Gå til innhold

"Tvunget" til å lyve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du i situasjoner hvor du ikke slipper unna en av to ubehagelige situasjoner: 1. Lyve for å ikke såre, 2. Si sannheten, selv om du vet at det sannsynligvis vil såre?

Jeg kom på spørsmålet etter den tråden her med vaksine og overvekt. For et par uker siden satt jeg sammen med noen kollegaer og snakket om vaksine og når vi får dette. Hun ene er svært overvektig og sier så, henvendt til meg: "Jeg har faktisk fått første dose jeg, enda jeg er helt frisk og ikke har noen underliggende sykdommer. Jeg skjønner ikke hvorfor, gjør du?". 

Jeg skjønner godt hvorfor, såpass alvorlig fedme som hun har er nok til å være i risikogruppen i seg selv, men jeg følte faktisk ikke at jeg kunne si dette. Jeg er glad i kollegaen min og synes hun er utrolig hyggelig og skjønn, et nydelig menneske, så dermed endte jeg opp med å lyve i stedet og si at jeg visste ikke, fordi jeg ikke ville si noe sårende. 

Dette kan gjelde i mange, mange situasjoner altså, dette var bare et konkret eksempel. Det kan være spørsmål om man liker en ny frisyre, et nytt klesplagg eller helt andre ting også. Greien er, hva gjør du i slike situasjoner? Lyver du eller durer du på med sannheten uansett?

Anonymkode: 4c873...1d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier sannheten hvis det er det de faktisk ønsker.

Hvis hun f.eks. hadde sagt Jeg lurer virkelig på det, har du peiling på det? så ville jeg sagt at jeg antok at overvekt kunne være en årsak. 

I dette tilfellet hvor hun ikke spør, ville jeg tenkt at det ikke er noen vits å si. 

Anonymkode: dd0a8...595

Skrevet

I de situasjonene du lister opp, er det greit å lyve. Det lærer barn i barneskolen at de skal gjøre, for å unngå å såre. Vi har alle ulik smak på klær og frisyre. Hva jeg liker, trenger ikke være det du liker. Men du gir likevel et kompliment. Når du sier til noen «så fin kjole», sier du egentlig «jeg liker at du er glad og fornøyd med deg selv», selv om du egentlig ikke liker selve kjolen.

Ang. kolleagen din, ville jeg sagt det samme. Det er ikke din plass å kommentere kropp eller helse. 

Anonymkode: c1caa...5d0

Skrevet

Kan også finne på å si sannheten hvis noen gnåler om det samme om og om igjen, f.eks. at de er single og de tror det er på grunn av noe det ikke er.

For eksempel en som er overbevist om at det skyldes utseende, enda det åpenbart skyldes at personen er for blyg, unnvikende, etc. 

Anonymkode: dd0a8...595

Skrevet

Til kollegaen din kunne jeg svart noe i gata; kanskje fastlegen din har meldt deg inn i en risikogruppe ..  Det med vekt er for mange en vanskelig greie og det er ikke sikkert alle er klar over hvor store de faktisk er. Ellers så prøver jeg å svare folk så høflig som mulig selv om det ikke nødvendigvis er den fulle sannheten 

Skrevet

Det kommer an på så mye. Hvor nære vi er, settingen vi er i, om jeg gidder å ta en eventuell oppfølgingssamtale. Er det en sånn passe fjern kollega eller slektning, så er jeg godt oppdratt og finner gjerne noe pent å si, som ikke er direkte løgn. Om de har tatt på seg en kjole jeg ikke synes de kler fasongen på, så sier jeg heller "Nydelig farge til deg." Min smak eller oppfatning er jo ikke noen universell sannhet, og i de fleste settinger helt uinteressant for andre. Om det var en nær venninne som kom med to kjoler og lurte på hvilken hun skulle velge, så ville jeg vært ærlig på hvilken jeg syntes hun kledde best. I en sånn setting som HI beskriver, der man sitter flere sammen, så ville jeg nok ikke vært veldig direkte eller ærlig. Jeg ville vel kanskje ha sagt at legene filtrerer pasientlistene sine, så hun har vel kommet med pga. et eller annet, og at hun sikkert kunne sjekke med fastlegen. Om vi hadde vært på tomannshånd og hun spurte, så ville jeg nok sagt "Det kan ikke være vekta, da?", vel å  merke om vi hadde et sånt forhold der det ville være greit si uten at noen ble fornærma av det.

Skrevet

Her kan du jo bare si sannheten? Altså; du vet ikke. Du kan ANTA at hun har fått vaksinen pga overvekt, men du vet jo egentlig ikke. Ergo trenger du ikke si hva du antar.

Fastleger som flytter pasientene sinne inn i en annen prioriteringsgruppe pga underliggende sykdommer og tilstander skal jo informere pasientene sine om det. Vi kan jo anta ta hun har fått beskjed dersom hun er flyttet pga overvekt - ergo at hun egentlig vet.

Sannsynligheten for at hun vet at hun selv er overvektig er vel egentlig ganske stor? Hvis hun hadde vært komfortable med både overvekten og situasjonen sin, så kanskje hun hadde sagt noe annet til dere kolleger?

Anonymkode: f8e2b...87a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her kan du jo bare si sannheten? Altså; du vet ikke. Du kan ANTA at hun har fått vaksinen pga overvekt, men du vet jo egentlig ikke. Ergo trenger du ikke si hva du antar.

Fastleger som flytter pasientene sinne inn i en annen prioriteringsgruppe pga underliggende sykdommer og tilstander skal jo informere pasientene sine om det. Vi kan jo anta ta hun har fått beskjed dersom hun er flyttet pga overvekt - ergo at hun egentlig vet.

Sannsynligheten for at hun vet at hun selv er overvektig er vel egentlig ganske stor? Hvis hun hadde vært komfortable med både overvekten og situasjonen sin, så kanskje hun hadde sagt noe annet til dere kolleger?

Vel... som vi kan lese av den ene tråden kan folk oppleve seg som *litt overvektige* når det i realiteten er fedme . Dessuten må leger ofte gjette seg til hvilke pasienter som er i fedmekategorien da ofte vekt ikke står i pasientens papirer. Flere jeg kjenner med forskjellige diagnoser har endt i risikogruppe uten å ha fått beskjed om det. Alt fra astma til en hjertefeil de var født med som ikke påvirker i hverdagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor går du ut i fra det?

Anonymkode: 2b6fd...550

Skrevet

Så lenge det ikke er klaging, det hender jo at folk klager over noe rett og slett fordi de ikke forstår det. 

Hår, klær, utseende, vekt. Den er ikke min plass å kommentere mening rundt det hvis jeg synes noe annet er fint. Hvis jeg synes kjolen er helt for jævlig, så prøver jeg å finne en annet svar. F eks, den så god ut å ha på eller et svadasvar, føles så godt å bytte ut litt klær i garderoben, har du kjøpt noe mer? Svare med nytt spørsmål er en fin avledning 👍🏻

Så i ditt konkrete eksempel. Hva med å svare, så rart, ga de deg ingen begrunnelse? 

Anonymkode: 25520...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor går du ut i fra det?

DERSOM hun er flyttet pga overvekt, SÅ må man anta at hun vet dette - fordi fastlegen skal informere sine egne pasienter. JEG går ikke ut fra at hun er flyttet av hverken den ene eller andre årsaken - fordi jeg umulig kan ite.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Hva gjør du i situasjoner hvor du ikke slipper unna en av to ubehagelige situasjoner: 1. Lyve for å ikke såre, 2. Si sannheten, selv om du vet at det sannsynligvis vil såre?

Jeg kom på spørsmålet etter den tråden her med vaksine og overvekt. For et par uker siden satt jeg sammen med noen kollegaer og snakket om vaksine og når vi får dette. Hun ene er svært overvektig og sier så, henvendt til meg: "Jeg har faktisk fått første dose jeg, enda jeg er helt frisk og ikke har noen underliggende sykdommer. Jeg skjønner ikke hvorfor, gjør du?". 

Jeg skjønner godt hvorfor, såpass alvorlig fedme som hun har er nok til å være i risikogruppen i seg selv, men jeg følte faktisk ikke at jeg kunne si dette. Jeg er glad i kollegaen min og synes hun er utrolig hyggelig og skjønn, et nydelig menneske, så dermed endte jeg opp med å lyve i stedet og si at jeg visste ikke, fordi jeg ikke ville si noe sårende. 

Dette kan gjelde i mange, mange situasjoner altså, dette var bare et konkret eksempel. Det kan være spørsmål om man liker en ny frisyre, et nytt klesplagg eller helt andre ting også. Greien er, hva gjør du i slike situasjoner? Lyver du eller durer du på med sannheten uansett?

Anonymkode: 4c873...1d0

hadde vert ærlig :) jeg vet jeg er overvektig og hadde tålt det, selvom jeg jobber for et bedre livstil nå, men jeg vet jeg fikk vaksinen både pga overvekt og fordi jeg har medfødt hjertefeil

Anonymkode: 383a3...353

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

DERSOM hun er flyttet pga overvekt, SÅ må man anta at hun vet dette - fordi fastlegen skal informere sine egne pasienter. JEG går ikke ut fra at hun er flyttet av hverken den ene eller andre årsaken - fordi jeg umulig kan ite.

Hva mener du med flyttet, flyttet over i risikogruppe? Jeg er visst satt i risikogruppe, ikke fått noe beskjed fra legen om det, men er kalt inn til vaksinasjon nå som de vaksinerer riskogruppene. Så det er godt mulig at hun ikke vet om det nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med flyttet, flyttet over i risikogruppe? Jeg er visst satt i risikogruppe, ikke fått noe beskjed fra legen om det, men er kalt inn til vaksinasjon nå som de vaksinerer riskogruppene. Så det er godt mulig at hun ikke vet om det nei.

selvfølgelig kan det være at hun ikke vet. Men fastlegene skal i utgangspunktet gi beskjed til sine pasienter når de flyttes i en annen gruppe - dermed må man anta at hun vet. At din fastlege ikke har gjort jobben sin vil jo ikke dermed si at alle andre er like sløve?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

selvfølgelig kan det være at hun ikke vet. Men fastlegene skal i utgangspunktet gi beskjed til sine pasienter når de flyttes i en annen gruppe - dermed må man anta at hun vet. At din fastlege ikke har gjort jobben sin vil jo ikke dermed si at alle andre er like sløve?

Jeg skjønner ikke hva du mener med grupper? Fastlegene sitter ikke å plukker ut pasienter i risikogrupper, det er dataprogrammer om plukker ut pasienter etter diagnosekoder, og det kan skje feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Både min mann og min mor ble også satt i risikogruppe uten å bli informert, så det er nok ikke uvanlig i alle fall. (De har ikke samme fastlege.) De fant det ut kun ut fra hvilket tidspunkt de fikk tilbud om vaksine.

Anonymkode: 59fd3...948

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener med grupper? Fastlegene sitter ikke å plukker ut pasienter i risikogrupper, det er dataprogrammer om plukker ut pasienter etter diagnosekoder, og det kan skje feil.

Selvfølgelig kan det skje feil:)

Legene plukker ut både ved hjelp av dataprogrammer og ved manuelt utplukk😀

Skrevet

Jeg har sett flere tilfeller av falsk anmeldelse av voldtekt for å skjule utroskap.

Synes det er feigt og trist når uskyldige blir sendt i varetektsfengsel på grunn av løgn.

Anonymkode: e19a8...494

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen av de jeg kjenner, og det er i hvert fall 5,  som har fått vaksine pga risikogruppe, er informert av fastlegene sine om det. Når skulle fastlegene satt seg ned og sendt melding eller ringt alle sine om det? 

Dette er for øvrig fastlegens rolle i dette:

Kommunen ber sine fastleger om oversikt over risikopasienter på deres lister.

Fastlegene bruker verktøy utviklet av deres journalleverandør for å hente ut lister over risikopasienter på deres liste. Fastlegen må deretter manuelt bearbeide listen for å kontrollere at personene på listen er risikopasienter.

Fastlegekommunen sorterer risikopasientene etter kommunetilhørighet (etter adresse/kommunenummer, hvis mulig) og oversender deretter liste til bostedskommune.

Bostedskommune sørger for vaksinetilbud til disse risikopasientene, enten via kommunal vaksinasjon eller etter avtale med kommunens fastleger.

https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/koronavaksinasjon-i-kommunene/kommunenes-plikter-og-oppgaver/

Det står ingenting her om at de skal informere pasienten om at de er i risikogruppe eller om de flyttes fra den ene til den andre. Tror du har misforstått hvordan dette fungerer. 

Anonymkode: e33b3...cda

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har sett flere tilfeller av falsk anmeldelse av voldtekt for å skjule utroskap.

Synes det er feigt og trist når uskyldige blir sendt i varetektsfengsel på grunn av løgn.

Anonymkode: e19a8...494

Litt av en sammenlikning, er jo ikke nærheten av hverandre

Anonymkode: 383a3...353

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen av de jeg kjenner, og det er i hvert fall 5,  som har fått vaksine pga risikogruppe, er informert av fastlegene sine om det. Når skulle fastlegene satt seg ned og sendt melding eller ringt alle sine om det? 

Dette er for øvrig fastlegens rolle i dette:

Kommunen ber sine fastleger om oversikt over risikopasienter på deres lister.

Fastlegene bruker verktøy utviklet av deres journalleverandør for å hente ut lister over risikopasienter på deres liste. Fastlegen må deretter manuelt bearbeide listen for å kontrollere at personene på listen er risikopasienter.

Fastlegekommunen sorterer risikopasientene etter kommunetilhørighet (etter adresse/kommunenummer, hvis mulig) og oversender deretter liste til bostedskommune.

Bostedskommune sørger for vaksinetilbud til disse risikopasientene, enten via kommunal vaksinasjon eller etter avtale med kommunens fastleger.

https://www.fhi.no/nettpub/koronavaksinasjonsveilederen-for-kommuner-og-helseforetak/koronavaksinasjon-i-kommunene/kommunenes-plikter-og-oppgaver/

Det står ingenting her om at de skal informere pasienten om at de er i risikogruppe eller om de flyttes fra den ene til den andre. Tror du har misforstått hvordan dette fungerer. 

Anonymkode: e33b3...cda

Der har vi kanskje noe av grunnen til at praksisen blir forskjellig. Liker å kalle det «Shit in, Shit out». Listene hentet fra ett system er bare så gode som informasjonen den bygger på. For å bli prioritert grunnet fedme f eks, innebærer det jo at man må ha vært inne hos legen på ett tidspunkt og blir registrert under alvorlig fedme. Vet ikke hvordan det er med dere, men å veie med hos fastlegen er ikke noe jeg har gjort på over ti år. 

Anonymkode: 25520...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...