Gå til innhold

Skolestreik, kan man bruke sykt barn dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller må man ta ulønnet fri? Er streik på skolen til mitt barn, foreløpig får hun gå der, men fra onsdag av trappes streiken opp og hun vil da mistet skoletilbud(hun har diagnose og kan ikke være alene hjemme, går på ungdomsskolen) Kan man bruke sykt barn dager?

Anonymkode: eb556...314

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre.

Anonymkode: bae6d...fb7

Skrevet

Nei, som regel må du ta ulønnet permisjon eller feriedager. Evt søke om velferdspermisjon... ikke arbeidsgiver som skal "straffes" for at det er streik.

Anonymkode: 15338...4e8

Skrevet

Du må jo uansett ta fri for å gi barnet undervisning. Ikke barnet som skal svi for at lærerne streiker. 

Anonymkode: 7468a...9e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo uansett ta fri for å gi barnet undervisning. Ikke barnet som skal svi for at lærerne streiker. 

Skal alle sammen slutte å jobbe når skolen streiker? Tror du at hele Norges voksne befolkning sluttet å jobbe i to måneder i fjor da skolene stengte? Hvordan tror du samfunnet vil fungere da? Foreldre som ikke har søkt om hjemmeundervisning på forhånd har for øvrig ikke noe informasjon om hva som er læringsplanen for juni 2021 eller forutsetninger til å undervise.

Anonymkode: 66a8a...825

Skrevet

Nei. Du må enten ta hjemmekontor (om det er mulig), permisjon (uten lønn), avspasere eller ta ut feriedager. Eller lønne noen andre for å ha barnet om du ikke har far eller øvrig familie som kan stille opp

Anonymkode: 4bb6d...014

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Skal alle sammen slutte å jobbe når skolen streiker?

Så du mener at det å gi barnet ditt undervisning ikke er å jobbe?

Det blir sikkert lærerne glad for å høre!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så du mener at det å gi barnet ditt undervisning ikke er å jobbe?

Det blir sikkert lærerne glad for å høre!

Jeg har en annen jobb som jeg må utføre. Derfor kan jeg ikke ta fri for å gjøre lærernes jobb. Jeg kan ikke jobbe dobbelt. Og hvis alle foreldre som rammes av streiken tar ulønnet fri, hvem skal jobbe på sykehus, utbetale penger fra NAV, behandle innkomne meldinger til barnevernet, stå i kassa på matbutikken osv? Skal vi stenge matbutikker, apotek, sykehus og helsesentre? Det jobber en del småbarnsforeldre der, og i motsetning til våren 2020 får ikke foreldre i samfunnskritiske yrker lov til å ha ungene på skolen under en streik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, som regel må du ta ulønnet permisjon eller feriedager. Evt søke om velferdspermisjon... ikke arbeidsgiver som skal "straffes" for at det er streik.

Anonymkode: 15338...4e8

Jobber man offentlig er det jo egentlig bare å sende regningen dit den hører hjemme. 

Anonymkode: a7c33...455

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en annen jobb som jeg må utføre. Derfor kan jeg ikke ta fri for å gjøre lærernes jobb. Jeg kan ikke jobbe dobbelt. Og hvis alle foreldre som rammes av streiken tar ulønnet fri, hvem skal jobbe på sykehus, utbetale penger fra NAV, behandle innkomne meldinger til barnevernet, stå i kassa på matbutikken osv? Skal vi stenge matbutikker, apotek, sykehus og helsesentre? Det jobber en del småbarnsforeldre der, og i motsetning til våren 2020 får ikke foreldre i samfunnskritiske yrker lov til å ha ungene på skolen under en streik.

Beklager altså, men du er faktisk forventet å sette deg inn i slike ting dersom du ønsker å delta i arbeidslivet, og særlig hvis du har samtidig omsorg for barn.

Har du satt deg inn i det, så unngår du å havne i en situasjon helt uten å vite hva du skal gjøre med den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Skal alle sammen slutte å jobbe når skolen streiker? Tror du at hele Norges voksne befolkning sluttet å jobbe i to måneder i fjor da skolene stengte? Hvordan tror du samfunnet vil fungere da? Foreldre som ikke har søkt om hjemmeundervisning på forhånd har for øvrig ikke noe informasjon om hva som er læringsplanen for juni 2021 eller forutsetninger til å undervise.

Hele Norges voksne befolkning har da ikke barn mellom 7-12 år...

Anonymkode: 6a90a...659

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Beklager altså, men du er faktisk forventet å sette deg inn i slike ting dersom du ønsker å delta i arbeidslivet, og særlig hvis du har samtidig omsorg for barn.

Har du satt deg inn i det, så unngår du å havne i en situasjon helt uten å vite hva du skal gjøre med den. 

Atte hæ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hele Norges voksne befolkning har da ikke barn mellom 7-12 år...

Nei, men mange i omsorgsyrker har små barn. Mange NAV-ansatte har barn. Mange barnevernskonsulenter har barn. Og så videre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men mange i omsorgsyrker har små barn. Mange NAV-ansatte har barn. Mange barnevernskonsulenter har barn. Og så videre. 

Så de i omsorgsyrker må la 6-åringen sin være alene hjemme om skolen streiker mener du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Så de i omsorgsyrker må la 6-åringen sin være alene hjemme om skolen streiker mener du? 

Det trenger de ikke. Men de kan ikke drive undervisning av barnet mens de er på jobb. Du vet, de som har hjemmekontor er også på jobb.

Skrevet

Vi har fått beskjed om at vi må ta ulønnet permisjon eller ta ut ferie dersom barnehagen/skole går ut i streik. 

Anonymkode: d7671...5d3

Skrevet

At dette er en diskusjon? Det er ikke første gang skoler og barnehager streiker. Noen tar barna med på jobb, noen sender barna til besteforeldre eller andre familiemedlemmer, noen får hjelp av naboer og barnets venner og noen lat barna være alene hjemme.

Anonymkode: 54ce1...aff

Skrevet

Selvsagt får ma. Ikke betalt når noen streiker. Poenget med streik er jo at det skal merkes. Barnet får ikke undervisning (blir jo ingen hjemmeskole ved streik), og foreldrene må finne alternativ til skolen hvis barna er for små til å være hjemme alene.  Streik skal merkes, det er det som presser fram akseptable løsninger... 

Anonymkode: b73f4...d68

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt får ma. Ikke betalt når noen streiker. Poenget med streik er jo at det skal merkes. Barnet får ikke undervisning (blir jo ingen hjemmeskole ved streik), og foreldrene må finne alternativ til skolen hvis barna er for små til å være hjemme alene.  Streik skal merkes, det er det som presser fram akseptable løsninger... 

Jeg tipper dessverre at KS ikke vil gjøre så veldig mye nå, to uker før sommerferien, til å få startet skolen opp igjen. I juni er det jo nesten ingen undervisning på barneskolen, og stort sett innleveringer og sånt på ungdomsskoler og videregående. Hadde dette kommet i januar eller rett etter koronastengning, ville det ha vært mye mer prekært, slik at streiken ville ha vært et veldig effektiv pressemiddel.

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Eller må man ta ulønnet fri? Er streik på skolen til mitt barn, foreløpig får hun gå der, men fra onsdag av trappes streiken opp og hun vil da mistet skoletilbud(hun har diagnose og kan ikke være alene hjemme, går på ungdomsskolen) Kan man bruke sykt barn dager?

Nei dessverre, samme sitasjon her, pappan måtte ta ut ulønna permisjon de dagene. Jeg kan ikke være hjemme pga jobben

Anonymkode: 650ad...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei dessverre, samme sitasjon her, pappan måtte ta ut ulønna permisjon de dagene. Jeg kan ikke være hjemme pga jobben

Jeg har ikke råd til å ta ulønnet permisjon, alenemor og mitt barn har en diagnose så hun kan ikke være alene selvom hun er 14 år. Og det er ikke bare å få noen til å passe henne heller pga hennes medisinske tilstand. Får høre om jeg kan få hjemmekontor🤞🏽Selvom sjefen er veldig vanskelig på det

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Man kan fint undervise hjemme under streik. Streiken merkes jo likevel. Dette skal ikke gå ut over barna. 

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har ikke råd til å ta ulønnet permisjon, alenemor og mitt barn har en diagnose så hun kan ikke være alene selvom hun er 14 år. Og det er ikke bare å få noen til å passe henne heller pga hennes medisinske tilstand. Får høre om jeg kan få hjemmekontor🤞🏽Selvom sjefen er veldig vanskelig på det

ja da må du evt høre om det, får nok ikke bruke syke barn dager

Skrevet

På skolen til sønnen min får de barna som har spesielle behov et tilbud selvom det er streik. Hør om det er mulig? 

Anonymkode: 3ca0c...706

Skrevet

Tror barn med spesielle behov får være på skolen selv om det er streik. 

Mitt barn fikk være på skolen under nedstengingen i fjor. 

Anonymkode: 2eca3...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...