Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Eventuelt som jobber med dette? Jeg skal følge min far(mistanke om kognitiv svikt/demens) og jeg lurer litt på hva jeg kan forvente og kan forberede han på i forkant. Står ikke info om dette i inkallingsbrevet utover at det vil bli tatt blodprøver og kanskje MR. Noen som vet om det skal utføres kognitive tester ol.? Anonymkode: 4fd23...3f8
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Har ikke fulgt, men svigerfar var gjennom det før han fikk demensdiagnosen sin. Han måtte gjennom en samtale også, med masse spørsmål. Alt ifra dagens dato til enke regnestykket. Et slags spørreskjema hvor den han samtalte med stilte spørsmålene. Anonymkode: 25a20...4b1
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Har ikke fulgt, men svigerfar var gjennom det før han fikk demensdiagnosen sin. Han måtte gjennom en samtale også, med masse spørsmål. Alt ifra dagens dato til enke regnestykket. Et slags spørreskjema hvor den han samtalte med stilte spørsmålene. Anonymkode: 25a20...4b1 Takk! 😀da skal jeg notere det til timen. HI Anonymkode: 4fd23...3f8
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Jeg ville ikke sagt så detaljert at de vil spørre om dato osv., for ulike typer demens kan arte seg forskjellig, så hvis han forsøker å "lese seg opp" så risikerer dere at han presterer bedre enn han ellers ville gjort. Spesielt i tidligere faser av sykdom så har de ofte en del mestringsstrategier for å skjule problemene sine. Men jeg tenker også på at din far ikke skal føle han må gjøre det bra eller prestere. Det kan gjøre ham mer nervøs også. Jeg ville bare sagt at det i tillegg til de tar blodprøver og kanskje MR, så er det en samtale med geriater (lege med spesialisering, som regel de som har den samtalen), at det ikke er noe skummelt, men som en vanlig samtale hvor legen spør en del spørsmål om livet og helsen hans. Jeg var med min mormor, men da var hun ganske langtkommet i sin demenssykdom. Likevel hadde hun noen fantastiske avledningsmanøvre som hun forsøkte seg på for å skjule at hun egentlig ikke kunne svare på spørsmålene. At geriateren greide å holde seg alvorlig var et under! Skal ikke gjenta alt hun sa, men på spørsmål om alder kom det kontant "Lærte aldri moren din at du ikke skal spørre en dame om alderen?" (på spørsmål om hvor gammel hun var). Og "Hvis du ikke vet hvor vi er, da blir jeg bekymret for deg!" (med et blikk på hans legefrakk, etter spørsmål om hvor hun var akkurat da). Rett og slett imponerende taktikker, tross alvorlig fysisk sykdom i tillegg til demensen ❤️ Om du er med inn til samtalen, husk at du ikke må hjelpe din far å svare, bare vær der for ham, som en taus støtte. Anonymkode: 0909d...427
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Min søster var med farmor, hun fikk beskjed om å ikke si noe mer enn at de skulle til en lege på sykehuset. Ikke forberede eller spørre henne om noe som evt ville bli spurt om etterpå. Hun var helt klar over at hun var dement, så hun skjønte med en gang hva hun skulle. Anonymkode: 5b0c6...d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå