Gå til innhold

Hva klassifiseres som psykisk/verbal vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensa på hva som er greit å si til barna sine? 

Anonymkode: 9a32f...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle gjør feil. Men det viktigste er å reparere. Men hvis man bevisst kaller barna sine stygge ting og sier ting på en ugrei måte, da er det ikke greit. 

Anonymkode: eb817...88d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Alle gjør feil. Men det viktigste er å reparere. Men hvis man bevisst kaller barna sine stygge ting og sier ting på en ugrei måte, da er det ikke greit. 

Anonymkode: eb817...88d

Hva er å si ting på ugrei måte da?

Skrevet

Det går jo på å trykke noen ned, å si negative ting så barnet selv etterhvert føler at det er helt riktig.

Om det er litt ufine ting som "er du mindre intelligent som ikke klarer få dette riktig?" eller skikkelig stygge ting som "din jævla horunge som alltid gjør dette feil!" kan begge være psykisk mishandling om det blir sagt ofte nok og trykker deg nok ned.

Anonymkode: 526e5...8c4

Skrevet

Sukking, stønning, himling med øynene, mangel på blikkontakt, kos, oppmuntring. Å gi fornærmelser, si stygge ting, osv. 

Det handler ofte om for mye eller for lite av det ene og/eller det andre.

Anonymkode: 657f1...ab4

Skrevet

Det kan også være stadig avvisning, nekte barn trøst, skremme, true barnet. Det å låse barnet inne, kanskje i mørket når barnet er mørkredd.

Det er vanskelig å gi ett svar på det du spør om, HI, for slik type vold kan forekomme på mange ulike måter, og det er helheten og mønseret i det som avgjør om det er vold.

For barn kan det også være vold selv om det som blir sagt eller gjort ikke blir rettet direkte mot barna, f.eks. om foreldrene krangler mye og høyt på en slik måte at det skremmer, om en av foreldrene er fysisk eller psykisk eller materielt voldelig mot den andre osv.

Er det du eller din mann du er redd driver med psykisk/verbal vold, Hi?

Anonymkode: 4b4df...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan også være stadig avvisning, nekte barn trøst, skremme, true barnet. Det å låse barnet inne, kanskje i mørket når barnet er mørkredd.

Det er vanskelig å gi ett svar på det du spør om, HI, for slik type vold kan forekomme på mange ulike måter, og det er helheten og mønseret i det som avgjør om det er vold.

For barn kan det også være vold selv om det som blir sagt eller gjort ikke blir rettet direkte mot barna, f.eks. om foreldrene krangler mye og høyt på en slik måte at det skremmer, om en av foreldrene er fysisk eller psykisk eller materielt voldelig mot den andre osv.

Er det du eller din mann du er redd driver med psykisk/verbal vold, Hi?

Det er en mamma på svømmingen til dattera mi. Hun er tydelig stresset av hele garderobesituasjonen. Og jeg hører hun freser ting underveis. Mye sånn aldri og alltid.. du greier aldri være rask, du somler alltid. Og litt sånn spydig/sarkastiske/ironiske kommentarer; nei, så overraskende at du ikke er ferdig enda osv. Skjønner du virkelig ikke at du skal legge klærne i bagen.

Jeg vet ikke historien deres, men synes dette er vondt å høre på. Også tenker jeg at om hun er slik foran andre, hvordan er hun da hjemme alene med barnet? Og burde jeg gjøre noe? Høres dette ut som psykisk vold?

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er en mamma på svømmingen til dattera mi. Hun er tydelig stresset av hele garderobesituasjonen. Og jeg hører hun freser ting underveis. Mye sånn aldri og alltid.. du greier aldri være rask, du somler alltid. Og litt sånn spydig/sarkastiske/ironiske kommentarer; nei, så overraskende at du ikke er ferdig enda osv. Skjønner du virkelig ikke at du skal legge klærne i bagen.

Jeg vet ikke historien deres, men synes dette er vondt å høre på. Også tenker jeg at om hun er slik foran andre, hvordan er hun da hjemme alene med barnet? Og burde jeg gjøre noe? Høres dette ut som psykisk vold?

Det synes jeg er bekymringsverdig, ja. Det er ødeleggende for barnets selvbilde og selvtillit å stadig bli tilsnakket på den måten.

Jeg tok faktisk opp et lignende tilfelle med barnevernet for noen år siden. Jeg visste det ikke var fysisk vold, men det var mye av lignende kjefting på barnet, og hjemme var det også andre som hadde fått med seg enda mer alvorlige tilfeller (der også veldig mye aldri/alltid). Vet bv tok tak i det, mor fikk der veiledning og litt avlastning av familie, og der ordnet ting seg :)

Jeg ville meldt fra til bv, så er det opp til dem å avgjøre om de tar saken videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...