Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #1 Skrevet 30. mai 2021 I USA skjer det en rekke negative trender for øyeblikket (mange arbeidsledige, folk som flytter ut av storbyene). Kan dollaren utsettes for inflasjon? Hva skjer i så fall? Global katastrofe eller bare noe kjedelig for USA? Anonymkode: 5cd3c...9c8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #2 Skrevet 30. mai 2021 Inflasjon er normalen. Det er ved deflasjon vi kan få problemer. Anonymkode: f2c6e...59f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #3 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Inflasjon er normalen. Det er ved deflasjon vi kan få problemer. Anonymkode: f2c6e...59f Det var ikke så bra i Weimar-republikken, selv om det var normalt etter hvert. Anonymkode: 5cd3c...9c8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet eller om du bare har skrevet feil og mener deflasjon? Inflasjon er prisstigning, deflasjon prisnedgang. Deflasjon trenger ikke være dårlig, det kan også skyldes økt tilbud i markedet. Skyldes det pessimisme i markedet, kan det føre til lavere aktivitet og investering, som igjen øker arbeidsledighet. Høy gjeldsgrad vi da være svært problematisk. Inflasjon er forventet til en viss grad hele tiden, dvs at man forventer at 100 kr i dag er verdt mer enn 100 kr om ett år. Hyperinflasjon er ikke fullt så hyggelig, kan skje om myndighetene trykker opp mye av en valuta og det spinner helt ut av kontroll. Du har sikkert sett noen bilder av folk som løp rundt med trillebårlass med penger for å kjøpe daglige nødvendigheter fra Tyskland da de opplevde dette i 1920-årene. Pengene mister sin verdi og de ender opp med å revaluere valutaen. Dollaren er en svært viktig valuta i verdenssammenheng, ingen som forblir uberørt om denne spinner ut av kontroll. Anonymkode: f3e3e...86d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Har lest litt i det siste om frykten for en for høy inflasjon i USA. Dette på grunn av alle pengene som er sprøytet inn i økonomien som covid stimulus penger på kort tid. Det vil i så fall føre til en høyere enn ønsket prisstigning som igjen fører til mindre disponibel inntekt for folk flest. Det igjen kan jo påvirke andre land også, feks ting vi importerer fra USA osv samt at verdensøkonomien generelt er er veldig følsom for negative signaler fra den kanten. Kun ting jeg har lest i aviser, er ikke ekspert på området... Anonymkode: 8b8c9...096
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har lest litt i det siste om frykten for en for høy inflasjon i USA. Dette på grunn av alle pengene som er sprøytet inn i økonomien som covid stimulus penger på kort tid. Det vil i så fall føre til en høyere enn ønsket prisstigning som igjen fører til mindre disponibel inntekt for folk flest. Det igjen kan jo påvirke andre land også, feks ting vi importerer fra USA osv samt at verdensøkonomien generelt er er veldig følsom for negative signaler fra den kanten. Kun ting jeg har lest i aviser, er ikke ekspert på området... Anonymkode: 8b8c9...096 Glemte å tilføye at det også kan føre til økte renter for å stagge inflasjonen - det er jo kjipt for folk med lån. Anonymkode: 8b8c9...096
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var ikke så bra i Weimar-republikken, selv om det var normalt etter hvert. Anonymkode: 5cd3c...9c8 Hvis inflasjonen blir veldig stor blir det også problematisk, men selv en liten deflasjon kan gi store problemer. Anonymkode: f2c6e...59f
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Har lest litt i det siste om frykten for en for høy inflasjon i USA. Dette på grunn av alle pengene som er sprøytet inn i økonomien som covid stimulus penger på kort tid. Det vil i så fall føre til en høyere enn ønsket prisstigning som igjen fører til mindre disponibel inntekt for folk flest. Det igjen kan jo påvirke andre land også, feks ting vi importerer fra USA osv samt at verdensøkonomien generelt er er veldig følsom for negative signaler fra den kanten. Kun ting jeg har lest i aviser, er ikke ekspert på området... Anonymkode: 8b8c9...096 Det er dette jeg også lest litt om. Det er derfor jeg er nysgjerrig på hvor farlig situasjonen faktisk er eller om det bare er paranoia blant enkelte. Anonymkode: 5cd3c...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå