Gå til innhold

Rutiner ettermiddag/ kveld med barneskolebarn, lekser, middag etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to døtre på barneskolen og synes vi har litt dårlige rutiner på ettermiddag og kveld, tiden flyr avsted men får liksom ikke gjort noe. Slapper litt av etter jobb/skole og SFO (eldste går ikke på SFO) så middag i 17/18-tiden. Får ofte ikke satt oss med lekser før i 20-tiden og de er i seng rundt 22/21.30. Blir lite tid til ting jeg trenger å gjøre og oppdatere meg faglig på. 

Orker ikke kjefte om lekser eller ha for strenge rutiner, så har vel skylda selv. Hvordan ser det ut hos andre m barn i den alderen og når legger deres 8 og 10-åringer seg? 

Anonymkode: fa4cc...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og når blir barn mer selvhjulpne med lekser? Drømmer om å slippe å mase/ kjefte om det omtrent hver dag. HI

Skrevet

Vi gjør lekser så fort som mulig på ettermiddagen. Det fungerer dårlig med lekser sent på kvelden er min erfaring. Man trenger å lande litt etter skole og jobb, så etter middag er det lekser. Eventuelt kan man spise litt frukt eller lignende etter skolen, og gjøre leksene før middag. Men sånn som i dag hvor vi har hatt strålende vær og eldste har vært ute med venner hele dagen etter skolen, så ble leksene gjort kjapt med en gang han kom inn til kvelden. Min eldste er 10 år og jeg kommer nok til å sitte ved siden av ved lekser en god stund til. 

Anonymkode: 43744...60d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi gjør lekser så fort som mulig på ettermiddagen. Det fungerer dårlig med lekser sent på kvelden er min erfaring. Man trenger å lande litt etter skole og jobb, så etter middag er det lekser. Eventuelt kan man spise litt frukt eller lignende etter skolen, og gjøre leksene før middag. Men sånn som i dag hvor vi har hatt strålende vær og eldste har vært ute med venner hele dagen etter skolen, så ble leksene gjort kjapt med en gang han kom inn til kvelden. Min eldste er 10 år og jeg kommer nok til å sitte ved siden av ved lekser en god stund til. 

Anonymkode: 43744...60d

Er nok lurt å gjøre det sånn, men møter så mye; « ikke nå...» og «skal bare..». Satse på å innføre noen nye rutiner fra høsten av. Nå er det jo knapt 3 uker igjen av skoleåret! HI

Skrevet

Her gjør de lekser mens jeg lager middag, dvs i 15.30-tiden. Vi spiser rundt 16-16.30, deretter gjør de resten av leksene hvis de har mer igjen. Jeg forsøker å oppmuntre dem til å ha gjort i alle fall deler av leksene før jeg kommer hjem fra jobb og henting av minsten i barnehagen. Så en del dager har de gjort en god del før jeg kommer hjem. Etter middag har de fritidsaktiviteter flere dager i uken, så fra kl 17 er vi ofte ute på noe. Dersom de har fotballkamp etc som starter tidlig hender det at de heller gjør lekser i 19-tiden før de spiser kveldsmat. De legger seg i 20-20.30-tiden. Er 8 og 10 år. 
Det krever innsats for å innarbeide gode rutiner, men når barna er vant til rutinene merker jeg at det blir mindre protester rundt f.eks det å starte på leksene før jeg er hjemme fra jobb. Jeg må dog gjerne ringe dem fra bilen og minne dem på det osv;-) (Mannen bidrar selvsagt også, men han har større problemer med å sjonglere middagslaging og leksehjelp, samt at han som oftest er den som kommet senest hjem fra jobb og til ferdig middag.)

Anonymkode: acd24...8f3

Skrevet

Min i 7 klasse gjør alltid lekser rett etter skolen. Lekser gjøres alltid før venner/trening/gaming etc. vært slik i alle år. Har han med venner hjem så gjør de lekser og det samme gjelder når han er med venner hjem. Det vil si; jeg vet ikke om de gjøres umiddelbart borte, men de er gjort når han kommer hjem . Øving til prøver gjøres på ettermiddag/kveld . 

Skrevet

Her er det ingen SFO lenger (minste er 8 år), men når barna kommer hjem fra skolen lager de seg et lett måltid, så gjør de lekser, rydding av sekk og klargjøring til neste dag FØR de får lov å bruke skjerm, eller stikke ut med venner. Om de er med venner hjem er avtalen at de gjør leksene der. Dersom det er lekser de ikke har forstått eller får til, så hjelper vi til med de/samt lesing når vi kommer hjem fra jobb. Middag har blitt endret til kveldsmiddag her, mat i «middagstider» spiser dei etter skolen. Når alle er kommet hjem fra aktiviteter/venner setter vi oss og eter god kveldsmiddag sammen. Og har ofte litt brettspill eller annet etterpå.

Hverdagen i «tidsknipa» ble mye bedre med denne justeringen for oss. Vi har 4 barn i barneskolealder. 
Dersom noen slumrer med leksene og forsøker å lure oss, har de mistet privilegiet til å være med venner dagen etterpå/eller skjermtid før vi kommer hjem. 

Anonymkode: e20ba...db4

Skrevet

Begge mine gjorde lekser når de komhjem fra skolen, det de ikke klarte selv lot de vente til oss voksne var hjemme. Det var sjeldent og da lite slik at vi hadde det meste av tiden sammen. 

Vi tok oss bare litt brødmat/frokostblanding når vi var sultene. Middagen tok vi som kveldsmat siden det ofte var venner innom, voksne jobbet turnus og det var fritidsaktiviteter. For oss var middagen det måktidet vi samlet oss til hver dag bare oss familien, så for oss passet det best å ta dette på kvelden. Da var det ikke noe hast med å lage, noe vi skulle rekke osv. Nå er ungene større og vi er bare halvparten i hus, så vi har ikke det heltiske tidsklemmelivet lengre, men ungene vil ha middagen på kvelden for det syns de fortsatt er veldig koselig. 18åringen kommer gjerne hjem fra venner bare for å sette seg ned og spise med oss før hun stikker ut med venner igjen. Dette passet oss og gjorde hverdagen veldig mye enklere og roligere. 

Anonymkode: 4f4b6...40d

Skrevet

Barna gjør lekser før jeg kommer hjem fra jobb. Det eneste de ikke trenger å gjøre er de leksene de trenger hjelp med, men det er sjelden de trenger hjelp. Så da er det middag og fritid når jeg kommer hjem. Barna skal hjelpe til å lage middag, dekke bord og rydde. Da blir vi tidligere ferdig og gjør noe hyggelig. De legger seg før 21.00 begge to. Er 10 og 13 år

Anonymkode: 0a024...615

Skrevet

Takk for svar! Skjønner vi må jobbe med rutiner og forventninger rundt dette. Leselekse synes jeg frem til nå at jeg må høre de lese da det er det skolen terper mest på. Lesehastighet og forståelse. Yngste er et surrehode og nokså umoden, så ser ikke for meg hun gjøre lekser selvstendig foreløpig, men skal jobbe med saken fra høsten. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Og når blir barn mer selvhjulpne med lekser? Drømmer om å slippe å mase/ kjefte om det omtrent hver dag. HI

Når de blir selvhjulpne med lekser varierer nok en del. Vår eldste på 14 år trenger fortsatt både påminnelser og mye hjelp, men minste på 7 år gjør lekser nesten av seg selv. Rutinene våre varierer litt fra dag til dag pga fritidsaktiviteter, men minstejenta gjør som regel leksene på tirsdager og/eller torsdager, enten rett før middag eller rett etter middag. Vi spiser middag 16.30-17.00. Hun pleier å se litt tv eller leke 17.30-18.30, tar en dusj og brødskive og er i sengen kl 19.45. Leser litt for henne på senga og slukker lyset og sier godnatt 20.00. Jeg synes det høres litt sent ut å sette en 8 åring til å gjøre lekser kl 20 om kvelden, er de ikke trøtte og ukonsentrert så sent? Noen mulighet for at hun kan sitte og gjøre lekser på kjøkkenet mens du lager middag f.eks. eller har de tilbud om leksehjelp på sfo slik at hun får leksene unna litt tidligere? Har hun lekser hver dag/mye lekser? 

Anonymkode: 811e0...82c

Skrevet

Barn trenger at noen ser over lekser lenger enn de fleste foreldre tror. Godt inn i ungdomsskolen for de fleste! 

Min 1 klassing gjør lekser mens jeg lager middag, vi spiser ca 17. Lekser gjøres før noe annet gøy, ellers blir det bare surv og mas. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når de blir selvhjulpne med lekser varierer nok en del. Vår eldste på 14 år trenger fortsatt både påminnelser og mye hjelp, men minste på 7 år gjør lekser nesten av seg selv. Rutinene våre varierer litt fra dag til dag pga fritidsaktiviteter, men minstejenta gjør som regel leksene på tirsdager og/eller torsdager, enten rett før middag eller rett etter middag. Vi spiser middag 16.30-17.00. Hun pleier å se litt tv eller leke 17.30-18.30, tar en dusj og brødskive og er i sengen kl 19.45. Leser litt for henne på senga og slukker lyset og sier godnatt 20.00. Jeg synes det høres litt sent ut å sette en 8 åring til å gjøre lekser kl 20 om kvelden, er de ikke trøtte og ukonsentrert så sent? Noen mulighet for at hun kan sitte og gjøre lekser på kjøkkenet mens du lager middag f.eks. eller har de tilbud om leksehjelp på sfo slik at hun får leksene unna litt tidligere? Har hun lekser hver dag/mye lekser? 

Anonymkode: 811e0...82c

Varierer i mengde fra dag til dag, men burde være overkommelig. Har ikke sitteplasser på kjøkkenet, lekser gjøres på spisebordet i stua. Er nok vi som må sette mer tidsfrister og betingelser på skjerm etter at lekser er gjort. Vært et annerledesår på mange måter, men ekstra travle dager. Må finne en form på det neste skoleår. HI

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Barn trenger at noen ser over lekser lenger enn de fleste foreldre tror. Godt inn i ungdomsskolen for de fleste! 

Min 1 klassing gjør lekser mens jeg lager middag, vi spiser ca 17. Lekser gjøres før noe annet gøy, ellers blir det bare surv og mas. 

Er nok her vi har noe å hente. Litt hvile etter skole/ SFO og så få lekser unnagjort. 👍 HI

Skrevet

3 og 4 klasse her, 

vi har trening/ aktiviteter alle ettermiddager utenom torsdag. Lillesøster gjør lekser på bassengkanten mens storesøster svømmer og omvendt. Middag lages av den forelderen som ikke har tatt barna på trening. 

som oftest er de i seng ca 1930. Men de er også oppe tidlig da lillesøster har svømme trening før skolen noen dager. 

det hender at vi ikke får gjort alle leksene, men det er ikke så farlig. 

Anonymkode: cf576...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.6.2021 den 23.00):

3 og 4 klasse her, 

vi har trening/ aktiviteter alle ettermiddager utenom torsdag. Lillesøster gjør lekser på bassengkanten mens storesøster svømmer og omvendt. Middag lages av den forelderen som ikke har tatt barna på trening. 

som oftest er de i seng ca 1930. Men de er også oppe tidlig da lillesøster har svømme trening før skolen noen dager. 

Det var tidlig leggetid, får du dem i seng nå som det er så lyst ute på kveldene?

Min 3 klassing legger seg aldri før 21.Kan sove til kvart på åtte om morgenen.

Anonymkode: 59e6c...9ae

Skrevet
On 6/1/2021 at 9:18 PM, Anonym bruker said:

Jeg har to døtre på barneskolen og synes vi har litt dårlige rutiner på ettermiddag og kveld, tiden flyr avsted men får liksom ikke gjort noe. Slapper litt av etter jobb/skole og SFO (eldste går ikke på SFO) så middag i 17/18-tiden. Får ofte ikke satt oss med lekser før i 20-tiden og de er i seng rundt 22/21.30. Blir lite tid til ting jeg trenger å gjøre og oppdatere meg faglig på. 

Orker ikke kjefte om lekser eller ha for strenge rutiner, så har vel skylda selv. Hvordan ser det ut hos andre m barn i den alderen og når legger deres 8 og 10-åringer seg? 

min er 8 :

vi er hjemme 1540

jeg lager middag med engang og han gjør lekser, maten er ferdig mellom 1630-1645

etter på kan han gå ut og leke med kompiser til halv åtte ,hvis han ikke vil spille eller se på tven før natta

hvis han velger og være ute må han bare inn og spise og legges , sengetid er hver dag kl 20.30, han sover til ca 730-45

Anonymkode: 0f891...bc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.6.2021 den 21.19):

Min gutt blir 10 år i år å forsatt trenger han konstant oppfølging av lekser. Sitter jeg ikke ved siden av han hele tiden så begynner han å tulle å gjøre alt annet enn det han skal. Lurer selv på når de blir mer selvstendig gitt..

Anonymkode: aa996...fa3

Skrevet

Han legger seg 21 foresten

Anonymkode: aa996...fa3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.6.2021 den 23.00):

3 og 4 klasse her, 

Veldig tidlig legging for tredje og fjerdeklassinger.

Anonymkode: d66c2...754

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Veldig tidlig legging for tredje og fjerdeklassinger.

Anonymkode: d66c2...754

De våkner av seg selv mellom og 5 og 6 hver morgen uansett leggetid. Så da blir det tidlig i seng for at de skal få nok søvn.

vi bor ikke i Norge for øyeblikket og det er mørkt ute klokka 1930, så er ikke noe problem. Etter aktive dager sovner de før 1930. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...