Gå til innhold

Greit eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal ha klassefest for 7 klasse før de begynner på ungdomsskolen, de er 15 jenter og 5 av disse er veldig tøffe og poulære hos guttene og de andre jentene føler de blir mye mobbet av de, så min egen sier at hun vil ikke gå hvis de 5 kommer, og samme med 9 andre jentene er 12 gutter og der er det bare 4 som ønsker at de ikke skal komme.

Hva bør jeg gjøre? bare orde til de 13, og heller lage noe annet til de 14 som ikke ønsker og komme, altså dele i 2.  Synes dette er utrolig vanskelig. Eller skal jeg bare orde klassefest og de som vil komme kommer? det er meg og 3 andre foreldre som order, de sier også at deres barn ikke vil gå, de skal ha festen i gymsalen på skolen

Anonymkode: 57f86...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

vi skal ha klassefest for 7 klasse før de begynner på ungdomsskolen, de er 15 jenter og 5 av disse er veldig tøffe og poulære hos guttene og de andre jentene føler de blir mye mobbet av de, så min egen sier at hun vil ikke gå hvis de 5 kommer, og samme med 9 andre jentene er 12 gutter og der er det bare 4 som ønsker at de ikke skal komme.

Hva bør jeg gjøre? bare orde til de 13, og heller lage noe annet til de 14 som ikke ønsker og komme, altså dele i 2.  Synes dette er utrolig vanskelig. Eller skal jeg bare orde klassefest og de som vil komme kommer? det er meg og 3 andre foreldre som order, de sier også at deres barn ikke vil gå, de skal ha festen i gymsalen på skolen

Du inviterer alle. 

Skrevet

Alle eller droppe klassefesten. 

Anonymkode: 95a5a...026

Skrevet

Du inviterer alle, og får jenta di til å møte. 

De er mange! De klarer seg

Anonymkode: 8d81e...b46

Skrevet

I ordet «klassefest» ligger svaret.

Skrevet

Tenker at det ikke bare er en slutt for barna, men også for foreldrene som har hatt barn i samme klasse i 7 år.

Hva med å invitere barna og foreldrene (dersom det er tillatt på det tidspunktet) siden barn har en tendens til å ikke finne på så mye når foreldrene er tilstede

Anonymkode: 5f0f7...832

Skrevet

Takk for alle svar

Ja er det som er det riktige,men da blir det få som møter opp. Ikke lov med foreldre dessverre

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk for alle svar

Ja er det som er det riktige,men da blir det få som møter opp. Ikke lov med foreldre dessverre

Jeg ville ikke tillatt min syvendeklassing å ikke møte. Grenser for hvilke persillebusker man ønsker å dyrke frem.

Skrevet

Hvis klassen har så dårlig miljø at halvparten ikke møter hvis den andre halvparten kommer er det nok liten vits i å arrangere noe. Neste år starter de vell i nye klasser. Da er det vintig å jobbe for et godt miljø  nå er det nok for sent for den klassen.

Anonymkode: f973d...73a

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvis klassen har så dårlig miljø at halvparten ikke møter hvis den andre halvparten kommer er det nok liten vits i å arrangere noe. Neste år starter de vell i nye klasser. Da er det vintig å jobbe for et godt miljø  nå er det nok for sent for den klassen.

Anonymkode: f973d...73a

Ja dessverre klassemiljøet har er veldig dårlig.. var bare 1 og 2 klasse,men så begynte ei som er med i den jentegjengen på 5 og etter det har det vert dårlig, har vert 3 stk som har flyttet pga det også

Skrevet

var bare bra i 1 og 2 klasse

Skrevet

Klassefest er dessverre klassefest også i klasser med dårlig  miljø...  vi hadde en sånn avslutning der klassen var helt råtten, det siste året var preget av  for mye jentedrama og skolen og kommunen som virkelig gjorde sitt for å hjelpe å bedre ting, uten hell, det ble vel heller en stille våpenhvile.... Vi hadde likevel  fest for alle, men det var jo foreldre og da...

Det var litt stivt og rart men det var viktig å gjennomføre og ble greit nok og avslutning mer enn hade bra siste dagen er  viktig som overgangsrituale...

men jeg skjønte hva min unge som var utenfor gjengen  hadde ment om enkelte og fikk meg en øvelse i tomprat med foreldre som virkelig ikke var på min bølgelengde....

noen ganger  må man bare...

Anonymkode: 5e521...4b6

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Klassefest er dessverre klassefest også i klasser med dårlig  miljø...  vi hadde en sånn avslutning der klassen var helt råtten, det siste året var preget av  for mye jentedrama og skolen og kommunen som virkelig gjorde sitt for å hjelpe å bedre ting, uten hell, det ble vel heller en stille våpenhvile.... Vi hadde likevel  fest for alle, men det var jo foreldre og da...

