Gå til innhold

Kresen og tynn toåring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har stor utfordring med matinntak for toåringen vår. Han er 2,5 år og veier mellom 10 og 11 kg. Nå skal det sies at både jeg og faren er tynne, jeg va svært tynn når jeg var barn. Samt de fleste i familien. 
 

Han plukker i maten og spiser lite. Potet liker han ikke. Han har bla. melkeproteinallergi og nøtteallergi. Legene har bagatellisert vår bekymring ifht. Hans helse. Jeg har i lengre tid krevd utredning for allergi, men ikke blitt hørt. Han er nå på sin tredje diett etter leger sin antagelse på hva som feiler han. Jeg slo i bordet og fikk blodprøve i år. Blodprøven ga utslag i overnevnte allergier. Vi presser han aldri til å spise. Men som dere forstår har det vært mye endringer i kostholdet. Flere leger sier det er normalt at han er tynn. Andre sier han er svært undervektig. Vi har tillegg med neocate.  
 

Er det flere som har utfordringer med kosten og tynne barn? 
 

behøver mpa vennlig mat med høyt innhold av kalorier. Ønsker å få han opp i vekt. Han har blitt tynnere etter at sommeren har begynt. Han er energisk og opplagt, god døgnrytme. Behøver så veldig erfaringer og synspunkt for andre. 

 

 

Anonymkode: b13eb...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvordan det er med næringsdrikker fra apoteket, om de er melkeproteiner i og hvilke som er uten. Min gutt på 3 1/2 år er bikket over 12 år nå, er lang og tynn. Vi foreldre er motsatte, så hvor han har fått det i fra er iallefall ikke fra oss. Men han er meget kresen og jeg tror det bunner i sprutgulp og refluks fra starten av, utviklet spiserørsbetennelse. 

Vi har fått barnesondenæring/næringsdrikker på resept fra barnelege. Det er dog ganske vanskelig å få på resept, men vårt argument var at han manglet næringsstoffer og da spesielt på mokrpnivå, på grunn av lavt inntak. 

Vår gutt spiser heller ikke poteter. Han spiser litt brødskiver og noe farseprodukter. Står spisevegrer i papirene. Vi er ikke spesielt bekymret for vekten selv om han er tynn, vi er mer bekymret for mage (ustabil avføring) og at han skal få i seg det han trenger for å vokse riktig. Med disse næringsdrikkene så ser vi at det har snudd litt i vekten og overskuddet er bare enda bedre😁 

Absolutt ikke sikkert at det er noe for dere, men verdt en tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for at du deler erfaringene rådene dine. Vi har fått Neocate som er næringstilsettning. Jeg argumenterte også for underernæring for å få det. Godt å høre om vekten på barnet deres. Vår spiser heller ikke poteter, samt det som tilsvarer kosistens av poteter. Som bla. Det gule i egget. Ellers spiser han varriert, men ekstremt lite. Avføringen hans er bra så lenge vi holder han vekk fra melkeprotein. 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...