Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #1 Skrevet 25. mai 2021 Person A bor bak og høyere oppe enn B. Person A har problemer med vann på tomten sin og hyrer inn C (firma) til å fikse dette. C gjør arbeid på tomten og leder vannet ut fra A sin tomt. Like utenfor A sin tomt er terrenget slik at vannet tar en bue og renner inn på B sin tomt. For å ikke få skade på eiendeler må B gjøre noe raskt og leier inn C til å drenere vekk vannet fra tomten. B hadde ikke problemer med vann på sin tomt før A ledet bort vannet fra sin tomt og det fant veien inn på B sin tomt. Hvem bør betale for dreneringen av B sin tomt? Anonymkode: c5dd4...18f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Skaff en advokat. Anonymkode: 6cea6...dab Jeg mistenker at dette er noen som leser på enten etikk eller jus. Dette er andre slike spørsmålet for ikveld. Anonymkode: 52720...6e4
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Hvis A har fått tillatelse til å lede vannet ut av sin tomt og inn på "D" sin tomt, kan det bli D som sitter med ansvaret. Gravefirmaet er profesjonell part og kan få ansvaret av den grunn, A kan få ansvaret fordi vannet kommer derfra ig C kan ende med ansvaret hvis det blir vanskelig å bevise at det kommer vesentlig mer vann enn før. Anonymkode: a71d4...51a
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg mistenker at dette er noen som leser på enten etikk eller jus. Dette er andre slike spørsmålet for ikveld. Anonymkode: 52720...6e4 Ikke samme person som har skrevet dem. Jeg skrev det andre. Anonymkode: a71d4...51a
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Det er ingen oppgave. Jeg kjenner de som opplevde dette og kom på det da jeg leste den andre saken. Tomt D som vannet ble ledet ut på eies av grunneier. Det er en del av et stort område med utmark som grunneier fortsatt eier. Grunneier bor her ikke selv så har nok ikke brydd seg om vannet kom inn på hans store tomt som blant annet inneholder en stor skog og en våtmark. Terrenget gjør dessverre slik at vannet ikke rant videre inn i skogen, men tok en sving like ved grensen til tomt A og rant inn på tomten til B. Hadde forma C grøftet et stykke til. Ikke stoppet ved grensen til A, men ledet vannet litt innover på tomten til D, hadde vannet kommet forbi det kritiske punktet hvor det rant inn til B. Dette ble ikke gjort. I stedet fikk firma C dobbel jobb. Første lede vannet ut av tomt A og da det så rant inn på tomt B fikk forma C oppdraget med å lede det bort derfra også. Men når noe slikt skjer. Hvem er det egentlig som bør betale for dette? Anonymkode: c5dd4...18f
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ingen oppgave. Jeg kjenner de som opplevde dette og kom på det da jeg leste den andre saken. Tomt D som vannet ble ledet ut på eies av grunneier. Det er en del av et stort område med utmark som grunneier fortsatt eier. Grunneier bor her ikke selv så har nok ikke brydd seg om vannet kom inn på hans store tomt som blant annet inneholder en stor skog og en våtmark. Terrenget gjør dessverre slik at vannet ikke rant videre inn i skogen, men tok en sving like ved grensen til tomt A og rant inn på tomten til B. Hadde forma C grøftet et stykke til. Ikke stoppet ved grensen til A, men ledet vannet litt innover på tomten til D, hadde vannet kommet forbi det kritiske punktet hvor det rant inn til B. Dette ble ikke gjort. I stedet fikk firma C dobbel jobb. Første lede vannet ut av tomt A og da det så rant inn på tomt B fikk forma C oppdraget med å lede det bort derfra også. Men når noe slikt skjer. Hvem er det egentlig som bør betale for dette? Anonymkode: c5dd4...18f Jeg kan ikke jussen godt nok, men hadde jeg vært A eller B i dette ville jeg forsøkt at jeg og naboen gikk sammen i argumentasjon mot C. Det logiske for meg ville vært at C må ha et ansvar for å ikke bare sørge for at vannet ledes fra As eiendom, men også at arbeidet ikke gjør skade på annen, nærliggende eiendom. Anonymkode: 238c5...ac5
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Det kommer an på hva slags forkunnskap C har. Dersom C har kunnskap nok til å forutse at vannet ville ledes inn på tomten til B, så må C ta ansvaret. Dersom de ikke kunne vite hvilken vei vannet skulle renne, må det vurderes om 1. har A gjort grundige nok undersøkelser for hvilken vei vannet vil renne 2. har B mulighet til å be A løse saken via sitt oppdrag uten å hyre inn C selv Min tanke er at A ikke har gjort nødvendige utredninger i forkant, som fører til at B får skade på eiendom. Dette dersom C ikke har, eller burde hatt nok kunnskap om hvilken vei vannet vil renne Anonymkode: 2e28d...5e4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det kommer an på hva slags forkunnskap C har. Dersom C har kunnskap nok til å forutse at vannet ville ledes inn på tomten til B, så må C ta ansvaret. Dersom de ikke kunne vite hvilken vei vannet skulle renne, må det vurderes om 1. har A gjort grundige nok undersøkelser for hvilken vei vannet vil renne 2. har B mulighet til å be A løse saken via sitt oppdrag uten å hyre inn C selv Min tanke er at A ikke har gjort nødvendige utredninger i forkant, som fører til at B får skade på eiendom. Dette dersom C ikke har, eller burde hatt nok kunnskap om hvilken vei vannet vil renne Anonymkode: 2e28d...5e4 A er en privatperson uten kunnskap om drenering. A har ikke gjort noen undersøkelser selv. A har bestilt oppdraget fra et selskap (C) som gjort slike jobber før. Oppdraget var å drenere tomten og A har antatt at dette skulle gjøres best mulig. A har ikke undersøkt eller tenkt på hva som skjer med vannet etter at det har forlatt tomten. Mistenker at firma C heller ikke har tenkt på dette og så seg ferdig med oppdraget når A sin tomt var ferdig drenert. Anonymkode: c5dd4...18f
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2021 #11 Skrevet 26. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): A er en privatperson uten kunnskap om drenering. A har ikke gjort noen undersøkelser selv. A har bestilt oppdraget fra et selskap (C) som gjort slike jobber før. Oppdraget var å drenere tomten og A har antatt at dette skulle gjøres best mulig. A har ikke undersøkt eller tenkt på hva som skjer med vannet etter at det har forlatt tomten. Mistenker at firma C heller ikke har tenkt på dette og så seg ferdig med oppdraget når A sin tomt var ferdig drenert. Anonymkode: c5dd4...18f A eller C har åpenbart ikke gjort gode nok undersøkelser Anonymkode: 2e28d...5e4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2021 #12 Skrevet 26. mai 2021 Det kommer an på om det ville vært andre, mindre inngripende tiltak som kunne vært utført. Anonymkode: 029d0...df9
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2021 #13 Skrevet 26. mai 2021 Hvis A har betalt C for en dreneringsjobb er det C som profesjonell aktør sitt ansvar at vannet som ledes bort ikke medfører ulempe for en nabo. Så, A ringer C med reklamasjon på jobben, og C utbedrer dreneringsjobben. B skal selvsagt ikke betale for noe. Hvis firmaer kunne ledet vannet fra tomt til tomt, og så tatt seg betalt fra alle naboene på rekke og rad, så hadde vi hatt svært velstående anleggsfirmaer her i landet. Heldigvis kan de ikke holde på sånn. Anonymkode: b782a...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå