Gå til innhold

Hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Person A hyrer et selskap, B, til å gjøre noe gravearbeid på eiendomen. For å komme til må B kjøre over person C sin eiendom. C er ukjent med dette. Det skjer skade på person C sin eiendom.

Hvem må betale for utbedringen?

Anonymkode: 4bc81...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selskap B bedrift A/S.

Anonymkode: 7597e...9aa

Skrevet

Kommer an på avtalen mellom A og B. Men, det er i utgangspunktet A sitt ansvar.

Anonymkode: 50ae4...006

Skrevet

Det er selvsagt A som har sagt at B kan kjøre over C sin eiendom. 

Anonymkode: 1fc03...e9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er selvsagt A som har sagt at B kan kjøre over C sin eiendom. 

Hvor står det at A gjorde det?

Skrevet

Har ikke A spurt om tillatelse fra person c om at B kan kjøre over eiendommen? Visste B at C ikke visste og at eiendommen tilhørte person C? Høres ut som at A er den som må betale 

Anonymkode: 4a54f...513

Skrevet

Høres ut som om A er ansvarlig for dette rotet. Her burde A både snakket med og spurt C, og informert B vedr. kjøring på C sin tomt 

Anonymkode: 8b890...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at A gjorde det?

Tja, hvis a har hyret B og de må over eiendommen til c, har jo a implisitt gitt B tillatelse til det. 

Skrevet

Har ikke A spurt om tillatelse fra person c om at B kan kjøre over eiendommen? Visste B at C ikke visste og at eiendommen tilhørte person C? Høres ut som at A er den som må betale 

Anonymkode: 4a54f...513

Nei, A har ikke snakket med C på forhånd. B kan ha trodd at det var avklart med C, men har ikke gjort noe for å sjekke eiendomsrenser eller eiendomsforhold.

Anonymkode: 4bc81...07f

Skrevet

Tja, hvis a har hyret B og de må over eiendommen til c, har jo a implisitt gitt B tillatelse til det. 

Nei. Hvis jeg sier at jeg bor i Portveien 2 og du finner ut av at du må kjøre gjennom naboen min sin eiendom for å komme til min eiendom så betyr ikke det at jeg har sagt at du får lov å kjøre over naboen sin eiendom.

Det betyr at du må finne ut av om det er greit å gjøre det først. Da spør du meg først, slik at du kan få avklart det med grunneier. Ikke slik at du kan få min tillatelse til å ferdes over naboens eiendom, men slik at du kan få nummer til naboen slik at du kan få tillatelse av naboen til å ferdes over deres eiendom.

Får du ikke det har du ikke tillatelse til å ferdes over naboens eiendom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Hvis jeg sier at jeg bor i Portveien 2 og du finner ut av at du må kjøre gjennom naboen min sin eiendom for å komme til min eiendom så betyr ikke det at jeg har sagt at du får lov å kjøre over naboen sin eiendom.

Det betyr at du må finne ut av om det er greit å gjøre det først. Da spør du meg først, slik at du kan få avklart det med grunneier. Ikke slik at du kan få min tillatelse til å ferdes over naboens eiendom, men slik at du kan få nummer til naboen slik at du kan få tillatelse av naboen til å ferdes over deres eiendom.

Får du ikke det har du ikke tillatelse til å ferdes over naboens eiendom.

Hvis dere blir enige om oppmøte i hagen kl 98 mandag, så har han fått en møteplass. Du VET at han må over naboens hage, og har derfor ansvar for å informere båte firmaet og få godkjennelse av naboen for dette. Firma burde kanskje stilt spørsmål, men det er like fullt oppdragsgivers ansvar. Hvorfor tok ikke oppdragsgiver ansvar for å drøfte problemstillingen med firmaet?

Regner forresten med det er langt billigere å reparere plenen til naboen enn å få gravemaskiner firt ned via helikopter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dere blir enige om oppmøte i hagen kl 98 mandag, så har han fått en møteplass. Du VET at han må over naboens hage, og har derfor ansvar for å informere båte firmaet og få godkjennelse av naboen for dette. Firma burde kanskje stilt spørsmål, men det er like fullt oppdragsgivers ansvar. Hvorfor tok ikke oppdragsgiver ansvar for å drøfte problemstillingen med firmaet?

Regner forresten med det er langt billigere å reparere plenen til naboen enn å få gravemaskiner firt ned via helikopter. 

"Jeg må over noen annen sin plen for å få gjort jobben min, jaja, pytt san, ikke min plen, ikke mitt ansvar!"

Ikke sånn det fungerer i den virkelige verden vet du.

Skrevet

Jeg tenker at både A og B har ansvar for å sikre at de har tillatelse til å ta seg over Cs eiendom.

Ang. skader på Cs eiendom kommer det jo også an på hvilke skader det er. Hvis det f.eks. er uunngåelig at plenen blir skadet og at et gjerde må delvis fjernes, da tenker jeg A har ansvar for å dekke skadene på Cs eiendom. Men hvis det var mulig for B å ta seg over Cs eiendom uten å forvolde skade, men de pga. uoppmerksomhet har skadet hjørnet på huset og et epletre i tillegg til plenen og kanskje et gjerde, da må B være ansvarlig for skadene på Cs eiendom.

Anonymkode: 57653...4c1

Skrevet

A eller B men umulig å vite uten flere detaljer. I alle fall ikke C. Hadde jeg vært C hadde jeg i første omgang tatt det med A. Og så fikk A ev. krevd refusjon fra B. 

Anonymkode: 652d3...859

Skrevet

A har ansvaret for fremkommelighet. Har ikke A gitt annen beskjed, så må B anta at alt er i orden for å komme frem til avtalt sted. Dersom skaden er skade som følge av vanlig kjøring over grus/asfalt/gress, så er det A sitt ansvar. Er skaden på C sin eiendom epletrær sol er ødelagt, sandkasser eller annet som tyder på at B ikke var varsom, så er skaden B sitt ansvar

Anonymkode: d9213...0bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

"Jeg må over noen annen sin plen for å få gjort jobben min, jaja, pytt san, ikke min plen, ikke mitt ansvar!"

Ikke sånn det fungerer i den virkelige verden vet du.

Ja, det bør jo også A være j klar over og gi beskjed til B at det er eneste vei. Regner med B har gjort det så varsomt som mulig, og da er det a sitt ansvar. 

Skrevet

A, B eller C. 

Anonymkode: 09515...65b

Skrevet

A og B.

Mest A

Anonymkode: 871f9...f3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...