Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Noen som vet om det er lov til å bruke permisjon med lønn når en har ferie? Kjenner ei som skal ha 4 uker ferie i sommer, men skal ha to dager med permisjon med lønn midt i ferien, syntes bare det hørtes litt unødvendig ut. Anonymkode: 95ba0...662
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Hvis hun har fått dette innvilget av arbeidsgiver er det selvsagt lov. Det er strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om de vil gi sine ansatte fri med lønn eller ikke. Anonymkode: 6e85c...3e0
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvis hun har fått dette innvilget av arbeidsgiver er det selvsagt lov. Det er strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om de vil gi sine ansatte fri med lønn eller ikke. Anonymkode: 6e85c...3e0 Nei, så enkelt er det virkelig ikke. En mengde permisjonsrettigheter er lov- eller tariffregulert, inkludert hvorvidt disse er lønnet eller ulønnet. Skulle tatt seg ut om ansatte ble nektet fødselspermisjon f.eks. Når det gjelder velferdspermisjon, så har arbeidsgiver større selvbestemmelse, men de skal ha nedfelte regler som sørger for mest mulig likebehandling av ansatte. De fleste bedrifter følger kotymen i arbeidslivet, med å innvilge 1 flyttedag, 3 dager fri til barnehagetilvenning, 1- 3 dager ved dødsfall osv. Anonymkode: 18cf9...48a
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, så enkelt er det virkelig ikke. En mengde permisjonsrettigheter er lov- eller tariffregulert, inkludert hvorvidt disse er lønnet eller ulønnet. Skulle tatt seg ut om ansatte ble nektet fødselspermisjon f.eks. Når det gjelder velferdspermisjon, så har arbeidsgiver større selvbestemmelse, men de skal ha nedfelte regler som sørger for mest mulig likebehandling av ansatte. De fleste bedrifter følger kotymen i arbeidslivet, med å innvilge 1 flyttedag, 3 dager fri til barnehagetilvenning, 1- 3 dager ved dødsfall osv. Anonymkode: 18cf9...48a Hva er poenget med å dra inn fødselspermisjon inn i en tråd som omhandler en avsatt som har fått to dager permisjon med lønn i forbindelse med ferien sin? Hvis du tenkte deg om så ville du utmerket godt ha skjønt hva jeg svarte på. Selvsagt er det regler. Poenget mitt var: Dersom vedkommende har fått dette innvilget av arbeidsgiver, så er vel sjansen timelig stor for at det er innafor. herregud. Folk på det forumet her altså. Fir en gjeng! Anonymkode: 6e85c...3e0
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Takk for svar, jeg synes bare det er litt utnytting av systemet, hun har ferie, men skal ha tilvenning med barnet sitt i barnehagen. Men det er bare min mening. Anonymkode: 95ba0...662
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Noen som vet om det er lov til å bruke permisjon med lønn når en har ferie? Kjenner ei som skal ha 4 uker ferie i sommer, men skal ha to dager med permisjon med lønn midt i ferien, syntes bare det hørtes litt unødvendig ut. Anonymkode: 95ba0...662 Dersom man skal flytte og har rett på lønnet permisjon i forbindelse med det, eller ha omsorg for noen og har rett på lønnet permisjon i forbindelse med det, så vil jeg tro det er det mest gunstige for både ansatt og arbeidsgiver å ta det i forbindelse med ferie. Kjenner ikke til om det er lov, men kan ikke se noen verdens grunn for at dette ikke skulle være lov. Anonymkode: 586e7...09e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Takk for svar, jeg synes bare det er litt utnytting av systemet, hun har ferie, men skal ha tilvenning med barnet sitt i barnehagen. Men det er bare min mening. Anonymkode: 95ba0...662 Hvorfor skal hun bruke sine feriedager på dette, mens andre ansatte som ikke har tilvenning når de har ferie får dette dekket av arbeidsgiver? Det er å nyttiggjøre seg systemet, ikke utnytte det. Blir du syk i ferien din slik at du blir sykemeldt får du feriedagene dine tilbake. Blir barnet sykt i ferien, får man ikke nye feriedager. Noen ganger kompenseres man og noen ganger gjør man ikke det. Det er ikke noe gale i å bruke godene man har på jobb når man har mulighet til det. En jeg kjenner jobbet i vikarbyrå. Det var ikke uvanlig at vikarer ringte inn å spurte hvor mange egenmeldingsdager de hadde igjen. De ønsket jo å bruke alle de hadde.... dette er å utnytte systemet (når man ikke er syk) Anonymkode: 24491...a0b
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Men hvorfor i herrens navn stikker du nesa di i dette? Misunnelig eller hva er det? Hvis hun har fått innvilget permisjon fra arbeidsgiver er jo dette noe arbeidsgiver synes er greit. Noen folk her inne lurer jeg virkelig på omløpet til altså. Mener du det er misbruk? På hvilken måte misbruker hun systemet? Det er arbeidsgiver som dekker dette. Og det er arbeidsgiver som innvilger permisjon. Anonymkode: 901b6...23f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Takk for svar, jeg synes bare det er litt utnytting av systemet, hun har ferie, men skal ha tilvenning med barnet sitt i barnehagen. Men det er bare min mening. Anonymkode: 95ba0...662 På hvilken skrudd måte er det utnytting av systemet? Jeg vil tro hun planlegger å bruke resten av ferien på å gi barnet en myk start i barnehagen. Det er jo kjempefint. Hun får ingenting andre ikke får her, men hun bruker rettighetene hun har til det aller beste for barnet. Synd hun har venner som ikke unner andre noe de ikke har kommet på å gjøre selv. Jeg har en singel og barnløs kollega som jeg også har hatt kontakt med på fritiden. Nå jobber vi tettete og jeg ser at hun er av den typen. Hun ser det som en selvfølge at hun skal ha alle de gunstigste fridagene (og at folk med barn de ikke har pass til stiller bak henne i køen), arbeidstidene og andre goder. Om andre kommer heldig ut av noe blir hun synlig opprørt. Hun går også ut i fra at andre har «skaffet seg fordeler», ikke så rart for hun jobber hele tiden for det selv. Det som er rart er at det tydeligvis kun er ok når det er henne. Jeg har kuttet henne ut på privaten selv om hun ikke er sånn der. Jeg får bare nok på jobb og hun mister en venn. Anonymkode: cdad2...6be
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): På hvilken skrudd måte er det utnytting av systemet? Jeg vil tro hun planlegger å bruke resten av ferien på å gi barnet en myk start i barnehagen. Det er jo kjempefint. Hun får ingenting andre ikke får her, men hun bruker rettighetene hun har til det aller beste for barnet. Synd hun har venner som ikke unner andre noe de ikke har kommet på å gjøre selv. Jeg har en singel og barnløs kollega som jeg også har hatt kontakt med på fritiden. Nå jobber vi tettete og jeg ser at hun er av den typen. Hun ser det som en selvfølge at hun skal ha alle de gunstigste fridagene (og at folk med barn de ikke har pass til stiller bak henne i køen), arbeidstidene og andre goder. Om andre kommer heldig ut av noe blir hun synlig opprørt. Hun går også ut i fra at andre har «skaffet seg fordeler», ikke så rart for hun jobber hele tiden for det selv. Det som er rart er at det tydeligvis kun er ok når det er henne. Jeg har kuttet henne ut på privaten selv om hun ikke er sånn der. Jeg får bare nok på jobb og hun mister en venn. Anonymkode: cdad2...6be Kjente også en slik person på jobb. Det er en menneskerett at enslige forsørgere får velge fri og ferie først så får resten ta det hun ikke vil ha. Når ting ikke går i hennes favør «stiller hun spørsmålstegn ved lovligheten» Takk og lov røyk hun ut ved en omorganisering. Håpløst å ha slike folk som kollega. Anonymkode: 901b6...23f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Det er lov. Men som deg finner jeg det snodig.... Jeg kunne nok ikke funnet på å be om permisjon midt inne i ferien til slikt. Når jeg likevel har fri så bruker jeg fridagene til å f.eks følge barnet på sykehus, tilvenning til barnehage og sfo osv. Anonymkode: 4b35c...09e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er lov. Men som deg finner jeg det snodig.... Jeg kunne nok ikke funnet på å be om permisjon midt inne i ferien til slikt. Når jeg likevel har fri så bruker jeg fridagene til å f.eks følge barnet på sykehus, tilvenning til barnehage og sfo osv. Anonymkode: 4b35c...09e Og man lurer på hvorfor kvinner tjener mindre enn menn 🙄 Altså, det er jo på grunn av denne oversnille, overforsiktige, overhensynsfulle dørmatte-stilen her. Det hjelper ingen. Kollegaene synes bare det er plagsomt med folk som gjør seg så små som de kan, og sutrer over at andre benytter seg av rettighetene sine. Anonymkode: 586e7...09e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og man lurer på hvorfor kvinner tjener mindre enn menn 🙄 Altså, det er jo på grunn av denne oversnille, overforsiktige, overhensynsfulle dørmatte-stilen her. Det hjelper ingen. Kollegaene synes bare det er plagsomt med folk som gjør seg så små som de kan, og sutrer over at andre benytter seg av rettighetene sine. Anonymkode: 586e7...09e absolutt ikke. mannlige arbeidstakere hos oss ville ALDRI funnet på å be om perm sånn midt i ferien sin. Sutrete damer som er mer opptatt av rettighetene sine enn av plikter og arbeidsoppgaver - de får gjennomgå! Og derfor taper de i lønnsforhandlingene. Anonymkode: 4b35c...09e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): absolutt ikke. mannlige arbeidstakere hos oss ville ALDRI funnet på å be om perm sånn midt i ferien sin. Sutrete damer som er mer opptatt av rettighetene sine enn av plikter og arbeidsoppgaver - de får gjennomgå! Og derfor taper de i lønnsforhandlingene. Anonymkode: 4b35c...09e Ånei, det gjør de ikke. Men bare tro det du, så har du en ting mindre å sutre om. Anonymkode: 586e7...09e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå