Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Er det noen som jobber/ har jobbet som spesialpedagog på barnskole, evt kontaktlærer som jobber tett på spesialpedagog, som kan dele noen tips og info om hva som er viktigst i en slik jobb? Starter som det til skolestart, aldri jobbet på skole før og er så redd for å ikke være «god nok». Mange års erfaring fra barnehage. Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #3 Skrevet 29. mai 2021 Evt foreldre til barn som har vedtak om spesialpedagogikk som har tanker å dele? HI Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #4 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Evt foreldre til barn som har vedtak om spesialpedagogikk som har tanker å dele? HI Anonymkode: 0fcdd...60a Vi har et barn med vedtak om dette. Det vi som foreldre setter pris på er tilbakemeldinger fra han som er spesialpedagog. Det blir daglig skrevet om skoledag, hva de har jobbet med osv, i en bok. Han ringer også jevnlig og gir oss en oppdatering. Når opplegget i timen er for komplisert for mitt barn, eller barnet er sliten o.l, har spesialpedagogen gjerne et eget opplegg for han på et grupperom. Dette opplegget omhandler da det de har i timen, men på mitt barns nivå. Lykke til i ny jobb 😊 Anonymkode: 628e1...e03
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #5 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi har et barn med vedtak om dette. Det vi som foreldre setter pris på er tilbakemeldinger fra han som er spesialpedagog. Det blir daglig skrevet om skoledag, hva de har jobbet med osv, i en bok. Han ringer også jevnlig og gir oss en oppdatering. Når opplegget i timen er for komplisert for mitt barn, eller barnet er sliten o.l, har spesialpedagogen gjerne et eget opplegg for han på et grupperom. Dette opplegget omhandler da det de har i timen, men på mitt barns nivå. Lykke til i ny jobb 😊 Anonymkode: 628e1...e03 Høres fint ut, god informasjonsflyt er veldig viktig, det tar jeg med meg. Gleder meg veldig til å ta fatt på nye utfordringer som spesialpedagog, men har ikke så mye erfaring fra 1-til-1, særlig i forhold til undervisning. Blir jo et samarbeid med kontaktlærer også, samt tilpasset den enkelte elevs behov. Er veldig motivert i alle fall. HI Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Regner med du har spes.ped og er godt rustet, og faglig kvalifisert, til en slik oppgave. Anonymkode: b4fa4...159
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Du får ansvaret for å skrive IOP-er med utgangspunkt i uttalelsen fra PPT, og så rapporter etter endt termin. Videre må du samarbeide tett med faglærere og kontaktlærer og følge godt med i årsplanene slik at du kan tilpasse opplegget til elevene du har ansvar for. Siden du har jobbet i bhg er du sikkert vant til å være med på mange møter og ha nær kontakt med foresatte. Noe jeg synes var veldig utfordrende, var å finne gode nok opplegg som passet til elevene sine læringsstiler. En god del av de med lærevansker er veldig taktile, så det var om å gjøre å finne tilnærminger som passet dette. Og så må du sette deg godt inn i hjelpeprogrammene (digitalt) som skolen har lisens på. Anonymkode: aaa19...f9d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Regner med du har spes.ped og er godt rustet, og faglig kvalifisert, til en slik oppgave. Anonymkode: b4fa4...159 Ja, har tilleggsutdannelse i spes.ped, men teori er en ting, noe annet er å utføre det til elevene beste hver dag. Feltet er jo veldig stort så ikke lett å kunne noe om alle utfordringer i praksis. HI Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Du får ansvaret for å skrive IOP-er med utgangspunkt i uttalelsen fra PPT, og så rapporter etter endt termin. Videre må du samarbeide tett med faglærere og kontaktlærer og følge godt med i årsplanene slik at du kan tilpasse opplegget til elevene du har ansvar for. Siden du har jobbet i bhg er du sikkert vant til å være med på mange møter og ha nær kontakt med foresatte. Noe jeg synes var veldig utfordrende, var å finne gode nok opplegg som passet til elevene sine læringsstiler. En god del av de med lærevansker er veldig taktile, så det var om å gjøre å finne tilnærminger som passet dette. Og så må du sette deg godt inn i hjelpeprogrammene (digitalt) som skolen har lisens på. Anonymkode: aaa19...f9d Takk for svar! Ja, IOP og halvårsrapporter har jeg vært med på å skrive sammen med spesialpedagog i bhg. Og vant til tett foreldresamarbeid ja. Blir mye å sette seg inn i til å begynne med så ser for meg et travelt skoleår med mye læring og utfordringer. Vet foreløpig ikke noe om hvilke utfordringer de elevene jeg skal jobbe med har, men det kan jeg kanskje høre med de om jeg kan få litt generell info om for å forberede meg. Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #10 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du får ansvaret for å skrive IOP-er med utgangspunkt i uttalelsen fra PPT, og så rapporter etter endt termin. Videre må du samarbeide tett med faglærere og kontaktlærer og følge godt med i årsplanene slik at du kan tilpasse opplegget til elevene du har ansvar for. Siden du har jobbet i bhg er du sikkert vant til å være med på mange møter og ha nær kontakt med foresatte. Noe jeg synes var veldig utfordrende, var å finne gode nok opplegg som passet til elevene sine læringsstiler. En god del av de med lærevansker er veldig taktile, så det var om å gjøre å finne tilnærminger som passet dette. Og så må du sette deg godt inn i hjelpeprogrammene (digitalt) som skolen har lisens på. Anonymkode: aaa19...f9d Nå begynte jeg å lese om taktil og andre læringsstiler, takk for tips! 👍 Anonymkode: 0fcdd...60a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #11 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå begynte jeg å lese om taktil og andre læringsstiler, takk for tips! 👍 Anonymkode: 0fcdd...60a Bare hyggelig. Jeg har selv en datter med adhd som er veldig taktil av seg. Hun slet med addering av brøk, skjønte ikke eksemplene i boken eller lærerene sine forklaringer. Da klippet jeg ut sirkler og delte i sjettedeler og ba henne addere 5/6 + 2/6-deler ved hjelp av bitene. Da gikk det umiddelbart et lys opp for henne og hun klarte plutselig alle regnestykkene. Det er ofte ikke så mye som skal til, men man må finne rett vinkling. Anonymkode: aaa19...f9d
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2021 #12 Skrevet 30. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Bare hyggelig. Jeg har selv en datter med adhd som er veldig taktil av seg. Hun slet med addering av brøk, skjønte ikke eksemplene i boken eller lærerene sine forklaringer. Da klippet jeg ut sirkler og delte i sjettedeler og ba henne addere 5/6 + 2/6-deler ved hjelp av bitene. Da gikk det umiddelbart et lys opp for henne og hun klarte plutselig alle regnestykkene. Det er ofte ikke så mye som skal til, men man må finne rett vinkling. Anonymkode: aaa19...f9d Smart! Ja, det er vel det som kommer til å ta tid, finne styrker og vansker hos hver enkelt elev innen ulike fag og hjelpe de knekke koder og oppleve mestring. Det finnes jo veldig mye materiale tilgjengelig på nett i 2021, så kan bruke statped, ulike blogger og forum for å finne råd. 👍 Anonymkode: 0fcdd...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå