Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Hvordan forklarer de det? Det finnes mange bilder, tatt av forskjellige, fra verdensrommet som viser at kloden er rund. Når man ser på havet så ser man at horisonten er buet. Når man står på et høyt fjell ser man bare en del av verden, hadde jorden vært flat hadde man vel sett hele? Jeg skjønner på en måte at forvridde hjerner kan klekke ut andre konspirasjonsteorier, men akkurat dette med flat jord skjønner jeg ikke. Hva er på undersiden, for eksempel? Anonymkode: 595d4...b87
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 De mener jo at alle bilder av jorden er forfalsket, at månelandingen aldri skjedde osv. De mener at alt er en konspirasjon.. og det er vanskelig å motbevise folk med vrangforestillinger... Anonymkode: 7afee...2d5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 På samme måte som alle andre konspirasjonsteoretikere, at det er tull og lureri og at forskere, vitenskapsfolk og staten ikke er til å stole på. Vi ser faktisk mye det samme nå, i mye mildere grad, om vaksiner. Folk stoler ikke på forskere, leger og staten, de vet bedre selv fordi deres egen konstruerte virkelighet gir en følelse av trygghet og kontroll. Det ligger forøvrig en fin dokumentar på Netflix om akkurat det du lurer på, tror den heter noe med "Flat jord". Der får du svar på alt du lurer på om dette. Anonymkode: 4c950...144
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Ser du på et par av disse debunking-videoene hvor de debunker disse flatjord-greiene, så ser du at mange av påstandene til flatjord-konspiranoia-tilhengerne er at "bildene av jorden som rund klode er tatt i forskjellige vinkler der jorden har forskjellig størrelse, dette bekrefter at de er manipulert og falske". Jeg skal se om jeg klarer å finne noen av disse påstandene til deg, hvis det interesserer deg. Når det gjelder bildene av jorden som klode så mener de at dette er en konspirasjon som NASA står bak. De mener at alle rom-organisasjoner verden over er sammen om denne konspirasjonen. Alle. Ja, det betyr flere millioner mennesker som skulle konspirere. Nei, de er ikke logiske, de lider av paranoia. Nei, jeg mener ikke det som personangrep og forsøker heller ikke være morsom. Det er noe som går igjen blant disse flatjord-tilhengerne, mesteparten av de sliter faktisk med paranoia. Anonymkode: 1c228...9c5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ser du på et par av disse debunking-videoene hvor de debunker disse flatjord-greiene, så ser du at mange av påstandene til flatjord-konspiranoia-tilhengerne er at "bildene av jorden som rund klode er tatt i forskjellige vinkler der jorden har forskjellig størrelse, dette bekrefter at de er manipulert og falske". Jeg skal se om jeg klarer å finne noen av disse påstandene til deg, hvis det interesserer deg. Når det gjelder bildene av jorden som klode så mener de at dette er en konspirasjon som NASA står bak. De mener at alle rom-organisasjoner verden over er sammen om denne konspirasjonen. Alle. Ja, det betyr flere millioner mennesker som skulle konspirere. Nei, de er ikke logiske, de lider av paranoia. Nei, jeg mener ikke det som personangrep og forsøker heller ikke være morsom. Det er noe som går igjen blant disse flatjord-tilhengerne, mesteparten av de sliter faktisk med paranoia. Anonymkode: 1c228...9c5 Takk til dere for gode svar. Jeg skal lese meg opp på dette, for det fascinerer meg. Men hva skal hensikten til NASA og andre romprogram være med å lyve om at jorden er rund? Og hvorfor er det ingen av dem som har vært på jordomseiling som har nådd kanten 🤔 hi Anonymkode: 595d4...b87
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Takk til dere for gode svar. Jeg skal lese meg opp på dette, for det fascinerer meg. Men hva skal hensikten til NASA og andre romprogram være med å lyve om at jorden er rund? Og hvorfor er det ingen av dem som har vært på jordomseiling som har nådd kanten 🤔 hi Anonymkode: 595d4...b87 Fordi, mener flatjorderne, rundt kanten på den flate jorden er det en ugjennomtrengelig isvegg som ingen kan komme over eller ta seg forbi. Den er uoverkommelig høy, med sine hele 150 meters høyde. Det er sant, Antarktis (som de mener går rundt hele den "tallerken" eller "disken" som de mener jorda er) har isvegger som kan ha en høyde på 150 meter, på ganske lange avstander. Men altså, eh. Anonymkode: 1c228...9c5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk til dere for gode svar. Jeg skal lese meg opp på dette, for det fascinerer meg. Men hva skal hensikten til NASA og andre romprogram være med å lyve om at jorden er rund? Og hvorfor er det ingen av dem som har vært på jordomseiling som har nådd kanten 🤔 hi Anonymkode: 595d4...b87 Se dokumentaren på Netflix, den er utrolig fascinerende! Mye handler nok også om tilhørighet og en følelse av å ha kontroll. Noe de påpeker selv i dokumentaren, er faktisk at det ikke er noen med (høyere) utdanning som er flat-earther`er, de tror at man gjennom skolesystemet indoktrineres så voldsomt i "myndighetenes spill" at man for alltid vil være forhindret i å se sannheten (altså at jorden faktisk er flat, i deres øyne). Gjennom dette oppnår de et fellesskap der de blir en motpol til samfunnets elite, de med utdanning og makt, og det føles nok verdifullt nok til å bli værende. Han ene i dokumentaren sier det faktisk selv også, at om han skulle skifte mening og tro på at jorden er rund igjen, ville han ikke sagt det fordi da ville han mistet den nye identiteten sin. Anonymkode: 4c950...144
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Jeg skjønner det heller ikke. Hva i alle dager skal være hensikten med å lyve om dette? Og så har man de som mener at vi mennesker aldri ser baksiden av månen fordi den er hul, og ikke en måne, men romstasjonen til aliens Anonymkode: 2978a...031
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner det heller ikke. Hva i alle dager skal være hensikten med å lyve om dette? Og så har man de som mener at vi mennesker aldri ser baksiden av månen fordi den er hul, og ikke en måne, men romstasjonen til aliens Anonymkode: 2978a...031 Fordi NASA angivelig begikk et mistak på 60-tallet, da de publiserte et bilde av en rund klode. Og heller enn å erkjenne at det var et mistak skal de angivelig ha betalt folk for å lyve og si at jorden er en klode. Så alle disse rom-utforskningene, roverne på Mars, Hubble-teleskopet, er bare løgner, pengene gikk i stedet til å betale folk for å lyve, i følge flatjorderne. Anonymkode: 1c228...9c5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Men hva med månen og sola og planterwr,vi ser jo at det er kuler? Eller mener de det også er skiver, beleilig tiltet mot oss? Anonymkode: 505fc...b9b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hva med månen og sola og planterwr,vi ser jo at det er kuler? Eller mener de det også er skiver, beleilig tiltet mot oss? Anonymkode: 505fc...b9b Anonymkode: 1c228...9c5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): På samme måte som alle andre konspirasjonsteoretikere, at det er tull og lureri og at forskere, vitenskapsfolk og staten ikke er til å stole på. Vi ser faktisk mye det samme nå, i mye mildere grad, om vaksiner. Folk stoler ikke på forskere, leger og staten, de vet bedre selv fordi deres egen konstruerte virkelighet gir en følelse av trygghet og kontroll. Det ligger forøvrig en fin dokumentar på Netflix om akkurat det du lurer på, tror den heter noe med "Flat jord". Der får du svar på alt du lurer på om dette. Anonymkode: 4c950...144 Vær så snill å slutt å sammenligne folk som er kritiske til en helt ny, hasteutviklet vaksine med folk som tror jorda er flat. Det er ikke i nærheten av det samme. Anonymkode: d5084...c14
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vær så snill å slutt å sammenligne folk som er kritiske til en helt ny, hasteutviklet vaksine med folk som tror jorda er flat. Det er ikke i nærheten av det samme. Anonymkode: d5084...c14 Pøh, det er da virkelig samme greia. Da jeg leste innlegget, tenkte jeg "det stemmer, begge grupper er like gale". Anonymkode: 4d6a7...276
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Om noen føler seg kallet.. 1. Hva er egentlig årsaken til at noen tror dette? Hvordan forklarer de geofysikken bak en flat verden? Hva slags fordel ville noen hatt av dette bedraget? 2. Flyr disse menneskene ikke? Har de aldri sett en horisont eller en solnedgang? Eller har de andre forklaringer på det man ser med det blotte øyet? Anonymkode: 4093d...0a8
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pøh, det er da virkelig samme greia. Da jeg leste innlegget, tenkte jeg "det stemmer, begge grupper er like gale". Anonymkode: 4d6a7...276 At du tenker det betyr ikke at det er sant. Det å være kritisk til ny vaksine er sunt, og det betyr ikke at man tror man får en microchip i vaksinen. Anonymkode: 4093d...0a8
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Vær så snill å slutt å sammenligne folk som er kritiske til en helt ny, hasteutviklet vaksine med folk som tror jorda er flat. Det er ikke i nærheten av det samme. Anonymkode: d5084...c14 Det er jo mye av det samme? Man tror at myndighetene har en agenda for å spre misinformasjon. Jeg håper at denne tråden ikke blir enda et anti-vaksine-korona gnål. Det orker jeg ikke! hi Anonymkode: 595d4...b87
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Vær så snill å slutt å sammenligne folk som er kritiske til en helt ny, hasteutviklet vaksine med folk som tror jorda er flat. Det er ikke i nærheten av det samme. Anonymkode: d5084...c14 Nja, ikke helt, men det er faktisk litt samme prinsipp som ligger til grunn. De som er skeptiske leser seg ikke skikkelig opp og kjøper teoriene som verserer om at vaksinene er 100 % nye (det er helt feil, tilsvarende har vært forsket på og utprøvd i mange år), at de er utviklet kun for å tjene penger (trenger jeg å forklare hvorfor det kan knyttes til konspirasjonsteoretikere?) og stoler ikke på legene og forskerne som sier at vaksinen er mye tryggere enn selve sykdommen (igjen, det å ikke stole på vitenskapen er klassisk for konspirasjonsteorier). Så, dine motargumenter er? Anonymkode: 4c950...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå