Gå til innhold

Dere med ungdommer, hvor mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

tillater dere å ha besøk?

Her hjemme er det ungdommer hele tiden. Gutta som er og ser på fotball, eller «henger» og spiller FIFA. Eller de er her hjemme og mekker pizza etc. Også er det kjærester. De er 90% av tiden her, fordi ungene her har en etasje for seg selv. Men oppe har vi åpen kjøkken/stueløsning, så de er jo oppe i tur og orden når de skal ha noe. De handler seg det de skal ha i butikken selv, og alle er høflige ig nydelige!

MEN, 

jeg trenger innimellom noen dager hvor det ikke er fullt baluba her, alene med bare oss. Har sagt i fra om det, og ofte ringer de og spør om de ikke vær så snill kan komme. Er glad de er her, men det er innafor med noen besøksfrie dager eller?

Anonymkode: 974b6...000

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de får ha besøk hele tiden, har tvillinggutter på 16, som har egen kjellerstue med egen inngang, så de plager sjelden oss, har gjerne 4-5 venner på besøk hver dag + kjærestene sine. Lillebror på 13 er mye ute, så han er mest hos venner enn hjemme

Anonymkode: ee64c...c70

Skrevet

Vi hadde det slik før, nå bor meg og to barn i en liten leilighet så nå er de mer på besøk enn før. Før var de alltid hjemme og en haug med ekstra unger. Vi hadde åpen dør, men vi kunne gi beskjed om morran at idag skal det ikke være noe besøk her. Skal dere være med venner, må dere være hos de. Ungene syns det var helt greit, dette hørte til sjeldenhetene så aldri ett problem. 

Jeg liker at det er liv i hus, men innimellom trenger jeg litt ro rundt meg og slappe litt mer av. Jeg klarer fint å slappe av når det er venner av ungene her, men innimellom er det faktisk deilig å kunne sløve på sofaen uten at det er andre som går i huset og som jeg føler jeg trenger å se ut som ett slakt på sofaen for. De tåler å se meg sove på sofaen, men innimellom er det deilig å bare være oss. Ungene syns også dette er deilig, så de kunne si dette de også det var ikke bare vi foreldre som kunne si. 

Anonymkode: 83bdc...bae

Skrevet

Alltid folk her 

Men vi har valgt å få fire barn da, og det får man ikke om man ønsker fred og ro 😉

Her har de kjellerstue og bad nede, med egen inngang. Men som du sier flyr de jo litt opp og ned, bruker kjøkkenet oppe, henter noen glass osv.

Det er også gjerne besøk flere steder i huset, det er jo ikke sånn at 17-åringen har kjærestebesøk og 14-åringen vennebesøk på samme sted i huset...

I natt var det to ekstra på overnatting. 

Anonymkode: df31a...7d3

Skrevet

Rare greier det der.... det man ikke har vil man gjerne ha... her vil tenåringen heller henge hos venner enn å ha venner her...  Jeg skulle gjerne hatt flere hengende rundt mer... vennene har alltid vært veldig hjemmekjære, de har alltid hengt mest hos en venn... litt her og da men det ble enda mindre av det med koronaen...

Anonymkode: 333ea...e4b

Skrevet

Misforstå meg rett, vi vil ha de her. Derfor vi har laget egen etasje til dem! Men, de høres jo. Og vi kjøper mat og drikke til de stort sett hver dag, jeg lager utallige toast og baker horn. Men en dag innimellom er det deilig med litt ro om ørene... De er bare greie og høflige så jeg har vanskelig for å si nei! Men, en dag i ny og ne må det vel være innafor å ha huset for seg selv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Misforstå meg rett, vi vil ha de her. Derfor vi har laget egen etasje til dem! Men, de høres jo. Og vi kjøper mat og drikke til de stort sett hver dag, jeg lager utallige toast og baker horn. Men en dag innimellom er det deilig med litt ro om ørene... De er bare greie og høflige så jeg har vanskelig for å si nei! Men, en dag i ny og ne må det vel være innafor å ha huset for seg selv?

Du må lære deg å sette grenser. Si at den og den dagen så må de være et annet sted, for da skal du ha stillhet i huset.

Jeg blir bare irritert av å lese om dette. Du handler inn og baker horn og diverse, og vil ha de på besøk, og så skal ungdommen liksom forstå at du helst vil ha litt ro? 

Anonymkode: 86eb6...eca

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men vi har valgt å få fire barn da, og det får man ikke om man ønsker fred og ro 😉

Klart man ikke får det, men om alle vennene og alle kjærestene alltid er hos én familie så er det helt innafor å ønske noen dager med ro og fred. Å lære ungene opp til å være hos andre også, selv om de ikke har alle goder og en mor som varter de opp 24/7, er bare sunt. 

Skrevet

Jeg kjenner følelsen. Behovet for å være i fred og ro i eget hus. Men jeg trøster meg med at verdien av at alle vennene liker seg hos oss er større enn mitt behov for ro. Det kan jeg jo få i badekaret eller på mitt eget rom. 

Barna våre har hver sine rom, i tillegg til et garasjeloft/lydstudio, et gamingrom/tv-stue, et treningsrom, og ei loftstue/tv-stue. Vi voksne har «vår» stue i samme etasje som kjøkkenet. Siden vi har rommene som barna og vennene bruker spredt over flere etasjer og deler av huset føles det ofte som om de er over alt. Og vi har knapt ei helg uten venner på overnatting. Det er høylydt og kaotisk, men veldig hyggelig. 

Anonymkode: 57791...e47

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Klart man ikke får det, men om alle vennene og alle kjærestene alltid er hos én familie så er det helt innafor å ønske noen dager med ro og fred. Å lære ungene opp til å være hos andre også, selv om de ikke har alle goder og en mor som varter de opp 24/7, er bare sunt. 

Selvfølgelig, og alle mine unger er også hos andre, men selv om to barn er hos andre er det to igjen, og det er alltid folk i huset....

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Du må lære deg å sette grenser. Si at den og den dagen så må de være et annet sted, for da skal du ha stillhet i huset.

Jeg blir bare irritert av å lese om dette. Du handler inn og baker horn og diverse, og vil ha de på besøk, og så skal ungdommen liksom forstå at du helst vil ha litt ro? 

Er det noe å bli irritert over da? 
Selv om vi liker å ha de her, så må vel ikke alt være konstant? 
Vi har to mindre unger også, så jeg baker ikke til bare ungdommene, men til oss alle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig, og alle mine unger er også hos andre, men selv om to barn er hos andre er det to igjen, og det er alltid folk i huset....

Sånn er det her og, de minste er alltid hjemme. Ungdommen er veldig flinke med de små da. Henter de, spiller ball med de og kommer gjerne opp for å snakke med de.

Bare mor som ønsker litt ro om ørene innimellom. Vi jobber begge fullt, er trenere, lagleder på et annet lag, og har sjeldent færre til middag enn 8! 
Ønsker meg bare en kveld i fred og ro en sjeldent gang😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er det noe å bli irritert over da? 
Selv om vi liker å ha de her, så må vel ikke alt være konstant? 
Vi har to mindre unger også, så jeg baker ikke til bare ungdommene, men til oss alle. 

Nei, sikker ikke. Er bare så lei av tafatte damer som først pøser på uten grenser, og så blir utbrent, men å lære seg å sette grenser, nei, det tør de ikke. Det er så utrolig reaksjonært. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, sikker ikke. Er bare så lei av tafatte damer som først pøser på uten grenser, og så blir utbrent, men å lære seg å sette grenser, nei, det tør de ikke. Det er så utrolig reaksjonært. 

Jeg er nok litt ekstra svak for disse guttene, har jo blitt glad i de slampene. Er ellers ikke tafatt av meg. Kommer vel til å savne det en dag;-)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok litt ekstra svak for disse guttene, har jo blitt glad i de slampene. Er ellers ikke tafatt av meg. Kommer vel til å savne det en dag;-)

Kutt ut å blunke til meg, du og jeg har ingenting til felles.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Kutt ut å blunke til meg, du og jeg har ingenting til felles.

Beklager. Du trenger utvilsomt mer enn et blunk. 

Skrevet

Ungene her (og unge ungdommer) går til og fra hele dagen, og er enten her eller hos vennene sine. Noen dager sier jeg det, at i dag er det ikke noe besøk, av den grunnen du beskriver. Her er det fire barn i fra 1-13. Vi trenger noen dager hvor det er bare oss innimellom. Får ikke dårlig samvittighet for det, og ungene selv synes også det greit. 

Anonymkode: d8660...4f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Beklager. Du trenger utvilsomt mer enn et blunk. 

Hva da liksom?

En mamma med et fang full av nybakte horn, som kaller meg slamp, og som jeg aldri skal forlate for da blir mamma ensom? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hva da liksom?

En mamma med et fang full av nybakte horn, som kaller meg slamp, og som jeg aldri skal forlate for da blir mamma ensom? 

Du synes ikke du trekker ting litt ut av proposjoner nå? Det finnes flere fargenyanser på skalaen enn kun svart og hvitt. Det er ingen korrelasjon mellom å bake horn nå og da, og unger som ikke kan forlate mor. Til din opplysning så er dette meget selvstendige og oppegående ungdommer. Både far og jeg har vanligvis flere reisedøgn i året og har ingen problemer med å forlate barn og hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du synes ikke du trekker ting litt ut av proposjoner nå? Det finnes flere fargenyanser på skalaen enn kun svart og hvitt. Det er ingen korrelasjon mellom å bake horn nå og da, og unger som ikke kan forlate mor. Til din opplysning så er dette meget selvstendige og oppegående ungdommer. Både far og jeg har vanligvis flere reisedøgn i året og har ingen problemer med å forlate barn og hjem. 

Joda, men det gjør jo du også.

Først blunke, og så, når jeg ikke gidder ta i mot, påstår at jeg trenger mer enn et blunk - hva er det for en måte å snakke til folk på?

Ærlig talt, vi blir alle eldre, lær deg å bli det med verdighet. 

Skrevet

Vi har åpent hus og det er noen her hele tiden. MEN jeg hadde ikke orket dette om det ikke var for at vi har en hybel med egen inngang. De har kjøkken og lager mat og ordner seg der nede. De har en innvendig trapp men er sjelden oppe. Hadde jeg hadde ungdommer rundt meg i stua hadde jeg måttet kjøre andre regler. Nå har vi kanskje gjester til middag to ganger i uka. Det er helt ok. Jeg trenger fred og ro etter jobb så det hadde vært uaktuelt hver dag ellers. 

Anonymkode: e5d55...27d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har åpent hus og det er noen her hele tiden. MEN jeg hadde ikke orket dette om det ikke var for at vi har en hybel med egen inngang. De har kjøkken og lager mat og ordner seg der nede. De har en innvendig trapp men er sjelden oppe. Hadde jeg hadde ungdommer rundt meg i stua hadde jeg måttet kjøre andre regler. Nå har vi kanskje gjester til middag to ganger i uka. Det er helt ok. Jeg trenger fred og ro etter jobb så det hadde vært uaktuelt hver dag ellers. 

Anonymkode: e5d55...27d

Forstår deg godt! Snakket med ungdommen til morgen i dag her, og de forstod budskapet. En dag i ny og ne trenger jeg ro rundt ørene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, men det gjør jo du også.

Først blunke, og så, når jeg ikke gidder ta i mot, påstår at jeg trenger mer enn et blunk - hva er det for en måte å snakke til folk på?

Ærlig talt, vi blir alle eldre, lær deg å bli det med verdighet. 

Ha en flott dag!😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...