Det var litt stivt og rart men det var viktig å gjennomføre og ble greit nok og avslutning mer enn hade bra siste dagen er  viktig som overgangsrituale...

men jeg skjønte hva min unge som var utenfor gjengen  hadde ment om enkelte og fikk meg en øvelse i tomprat med foreldre som virkelig ikke var på min bølgelengde....

noen ganger  må man bare...

Anonymkode: 5e521...4b6

Enig i mye av det du skriver,men her får ikke foreldrene være til nå,uten om vi 4 som er klassekontakter og jeg føler hvis det skjer noe så er det jo ikke alt vi klarer og få med oss.

Er veldig glad at det kun er et par gutter og et par jenter som skal på samme skole som min. og jeg tenker litt når vi evt tar 2 fester blir ingen utelatt og alle kan ha det hyggelig

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Takk for alle svar

Men hvordan er foreldrene til disse jentene som er et problem?
Er fremdeles en kjent sak at barna finner på mindre ugang og mobbing når foreldre er tilstede, og det må jo være noen voksne der når de har denne klassefesten, kanskje noen av foreldrene deres kan stille?

Skrevet

Man inviterer selvsagt alle. At enkelte elever vil utestenge noen er ikke greit! 

Anonymkode: 55521...47b

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Men hvordan er foreldrene til disse jentene som er et problem?
Er fremdeles en kjent sak at barna finner på mindre ugang og mobbing når foreldre er tilstede, og det må jo være noen voksne der når de har denne klassefesten, kanskje noen av foreldrene deres kan stille?

Har ikke sagt at det er foreldrene til jentene som er problemet her i hele tatt, kun jentegjengen.  Er ikke lov med noen foreldre pga corona reglene, kun 4 stk som er klassekontakter

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Man inviterer selvsagt alle. At enkelte elever vil utestenge noen er ikke greit! 

går an og ha 2 fester. da blir det ene på 13 stk og den andre på 14 stk. Da kan alle ha det koselig og ikke føle seg utrygg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

går an og ha 2 fester. da blir det ene på 13 stk og den andre på 14 stk. Da kan alle ha det koselig og ikke føle seg utrygg

Det høres jo bare rart ut. En klassefest som må deles i 2 . Det vil jo bare bli som å feire at etter 7 år sammen så er miljøet kun dritt. Da hadde jeg virkelig bare avlyst hele greia 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det blir bare spesielt. Jeg syns ikke man bør føye seg etter enkelte elever. Alle eller ingen. Og så får de som ikke vil komme bare være surmule 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke sagt at det er foreldrene til jentene som er problemet her i hele tatt, kun jentegjengen.  Er ikke lov med noen foreldre pga corona reglene, kun 4 stk som er klassekontakter

Jeg beskyldte ikke foreldrene for noe som helst, og bare spurte.
Tenker at barn vet at foreldrene sine, og de til vennene ofte prater sammen så kunne det ha vært smart å hatt en av dem tilstede.
Kanskje en av klassekontaktene kunne bli byttet ut med en av dem?

Skrevet

Dom en som måtte gå på fest med plageånder fordi det er "viktig" - dropp hele greia.

Anonymkode: 7d677...ebc

Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg faktisk ikke giddet å arrangere klassefest i det hele tatt, altså om bare halvparten dukker opp uansett og en av dem som ikke vil er mitt eget barn. De må jo ikke ha fest, da får det holde med avslutningen i klasserommet på skolen. Da kan du i stedet arrangere en fest for de 10 jentene som trives sammen. 

Anonymkode: 15115...723

Skrevet

Hadde droppet hele greia, å tilrettelegge for forsuring av miljø ved å dele i to sender også helt feil signaler til ungene som da får det som de vil...

Ville samarbeidet med lærerne og laget en avslutning i skoletiden. Gjerne en sykkeltur til en strand eller noe sånt litt koselig og latt de grille pølser og kose seg, men om det også er umulig får det bli i klasserommet. Kjøp inn litt servietter og engangsservise, la ungene selv plukke markblomster og pynte med. Lag langbord i klasserommet og server et eller annet å spise pluss litt kake/snop til dessert.  Gjør litt ekstra ut av avslutningen på skolen rett og slett.

Anonymkode: 761e0...1f3

Skrevet

Dessverre må dere invitere alle. Det er det enste riktige. 

Det er vel voksne på festen? Da kan jo noen holde litt øye med dem? Være i nærheten, slik at disse jentene ser at det er voksne som følger med? 

Det dere voksne må gjøre, er å lære barna deres at det fins tullinger der ute, og prøve å få dem trygge og rusta for slike folk. ❤️

Anonymkode: 0acc5...273

Skrevet

Vi har blitt enig med kontaktlærer og de andre foreldrene og dele det i 2, så alle sammen kan ha det hyggelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...