Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #1 Skrevet 2. juni 2021 Bor på vestkanten og trives, men er oppvokst på bygd med arbeiderklasse. Har såvidt hatt kolleger fra vestkanten og Asker/Bærum og de tar mye mer som et selvfølge enn meg. Jeg er ikke sånn missunnelig og bitter for at jeg ikke er som dem, men jeg dømmer dem på en måte. Noe jeg har lært? De jeg vokste opp hos snakket liksom om vestkantfolk som om de var et annet folkeslag. Kaller dem «sånn Bærums dame» osv. Jeg føler meg ærlig underlegen. Er de overfladiske og arrogante? Ser de ned på slike som meg? Må man ha nye klær der ofte for å passe inn? Må ting være dyrt? Hilsen nysgjerrig Anonymkode: 38c1f...d95
Juliea Ruler Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Jeg er født og oppvokst i Bærum hos mamma og i Holmenkollen hos min far. det jeg har bitt meg merke i et at fordommen mot vestkantfolk er veldig utpreget, men ikke motsatt. altså «vestkantfolk» blir ilagt egenskaper om å se ned på, og snakke ned om andre. Det jeg har erfart er derimot at «vestkantfolk» ikke er en egen rase som ser ned på de som ikke er like bemidlede derimot blir vestkantfolk ofte dømt og tillagt disse egenskapene. Ironien er altså de som snakker ned om «vestkantfolk» fordi de visstnok dømmer andre og føler seg bedre enn andre er de som selv dømmer og snakker nedsettende om en gitt gruppe. Jeg lærte tidlig å ikke dømme andre. Å jobbe hardt for å nå mine mål. Og ha lik respekt for alle yrkesgrupper, alle menneskeslag og at fordommer er frykt for å føle seg mindre og dermed trykke andre ned for en midlertidig følelse av selv å føle seg bedre. Opp igjennom når jeg har fortalt hvor jeg bor og er vokst opp har jeg ofte fått en kommentar tilbake ala «sånn Bærumssnobb du da» «eike foreldre du da» «fått leiligheten din av papp da regner jeg med?» (kjøpte leilighet som 21 åring etter å ha jobbet som stuepike og på cafe/bar doble vakter i et år for å nå mitt mål) noen har også blitt overrasket og kommentert «oi, du virker ikke sånn, du er jo hyggelig og ganske jordnær» altså en stigmatisert holdning til vestkantfolk. så hi, som alle steder finnes det drittsekker og overflatiske folk, men de færreste går rundt å tenker på hva du har på deg, hva slags bil du kjører og andre overflatiske ting.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Bor på vestkanten og trives, men er oppvokst på bygd med arbeiderklasse. Har såvidt hatt kolleger fra vestkanten og Asker/Bærum og de tar mye mer som et selvfølge enn meg. Jeg er ikke sånn missunnelig og bitter for at jeg ikke er som dem, men jeg dømmer dem på en måte. Noe jeg har lært? De jeg vokste opp hos snakket liksom om vestkantfolk som om de var et annet folkeslag. Kaller dem «sånn Bærums dame» osv. Jeg føler meg ærlig underlegen. Er de overfladiske og arrogante? Ser de ned på slike som meg? Må man ha nye klær der ofte for å passe inn? Må ting være dyrt? Hilsen nysgjerrig Anonymkode: 38c1f...d95 Erfaringsmessig er svaret ja på alle spørsmål, men det finnes hederlige unntak og de fleste blir mer normale når de kommer i et annet miljø. Anonymkode: b18f3...0b2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Litt arrogant å tro at kun Oslo har vestkant Men fra spøk til alvor, jeg kommer fra sørvestlandet og har bodd ulike steder i Oslo. Trives best på vestkanten, men det er himla stor forskjell på de stedene utenfor byen hvor mennesker har levd i velferd i generasjoner (Nordre Aker, Ullern) og hvor det er nye penger og tenna i tapeten (Holmenkollen). Førstnevnte er noe av det mest hyggelige jeg har vært borti, hvor fremmede smiler til hverandre og naboer snakker til hverandre og forbipasserende trør til og hjelper. Sistnevnte er rått og brutalt, hvor den med full handlevogn moser seg forbi den med to varer, foreldrene løfter ut ungene sine ut av barnehagen, mens de prater i telefonen (bare flaks at de tar med seg rett unge), synd at barnehagen skal på tur i snø og regn, for lille Ida hadde lyst til å være prinsesse, hun har bare tyll og glitter, men det ordner sikkert de søte nusselige barnehagetantene (eller aupairen), det er så mye styr med unger, jeg har viktigere ting å gjøre, ungdommen løper i t-banen, trøkker seg frem der de kan, slenger beina i setene, ingen tar hensyn til de eldre, og sist, men ikke minst; fullkommen mangel på praktisk sans, man har jo fremmedarbeidere til å gjøre jobben, sant, så hvorfor skal man bry seg. Anonymkode: fdec0...fdd
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #5 Skrevet 2. juni 2021 Typisk vestkantfolk bor på vestkanten men ikke alle på vestkanten er vestkantfolk. Min erfaring er at de verste vestkantfolka er de nyrike som vil bo eksklusivt og menge seg med de rette folka. Altså innflytterne. Anonymkode: 0542f...429
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Nå er jeg oppvokst på østkanten i Oslo. Født på 70 tallet, og da var det et stort skille mellom oss på østkanten, og de på vestkanten. Og det gikk begge veier, møtte vi på noen fra vestkanten fikk vi gjerne dritt slengt etter oss. Og vi slang jo da dritt tilbake. Men tror ikke det er sånn nå. Og som voksen så har jeg ikke hatt de fordommene, de på vestkanten er jo like forskjellige som de på østkanten. Anonymkode: 57448...455
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nå er jeg oppvokst på østkanten i Oslo. Født på 70 tallet, og da var det et stort skille mellom oss på østkanten, og de på vestkanten. Og det gikk begge veier, møtte vi på noen fra vestkanten fikk vi gjerne dritt slengt etter oss. Og vi slang jo da dritt tilbake. Men tror ikke det er sånn nå. Og som voksen så har jeg ikke hatt de fordommene, de på vestkanten er jo like forskjellige som de på østkanten. Anonymkode: 57448...455 Tror nok det er like store forskjeller fremdeles, om ikke større. Menn på vestkanten lever i gjennomsnitt ti år lenger enn de på østkanten, for eksempel. Anonymkode: b05ab...838
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Nå er jeg oppvokst på østkanten i Oslo. Født på 70 tallet, og da var det et stort skille mellom oss på østkanten, og de på vestkanten. Og det gikk begge veier, møtte vi på noen fra vestkanten fikk vi gjerne dritt slengt etter oss. Og vi slang jo da dritt tilbake. Men tror ikke det er sånn nå. Og som voksen så har jeg ikke hatt de fordommene, de på vestkanten er jo like forskjellige som de på østkanten. Anonymkode: 57448...455 Sånn var det her jeg bodde også om nordbygdinger møtte sørbygdinger. Ganske normalt fenomen som ikke nødvendigvis har med østkant/vestkant å gjøre. Anonymkode: 0542f...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå