snørte seg. Ikke så rart siden det var 24 grader og jeg var dausliten. Dusja, la meg i senga. Begynte å kile noe helt grusomt i ene neseboret. Tok nesespray før jeg la meg. Våkna idag og følte meg skikkelig tjukk i halsen, bare på ene siden. Dro på jobb, ble andpusten av å gå opp trappa (som jeg har gått opp og ned av 50 ganger om dagen i 10 år). Fikk en cetrizin og følte det var bedre etter et par timer. Nå er det tett igjen, har vært ute i hele dag... er det allergi?? 

kjenner meg tung i hodet, sandpapir i kjeften (fordi jeg puster med åpen munn pga tett nese) og det svir i øya...

Anonymkode: 4903f...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen...?

Skrevet

Allergimedisin må man jo gå på i flere dager før man får full effekt. Så det er jo umulig å svare på. Oppi alt så bør di være fornuftig og bestille en koronatest. Er den negativ så bestiller du en legetime og ber om allergiutredning. 

Anonymkode: dc0bc...4cb

Skrevet

Ja, man er jo ikke allergisk mot pollen før man er det. Jeg utviklet pollenallergi i tenårene, aldri allergisk mot noe før det. Hvis man blir utsatt for spesielt mye pollen kan trigge allergi hos de som er tilbøyelige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Allergimedisin må man jo gå på i flere dager før man får full effekt. Så det er jo umulig å svare på. Oppi alt så bør di være fornuftig og bestille en koronatest. Er den negativ så bestiller du en legetime og ber om allergiutredning. 

Anonymkode: dc0bc...4cb

Prøvde med nasonex igår kveld og følte meg bedre på morran idag.... 

jeg har ikke covid

Skrevet

Det tror jeg, eller etter å ha erfart fra min egen datter. Vi hadde kanin i mange år før hun plutselig begynte å reagere på den. Heldigvis så gikk det greit såfremt hun ikke koste mye med den, litt kjedelig siden det var en skikkelig kosekanin som hoppa opp i sofaen og ville ligge i armkroken. 

Kaninen døde og ingen alergisk reaksjon lengre. Plutselig så var hun snydens tett en vår og legen helte mot allergi. Siden hun ikke kunne ta noen test i sesongen så skulle vi ta det utenfor sesongen. Vi glemmer det hvert år og kommer på det hver gang det er ekstremt mye pollen ute. Heldigvis så reager hun bare når det er veldig mye pollen ute som nå. Så nå gjør hun minst mulig fysisk aktivt ute, for jo mer hun bruker kroppen jo mer pust trekker hun inn og får pollen inn i nese og munn. Så nå er det å trene inne eller på treningsstudio. Skal hun være ute så drar hun til en strand, for der er det mindre pollen enn hjemme. Vi bor rett ved skogen og jorder så her er det pollen i massevis. På hytta kan hun gjøre litt mer, mye pollen men ikke slik som her. Så hytta er vi mye på for da kan hun være litt mer ute. 
Men utover denne perioden så er hun ikke noe plaget av allerrgi. Det virker som det er den store mengden som er nå. Hun kan være ute uten å ragere, men vipps så er hun helt tett en dag. Så det virker sok det er mengden hun reagerer på. 

Anonymkode: f0ca2...05a

Skrevet

Ja, det har jo vært helt sinnsykt mye pollen her nå så er det noe jeg plutselig reagerer på så må det være det...Får bare prøve med nasonex et par uker nå, og se om det gir effekt. Hvis ikke får jeg dra til legen. Når jeg endelig hadde funnet løpeformen igjen etter flere år uten....! 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det tror jeg, eller etter å ha erfart fra min egen datter. Vi hadde kanin i mange år før hun plutselig begynte å reagere på den. Heldigvis så gikk det greit såfremt hun ikke koste mye med den, litt kjedelig siden det var en skikkelig kosekanin som hoppa opp i sofaen og ville ligge i armkroken. 

Kaninen døde og ingen alergisk reaksjon lengre. Plutselig så var hun snydens tett en vår og legen helte mot allergi. Siden hun ikke kunne ta noen test i sesongen så skulle vi ta det utenfor sesongen. Vi glemmer det hvert år og kommer på det hver gang det er ekstremt mye pollen ute. Heldigvis så reager hun bare når det er veldig mye pollen ute som nå. Så nå gjør hun minst mulig fysisk aktivt ute, for jo mer hun bruker kroppen jo mer pust trekker hun inn og får pollen inn i nese og munn. Så nå er det å trene inne eller på treningsstudio. Skal hun være ute så drar hun til en strand, for der er det mindre pollen enn hjemme. Vi bor rett ved skogen og jorder så her er det pollen i massevis. På hytta kan hun gjøre litt mer, mye pollen men ikke slik som her. Så hytta er vi mye på for da kan hun være litt mer ute. 
Men utover denne perioden så er hun ikke noe plaget av allerrgi. Det virker som det er den store mengden som er nå. Hun kan være ute uten å ragere, men vipps så er hun helt tett en dag. Så det virker sok det er mengden hun reagerer på. 

Anonymkode: f0ca2...05a

Kan være at hun reagerer på bjørk og derfor reagerer bare når hun er i nærheten av bjørk. Hvorfor ikke ta test i sesong, det har jeg ikke hørt om? Jeg er allergisk og vært i mange år. Hun bør få tatt den så hun får dokumentert allergien og kan få medisiner på blå resept. Går hun med ubehandlet allergi kan det bli verre, og hun kan utvikle allergi mot flere ting

Anonymkode: 3043d...0e6

Skrevet

Ja, det har jo vært helt sinnsykt mye pollen her nå så er det noe jeg plutselig reagerer på så må det være det...Får bare prøve med nasonex et par uker nå, og se om det gir effekt. Hvis ikke får jeg dra til legen. Når jeg endelig hadde funnet løpeformen igjen etter flere år uten....! 

HI

Du bør heller få tatt en test først og få det bekreftet. Da får du også tilpassede medisiner på resept. En dag har jo vært den første for alle som er allergisk så ja man kan bli allergisk over natta. 

Anonymkode: 3043d...0e6

Skrevet

HI

Synes det høres ut som allergi ja. Ville kjøpt meg noen allergitabletter var jeg deg.

Anonymkode: 8b923...419

Skrevet

Takk for svar! 

jeg «gidder ikke» å teste meg nå før det evt har vart en uke eller to, siden allergiprøver ikke alltid er til å stole på. Jeg prøver med nasonex og evt noe tabletter fra apoteket. Var ute å jogga igjen istad og halsen snørte seg etter kort tid. Så ett eller annet er det nok, ja! 

hi

Skrevet

Hvis du skal testes så må du være uten allergimedisiner 1 uke først, ellers så kan det bli feil svar. Derfor mange tester seg på høsten.

Anonymkode: c9d8b...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...